[split] Baat bij een E-bike?
|
Berichten: 30
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 12
44 x bedankt in 26 berichten
01-Jul-2024, 02:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Jul-2024, 08:10 AM door Hoekie.)
(21-May-2024, 07:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Er is eigenlijk 1 belangrijk advies. Ga fietsen. Dat met die Strömer is nauwelijks fietsen te noemen. Daar bouw je geen conditie mee op.
Dat is werkelijk onzin, iedereen heeft baat bij een E-bike, zelfs met meer ondersteuning. Deze commentaar komt vaak van mensen die werkelijk nooit met zo'n fiets hebben gereden. Ter illustratie: vorig jaar tijdens een MTB toertocht kwam ik een oudere man tegen die me zei dat hij dagelijks (door weer en wind) 120 kilometer aflegde met zijn snelle E-bike. 60 heen en 60 terug. 40 + km/u gemiddeld red je niet zonder, tenzij je een profrenner bent of een velomobiel ter beschikking hebt.
Anyways, dankzij deze fiets overbrugde hij afstanden met gemak die anders nooit doenbaar waren, en zijn conditie ging er enorm op vooruit. Met zo'n E-bike (ik heb er ook al een paar keer mee gereden) kan je nog steeds sterretjes zien. Probeer eens met forse tegenwind de topsnelheid te behouden, bijvoorbeeld. Een goeie maat van me heeft tegenwoordig ook veel minder last van zijn knieën, door regelmatig met een snelle E-bike te fietsen naar zijn werk. Lukt je natuurlijk ook met een gewone fiets, maar nooit tegen dat tempo.
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
(01-Jul-2024, 02:06 PM)Snoek043 schreef: (21-May-2024, 07:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Er is eigenlijk 1 belangrijk advies. Ga fietsen. Dat met die Strömer is nauwelijks fietsen te noemen. Daar bouw je geen conditie mee op.
Dat is werkelijk onzin, iedereen heeft baat bij een E-bike, zelfs met meer ondersteuning. Deze commentaar komt vaak van mensen die werkelijk nooit met zo'n fiets hebben gereden. Ter illustratie: vorig jaar tijdens een MTB toertocht kwam ik een oudere man tegen die me zei dat hij dagelijks (door weer en wind) 120 kilometer aflegde met zijn snelle E-bike. 60 heen en 60 terug. 40 + km/u gemiddeld red je niet zonder, tenzij je een profrenner bent of een velomobiel ter beschikking hebt.
Ik kan dit beamen. Ik verbrand op mijn Klever X Speed (-pedelec) meer calorieen per uur dan in/op elke andere fiets, behalve de Mountain BIke op een parcours. Ik ben in het verleden zelfs wel gestopt met mijn toenmalige Quest gebruiken voor woon/werk verkeer omdat ik niet genoeg calorieën verbrande en wou afvallen. Het is hard werken als je zon ding op 45 km/u wil houden. :-)
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
We denken graag in hokjes, maar ook hier, is het maar net hoe je die gebruikt.
Jullie hebben allebei gelijk.
De luie (30-40 km/u, cadans van <60) bouwt geen conditie op.
De sportieve (40-50, cadans >80) bouwt wel conditie op.
Berichten: 30
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 12
44 x bedankt in 26 berichten
01-Jul-2024, 02:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Jul-2024, 03:34 PM door Snoek043.)
Als er een aantal dingen zijn waar ik een voorstander van ben, dan zijn het de volgende: - Beleid dat ervoor zorgt dat (brom-)fietsers een soepele route moeten krijgen als alternatief voor stroom- en snelwegen. Het zou niet acceptabel moeten zijn dat een automobilist een prachtige, strakke asfaltbaan met groene golf heeft en de fietser zich om allerlei obstakels heen moet slalommen en overal voorrang moet verlenen. We willen actief vervoer stimuleren.
