Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3262 x bedankt in 2261 berichten
Even fictief he:
Ik heb een binnenblad: 39 & een buitenblad van 61.
Als cassette heb ik een standaard 11 speed met de kransjes: 11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-36
Hoe ga ik dan schakelen?
Want met mijn QV heb ik voor 75 + MD en achter 11-32. Dus dat is lekker simpel. Als ik over de 90 a 100 rpm trap. Dan is het of wel zo doorrijden, of wel opschakelen van achter. Mocht het te zwaar zijn berg / heuvel op, dan is het gewoon hakje tegen as. En mijn 75 gaat gedragen als een 30.
Maar ik ben dus benieuwd welke schakel strategie men gebruikt bij 2/3 bladen voor. Heel eerlijk, met proefrijden van de Tuna / Strada / Snoek heb ik er niet bewust iets gedaan met het schakelen bij het voorblad. En ik heb nooit een gewone fiets gereden met meerdere voorbladen. Dus in die zin ook een echte beginners vraag.
Voor de nieuwsgierige. Ik hoop in het eerste jaar de 1000km te hebben gereden en misschien wel gemiddeld 100km in de maand.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
19-Jun-2024, 09:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Jun-2024, 09:55 PM door Bacchus.)
Met meerdere kettingbladen rijd ik op vlak normaal alles op het grote blad. De kleine gebruik ik bij bergop of eventueel bij forse en hardnekkige tegenwind. Ik kies mijn grootste kransje dan ook zo dat ik redelijk met het grote blad uit stilstand kan wegrijden. Het kleinste blaadje van de triples komt alleen op echte kuitenbijters (15%+) tot inzet.
Het wisselen van kettingblad gaat een stuk langzamer dan van kransje, dus dat probeer je een beetje te beperken. Vandaar ook enige overlap in de verzetten.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2130
7517 x bedankt in 3698 berichten
(19-Jun-2024, 09:52 PM)Bacchus schreef: Met meerdere kettingbladen rijd ik op vlak normaal alles op het grote blad. De kleine gebruik ik bij bergop of eventueel bij forse en hardnekkige tegenwind. Ik kies mijn grootste kransje dan ook zo dat ik redelijk met het grote blad uit stilstand kan wegrijden.
Het wisselen van kettingblad gaat een stuk langzamer dan van kransje, dus dat probeer je een beetje te beperken. Vandaar ook enige overlap in de verzetten.
Bijna idem. Ik rijd ook altijd op het grootste kettingblad. Ik schakel alleen naar klein bij te heftige hellingen.
Met de Roeifiets schakel ik voor en achter altijd tegelijk
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Op de Flevo heb ik de cassette zelf dusdanig gebouwd dat in het overlapgebied van de twee voorbladen ik zeg maar “halve stapjes” heb. Dus als ik niet helemaal lekker rijd, kan ik voor opschakelen en achter af en dan kom ik een halve versnelling groter of kleiner uit. Dat is met 8-speed wel fijn, met 10 of meer lijkt het me niet zo nodig en is zelf samenstellen van cassette ook lastiger.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Ik heb verschillende fietsen. De gravelhighracer en de twee rechtop fietsen hebben allemaal standaard onderdelen, met de standaard stapjes en derailleurs. Daarmee schakel ik vrij makkelijk en ook wel veel. De volgende versnelling ligt dan vaak een blad omhoog en dan ook een kransje achter omhoog, of beiden omlaag, dat kan ook.
De zelfbouw velomobiel heeft wel twee bladen, maar geen opening aan de bovenzijde, alleen onder zoals bij de QV. Daardoor is het allemaal erg lastig te zien, en de hoek van het mastje klopt niet helemaal en dat is niet bij te stellen. Allemaal ingelaminieerd. Het schakelt wel, maar echt beroerd, ik moet echt meekijken, anders valt ie eraf of komt niet op het grote blad. Omlaag gaat wel goed. (maar dan weet ik al dat omhoog lastig gaat worden.) Die schakel ik dus zelden. Maar gelukkig lukt hier het meeste op het grote blad.
In de Milan heb ik een iets groter voorblad, maar die is ook lichter. Daar heb ik zo'n Allight BB met instelbaar mastje. Dat is allemaal gelukt, maar omdat de kettingrol voor zo kort op de trapas zit, is de kettinglijn best een dingetje. 62-40, dan bleef de ketting op het kleine blad aanlopen op zijn naastliggende grote broer. Met de kettingrol verder naar binnen, schuift ook de onbelaste ketting op. Zover dat de ketting er dan direct af valt als je per ongeluk terugtrapt.
Ik heb nu een 46er en de 62er. Het schakelt best heel redelijk, maar niet zo vlotjes als de standaard fietsen.
Het gat voor is ook een stuk groter. Daardoor werkt het schakelen in 2 stapjes niet. Ik gebruik daarom het terugschakelen voor vooral als de snelheid echt terug gaat vallen. Bijvoorbeeld bij de brug bij Emmerich. Eerst een haakse bocht met een knap stijl stukje van 2 meter om op dat stomme knopje te drukken. Dat doe ik diagonaal, de neus boven de berm. Dan weer terugrollen om niet half op de weg te staan. Als het groen wordt uit stilstand dat kleine klimmetje, oversteken en daar ook weer wachten. Gelukkig wel vlak. En dan vanuit stilstand de Rijnbrug op, waar je ook geen snelheid kunt maken. Brug af ga ik dan weer naar het grote blad. Maar nog wel zachtjes rijden.
Achter heeft de Milan 10 speed 11-36 ofzo (34 kan ook). De houten VM 11 speed 11-36 achter. Beiden standaard cassettes. 11-32 in 11 speed is dezelfde stapjes als de oude 12-27 9 speed, met een 11 en de 32 erbij.