Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe kan ik schokken opvangen?
#1
Ik heb sinds kort een M5 Cmpct, een twee wieler vouw ligfiets die geen vering heeft en alleen een simpele demper, ik denk elastomeer maar ben daar niet zeker van.

De fiets rijdt heerlijk op asfalt, acceptable op goede klinkers en matig asfalt en nog acceptabel op matige klinkers.

Waar ik problemen heb is met spoorwegovergangen.
De scherpe bump geeft pijnklachten, een korte scherpe hoofdpijn op zijn ergst.

Ik vraag mij af of er technieken zijn in het rijden om de klap enigszins op te vangen.

Het vermijden van spoorwegovergangen is helaas geen optie, om uit de wijk te komen moet ik zeker twee, meestal drie sets sporen over en 6 klappen is niet iets waar ik naar uitkijk.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Wellicht een setje bredere bandjes, type ballonband? Weet niet of je daar ruimte voor hebt?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Nee, waarschijnlijk niet. Ik heb een breder bandje liggen in de maat van de achterband maar de bagagedrager zal eraf moeten. En voor de 16 inch voor denk ik dat het zeker moeilijk gaat worden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Mjah, vering verbeteren is dikkere en soepelere banden eerst, dan zachtere elastomere dempers (hardt dat uit met de tijd?) en een dikker matje. Natuurlijk heb je een Middelburgse fiets met dus een beetje exotisch 451 achterwiel (?) en bijbehorende beperkte bandenkeuze.

Ik denk niet dat techniek erg gaat helpen maar ik til vaak mijn achterwerk uit het stoeltje bij grote hobbels. Dat geeft volgens mij meer controle. Ik kan me voorstellen dat je schouders uit het stoeltje tillen juist meer comfort geeft.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Wat op veel ligfietsen helpt is even zo veel mogelijk rechtop zitten, rug los van de rugleuning. Dan kan de fiets vrij onder je achterwerk roteren, en krijg de alleen de verticale tik nog. Op de cmpt zal dat waarschijnlijk iets minder goed werken omdat je erg dicht op het achterwiel zit, maar het is het proberen waard.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#6
Ik ga ook even overeind bij de meeste drempels en ander hobbelwerk. Dat scheelt altijd een flinke klap, ook bij een achtervering zoals ik die heb.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(28-Jun-2024, 10:17 PM)Lopopodium schreef: Ik ga ook even overeind bij de meeste drempels en ander hobbelwerk. Dat scheelt altijd een flinke klap, ook bij een achtervering zoals ik die heb.

Doe ik ook. 

Op de Roeifiets mik ik het zo uit met de slagen dat ik net met een slag begin bij drempels en hobbels.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Dikkere banden helpt als ze passen. Anders misschien een dikker matje, of 2 matjes, desnoods alleen op de plek waar je de klap voelt?
Meestal zit er tussen de zitting en het frame een rubber ring. Ik heb voor mijn nieuwe fiets een doosje vol gekocht met 8 mm gat, 2mm dik. Misschien helpt het als je er daar 2 of 3 extra van tussen doet? Ik denk dat je er bij de rugkant het meeste profijt van hebt. Je mag er van mij wel een stel voor de verzendkosten hebben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(28-Jun-2024, 11:01 PM)Bob Hagendijk schreef: Je mag er van mij wel een stel voor de verzendkosten hebben.

Ik denk dat we dat soort ringen ook bij mij op het werk hebben. Dus bedankt maar niet nodig.

De tip om even rechtop te gaan zitten is eigenlijk meer in de richting waar ik op hoopte, makkelijk mee te experimenteren.

