Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaring eerste rit naar het werk
Helemaal niks doen is niet goed, maar gas terug is misschien wel verstandig. Hangt ook wel samen met hoe hard je verder ook aan vakantie toe bent. En in Frankrijk kan het knap warm zijn, dat is ook wel even omschakelen. Je moet tegen een berg op niet gaar koken in je schil. Afhankelijk van waar je heen gaat en hoe het fietsen daar is, kan het heel gemoedelijk zijn, of deels knap stijl, veel langere klimmen dan je gewend bent. Dat vraagt ook weer aanpassingen van je lijf.

Niet te veel willen, langzaam kom je er zeker, snel niet altijd. Bij lange ritten, rustig beginnen, te langzaam voor je gevoel. Dan heb je op het eind nog wat.

Kijk eens in de omgeving van je vakantiebestemming of je een voi verte kan vinden, oude spoorlijnen, waar nu fietspad ligt. Ik had in de Ardeche het geluk dat er een hele mooie vlak lange de camping liep. Had een Trekkingbike mee. 1 kant op ging het via heel kleine waterdoorlaten onder de weg en het spoor door. Met een VM niet te doen. De andere kant op prachtig fietsen, met een schitterend onverwacht wijds uitzicht na een tunnel. Was een fantastische fietservaring. De beroemde Gorges, daar mag je wel fietsen, maar het was mij daar onaangenaam druk.

Ik vind het ook wel leuk om met de fiets de omgeving wat te verkennen en dan vrouw en kinderen mee te nemen naar de mooie plekjes.

Googlemaps geeft ook in Frankrijk wel een beetje een beeld van wat je kunt verwachten. Hoewel het zou kunnen, viel bij mij meestal de keus op een andere fiets als de Velomobiel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
[/quote]
Misschien geeft een weekje niets doen ook eens de kans om 100% te herstellen ,zonder te lang stil te zitten.
[/quote]

Als herstel je doel is, dan is niets doen niet handig. Je spieren verstijven en de afvalstoffen blijven zitten.
Je spieren zijn 'beschadigd' door het hoge vermogen wat je geleverd hebt. De beschadigde cellen moeten afgevoerd worden en ook het zuur, wat bij het leveren van hoog vermogen is achtergebleven, moet afgevoerd worden.

De bloedstroom voert zuur en beschadigde cellen af en breng herstelmateriaal.

De bloedstroom wil je op gang houden zonder de cellen te beschadigen of het aanmaken van nieuw zuur. Die doe je het beste door te blijven bewegen (fietsen) op laag vermogen. Omdat een lage trapfrequentie een piekbelasting op je spieren geeft doe je dit het beste door je trapfrequentie hoog te houden.

Rustig fietsen kan mentaal lastig zijn; je hebt meer tijd om te genieten van waar je fietst.

Niels, druktemaker, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Helemaal niets doen, zal het niet worden. We hebben 2 kleine kinderen dus ik blijf wel licht in beweging. Waarschijnlijk gaan we ook nog ergens rustig een fietstocht doen of zo. Maar in ieder geval niets dat lijkt op de afgelopen weken velomobielen Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(23-Jun-2024, 12:58 PM)bucovaina schreef: Helemaal niets doen, zal het niet worden. We hebben 2 kleine kinderen dus ik blijf wel licht in beweging. Waarschijnlijk gaan we ook nog ergens rustig een fietstocht doen of zo. Maar in ieder geval niets dat lijkt op de afgelopen weken velomobielen Smile
Dat is een ander type beweging, waar in mijn ervaring dezelfde beweging (of in elk geval echt dezelfde spiergroepen) juist heel goed werkt. 
Ik dwing mezelf weleens om onder de 150W te blijven. Echt lastig, want vooral optrekken gaat dan langzaaaaaaaaam. Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Laat al die meetapparatuur eens thuis als je ontspannen wilt fietsen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
(24-Jun-2024, 05:11 PM)melle z schreef: Laat al die meetapparatuur eens thuis als je ontspannen wilt fietsen.

