Langere ritten en pauzes inlassen
|
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Hoeveel pauzes lassen jullie gemiddeld zoal in voor langere ritten? Ik zeg maar wat, brouter.de geeft aan dat je ~5u gaat fietsen. Hoe reken je dan wat je nodig hebt aan pauzes?
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Dat wisselt heel sterk: soms ga ik uit van Brouter's tijd. Als het preciezer moet: Soms, meestal lange afstanden samen, reken ik op 25 km/u met elke twee uur een half uur pauze. (Of 20 km/u incl. pauze). Soms, tot 60 km alleen, reken ik op 30 km/u en geen pauze. Langer dan dat alleen doe ik eigenlijk nooit.
Berichten: 291
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 68
519 x bedankt in 269 berichten
Ik bereken niet hoeveel pauzes ik nodig heb. Ik kijk of ik langs plaatsen kom waar ik iets kan kopen (broodje, drinken). Ligt het allemaal te ver uit elkaar dan zorg ik dat ik eten en drinken bij me heb. Vaak kom ik onderweg nog wel een Rustpunt oid tegen waar ik wat kan kopen en pauzeer ik als ik zin heb. Soms kan dat na 1 uur al zijn, soms fiets ik 2 uur door.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Berichten: 539
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
984 x bedankt in 526 berichten
Wanneer ik vind dat ik een pauze nodig heb? gewoon effies de benen rekken, op een grasveldje liggen, winkel in voor wat snacks en drinken, gewoon omdat, foto maken, gesprek aangaan. Ik fiets ook puur voor de plezier, niet zozeer om vakjes in fiets apps te vullen. (anderen vinden daar wel plezier in, niks mis mee)
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 24
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 23
83 x bedankt in 24 berichten
Wanneer ik zin heb in een pauze en er een geschikt plekje is.
Eigenlijk houd ik niet van pauzes, want dan sta ik stil.
Maar zeker bij warm weer zijn ze wel eens fijn en nodig.
Eten en drinken doe ik sowieso al rijdende. Zelfs op een tweewieler.
Berichten: 195
Topics: 8
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 50
407 x bedankt in 181 berichten
Ik neem altijd eten en drinken mee, in de velomobiel kan ik ook wel halfpauze houden, wat al etend langzamer rijdend. Voor een langere rit neem ik in de velomobiel na 80-100km de eerste pauze. Tenzij je natuurlijk iets ziet dat leuk is om voor te stoppen. Dan moet ik ook eten ook als ik geen trek heb, want anders stopt het zon 75km verder… Daarna veel vaker pauze, meestal zo na 40-60km.
Berichten: 130
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
323 x bedankt in 130 berichten
Dit is weer zoiets dat je al doende zal moeten leren wat voor jou past
Voor mij persoonlijk zijn er geen pauzes bij kortere ritten (<150 km), daarboven doorgaans wel. Hoe beslis ik wanneer ik moet eten bij een langere rit? Dat is eigenlijk puur op gevoel bij een eerste teken: een licht hongergevoel of wanneer ik kleine irritaties begin te krijgen zoals wat pijnlijke voeten. Bij mijn laatste lange rit heb ik de eerste stop gehouden na een dikke 100 km (6 boterhammen), de 2de op 170 km (4 boterhammen), nog eentje ergens rond de 235 km (4 boterhammen) en een laatste op 280 km (appel). Op 319 km was ik thuis.
Qua drankverbruik reken ik bij doorsnee weer in de zomer op 2 liter (kraantjeswater) per 100 km bij lange ritten. In de winter kom ik met 1,5 liter toe, en bij korte ritten is het verbruik ook lager omdat ik in het eerste uur nog niet veel dorst krijg. Bij een rit van 100 km kom ik quasi altijd met 1 drinkbus toe.
Berichten: 1.440
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 247
2778 x bedankt in 1299 berichten
Bij mij wisselt het ook nogal met de pauzes. Ik heb spontane pauzes. Hé, dat is een mooi plekje. Ik moet eventjes wat vocht kwijt, oh een bakker ik heb zin in een broodje, daar staat een bordje met uitleg over iets, maar wat?
Dan heb ik nog gedwongen pauzes, daar heb ik nogal een hekel aan. De pont ligt net aan de overkant, de spoorbomen zijn dicht, de brug staat open. Dat soort dingen.