- Beleid dat ervoor zorgt dat bromfietspaden langs bovenstaande wegen dus ook ontworpen zijn op een behoorlijke snelheid. Als een automobilist op een traject 50 mag, dan moet een naastgelegen bromfietspad ook zo ontworpen zijn dat er vlot doorgereden kan worden. Motivatie identiek aan bovenstaande.
- Een moeilijke, maar... komt ie: Zo nu en dan een keer een autoloze zondag waarbij er regionaal ook doorgaande routes en auto(snel-)wegen afgesloten zijn voor autoverkeer, maar tijdelijk opengesteld voor (brom-)fietsers. Ik weet zo al vijf routes die ik zelfs op een gewone wielrenfiets sneller af kan leggen over de snelweg, dan over de fietsroute die er ligt. Het is goed als meer mensen ervaren dat zelfs de snelweg comfortabeler rijdt dan het fietspad, hopelijk helpt dat de bovenstaande twee punten veroorzaken.
Precies dit!
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2131
7518 x bedankt in 3698 berichten
01-Jul-2024, 09:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Jul-2024, 09:10 PM door Wim -de roetsende.)
(01-Jul-2024, 02:06 PM)Snoek043 schreef: Dat is werkelijk onzin, iedereen heeft baat bij een E-bike, zelfs met meer ondersteuning. Deze commentaar komt vaak van mensen die werkelijk nooit met zo'n fiets hebben gereden.
Gezien de bovenstaande reactie van bucovaina is mijn uitspraak over zijn conditie toch niet geheel onzin Snoek043.
In mijn uitspraak refereerde ik namelijk aan zijn manier van fietsen met zijn Strömer. Ik bedoelde niet in algemene zin.
Het is dus niet zo dat je kunt stellen dat 'iedereen baat heeft bij een E-bike'.
Mijn commentaar komt trouwens wel van iemand die met zo'n fiets heeft gereden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 30
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 12
44 x bedankt in 26 berichten
02-Jul-2024, 09:37 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jul-2024, 09:50 AM door Snoek043.)
(01-Jul-2024, 09:08 PM)Wim -de roetsende schreef: (01-Jul-2024, 02:06 PM)Snoek043 schreef: Dat is werkelijk onzin, iedereen heeft baat bij een E-bike, zelfs met meer ondersteuning. Deze commentaar komt vaak van mensen die werkelijk nooit met zo'n fiets hebben gereden.
Gezien de bovenstaande reactie van bucovaina is mijn uitspraak over zijn conditie toch niet geheel onzin Snoek043.
In mijn uitspraak refereerde ik namelijk aan zijn manier van fietsen met zijn Strömer. Ik bedoelde niet in algemene zin.
Het is dus niet zo dat je kunt stellen dat 'iedereen baat heeft bij een E-bike'.
Mijn commentaar komt trouwens wel van iemand die met zo'n fiets heeft gereden.
Mij lijkt frequentie het belangrijkste detail. Mensen kiezen over het algemeen voor een E-bike omwille van werkgerelateerde redenen of uit noodzaak. Oudere mensen die een fietstochtje willen maken hebben vaak nood aan dat extra tikkeltje ondersteuning.
Ik geloof daarom niet dat rustig fietsen met een E-bike je conditioneel niet beter maakt, tenzij je hem alleen gebruikt om een paar honderd meter verder naar de bakker te fietsen. Mensen met een E-bike fietsen over het algemeen dubbel zo ver dan op een conventionele fiets (studies bewezen het al), dus je verbrandt nog steeds calorieën. En basistraining aan lage intensiteit is nog steeds het beste om je basisconditie op te krikken.
Zeggen dat een E-bike je niet beter maakt als je rustig fietst, wel dan. Een velomobiel zou je dan ook niet beter maken wanneer je met 25 km/u naar je werkt tuft.
Berichten: 1.983
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29535
2892 x bedankt in 1293 berichten
Als ik de afstanden zie die mijn collega's met hun elektrisch ondersteunde fietsen rijden denk ik dat het bij de meeste van hen een statussymbool is.
