Klikpedalen omhoog trekken tijdens het trappen?
|
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
976 x bedankt in 475 berichten
Ik had zelf geen ervaring met klikpedalen tot over een paar weken in de Quest. Nu heb ik me al een paar keer afgevraagd: heeft het zin om tijdens cruisen ook de pedalen mee omhoog te trekken? Ik doe het zelf alleen in situaties waar ik zo snel mogelijk weg wil geraken, bergop of als ik voel dat mijn benen verzuurd beginnen te raken om andere spieren mee aan te spreken en de spieren die je al het hardst belast wat te ontzien.
Meestal duurt het geheel toch niet erg lang want op zo'n momenten zit mijn hartslag toch al ergens tegen zone 5 aan te schurken en is het vet toch al van de soep  .
Maar goed dus de vraag: hoe rijden jullie ivm pedalen en de pedalen mee omhoog trekken?
Berichten: 950
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 197
1700 x bedankt in 681 berichten
(15-Jun-2024, 06:18 AM)bucovaina schreef: Ik had zelf geen ervaring met klikpedalen tot over een paar weken in de Quest. Nu heb ik me al een paar keer afgevraagd: heeft het zin om tijdens cruisen ook de pedalen mee omhoog te trekken? Ik doe het zelf alleen in situaties waar ik zo snel mogelijk weg wil geraken, bergop of als ik voel dat mijn benen verzuurd beginnen te raken om andere spieren mee aan te spreken en de spieren die je al het hardst belast wat te ontzien.
Meestal duurt het geheel toch niet erg lang want op zo'n momenten zit mijn hartslag toch al ergens tegen zone 5 aan te schurken en is het vet toch al van de soep .
Maar goed dus de vraag: hoe rijden jullie ivm pedalen en de pedalen mee omhoog trekken?
Het is niet alleen omhoog trekken; je kan kracht bijzetten (vanuit je onderbenen) in iedere traprichting. Dus eigenlijk constant. Dit heet dacht ik rond fietsen.
Je kan ook de houding van je voet aanpassen aan de traprichting, zodat je in iedere traprichting de maximale kracht uit je onderbenen kan halen. Ik dacht dat dit enkelen heette.
Fietsen is niet simpel. :-)
In mijn wedstrijdtijd focuste ik op rondtrappen (de coördinatie hiervan moet je aanleren); nu fiets ik recreatief en is hard fietsen minder van belang. Mijn focus ligt meer bij: het doel is de weg; hoewel koffie nog steeds een goed doel blijft.
Niels, rondje, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.740
Topics: 41
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2494
2266 x bedankt in 854 berichten
Heb je wel eens hondenpoep onder aan de schoenen gehad? En deze proberen af te vegen aan een stoeprand? Die tip kreeg ik ooit eens zo te fietsen met klikpedalen.
Berichten: 2.212
Topics: 64
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 33601
3263 x bedankt in 1450 berichten
Ik rij nooit op mijn uiterste, niet voor lang in ieder geval.
Ik gebruik het kunnen trekken als hulp om bij optrekken sneller op tempo te komen, eigenlijk heel vaak op mijn eerste rechte stuk, als mijn spieren net aan het wakker worden zijn.
Doordat ik het daar bijna dagelijks inzet is het gewoon aan het worden en gebruik ik het in de rest van de rit ook steeds vaker eventjes.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 5.959
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12066
9350 x bedankt in 4578 berichten
Trekken is nuttig wanneer je snel wil accelereren, maar minder efficiënt (er moet meer energie in voor dezelfde hoeveelheid vermogen aan de pedalen). Ik gebruik het dus alleen als ik echt wil sprinten.
Gebruik de zoekfunctie ook even, er is eerder veel over geschreven.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 997
Topics: 20
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 560
1952 x bedankt in 931 berichten
Ik sprint weinig. Maar als ik een mooie (lange) rechte weg heb en ik merk dat ik net onder mijn ideale snelheid fiets (35 km/h i.p.v. 37 km/h) zal ik niet harder gaan trappen maar dat verschil gaan overbruggen met een beetje trekken. Of liever gezegd, zoals Niels rondtrappen. Het lukt bijna altijd en eenmaal op de juiste snelheid verdwijnt het rondtrappen vanzelf weer.