Tot slot de geplande pauze. Dat is voorbehouden aan bijzonder mooie of prettige plekjes, soms ook gewoon aan openingstijden. Zondagochtend zijn veel Duitse bakkers wel open, maar in de middag wordt het echt lastig. Die paar waar je dan wel terecht kunt kunnen dan een geplande pauze worden. Of dat ik bij het passeren van een bakker denk, je kunt nu maar beter even stoppen en wat halen, voordat het niet meer gaat. Ook als je niet zeker weet hoe het met de voorzieningen zit, kan die grotere plaats waar je zeker wel terecht kan een geplande pauzeplek worden. Of ergens waar ik al weet dat er op een handige plek aan mijn route de gewenste voorzieningen zijn.
Ik eet ook veel al rijdend onderweg, neem altijd wel wat mee een paar repen ofzo. Voor je weet maar nooit. Ik geef een voorkeur aan brood, broodjes, dat soort dingen. Boterhammen van huis mee brengen doe ik eigenlijk nooit, maar pauze bij een cafe ook bijna nooit. Meestal een bakker of supermarkt binnenwandelen. Voor als die niet op de juiste plek gelegen zijn, heb ik dus repen bij.
Uitstappen, en uitgebreid gaan zitten, dat doe ik niet vaak, soms. Zeker in de velomobiel heb ik daar niet zo veel behoefte meer aan. Daar moet ik echt wel een beetje bij opletten, want als ik het wel doe, merk ik wel dat het goed is. In de winter heb ik soms een klein setje bij van een rvs mok, trangria en wat oploskoffie/thee. Heb ik koffiepauze wanneer ik daar zin in heb en waar ik er zin in heb.
Veel verder dan zo'n 200km ben ik al jaren niet meer geweest. Misschien dat ik er dan wat serieuzer mee om zou gaan. Maar meestal overheerst bij mij het touristisch rijden.
Berichten: 314
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 2
872 x bedankt in 291 berichten
Op ritten van rond de zes uur vind ik pauzes niet nodig. Als het richting de tien a twaalf uur gaat dan vind ik een keer een kwartiertje pauze tussendoor wel fijn.
Als ik de rit doe om van A naar B te komen, dan probeer ik onderbrekingen juist tot een minimum beperkt te houden. Als het een toertocht is kan het voorkomen dat ik langs mooie plekken kom waar ik even rond wil kijken of een foto maken, dat zijn dan effectief pauzes. Als het een rit van A naar B is heb ik wel vaker een veerpont op de route, dat is ook een pauze.
Verder heb ik op langere ritten doorgaans een of twee keer een onderbreking om nieuw eten uit mijn achtertas te halen, dat stop ik dan in mijn zakken en eet ik tijdens het fietsen op. Zulke stops hou ik zo kort mogelijk. Als ik tijdens het fietsen aan het eten ben fiets ik meestal wat rustiger aan, dat is ook een soort pauze.
In een velomobiel kun je alles wat je aan eten en drinken nodig hebt voor onderweg zodanig inladen dat je het tijdens het fietsen zo kunt grijpen. Stoppen is dan in principe helemaal niet nodig. Ik heb echter wel de indruk dat de korte proviand-stops die ik met mijn open ligger maak ook helpen om lang doorfietsen vol te kunnen houden, doordat het kortstondige onderbrekingen zijn in de manier waarop je je benen belast.
Berichten: 1.935
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29033
2829 x bedankt in 1260 berichten
Ik hou onregelmatig maar vaker dan de meeste hier pauze. Het kan oplopen tot een derde van de gereden tijd maar ik probeer het niet meer dan een kwart te laten worden in goed weer. In slecht weer wil ik minder graag de fiets uit maar zijn goede pauzes binnen belangrijker.
Mijn meeste stop punten zijn niet meer dan een paar minuten, op de kaart kijken, wat drinken of een foto nemen en weer verder, meestal niet de fiets uit voor deze stopjes.
Dan ken ik de zet de fiets goed aan de kant en eet een broodje of wat fruit.
Maar iedere rit wil ik ook een echte pauze, het liefst ergens waar je binnen kunt zitten en een toilet kunt gebruiken.
Ik zou willen aanraden om tenminste nood eten mee te nemen, de beroemde repen, of broodjes al dan niet met beleg, zodat je pauze kunt houden als je er behoefte aan hebt, ook als er geen restaurant of winkel open is.
Mijn voorkeur op meerdaagse tochten is verse muesli bollen, eet of bewaar en het blijft een paar dagen lekker en goed. En repen die goed blijven, vaak ook op graan basis.