Woon-werk tot 3 km, een zelfs minder dan 1 km.
En als je het dan over fietstochtjes hebt, een enkele keer 10 km, meestal minder dan 5 naar een locatie waar de kinderen kunnen spelen.
Anders gaan ze wellicht met de auto, heerlijk in de file staan, maar die paar km die ze doen zet met ondersteuning geen zoden aan de dijk.
Beter zou zijn als ze woon-werk op een gewone fiets zouden doen en daarmee fietsen tot gewoonte maken, dan zijn tochtjes tot 20 km ook gewoon. Geen e-bike nodig.
Ik doe weliswaar maar 10 km per dag w-w maar daarnaast probeer ik ook elke week 50 km extra te fietsen, dat geeft wel conditie, ook al is het tempo laag.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
02-Jul-2024, 10:55 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jul-2024, 10:56 AM door 365cycle.)
(02-Jul-2024, 10:16 AM)Willeke_IGKT schreef: Als ik de afstanden zie die mijn collega's met hun elektrisch ondersteunde fietsen rijden denk ik dat het bij de meeste van hen een statussymbool is.
Woon-werk tot 3 km, een zelfs minder dan 1 km. de E-bike wordt tegenwoordig standaard aangeboden in plaats van de gewone fiets. Het is een upsell met extra marge. Enorm zonde, in mijn optiek zou er op de een of andere manier extra belasting moeten zijn bij gebruik van accu's ofzo.
(02-Jul-2024, 10:16 AM)Willeke_IGKT schreef: En als je het dan over fietstochtjes hebt, een enkele keer 10 km, meestal minder dan 5 naar een locatie waar de kinderen kunnen spelen.
Anders gaan ze wellicht met de auto, heerlijk in de file staan, maar die paar km die ze doen zet met ondersteuning geen zoden aan de dijk. Klopt. Zelfs bij de sportvereniging zijn ze al verbaasd dat ik 20 km fiets naar een toernooi (en dan weten ze nog niet eens dat het zonder ondersteuning was... op de vouwfiets).
(02-Jul-2024, 10:16 AM)Willeke_IGKT schreef: Beter zou zijn als ze woon-werk op een gewone fiets zouden doen en daarmee fietsen tot gewoonte maken, dan zijn tochtjes tot 20 km ook gewoon. Geen e-bike nodig. Jup. Ik heb de afgelopen tijd wat slanke mensen van mijn leeftijd ontmoet waarbij het me echt verbaast hoe ontzettend weinig duurvermogen iemand kan hebben zonder een ongezonde indruk te maken (geen overgewicht etc.).
(02-Jul-2024, 10:16 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik doe weliswaar maar 10 km per dag w-w maar daarnaast probeer ik ook elke week 50 km extra te fietsen, dat geeft wel conditie, ook al is het tempo laag. Of dat helpt aan opbouw is sterk afhankelijk van wat je precies doet, maar je doet idd wel aan onderhoud.
Daarnaast is explosief vermogen behouden en vooral ook opbouwen het allermoeilijkst als je ouder wordt. Helaas is dat het eerste dat verloren gaat door E-biken, want de motor zorgt voor het vlotte optrekken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 30
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 12
44 x bedankt in 26 berichten
02-Jul-2024, 12:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jul-2024, 12:37 PM door Snoek043.)
(02-Jul-2024, 10:16 AM)Willeke_IGKT schreef: Als ik de afstanden zie die mijn collega's met hun elektrisch ondersteunde fietsen rijden denk ik dat het bij de meeste van hen een statussymbool is.
Woon-werk tot 3 km, een zelfs minder dan 1 km.
En als je het dan over fietstochtjes hebt, een enkele keer 10 km, meestal minder dan 5 naar een locatie waar de kinderen kunnen spelen.