Berichten: 6.418
Topics: 163
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2508
8612 x bedankt in 4194 berichten
Ik merk wel dat ik met 140mm cranks het moeilijker/lastiger vind om mooi rond te trappen dan met 150/155mm cranks.
Dit zou een reden kunnen zijn om ooit een keer te gaan proefrijden met een Snoek-L.
Ik vind 140mm wel kort.
Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 843
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 340
883 x bedankt in 380 berichten
Ik rijd sinds een maand ook met 140mm cranks en vind het heerlijk. Gemiddelde trapfrequentie is wel met 10 omwentelingen/minuut omhooggegaan.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 5.959
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12066
9350 x bedankt in 4578 berichten
16-Jun-2024, 12:42 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Jun-2024, 12:43 AM door 365cycle.)
(15-Jun-2024, 06:10 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik vind 140mm wel kort.
Heeft iemand anders hier ook ervaring mee? Ja. Ik moest ~1000 km wennen maar ben er nu prima mee.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.418
Topics: 163
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2508
8612 x bedankt in 4194 berichten
16-Jun-2024, 09:05 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Jun-2024, 09:05 AM door Wim -de roetsende.)
(16-Jun-2024, 12:42 AM)365cycle schreef: Ja. Ik moest ~1000 km wennen maar ben er nu prima mee.
Ik bedoelde dus vooral het minder makkelijk rond kunnen trappen met 140mm.
Gaat jouw antwoord ook over deze vraag?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 5.959
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12066
9350 x bedankt in 4578 berichten
16-Jun-2024, 10:41 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Jun-2024, 10:42 PM door 365cycle.)
(16-Jun-2024, 09:05 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik bedoelde dus vooral het minder makkelijk rond kunnen trappen met 140mm.
Gaat jouw antwoord ook over deze vraag? Yes. Helaas is het echter geen garantie dat het voor iedereen "werkt". Daarnaast denk ik wel dat het een compromis is. Ik ga in m'n volgende fiets wel weer beginnen met 150, en die lengte komt ook in de QV. In de QV wil ik iets makkelijker koppel kunnen leveren, en ik wil in alle velomobielen dezelfde cranklengte hebben.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Bülk Distance
|
Mijn ervaring is...twilwel — 09:33 PM |
Bülk Distance
|
Door die boog heb ...Gideonaut — 09:30 PM |
Bülk Distance
|
Deze achterkant komt...Jeroen S — 09:19 PM |
Bülk Distance
|
Dan hebben ze het ...twilwel — 09:13 PM |
Bülk Distance
|
Ik zie grote ver...Piet K — 09:02 PM |
Bülk Distance
|
Dan hebben ze het bi...Gideonaut — 08:40 PM |
HP Velotechnik Grasshopper
|
Het is een showroome...Roepers — 08:29 PM |
Bülk Distance
|
Op onze Duitse ...Hardloper — 08:28 PM |
HP Velotechnik Grasshopper
|
Dat is wel de manier...melle z — 07:56 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Dan maak je ook wel ...Jeroen S — 05:41 PM |
Zitting op maat zetten en op probleempj...
|
Ook van mijn kant, j...Jeroen S — 05:38 PM |
HP Velotechnik Grasshopper
|
Gefeliciteerd en h...Hardloper — 04:41 PM |
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
|
Mooi verslag ja! Som...Bob Hagendijk — 04:29 PM |
HP Velotechnik Grasshopper
|
Gefeliciteerd en hee...Lig-hen — 04:00 PM |
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
|
Het is een feestje o...Lig-hen — 03:57 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
... ik merk dat een ...datakneder — 01:57 PM |
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Of beide draden make...Hoekie — 01:49 PM |
|