Als het nodig is kan ik de bagagedrager eraf halen en een horizontaal plankje aan het zitje bevestigen en een dikkere band gebruiken, ik geloof dat voor deze fiets een 406 wiel achter gebruikt is. En ik heb ooit een te dikke maat gekocht voor de Quest achter, ook 406, dus dat is het proberen waard.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Train veel in Maastricht met kasseien,spoorwegovergangen en oude fabrieksterreinen met gaten,hobbels en rails,heb me aangeleerd om zigzaggend en rechtopzittend de obstakels te nemen,onder m'n zitkussen is een redelijk hard stukje schuimmat ergonomisch geplaatst die de hardste schok moet absorberen,alles te samen werkt het goed.
Succes!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#11
Als het probleem is dat je hoofdpijn krijgt van stevige hobbels zoals bij spoorwegovergangen, dan zou ik zeggen dat de klap die je hoofd krijgt vooral het probleem is. In plaats van aan de vering van de hele fiets te gaan sleutelen zou ik dan zoeken naar een manier om het hoofd te ontlasten in dat soort situaties. Als de fiets een stevige en/of rigide neksteun heeft waar normaal gesproken je hoofd op rust, dan kun je gewoon je hoofd iets optillen als er een stevige hobbel aankomt, zodat je nekspieren de klap voor je hoofd opvangen. Ik doe dat in de praktijk ook zo. Je zou ook in de neksteun meer vering kunnen inbouwen, bijvoorbeeld door deze van zacht schuimrubber te voorzien. Iets dergelijks heb ik bij mijn fiets ook gedaan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Bij de Compact zit je al heel erg rechtop. Dus ik denk dat je aan een neksteun niet zo veel hebt. De vering is daar een simpele trillingsdemper. Mogelijk past die van de Flevobike er ook op. Kon wel eens dezelfde afmeting zijn. Dan heeft Tempelman ligfietsshop mogelijk een iets soepelere vervanging. Probleem met die trillingsdempers is ook dat ze eigenlijk meer bedoelt zijn om trillingen van machines op te vangen, geen grote klappen. Het uitveren gaat bijna net zo hard als het inveren. Op de 20-20 met een zelfde element vond ik de klap uit bij drempels irritanter als in.

Voor de BMX zijn er een heleboel brede 16 inch bandjes. En ook nog in coole kleuren. Dikke kans dat er ook een 406 broertje te vinden is. https://www.skatepro.nl/c374.htm

voor 20 inch https://www.skatepro.nl/c374.htm

451 hebben ze vermoedelijk niet. Maar die zijn er ook wel. Breder als 37mm ga je in die maat niet vinden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(28-Jun-2024, 09:11 PM)Bacchus schreef: Natuurlijk heb je een Middelburgse fiets met dus een beetje exotisch 451 achterwiel (?) en bijbehorende beperkte bandenkeuze.

In dit geval heeft men ervoor gekozen om een 406 achter wiel te plaatsen, dus mijn fout gekochte Big Ben 55-406 kan passen.

(29-Jun-2024, 12:19 AM)Martin van Mourik schreef: Als de fiets een stevige en/of rigide neksteun heeft waar normaal gesproken je hoofd op rust, dan kun je gewoon je hoofd iets optillen als er een stevige hobbel aankomt, zodat je nekspieren de klap voor je hoofd opvangen.
Deze fiets heeft geen hoofdsteun, ook niet nodig omdat je redelijk rechtop zit. De schok komt dus van de zitbotten of onderrug omhoog.
Ik heb al eens geprobeerd om rechter op te gaan zitten en ik denk dat daar best meer winst te vinden kan zijn. Misschien een extra kussen onder het ventisit kussen.

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
#14
Van de elastomeren bestaan harde en zachtere varianten. Bij Jan heb ik wel eens een soepeler uitgewisseld tegen een hardere omdat mijn bagagedrager het spatbord raakte. Dat levert 2 vragen op: Heeft jouw fiets een hardere of zachtere elastomeer en heb je een fietsenmaker die dat kan bepalen en eventueel een soepeler variant kan plaatsen?

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Om de SMGT zitting beter naar mijn vorme te passen heb ik zo'n 12mm traagschuim onder de matje geplaatst, van een oude matras. Die heeft wel de deuken ingevuld maar levert ook een heel rustig en soepel gevoel. Doordat de drukpunten doorheen zakken zit je nauwelijks hoger dan tevoor, in tegenstelling van a tweede matje. Kan de moeite waard zijn?
Antwoord }
#16
Welkom op dit forum AnthonyC.

Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , AnthonyC
#17
Ik ben zelf recent gewisseld van een Schwalbe Marathon Supreme 42-559 naar een Continental Contact Urban 47-559. Een van de zaken die ik opmerkte was dat deze band soepeler over mini-hobbels gaat, ik heb een stuk met aftakelend asfalt in mijn woonwerkverkeer waar ik eerder steeds door elkaar rammelde en nu veel minder.

De CCU lijkt een stuk soepelere band te zijn, dat voelde ik ook in de hantering toen ik de banden wisselde. Het is daarnaast ook een snelle band.

De CCU is er ook in 32-406, 42-406 en 50-406, dus mogelijk heb je daar wat aan.