Anders gaan ze wellicht met de auto, heerlijk in de file staan, maar die paar km die ze doen zet met ondersteuning geen zoden aan de dijk.
Beter zou zijn als ze woon-werk op een gewone fiets zouden doen en daarmee fietsen tot gewoonte maken, dan zijn tochtjes tot 20 km ook gewoon. Geen e-bike nodig.
Ik doe weliswaar maar 10 km per dag w-w maar daarnaast probeer ik ook elke week 50 km extra te fietsen, dat geeft wel conditie, ook al is het tempo laag.
Dat van in de file staan hangt er sterk vanaf waar je precies heen moet en de omstandigheden. Op mijn woon-werkroute die maar 10 kilometer ver is pak ik altijd de wagen, nooit de Snoek of de MTB.
Nadelen van de Snoek: je ziet geen knijt wanneer je rijdt naast laagstaande struiken, en zo zijn er hier veel. Fietspaden zijn te smal of van te slechte kwaliteit. Moet ik daarmee tegen 20 km/u achter schoolfietsende kinderen gaan rijden? Draaicirkel is ook een enorm nadeel. Tenzij ik zoals op training de regels aan mijn laars lap en gewoon de baan neem, maar dan nog. Dan sta je vaak aan verkeerslichten waarbij het tempo van andere weggebruikers veel te hoog ligt. Wat wil zeggen: vaak optrekken om tot 50 km/u te komen.
Zelfs op training kost dit optrekken belachelijk veel krachten, want je wil die auto's niet teveel ophouden. Optrekken met zo'n 200 watt is veel te weinig, dan moet je eigienlijk al bijna het dubbele trappen om auto's enigzins te kunnen volgen (en niet op de zenuwen te werken). Het voordeel wanneer ik train is dat er niet al teveel verkeer is. Eenmaal op 50 km/u kan je dat makkelijk aanhouden. Maar dan rijd ik al in 70 zones op de weg waar ik eigenlijk het fietspad zou moeten nemen. 55 km/u gemiddeld red je enkel op supersmooth asfalt, weinig drukte en betere weersomstandigheden.
Dagelijks pendelen is iets compleet anders. Dan zijn er een hoop extra factoren waar je rekening mee moet houden. Een pedelec heeft daarin een ontzettend voordeel, die zit binnen luttele seconden aan 45 km/u. Sommige velonauts zeggen dan van sneller op te trekken dan een pedelec. Sure. Hoevel keer achter elkaar? Zo'n ding is vele malen wendbaarder, daar kan je gewoon niet onderuit. Tenzij je omstandigheden het toelaten om te profiteren van lange stukken rechtdoor, heb je met een velomobiel in het centrum (waar ik woon) bijna niets te zoeken. De reden waarom ik er wel één heb, is omdat dit het enige ding is zonder batterij waar je belachelijk ver mee geraakt zonder al teveel moeite, en sneller is dan welke fiets dan ook.
Wat de MTB betreft, zou er achteraan een rek gemonteerd moeten worden om spullen mee te nemen. Kom je op het werk zeiknat aan, moet je jezelf omkleden. Ik ga een keer of 3-4 per week naar de gym na het werk, dat zou betekenen dat ik flink moet omrijden. Erna naar de winkel om boodschappen te doen. Allemaal met de MTB dan? Ja, vergeet het. Dat heb je dus allemaal niet met een wagen, dat is gewoon aankomen en beginnen. Gebruiksgemak noemen ze dat en ik kan veel mensen het niet kwalijk nemen. Ik sta trouwens zelden in de file. De gemiddelde snelheid van mijn wagen met verkeerslichten bij haal ik zelfs niet met de Snoek. Waarom zouden mensen dit moeten opgeven om dan te kiezen voor een gewone fiets zonder ondersteuning? Dat begrijp ik dus niet. Fiets eens 10 kilometer met een gewone fiets zonder ondersteuning met tegenwind, je zal geen 25 km/u gemiddeld rijden. Of ja, met een hoge hartslag. Lekker fijn om zo je werkdag te beginnen.
