Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaring eerste rit naar het werk
Helemaal niks doen is niet goed, maar gas terug is misschien wel verstandig. Hangt ook wel samen met hoe hard je verder ook aan vakantie toe bent. En in Frankrijk kan het knap warm zijn, dat is ook wel even omschakelen. Je moet tegen een berg op niet gaar koken in je schil. Afhankelijk van waar je heen gaat en hoe het fietsen daar is, kan het heel gemoedelijk zijn, of deels knap stijl, veel langere klimmen dan je gewend bent. Dat vraagt ook weer aanpassingen van je lijf.

Niet te veel willen, langzaam kom je er zeker, snel niet altijd. Bij lange ritten, rustig beginnen, te langzaam voor je gevoel. Dan heb je op het eind nog wat.

Kijk eens in de omgeving van je vakantiebestemming of je een voi verte kan vinden, oude spoorlijnen, waar nu fietspad ligt. Ik had in de Ardeche het geluk dat er een hele mooie vlak lange de camping liep. Had een Trekkingbike mee. 1 kant op ging het via heel kleine waterdoorlaten onder de weg en het spoor door. Met een VM niet te doen. De andere kant op prachtig fietsen, met een schitterend onverwacht wijds uitzicht na een tunnel. Was een fantastische fietservaring. De beroemde Gorges, daar mag je wel fietsen, maar het was mij daar onaangenaam druk.

Ik vind het ook wel leuk om met de fiets de omgeving wat te verkennen en dan vrouw en kinderen mee te nemen naar de mooie plekjes.

Googlemaps geeft ook in Frankrijk wel een beetje een beeld van wat je kunt verwachten. Hoewel het zou kunnen, viel bij mij meestal de keus op een andere fiets als de Velomobiel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
[/quote]
Misschien geeft een weekje niets doen ook eens de kans om 100% te herstellen ,zonder te lang stil te zitten.
[/quote]

Als herstel je doel is, dan is niets doen niet handig. Je spieren verstijven en de afvalstoffen blijven zitten.
Je spieren zijn 'beschadigd' door het hoge vermogen wat je geleverd hebt. De beschadigde cellen moeten afgevoerd worden en ook het zuur, wat bij het leveren van hoog vermogen is achtergebleven, moet afgevoerd worden.

De bloedstroom voert zuur en beschadigde cellen af en breng herstelmateriaal.

De bloedstroom wil je op gang houden zonder de cellen te beschadigen of het aanmaken van nieuw zuur. Die doe je het beste door te blijven bewegen (fietsen) op laag vermogen. Omdat een lage trapfrequentie een piekbelasting op je spieren geeft doe je dit het beste door je trapfrequentie hoog te houden.

Rustig fietsen kan mentaal lastig zijn; je hebt meer tijd om te genieten van waar je fietst.

Niels, druktemaker, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Helemaal niets doen, zal het niet worden. We hebben 2 kleine kinderen dus ik blijf wel licht in beweging. Waarschijnlijk gaan we ook nog ergens rustig een fietstocht doen of zo. Maar in ieder geval niets dat lijkt op de afgelopen weken velomobielen Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(23-Jun-2024, 12:58 PM)bucovaina schreef: Helemaal niets doen, zal het niet worden. We hebben 2 kleine kinderen dus ik blijf wel licht in beweging. Waarschijnlijk gaan we ook nog ergens rustig een fietstocht doen of zo. Maar in ieder geval niets dat lijkt op de afgelopen weken velomobielen Smile
Dat is een ander type beweging, waar in mijn ervaring dezelfde beweging (of in elk geval echt dezelfde spiergroepen) juist heel goed werkt. 
Ik dwing mezelf weleens om onder de 150W te blijven. Echt lastig, want vooral optrekken gaat dan langzaaaaaaaaam. Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Laat al die meetapparatuur eens thuis als je ontspannen wilt fietsen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
(24-Jun-2024, 05:11 PM)melle z schreef: Laat al die meetapparatuur eens thuis als je ontspannen wilt fietsen.

Daar valt zeker ook iets voor te zeggen!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(24-Jun-2024, 03:50 PM)365cycle schreef:
(23-Jun-2024, 12:58 PM)bucovaina schreef: Helemaal niets doen, zal het niet worden. We hebben 2 kleine kinderen dus ik blijf wel licht in beweging. Waarschijnlijk gaan we ook nog ergens rustig een fietstocht doen of zo. Maar in ieder geval niets dat lijkt op de afgelopen weken velomobielen Smile
Dat is een ander type beweging, waar in mijn ervaring dezelfde beweging (of in elk geval echt dezelfde spiergroepen) juist heel goed werkt. 
Ik dwing mezelf weleens om onder de 150W te blijven. Echt lastig, want vooral optrekken gaat dan langzaaaaaaaaam. Big Grin

Volgens mij reed ik met de QV zo'n 25km/u wanneer ik onder de 60 watt blijf. Hebben jullie ook die ervaring?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ha! Na 8 weken, misschien niet eens iets over het velomobielen zelf maar over wat dat met je lichaam doet na niet meer speed pedelec-en (assisted 45km/h rijden) en te velomobielen in de plek. Vandaag dus merkt de eerste persoon in mijn entourage op dat ik gewicht verloren ben Smile . Eigenlijk ben ik maar een dikke anderhalve kilo kwijt geraakt. Eerst was het meer, maar sinds een dikke week neem ik ook creatine in en dan neemt je gewicht meer toe omdat je spieren meer water vasthouden (je kan erover debateren of je dat al dan niet wil in een velombiel, maar goed). Desondanks dus wel dik anderhalve kilo kwijt zegt de weegschaal. Ik vermoed dat ik meer dan dat aan vet kwijt ben. Niet dat ik zo hard met mijn lichaam/uiterlijk bezig ben, maar wel leuk!