Ondanks achtervering kom ik voor grote hobbels altijd even met mijn rug uit mijn stoeltje, dus dan zit ik nog alleen op mijn billen. Dan kan ik de klap beter opvangen. Daarnaast hou ik ook wat in om niet gelanceerd te worden.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2012 Hase Pino met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , Hoekie
#18
Jezelf uit het stoeltje tillen door je af te zetten tegen de pedalen en, met de schouderbladen, tegen het stoeltje, helpt mij bij spoorwegovergangen e.d.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#19
Ik heb vandaag een stuk gereden op de vouw ligger, M5 CMPCT.

De banden waren iets minder hard, niet nagemeten maar ik kon net de band een mm of twee indrukken.
Ik ben bij de spoorwegovergangen even omhoog gekomen en wat rechter op gaan zitten.

Het resultaat van beide dingen is dat ik veel minder last had van de schokken en geen hoofdpijn meer.
Om dat te vieren (en omdat ik mijn bril spiegeltje vergeten was) even bij een fietsenwinkel gestopt en een spiegel voor op het stuur gekocht.

De mannen daar hadden geen tijd om hem te plaatsen maar ik mocht wel een steeksleutel lenen.
De man die afrekende heeft de spiegel nog wat slagen gegeven (die maat steeksleutel lag niet waar ik bij kon) maar was duidelijk verbaasd dat ik zo handig was. Ik kreeg zelfs een baan aangeboden Big Grin
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Fietsbennie , Jeroen S , Tijanus
#20
(03-Aug-2024, 07:25 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb vandaag een stuk gereden op de vouw ligger, 5M CMPCT.
Dan bedoel je toch deze:
M5 CMPCT - markhodson.nl

Moet eerlijk zeggen, deze kende ik nog niet.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Ja dat is hem, ik had weer de naam omgedraaid.
Dank voor de link, mooie pagina en echt dezelfde uitvoering voor zover ik gezien heb.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#22
Die is dan inderdaad wel lekker compact.

PS: Lijkt me sterk als de NS hier moeilijk over kan doen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
(03-Aug-2024, 07:50 PM)Willeke_IGKT schreef: Ja dat is hem, ik had weer de naam omgedraaid.

Dat maakt bij M5 of 5M niet zoveel uit. Bij andere merken heeft het iets meer effect: Egnellahc Enacirruh 

En het zijn ook simpelweg 5 M-en: Meer Meters Met Minder Moeite
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#24
(04-Aug-2024, 07:06 AM)Wim -de roetsende schreef: En het zijn ook simpelweg 5 M-en: Meer Meters Met Minder Moeite

Grappige dat dit hier 5M voor staat.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(04-Aug-2024, 10:04 AM)Hardloper schreef:
(04-Aug-2024, 07:06 AM)Wim -de roetsende schreef: En het zijn ook simpelweg 5 M-en: Meer Meters Met Minder Moeite

Grappige dat dit hier 5M voor staat.

Nee, M5  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Dit is de XL-Hotspot...twilwel — 07:29 PM
Mijn hoogtepunt van 2024 op gebied van ...
Een Oliebollentocht ...365cycle — 07:26 PM
Overspuiten van een velomobiel
De zijkanten zijn ta...twilwel — 07:10 PM
Mijn hoogtepunt van 2024 op gebied van ...
Vanuit huis via Duin...Arend-Jan — 07:09 PM
Ook even voorstellen
Welkom Pieter Jan, ...Fietsbennie — 07:02 PM
CruzBike S40 van €5500 voor €2500
Ik vraag me af of hi...Willeke_IGKT — 06:51 PM
CruzBike S40 van €5500 voor €2500
Prijs was ook op...Wim -de roetsende — 06:22 PM
Ook even voorstellen
In principe mag ik...Wim -de roetsende — 05:09 PM
Overspuiten van een velomobiel
twilwel, hier op het...365cycle — 04:06 PM
Ook even voorstellen
Welkom hier, Piete...BaronEnQuest — 04:06 PM
OBT 2024 Rotterdam
Hier, bij Bastiaan, ...365cycle — 04:05 PM
Overspuiten van een velomobiel
Is er inmiddels al m...BaronEnQuest — 04:03 PM
Ook even voorstellen
Welkom hier, Pieter ...LigfietsWilsum — 03:42 PM
Ook even voorstellen
Hallo allemaal, I...BaronEnQuest — 03:33 PM
Mijn hoogtepunt van 2024 op gebied van ...
Mijn mooiste fiets h...Lig-hen — 02:44 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Die zijn in de zom...Wim -de roetsende — 10:53 AM
OBT 2025 Groningen
Tegen die tijd moe...Willeke_IGKT — 09:55 AM