Ik zeg het, alles hangt af van je persoonlijke situatie. Maar zeggen dat veel mensen dit of dat zouden moeten doen is ook complete onzin. Niemand kent een ander zijn agenda.
Berichten: 78
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 0
143 x bedankt in 71 berichten
Best heftig al die argumenten, ik zal er verder over mijmeren.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2131
7518 x bedankt in 3698 berichten
02-Jul-2024, 06:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jul-2024, 06:10 PM door Wim -de roetsende.)
(02-Jul-2024, 12:00 PM)Snoek043 schreef: ..... Op mijn woon-werkroute die maar 10 kilometer ver is pak ik altijd de wagen, nooit de Snoek of de MTB.
Nadelen van de Snoek: je ziet geen knijt wanneer je rijdt naast laagstaande struiken, en zo zijn er hier veel. Fietspaden zijn te smal of van te slechte kwaliteit. Moet ik daarmee tegen 20 km/u achter schoolfietsende kinderen gaan rijden? Draaicirkel is ook een enorm nadeel......
Zelfs op training kost dit optrekken belachelijk veel krachten, want je wil die auto's niet teveel ophouden. Optrekken met zo'n 200 watt is veel te weinig, dan moet je eigienlijk al bijna het dubbele trappen om auto's enigzins te kunnen volgen (en niet op de zenuwen te werken)......
Dagelijks pendelen is iets compleet anders. Dan zijn er een hoop extra factoren waar je rekening mee moet houden. Een pedelec heeft daarin een ontzettend voordeel, die zit binnen luttele seconden aan 45 km/u.
De reden waarom ik er wel één heb, is omdat dit het enige ding is zonder batterij waar je belachelijk ver mee geraakt zonder al teveel moeite, en sneller is dan welke fiets dan ook.
Wat de MTB betreft, zou er achteraan een rek gemonteerd moeten worden om spullen mee te nemen. Kom je op het werk zeiknat aan, moet je jezelf omkleden. Ik ga een keer of 3-4 per week naar de gym na het werk, dat zou betekenen dat ik flink moet omrijden. Erna naar de winkel om boodschappen te doen. Allemaal met de MTB dan? Ja, vergeet het. Dat heb je dus allemaal niet met een wagen, dat is gewoon aankomen en beginnen. Gebruiksgemak noemen ze dat en ik kan veel mensen het niet kwalijk nemen.
Ik sta trouwens zelden in de file. De gemiddelde snelheid van mijn wagen met verkeerslichten bij haal ik zelfs niet met de Snoek. Waarom zouden mensen dit moeten opgeven om dan te kiezen voor een gewone fiets zonder ondersteuning? Dat begrijp ik dus niet. Fiets eens 10 kilometer met een gewone fiets zonder ondersteuning met tegenwind, je zal geen 25 km/u gemiddeld rijden. Of ja, met een hoge hartslag. Lekker fijn om zo je werkdag te beginnen.
Ik zeg het, alles hangt af van je persoonlijke situatie. Maar zeggen dat veel mensen dit of dat zouden moeten doen is ook complete onzin. Niemand kent een ander zijn agenda.
Als ik dit zo lees, dan zou ik snel lid worden van een ander forum.
Ik heb ook geen zin om tegen dit soort argumenten in te gaan. Dit is één lange tirade tegen de gewone (lig)fiets zonder E.
De Snoek staat te koop. De NME ook. Of nu niet meer? Welke ligfiets heb je dan nog?
De discussie over wel of niet met een E staat ook al ergens anders op dit forum. Gewoon even zoeken aub.
Ik lees trouwens welgeteld 1 positieve opmerking over de vm. Die heb ik hierboven in de quote schuingedrukt weergegeven.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 441
1641 x bedankt in 798 berichten
(02-Jul-2024, 06:06 PM)Wim -de roetsende schreef: Als ik dit zo lees, dan zou ik snel lid worden van een ander forum.