Daar valt zeker ook iets voor te zeggen!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(24-Jun-2024, 03:50 PM)365cycle schreef:
(23-Jun-2024, 12:58 PM)bucovaina schreef: Helemaal niets doen, zal het niet worden. We hebben 2 kleine kinderen dus ik blijf wel licht in beweging. Waarschijnlijk gaan we ook nog ergens rustig een fietstocht doen of zo. Maar in ieder geval niets dat lijkt op de afgelopen weken velomobielen Smile
Dat is een ander type beweging, waar in mijn ervaring dezelfde beweging (of in elk geval echt dezelfde spiergroepen) juist heel goed werkt. 
Ik dwing mezelf weleens om onder de 150W te blijven. Echt lastig, want vooral optrekken gaat dan langzaaaaaaaaam. Big Grin

Volgens mij reed ik met de QV zo'n 25km/u wanneer ik onder de 60 watt blijf. Hebben jullie ook die ervaring?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ha! Na 8 weken, misschien niet eens iets over het velomobielen zelf maar over wat dat met je lichaam doet na niet meer speed pedelec-en (assisted 45km/h rijden) en te velomobielen in de plek. Vandaag dus merkt de eerste persoon in mijn entourage op dat ik gewicht verloren ben Smile . Eigenlijk ben ik maar een dikke anderhalve kilo kwijt geraakt. Eerst was het meer, maar sinds een dikke week neem ik ook creatine in en dan neemt je gewicht meer toe omdat je spieren meer water vasthouden (je kan erover debateren of je dat al dan niet wil in een velombiel, maar goed). Desondanks dus wel dik anderhalve kilo kwijt zegt de weegschaal. Ik vermoed dat ik meer dan dat aan vet kwijt ben. Niet dat ik zo hard met mijn lichaam/uiterlijk bezig ben, maar wel leuk!

Nu buiten mijn extra beweging die ik wekelijks heb dankzij de velomobiel, let ik ook echt wel harder op mijn voeding dan ervoor. 's Morgens als ik met de velomobiel vertrek, whey in de drinkbus zodat ik niet uitgehongerd op het werk aan kom (ik ontbijt pas op het werk). 's Middags gewoon boterhammen met kaas/hesp of iets dergelijks, zonder boter. En 's avonds laat ik me ook veel minder gaan dan ervoor (ik durfde wel hier en daar wat mayo bij te doen en zo). Ook eet ik een pak meer fruit en studentenhaver in plaats van zoete dingen binnen te spelen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , 365cycle
(27-Jun-2024, 03:57 PM)bucovaina schreef: Desondanks dus wel dik anderhalve kilo kwijt zegt de weegschaal. Ik vermoed dat ik meer dan dat aan vet kwijt ben.
Als ik je verhalen zo lees, zou je inderdaad wel wat spieropbouw gehad moeten hebben. Je hebt zeker niet even huidplooien gemeten twee maanden geleden?

Citaat:Nu buiten mijn extra beweging die ik wekelijks heb dankzij de velomobiel, let ik ook echt wel harder op mijn voeding dan ervoor. 's Morgens als ik met de velomobiel vertrek, whey in de drinkbus zodat ik niet uitgehongerd op het werk aan kom (ik ontbijt pas op het werk). 's Middags gewoon boterhammen met kaas/hesp of iets dergelijks, zonder boter. En 's avonds laat ik me ook veel minder gaan dan ervoor (ik durfde wel hier en daar wat mayo bij te doen en zo). Ook eet ik een pak meer fruit en studentenhaver in plaats van zoete dingen binnen te spelen.
Brr, whey.. krijg je echt geen soort ontbijt weg voor het fietsen?
Vergis je niet dat ook fruit en studentenhaver de nodige suiker bevatten. Uiteraard ook, in tegenstelling tot de suiker die je ervoor laat staan, vezels en vetten. Goed bezig!
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
@bacchus: huidplooimeting heb ik niet gedaan. De laatste jaren was er toch een beetje een buikje beginnen vormen, dat is gewoon weg. Nog niet helemaal maar ik vermoed met de maanden dat er nog wel wat af zal gefietst worden.

Kwestie van whey: Mijn wekker staat om 05:00 en omdat mijn commute nu langer duurt dan ervoor, minimaliseer ik mijn tijd dat ik thuis "wakker word". Alles ligt 's avonds al klaar inclusief gesmeerde boterhammen voor op het werk. Die shake maak ik oa in die tien minuten. Dan heb ik toch al iets binnen eer ik ongeveer anderhalf uur later achter mijn bureau zit. Een uurtje later of zo, eet ik wat boterhammen en 's middags nog wat.

Mijn suikerinname kan ik nog wel wat aan doen. Maar goed, afgelopen 8 weken best al een "big change" gedaan, alles op zijn tijd zeker? Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Bacchus
Je kan jezelf inderdaad helemaal suf trappen op een Stromer. Het hangt er allemaal maar van af hoe hard je zelf wil trappen en hoe je motor ingesteld staat.

Mocht ik die Stromer trouwens niet gehad hebben, had ik waarschijnlijk nooit zoveel beweging gehad de afgelopen jaren. Zonder batterij had niet eens half overwogen. Ik had waarschijnlijk een velomobiel ook helemaal nooit overwogen als valabele mogelijkheid.

Al had ik wel mijn conditie-niveau fout ingeschat Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel , Hoekie
(01-Jul-2024, 03:56 PM)bucovaina schreef: Ik had waarschijnlijk een velomobiel ook helemaal nooit overwogen als valabele mogelijkheid.

Al had ik wel mijn conditie-niveau fout ingeschat Smile

Zeg je hier nou toch dat je met de Strömer te weinig conditie hebt opgebouwd om dagelijks in een vm te kunnen rijden?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Klopt. De ik was lui geworden en de sensor stond te gevoelig ingesteld en ondersteuning te hoog. Ik had beter wat meer moeite gedaan.

En misschien maar goed dat ik geen motor heb ingebouwd in mijn QV. Ik had waarschijnlijk op termijn de ondersteuning toch hoger en hoger gezet om uiteindelijk toch zelf niet veel meer te doen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Hardloper , Willeke_IGKT , 365cycle
(01-Jul-2024, 08:47 PM)bucovaina schreef: En misschien maar goed dat ik geen motor heb ingebouwd in mijn QV. 

Mooi om te zien dat je verkocht bent. 

Ik was vandaag even naar mijn oude werk gereden met de VM, dus ook beetje eerste rit naar het (ex) werk. Daarna heb ik gezegd tegen de Garmin plan maar route terug huis. Door een keuze om misschien toch nog ergens anders langs te gaan, heb ik hem moeten omdraaien. Dus daar verloor ik tijd mee. Maar buiten dat, deed ik er een kleine uur over. Mocht ik het openbaar vervoer hebben gepakt wat ik toen der tijd deed, dan zou ik er vandaag de dag er zo'n 51min over doen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(01-Jul-2024, 09:16 PM)Hardloper schreef:
(01-Jul-2024, 08:47 PM)bucovaina schreef: En misschien maar goed dat ik geen motor heb ingebouwd in mijn QV. 

Mooi om te zien dat je verkocht bent. 

Ik was vandaag even naar mijn oude werk gereden met de VM, dus ook beetje eerste rit naar het (ex) werk. Daarna heb ik gezegd tegen de Garmin plan maar route terug huis. Door een keuze om misschien toch nog ergens anders langs te gaan, heb ik hem moeten omdraaien. Dus daar verloor ik tijd mee. Maar buiten dat, deed ik er een kleine uur over. Mocht ik het openbaar vervoer hebben gepakt wat ik toen der tijd deed, dan zou ik er vandaag de dag er zo'n 51min over doen.

Ja, herkenbaar. Deur tot deur met het OV (en misschien 100 meter lopen) doe ik als alle aansluitingen meezitten 1 uur en 25 minuten van huis naar werk. Maar je wil natuurlijk een metro eerder pakken naar het station voor het geval dat de trein een keer op tijd is. En de kans is groot dat je de metro net mist na aankomst met de trein.
Een realistische reistiijd is eerder 1 uur en 55 minuten.

Met de VM doe ik er 1 uur en 45 minuten over (en 's winters ongeveer 2 uur). Voordeel: Niet als haringen in een ton in het OV. Hierdoor veel minder vaak verkouden etc.
Nadeel: Ik kan niet anderhalf uur naar podcasts luisteren.