Voldoende drinken en de mogelijkheid om uit een kraan aan te vullen, hoewel kopen ook tot de mogelijkheden behoort.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 342
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 178
1019 x bedankt in 338 berichten
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(06-Aug-2024, 07:03 AM)Arend-Jan schreef: Pauze, wat is dat?
We heten niet allemaal Arend-Jan
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 166
Topics: 12
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 479
403 x bedankt in 166 berichten
(06-Aug-2024, 07:03 AM)Arend-Jan schreef: Pauze, wat is dat?
Als ik in mijn eentje fiets dan val ik bijna ook in deze categorie. Op lange tochten >100km kom ik een keer mijn fiets uit om even een en ander bij de bakkerij van een supermarkt te halen. Wanneer dat is licht eraan waar een handige supermarkt op de route is. Verder rij ik voor zover dat kan gewoon lekker door. Eten doe ik dan tijdens het fietsen drinken idem dito. Enige andere standaard reden waar ik mijn fiets voor uit kom is een toiletbezoek.
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
(05-Aug-2024, 07:28 PM)Martin van Mourik schreef: ...
In een velomobiel kun je alles wat je aan eten en drinken nodig hebt voor onderweg zodanig inladen dat je het tijdens het fietsen zo kunt grijpen. Stoppen is dan in principe helemaal niet nodig. ...
Zoiets dacht ik eigenlijk ook (naief als ik ben op gebied van langere tochten). Ik ontbijt altijd in de velomobiel op weg naar het werk. Soms whey shake + Fries roggebrood. Dat gaat helemaal goed. Dat nuttig ik dan als ik op iets rustigere stukken ben waar ik een breed fietspad heb en niet te snel moet. Ik las ook dat meerdere velomobilisten gewoon kunnen blijven doorgaan, tot het brood/drinken op is natuurlijk. Op tijd eten, drinken en hartslag/cadans in de gaten houden.
Maar goed, ik zal voor de eerste keer 100km+ rit maar genoeg speling overhouden voor stops, misschien blijf ik rijden tot ik toch het idee heb dat het beter is van eens een kwartiertje rust in te bouwen. Of niet, gewoon rustigaan doorrijden tot ik op bestemming ben (150km) en genoeg marge inbouwen, dat ik me nergens hoef te haasten.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(06-Aug-2024, 07:14 AM)Boyd Maduro schreef: Enige andere standaard reden waar ik mijn fiets voor uit kom is een toiletbezoek.
Dat zijn bij mij al heel wat pauzes
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.935
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29033
2829 x bedankt in 1260 berichten
@Wim, er zijn flessen waarmee je de fiets niet uit hoeft.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 342
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 178
1019 x bedankt in 338 berichten
06-Aug-2024, 01:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Aug-2024, 01:15 PM door Arend-Jan.)
(06-Aug-2024, 08:29 AM)bucovaina schreef: Ik las ook dat meerdere velomobilisten gewoon kunnen blijven doorgaan, tot het brood/drinken op is natuurlijk. Op tijd eten, drinken en hartslag/cadans in de gaten houden.
Zolang je maar rustig aan doet, ja waarom niet..?
Ik heb dit voorjaar in Sneek 24u rondjes gereden op een wielerbaantje, ben toen alleen gestopt om te plassen (iedere 3 uur ongeveer) en dan gooide ik direct weer wat flessen water/sportdrank en eten aan boord en kon ik weer verder.
Lastigste is weten hoe snel/langzaam je kan gaan, en hoeveel je moet drinken. Drink je te weinig, dan krijg je kramp. Drink je teveel, dan moet je veel vaker plassen...
Ja en 's nachts werd ik op gegeven moment wel behoorlijk slaperig, vooral omdat er nog maar 1 andere kerel op de baan was, en die reed veel trager dan ik dus daar had ik weinig aan qua interactie/spelen/uitdaging. Toen een uurtje geslapen, of anderhalf, en weer gestart.
783km
Berichten: 2.716
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2869
3202 x bedankt in 2223 berichten
(06-Aug-2024, 10:06 AM)Willeke_IGKT schreef: @Wim, er zijn flessen waarmee je de fiets niet uit hoeft.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
(06-Aug-2024, 01:11 PM)Arend-Jan schreef: ...
...
783km
OMG!!! Dat is, ... euh, heel veel
Berichten: 5.379
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10585
8162 x bedankt in 4027 berichten
(06-Aug-2024, 07:10 AM)Wim -de roetsende schreef: (06-Aug-2024, 07:03 AM)Arend-Jan schreef: Pauze, wat is dat?