...
Ik was van mening dat je doorgaans prima genuanceerd reageerde. Ja het is een tirade tegen de door ons zo geliefde ligfiets. Maar het is tegen de fiets en niet een persoon. De formulering verdient niet overal de schoonheidsprijs, maar we staan toch hopelijk op dit forum wel open voor andere meningen, toch? Ook al zijn die misschien niet altijd in correct nederlands en soms sterk gesteld.
En ik zie vaker argumenten voorbijkomen in andere discussies die al eerder en ergens anders op het forum staan. Dus dat lijkt me ook niet een valide argument.
Dat iemand dit forum volgt en niet jouw mening vertegenwoordigd lijkt me geen reden om openlijk je af te vragen of die persoon er niet beter aan doet om een ander forum op te zoeken.
En het punt dat aan het eind gemaakt wordt dat mensen dit of dat moeten doen, lijkt me eigenlijk prima slaan op jouw reactie.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2131
7518 x bedankt in 3698 berichten
Ik schreef dat ik dan een ander forum zou zoeken.
Is mijn mening. Ik zeg niet wat Snoek43 moet doen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 441
1641 x bedankt in 798 berichten
02-Jul-2024, 06:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jul-2024, 06:49 PM door datakneder.)
(02-Jul-2024, 06:40 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik schreef dat ik dan een ander forum zou zoeken.
Is mijn mening. Ik zeg niet wat Snoek43 moet doen.
Helaas, als je je wilt verschuilen achter je letterlijke tekst en datgene wat het uitstraalt, moet je ook de gehele tekst letterlijk nemen:
"Als ik dit zo lees, dan zou ik snel lid worden van een ander forum." Je stelt een voorwaarde: Als... en dan het gevolg. Je hebt het gelezen, dus komt dan ook het gevolg en dat is dat je een ander forum gaat zoeken. Ik zie de logica niet in van het lezen van dit bericht en dat jij dan een ander forum gaat zoeken?
Maar laten we geen haren gaan splitten. Ik ben doorgaans zeer blij dat je op dit forum zit en ik hoop dat je ook blijft. Jij hebt jouw mening geventileerd en ik de mijne. Laten we het daarbij houden.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2131
7518 x bedankt in 3698 berichten
Dat ben ik zeker.
Vooral als ik jouw laatste alinea lees, dan word ik daar blij van.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 30
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 12
44 x bedankt in 26 berichten
02-Jul-2024, 10:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jul-2024, 11:02 PM door Snoek043.)
(02-Jul-2024, 06:06 PM)Wim -de roetsende schreef: (02-Jul-2024, 12:00 PM)Snoek043 schreef: ..... Op mijn woon-werkroute die maar 10 kilometer ver is pak ik altijd de wagen, nooit de Snoek of de MTB.
Nadelen van de Snoek: je ziet geen knijt wanneer je rijdt naast laagstaande struiken, en zo zijn er hier veel. Fietspaden zijn te smal of van te slechte kwaliteit. Moet ik daarmee tegen 20 km/u achter schoolfietsende kinderen gaan rijden? Draaicirkel is ook een enorm nadeel......
Zelfs op training kost dit optrekken belachelijk veel krachten, want je wil die auto's niet teveel ophouden. Optrekken met zo'n 200 watt is veel te weinig, dan moet je eigienlijk al bijna het dubbele trappen om auto's enigzins te kunnen volgen (en niet op de zenuwen te werken)......
Dagelijks pendelen is iets compleet anders. Dan zijn er een hoop extra factoren waar je rekening mee moet houden. Een pedelec heeft daarin een ontzettend voordeel, die zit binnen luttele seconden aan 45 km/u.
De reden waarom ik er wel één heb, is omdat dit het enige ding is zonder batterij waar je belachelijk ver mee geraakt zonder al teveel moeite, en sneller is dan welke fiets dan ook.
Wat de MTB betreft, zou er achteraan een rek gemonteerd moeten worden om spullen mee te nemen. Kom je op het werk zeiknat aan, moet je jezelf omkleden. Ik ga een keer of 3-4 per week naar de gym na het werk, dat zou betekenen dat ik flink moet omrijden. Erna naar de winkel om boodschappen te doen. Allemaal met de MTB dan? Ja, vergeet het. Dat heb je dus allemaal niet met een wagen, dat is gewoon aankomen en beginnen. Gebruiksgemak noemen ze dat en ik kan veel mensen het niet kwalijk nemen.
Ik sta trouwens zelden in de file. De gemiddelde snelheid van mijn wagen met verkeerslichten bij haal ik zelfs niet met de Snoek. Waarom zouden mensen dit moeten opgeven om dan te kiezen voor een gewone fiets zonder ondersteuning? Dat begrijp ik dus niet. Fiets eens 10 kilometer met een gewone fiets zonder ondersteuning met tegenwind, je zal geen 25 km/u gemiddeld rijden. Of ja, met een hoge hartslag. Lekker fijn om zo je werkdag te beginnen.
Ik zeg het, alles hangt af van je persoonlijke situatie. Maar zeggen dat veel mensen dit of dat zouden moeten doen is ook complete onzin. Niemand kent een ander zijn agenda.
Als ik dit zo lees, dan zou ik snel lid worden van een ander forum.
Ik heb ook geen zin om tegen dit soort argumenten in te gaan. Dit is één lange tirade tegen de gewone (lig)fiets zonder E.
De Snoek staat te koop. De NME ook. Of nu niet meer? Welke ligfiets heb je dan nog?
De discussie over wel of niet met een E staat ook al ergens anders op dit forum. Gewoon even zoeken aub.
Ik lees trouwens welgeteld 1 positieve opmerking over de vm. Die heb ik hierboven in de quote schuingedrukt weergegeven.
Ik spreek over mijn persoonlijke situatie en waarom een velomobiel helaas niet efficiënt gebruikt kan worden voor woon-werkverkeer. Ik zeg ook duidelijk wanneer de omstandigheden anders zijn, een velomobiel een perfect alternatief biedt voor een E-bike. Vooral in Duitsland, waarover @365cycle al sprak is een velomobiel het beste vervoersmiddel dat je kan hebben. Meer bepaald in het noorden van Duitsland waar ik al gereden heb met een Milan SL rijder waren de omstandigheden fenomenaal. Die man rijdt daar wekelijks met zijn Milan SL op perfect asfalt tussen de 55 en 75 km/u gemiddeld. Pro one TT tubeless setup weliswaar, dat riskeer ik hier niet.
Verder denk ik dat ik mijn velomobiel nog best aardig veel gebruik, ik post ook geregeld foto's op het Duitse forum. Dus, die 'tirade tegen een velomobiel' lijkt me nogal overdreven. Het is gewoon zuur dat de infrastructuur hier k*t is, dat ik niet over bepaalde struiken kan kijken of fietspaden te smal zijn ligt niet aan de Snoek. Ik zeg ook nergens dat ik de Snoek haat, ofzo.
Wat betreft de fietsen die te koop staan heb je gelijk over die 2 modellen. Snoek en de NME. Achteraf gezien had ik die M5 CHR (het eerste model die ik lang geleden nieuw aangekocht had bij Bram Moens) nooit mogen verkopen. Ik denk er nog steeds aan om een M5 CHR te leasen via mijn werk en daar regelmatig mee naar het werk te rijden. Op de dagen dat ik niet naar de gym ga, zou dat moeten lukken. En de M5 CHR zou ik dan ook mee op verlof kunnen nemen. De perfecte allrounder, dus.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij heb ik...Niels van der Wal — 10:14 AM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 09:47 AM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM |
Fietstocht berichten en beelden
|
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM |
Voorvork Raptobike
|
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM |
|