Nu buiten mijn extra beweging die ik wekelijks heb dankzij de velomobiel, let ik ook echt wel harder op mijn voeding dan ervoor. 's Morgens als ik met de velomobiel vertrek, whey in de drinkbus zodat ik niet uitgehongerd op het werk aan kom (ik ontbijt pas op het werk). 's Middags gewoon boterhammen met kaas/hesp of iets dergelijks, zonder boter. En 's avonds laat ik me ook veel minder gaan dan ervoor (ik durfde wel hier en daar wat mayo bij te doen en zo). Ook eet ik een pak meer fruit en studentenhaver in plaats van zoete dingen binnen te spelen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , 365cycle
(, 03:57 PM)bucovaina schreef: Desondanks dus wel dik anderhalve kilo kwijt zegt de weegschaal. Ik vermoed dat ik meer dan dat aan vet kwijt ben.
Als ik je verhalen zo lees, zou je inderdaad wel wat spieropbouw gehad moeten hebben. Je hebt zeker niet even huidplooien gemeten twee maanden geleden?

Citaat:Nu buiten mijn extra beweging die ik wekelijks heb dankzij de velomobiel, let ik ook echt wel harder op mijn voeding dan ervoor. 's Morgens als ik met de velomobiel vertrek, whey in de drinkbus zodat ik niet uitgehongerd op het werk aan kom (ik ontbijt pas op het werk). 's Middags gewoon boterhammen met kaas/hesp of iets dergelijks, zonder boter. En 's avonds laat ik me ook veel minder gaan dan ervoor (ik durfde wel hier en daar wat mayo bij te doen en zo). Ook eet ik een pak meer fruit en studentenhaver in plaats van zoete dingen binnen te spelen.
Brr, whey.. krijg je echt geen soort ontbijt weg voor het fietsen?
Vergis je niet dat ook fruit en studentenhaver de nodige suiker bevatten. Uiteraard ook, in tegenstelling tot de suiker die je ervoor laat staan, vezels en vetten. Goed bezig!
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
@bacchus: huidplooimeting heb ik niet gedaan. De laatste jaren was er toch een beetje een buikje beginnen vormen, dat is gewoon weg. Nog niet helemaal maar ik vermoed met de maanden dat er nog wel wat af zal gefietst worden.

Kwestie van whey: Mijn wekker staat om 05:00 en omdat mijn commute nu langer duurt dan ervoor, minimaliseer ik mijn tijd dat ik thuis "wakker word". Alles ligt 's avonds al klaar inclusief gesmeerde boterhammen voor op het werk. Die shake maak ik oa in die tien minuten. Dan heb ik toch al iets binnen eer ik ongeveer anderhalf uur later achter mijn bureau zit. Een uurtje later of zo, eet ik wat boterhammen en 's middags nog wat.

Mijn suikerinname kan ik nog wel wat aan doen. Maar goed, afgelopen 8 weken best al een "big change" gedaan, alles op zijn tijd zeker? Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Netjes. Ik heb he...Arend-Jan — 06:01 AM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
De GT zit bij mk5,...365cycle — 02:22 AM
wat ze zeggen
Als je die Milan sit...Merijn — 11:57 PM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Ik weet niet precies...Jeroen S — 11:49 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij omdat ik...Jeroen S — 11:32 PM
Quest "opbokken"
Hallo Hardloper, daa...Jeroen S — 11:24 PM
Nieuwe banden Continental Contact Urban...
Daar ben ik het hele...Jeroen S — 11:11 PM
wat ze zeggen
Gewoon voor de grap....Hardloper — 09:59 PM
Nieuwe banden Continental Contact Urban...
Geen idee. Vanuit ...datakneder — 09:59 PM
wat ze zeggen
Vandaag de vraag g...365cycle — 09:54 PM
velomobileworld.com
Overigens geloof i...365cycle — 09:48 PM
verschil Snoek en Snoek L
Eigenlijk zou je e...365cycle — 09:37 PM
Nieuwe banden Continental Contact Urban...
Geen idee. Vanuit mi...Raymond — 09:31 PM
verschil Snoek en Snoek L
Ik ben 1.76m...Lig-ger — 09:19 PM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Er zijn ook WAW'...datakneder — 09:17 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hallo Datakneder, i...datakneder — 09:12 PM
verschil Snoek en Snoek L
Het probleem is ee...Wim -de roetsende — 09:12 PM