11-Jun-2024, 07:13 PM
Dat met die veerpoten is een zeer theoretische benadering van mensen die zelf nog nooit aan een veerpoot hebben gesleuteld. In theorie is er nauwelijks iets wat de onderste helft van de veerpoot vasthoudt als je er heel hard aan trekt, namelijk alleen twee piepkleine stelschroefjes in de lagerbussen.
Als iemand die wel eens aan een veerpoot gesleuteld heeft kan ik vertellen dat zelfs zonder die twee stelschroefjes, de wrijving tussen lagerbussen en veerpoot nog zo hoog is dat 90 kilo eraan hangend geen indruk maakte. Er was een constructie nodig waarbij ik met twee voeten op een balk de bovenzijde vasthield en met twee handen en al mijn kracht moest trekken aan de alu platen aan de veerpoot.
Het instapgat is inderdaad een sterk punt. Daar is het laminaat namelijk veel dikker als net voor, onder of naast het gat. Probeer maar eens met een vingertje wat het eerst meegeeft. Maar die paar mm glasvezel of carbon zijn geen match voor het brute geweld en de hefboomwerking van een forse ratelspanband die tot 3000 kilo ofzo is vrijgegeven.
Denk een beetje na en houd het verstandig. Het gaat om 30, misschien 40 kg velomobiel, die je op drie punten vast zet, dat is nog geen 15 kilo per punt. Twee riempjes per punt, nog een paar banden eroverheen, en geen losse dingen in of aan de fiets.
Overigens neem ik naar Frankrijk liever een gewone ligfiets of een rechtop fiets mee. Afhankelijk van waar je zit, kan een velomobiel niet het meest handige vervoersmiddel zijn.
Als iemand die wel eens aan een veerpoot gesleuteld heeft kan ik vertellen dat zelfs zonder die twee stelschroefjes, de wrijving tussen lagerbussen en veerpoot nog zo hoog is dat 90 kilo eraan hangend geen indruk maakte. Er was een constructie nodig waarbij ik met twee voeten op een balk de bovenzijde vasthield en met twee handen en al mijn kracht moest trekken aan de alu platen aan de veerpoot.
Het instapgat is inderdaad een sterk punt. Daar is het laminaat namelijk veel dikker als net voor, onder of naast het gat. Probeer maar eens met een vingertje wat het eerst meegeeft. Maar die paar mm glasvezel of carbon zijn geen match voor het brute geweld en de hefboomwerking van een forse ratelspanband die tot 3000 kilo ofzo is vrijgegeven.
Denk een beetje na en houd het verstandig. Het gaat om 30, misschien 40 kg velomobiel, die je op drie punten vast zet, dat is nog geen 15 kilo per punt. Twee riempjes per punt, nog een paar banden eroverheen, en geen losse dingen in of aan de fiets.
Overigens neem ik naar Frankrijk liever een gewone ligfiets of een rechtop fiets mee. Afhankelijk van waar je zit, kan een velomobiel niet het meest handige vervoersmiddel zijn.