Oh, nog een voordeel: Ik beweeg veel meer Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Hardloper
Het heeft niet veel zin denk ik om te blijven argumenteren.

Anders misschien even terug naar de oorspronkelijke bedoeling van mijn topic? Min of meer een "logboek" bijhouden van beginnen met velomobielen?

Op deze moment heb ik daarover niet heel veel nieuws rond te vertellen. Ik zit ergens op een camping in de Loire streek. Volgende week nog een weekje verlof maar dan thuis. Ik hoop dan eens een langere rit te maken want buiten woon-werk heb eigenlijk bijna niets gedaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik ben blij dat het zo goed kan komen.

Maar weer even terug naar het eigenlijke thema. Misschien goed om de rust van de vakantie eens te gebruiken om een leuke bestemming te kiezen voor een langere rit. Daarbij weten we dan nog niet wat je ambities zijn, maar dat deert niet.

Bij mij helpt het bij lange ritten vaak als ik iets van een doel heb. Dat mag best een heel vaag doel zijn, soms is het ook iets concreets. Bijvoorbeeld een bepaalde plaats, misschien een rit naar de Kust (geen idee hoever dat voor je zou zijn..) Naar vrienden of familie, naar een plekje wat je kent, waar je iets mee hebt. Maar in ieder geval iets wat je tijdens het rijden een beetje inspireert.

Iets wat je verder helpt als je denkt, wat is het nog ver, wat heb ik hier nu voor rotweg uitgezocht, en dan regent het ook nog. Of als je per ongeluk een van die vreselijk steile bergjes op je weg treft.

Voor ons is de Loire ook best een bekende vakantiebestemming, vorig jaar zaten we iets buiten Gien. In een rustig stuk van de Loire. Mooi fietsen en ook lopen langs het de Pont Canal van Briare. Daar in de buurt loopt ook een fietspad langs een oud stukje kanaal. Prachtig plekje. Van Briare naar Chatillon sur Loire. Orleans vonden de kinderen ook indrukwekkend.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
''Het is gewoon zuur dat de infrastructuur hier k*t is, '' Ik vind het echt super fenomenaal hoe Nederlanders (of niet) kunnen zeiken en een zeer gewaardeerd orgaan vergelijken met een hmmm slecht fietspas/ wegdek etc.

Maar ik zeg: Carpe diem
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(, 06:47 PM)bucovaina schreef: Anders misschien even terug naar de oorspronkelijke bedoeling van mijn topic? Min of meer een "logboek" bijhouden van beginnen met velomobielen?

Op deze moment heb ik daarover niet heel veel nieuws rond te vertellen. Ik zit ergens op een camping in de Loire streek. Volgende week nog een weekje verlof maar dan thuis. Ik hoop dan eens een langere rit te maken want buiten woon-werk heb eigenlijk bijna niets gedaan.

Inderdaad en dus heb ik wat verplaatst.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Prijzen, kopie van h...Hoekie — 02:24 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Heb jij tubeless...Snoek043 — 02:22 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Ah, ik dacht al, ik ...Hoekie — 02:21 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Heb jij tubeless b...Willeke_IGKT — 02:08 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Heb jij tubeless b...Hoekie — 01:36 PM
velomobileworld.com
Minder modellen wil...Atrike — 01:19 PM
montage standaard
Als het achterwiel u...melle z — 01:15 PM
montage standaard
Ik gebruik ook een T...Aernout — 01:11 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Heb jij tubeless ban...PieterTrapt — 12:28 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Ziet er veelbelo...Hoekie — 12:25 PM
wat ze zeggen
Vertelde vanochtend ...Willeke_IGKT — 12:13 PM
wat ze zeggen
Eergisteren had ik...Bacchus — 12:09 PM
velomobileworld.com
zolang er zo nu en...Raymond — 11:30 AM
velomobileworld.com
Ze willen minder mod...ZoefZoef — 11:25 AM
wat ze zeggen
Gistermiddag een jon...JanBurp — 11:12 AM
velomobileworld.com
Ze willen minder mod...Hardloper — 09:57 AM
velomobileworld.com
Door grote verand...Hoekie — 09:54 AM