We heten niet allemaal Arend-Jan Nee klopt, sommigen heten ook Kevin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 342
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 178
1019 x bedankt in 338 berichten
06-Aug-2024, 04:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Aug-2024, 04:20 PM door Arend-Jan.)
(06-Aug-2024, 02:12 PM)bucovaina schreef: OMG!!! Dat is, ... euh, heel veel
Ben er ook trots op...
...maar het 24u record ligt op ruim 1,5x die afstand, echt bizar
Berichten: 1.465
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 666
2422 x bedankt in 1126 berichten
(06-Aug-2024, 04:19 PM)Arend-Jan schreef: (06-Aug-2024, 02:12 PM)bucovaina schreef: OMG!!! Dat is, ... euh, heel veel
Ben er ook trots op...
...maar het 24u record ligt op ruim 1,5x die afstand, echt bizar
Volgend jaar beter dus?
Berichten: 1.440
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 247
2778 x bedankt in 1299 berichten
Bij die heel lange record ritten gaan mensen echt wel heel diep. En ja ik kan me van 6 uurs races bij Cyclevision ook wel herinneren dat ik dacht, hé die stroomlijner heeft een lekke bidon ofzo, daar druppelt water uit....
Totdat iemand me wat wijzer maakte.
Maar goed ik stap liever wat eerder uit.
Berichten: 187
Topics: 6
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 73
394 x bedankt in 177 berichten
Aantal pauzes hangt voor mij ook samen met het doel van de tocht. Is het woonwerk of iets soortgelijks? Dan geen pauze (of soms een sanitaire stop als het echt niet anders kan).
Als ik een langere en/of recreatieve tocht maak dan horen pauzes er meer bij. Onderdeel van de ervaring zeg maar. Even op een mooi plekje stilstaan. Lekker ontspannen wat eten/drinken etc.
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Berichten: 342
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 178
1019 x bedankt in 338 berichten
06-Aug-2024, 10:24 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Aug-2024, 10:35 PM door Arend-Jan.)
(06-Aug-2024, 07:54 PM)Jeroen S schreef: Bij die heel lange record ritten gaan mensen echt wel heel diep. En ja ik kan me van 6 uurs races bij Cyclevision ook wel herinneren dat ik dacht, hé die stroomlijner heeft een lekke bidon ofzo, daar druppelt water uit....
Totdat iemand me wat wijzer maakte.
Maar goed ik stap liever wat eerder uit.
Ik ben niet diep gegaan hoor, had hele rit een lage hartslag (120 bpm gemiddeld, nu net even opgezocht) en had aan het eind dan ook nog veel over.
Laatste uur ook nog flink versneld (en de allerlaatste ronde zelfs nog 't ronderecord gepakt!).
Maar, eerlijk is eerlijk, het was die dag wel ook echt heel warm, en dan druppelt het bij mij ook uit de fiets (ik had de kap er ook nog eens op namelijk, en de ventilatie viel me vies tegen).
(06-Aug-2024, 04:24 PM)Frutsel schreef: Volgend jaar beter dus?
Lol, nou.. voorlopig niet denk ik
Ik zal heus nog wel wat verder kunnen, maar dat hoef ik niet per se. Dit was een bijzondere ervaring om eens een keer te doen, maar niet direct mijn nieuwe lievelings-activiteit
Berichten: 314
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 2
872 x bedankt in 291 berichten
(06-Aug-2024, 08:29 AM)bucovaina schreef: Maar goed, ik zal voor de eerste keer 100km+ rit maar genoeg speling overhouden voor stops ... genoeg marge inbouwen, dat ik me nergens hoef te haasten. Toen ik vier jaar geleden voor het eerst afstanden boven de 100 km begon te fietsen had ik af en toe wel eens een pauze nodig. Later veranderde dat, waarschijnlijk doordat ik beter leerde mijn energie te doseren en te spreiden over de hele rit, en gaf ik er op langere ritten meestal de voorkeur aan zo veel mogelijk door te blijven rijden.
Ik sluit me aan bij het advies dat anderen ook al gaven om het op het gevoel te doen, en niet te veel te plannen, een pauze nemen als je die nodig hebt, of juist doorrijden als je daar zin in hebt. Marge inbouwen voor het geval dat het op een of andere manier tegenzit is een goed punt.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|