Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Single speed ligfiets, zou dat werken?
#1
De laatste tijd rij ik met enorm veel plezier op mijn single speed (race)fiets. Ik merk dat ik daarop sneller rij en vooral ook beter klim dan op mijn (oude) racefiets met versnellingen! De eenvoud en het niet hoeven nadenken over welke versnelling is echt lekker! Op mijn andere fietsen merk ik dat ik veel/vaak schakel om constant in een lekkere cadans te blijven. Op de SS zet je gewoon eerder zelf een tandje bij om je tempo vast te kunnen houden. 

Op dit moment ben ik een winterfiets aan het opbouwen op basis van de oude MTB van mijn vrouw. Een totaal uitgewoonde Batavus Dasher uit de jaren 90. Die wilde ik eerst ook SS maken maar heb nu, mede uit pure nieuwsgierigheid, gekozen voor een kick shift 2 speed naaf. De wielen worden op dit moment gebouwd. Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen Smile

Maar wat ik uiteraard ook dacht... zou een single speed (of wellicht zo'n kick shift) ook kunnen werken op een ligfiets? Bij de ligfiets schakel ik consequent iets van 3 versnellingen terug voor het verkeerslicht. Het lijkt me dat je op een SS ligfiets wel erg lastig wegkomt vanuit stilstand. En wellicht loop je ook snel jezelf voorbij? Op mijn SS rij ik het lekkerst rond de 30 km/u, dan zit ik in een perfecte cadans en dat kan ik lang volhouden. Boven de 35 wordt het echter erg lastig, dan houden mijn benen het niet meer bij. Op de ligfiets rij ik qua kruissnelheid ook vaak rond de 30 maar zijn de uitschieters naar boven groter. En dan kom je dus sneller in de "problemen".

Ach, het is leuk om eens over na te denken met dit druilerige weer Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik heb ook wel het idee dat wegfietsen op de ligger lastiger kan zijn. Als ik een enkele keer ben vergeten om tijdig terug te schakelen voor een stoplicht (of andere stop) heb ik best wat moeite om voldoende recht te vertrekken en vind ik het lastiger om voldoende op gang te komen.

Maar je kan natuurlijk eens experimenteren voor jezelf door een versnelling te kiezen en dan bewust er vanaf te blijven Wink Doen alsof het een SS is en niet vergeten ergens een tussenstop om het wegrijden extra te testen...
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Met de Roeifiets heb ik een totaal ander 'schakelgedrag' dan met een gewone ligfiets.

Ik moet er echter niet aan denken om geen versnellingen te hebben.

'Ze' hebben ze ook niet voor niets bedacht/uitgevonden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Wel eens met een vastgevroren derailleur gezeten dus feitelijk een single-speed. Anders dan bij een singlespeed racefiets of fixie kan je geen lichaamsgewicht gebruiken als extra kracht. Kijk maar eens op video's van fietskoeriers in New York. Je ziet dat ze bij het accelereren op de pedalen gaan staan ipv terug te schakelen. Op een ligger moet dan die kracht puur uit je benen komen wat behoorlijk zwaar voor je knieën is. Toen ik ooit begon met ligfietsen trapte ik standaard met een te laag verzet omdat ik dat op gewone fietsen gewend was. Al snel begonnen mijn knieën op te spelen totdat ik begreep dat je beter een hogere cadans kan rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Met kortere cranks gaan rijden is ook wel een goede oplossing. Ik heb in de XS 155mm cranks en steeds meer rijders rijden met 145mm. Zelfs grote kerels zoals Ymte Sijbrandij.

Als je met kortere cranks gaat rijden, dan gaat/moet je cadans wel omhoog om lekker en soepel te kunnen rijden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
(09-Sep-2017, 03:56 PM)Wim -de roetsende schreef: Met kortere cranks gaan rijden is ook wel een goede oplossing. Ik heb in de XS 155mm cranks en steeds meer rijders rijden met 145mm. Zelfs grote kerels zoals Ymte Sijbrandij.

Hoewel ik niet het gevoel heb dat de 170 me nu dwars zit, lijkt het me wel eens iets om te proberen. Wat is een goed merk en waar haal ik ze?
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ik dacht dat Allight ze verkocht, maar ik zie ze niet op hun website staan.

http://www.alligt.nl

Velomobiel.nl verkoopt ze sowieso.


En als je ovale kettingbladen wilt, dan kun je contact opnemen met Peter de Rond (is echt zijn achternaam). Hij is gespecialiseerd in het plaatsen en afstellen ervan op ligfietsen en in velomobielen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
Dat van dat gewicht en die hoge cadans herken ik wel. Ik probeer altijd minimaal rond de 90 rpm te zitten op zowel racefiets/SS als op de ligger. Niet kunnen gaan staan op de pedalen is denk ik inderdaad het grootste verschil. Bij het klimmen merk je dat goed. En toch ga ik het inderdaad eens proberen denk ik, gewoon niet schakelen op de ligger, denk dat het vies tegenvalt...
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik heb een jaar op een single speed rond gereden. Was een probeersel om te kijken of het zou werken.

[Afbeelding: rapto-dual9.jpg]

In deze opzet was het een 700c achterwiel, 650c voorwiel met 165mm cranks. Single speed fiets, maar geen fixie (dat werkt niet met een kettingspanner). Op zich reed het prima en het dwong me om in een iets hoger tempo te trappen dan dat ik normaal deed. Later toch maar terug gebouwd naar een derailleur met 2x 700c. 

Ik heb ook nog fixie geprobeerd, maar dat werkt niet. Zodra je probeert te remmen door wat tegendruk te geven schiet de ketting in de losse stand door de spanner. Zonder spanner lukte niet omdat de ketting ietwat flex en rek heeft bij sturen met voorwielaandrijving. Op een achterwiel aangedreven fiets zou het wellicht wel kunnen. 

Arnold.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Leuk Arnold dat je het geprobeerd hebt! Ik rij de laatste tijd nagenoeg alleen op mijn gewone fietsen en dan vrijwel 100% van de tijd op een van mijn single speeds. Ook ritten >100 km of in een groep, geen probleem.
Misschien dat ik het toch ook eens ga proberen op een ligfiets... Maar eerst maar eens zorgen dat ik weer een ligger rijdbaar heb (mijn Shockproof staat al een tijdje stil, te wachten tot ik tijd heb er weer een derailleur en ketting op te monteren...)
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM