Nog wat kleine annoyances met de Bülk
|
Berichten: 436
Topics: 46
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 60
809 x bedankt in 407 berichten
Ik heb ondertussen een paar kleine "annoyances" met de Bülk.
1. De spiegel zit wat los op de "voet" aan de linkerkant. Dat maakt dat tijdens het rijden/schokken, de spiegel vanzelf van stand verandert. De rechterkant is goed. Kan je dat gemakkelijk strakker maken? Er hangen spiegelkapjes op dus kan het mechanisme van het gewricht niet goed zien.
2. De linkervoorrem "schokkelt" wat. Het lijkt op het gevoel van een gekromde remschijf. De remkracht varieert in kracht met de frequentie van de wielomwenteling. Het is niet erg hard en was vanaf het begin zo, maar het is er wel. Ik dacht dat mogelijk de remschoenen nog wat moesten inslijten op de trommel oid. maar het is er na 400km nog steeds. Is er een easy fix (ik wil gerust wat moeite doen om het zelf op te lossen, leer ik ook van) of best even contact opnemen met Velo-cars?
3. Ik vermoed dat dit normaal is: maar bij levering was de afstelling van de versnellingen perfect. Nu slaat de achterderailleur regelmatig een versnelling over met opschakelen en twijfelt hij bij terug schakelen en moet ik soms net wat tussen 2 verzetten bijduwen om hem toch te overtuigen terug te schakelen. En zo lang die derailleur tijdens versnellen twijfelt, kan je niet veel kracht zetten dus tijdens het rijden zit dat best "in de weg". Ik vermoed dat het bij een nieuwe velomobiel normaal is dat alles zich de eerste kilometers wat moet zetten, dan even opnieuw afstellen en zou het voor langere tijd goed moeten zijn?
Berichten: 1.956
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1362 x bedankt in 775 berichten
Ben je al voor de eerste beurt langs geweest?
Berichten: 2.479
Topics: 88
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2514
2862 x bedankt in 2014 berichten
(22-Aug-2024, 01:09 PM)Lopopodium schreef: Ben je al voor de eerste beurt langs geweest?
Is dat niet wat snel?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 517
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
944 x bedankt in 504 berichten
Beide de B&M en Zefal spiegeltje kunnen strakker gedraaid worden (wel voorzichtig doen)
de ronde B&M kan je op 2 plaatsen aandraaien, aan de binnenkant (de locknut) en het elleboogje (een plastic schroefje?)
de Zefal spiegel is zo goed als hetzelfe, binnenkant een locknut, en de elleboog.
Wat de versnelling betreft klinkt het alsof het achteraan niet goed vast gedraaid is? Hiermee zou ik terug gaan naar de dealer, niet omdat het moeilijk is maar om als beginner gelijk al met het priegelwerk opgescheept te zitten.. Misschien slimmer om eerst met de techneut mee te kijken?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 20
Topics: 0
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 19
69 x bedankt in 20 berichten
Als je de pedalen iets verschoven hebt, klopt de kettinglengte wellicht niet meer. Dat kan ook voor slecht schakelen zorgen.
Berichten: 436
Topics: 46
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 60
809 x bedankt in 407 berichten
22-Aug-2024, 01:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Aug-2024, 01:54 PM door bucovaina.)
(22-Aug-2024, 01:09 PM)Lopopodium schreef: Ben je al voor de eerste beurt langs geweest?
Neen nog niet. Ik weet niet meteen wanneer dat ongeveer wordt aangeraden.
(22-Aug-2024, 01:24 PM)Gideonaut schreef: Beide de B&M en Zefal spiegeltje kunnen strakker gedraaid worden (wel voorzichtig doen)
de ronde B&M kan je op 2 plaatsen aandraaien, aan de binnenkant (de locknut) en het elleboogje (een plastic schroefje?)
de Zefal spiegel is zo goed als hetzelfe, binnenkant een locknut, en de elleboog.
Wat de versnelling betreft klinkt het alsof het achteraan niet goed vast gedraaid is? Hiermee zou ik terug gaan naar de dealer, niet omdat het moeilijk is maar om als beginner gelijk al met het priegelwerk opgescheept te zitten.. Misschien slimmer om eerst met de techneut mee te kijken?
Ik vermoed dat het kapje er dan af moet? Heb schrik om dat te beschadigen. Gewoon eraf trekken/duwen?
(22-Aug-2024, 01:30 PM)Pphaan34 schreef: Als je de pedalen iets verschoven hebt, klopt de kettinglengte wellicht niet meer. Dat kan ook voor slecht schakelen zorgen.
Van de pedalen ben ik af gebleven. Dus staan nog net zoals de originele afstelling.
Berichten: 142
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
315 x bedankt in 139 berichten
Dat slecht schakelen klinkt als een versnelingskabel die te lang is (geworden). Het is vrij gebruikelijk dat je die na de eerste paar honderd km moet bijstellen omdat die wat is opgerekt. Als je een beetje handig ben kan je dat zelf wel, anders ff langs gaan voor de eerste beurt.
Berichten: 436
Topics: 46
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 60
809 x bedankt in 407 berichten
(22-Aug-2024, 03:19 PM)LigZeeuw schreef: Dat slecht schakelen klinkt als een versnelingskabel die te lang is (geworden). Het is vrij gebruikelijk dat je die na de eerste paar honderd km moet bijstellen omdat die wat is opgerekt. Als je een beetje handig ben kan je dat zelf wel, anders ff langs gaan voor de eerste beurt.
Ben net ff naar de vm gaan kijken. Lijkt me gewoon een stelmoertje te zijn aan de versnellingen op het stuur. Beetje op draaien tot het weer vlot schakelt in beide richtingen en geen bijgeluiden maakt?
Berichten: 5.591
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1881
6868 x bedankt in 3399 berichten
22-Aug-2024, 03:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Aug-2024, 03:53 PM door Wim -de roetsende.)
(22-Aug-2024, 03:40 PM)bucovaina schreef: Ben net ff naar de vm gaan kijken. Lijkt me gewoon een stelmoertje te zijn aan de versnellingen op het stuur. Beetje op draaien tot het weer vlot schakelt in beide richtingen en geen bijgeluiden maakt?
Klopt, wel heel weinig draaien en onthouden of je met de klok mee of tegen de klok in bent begonnen. Een kwart draaiing per keer. Ik doe het altijd tijdens het fietsen/schakelen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 436
Topics: 46
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 60
809 x bedankt in 407 berichten
(22-Aug-2024, 03:52 PM)Wim -de roetsende schreef: (22-Aug-2024, 03:40 PM)bucovaina schreef: Ben net ff naar de vm gaan kijken. Lijkt me gewoon een stelmoertje te zijn aan de versnellingen op het stuur. Beetje op draaien tot het weer vlot schakelt in beide richtingen en geen bijgeluiden maakt?
Klopt, wel heel weinig draaien en onthouden of je met de klok mee of tegen de klok in bent begonnen. Een kwart draaiing per keer. Ik doe het altijd tijdens het fietsen/schakelen.
Ik was aan het denken of het gewoon zo simpel kon zijn . Kwartje draaien, verder rijden, voelen of het terug goed zit en indien niet, nog een kwartje draaien. Uiteindelijk zal ik het wel voelen wanneer het weer goed zit vermoed ik.
Thx!
Berichten: 5.591
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1881
6868 x bedankt in 3399 berichten
(22-Aug-2024, 04:06 PM)bucovaina schreef: Ik was aan het denken of het gewoon zo simpel kon zijn . Kwartje draaien, verder rijden, voelen of het terug goed zit en indien niet, nog een kwartje draaien. Uiteindelijk zal ik het wel voelen wanneer het weer goed zit vermoed ik.
Thx!
Meestal is 1 kwartje al genoeg.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.277
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 136
2459 x bedankt in 1140 berichten
Zo simpel kan het zijn. Dit is wel normaal, na enig gebruik. Maar dan moet het weer rustig worden, dus niet volgende week weer ernaast. Is dat wel het geval, dan zit waarschijnlijk het inbusje achter in de derailleur die het kabeltje op z'n plek houdt niet vast genoeg.
Berichten: 436
Topics: 46
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 60
809 x bedankt in 407 berichten
Het heeft even geduurd, maar de spiegel heb ik ondertussen opgelost. Het heeft geen zin om die proberen vast te draaien van binnen uit. Je moet 'm echt helemaal van de velomobiel demonteren, dan de geborgde moer een halve toer of zo vaster draaien en dan terug monteren. Staat nu veel vaster dan ervoor!
Berichten: 5.072
Topics: 99
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9754
7525 x bedankt in 3732 berichten
Versnellingen ook al goed?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 907
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1506 x bedankt in 817 berichten
18-Sep-2024, 12:37 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Sep-2024, 12:38 PM door melle z.)
(18-Sep-2024, 09:43 AM)bucovaina schreef: Totaal off-topic: Michael Rosen's Word of Mouth is mijn favoriete podcast. Een aanrader voor iedereen die in taal geïnteresseerd is!
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 436
Topics: 46
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 60
809 x bedankt in 407 berichten
(18-Sep-2024, 10:24 AM)365cycle schreef: Versnellingen ook al goed?
Beter, maar nog niet opgelost. Enige tijd geleden was er ook een "ratel" waar te nemen die van de ketting leek te komen. Alsof er iets in een kettinggeleider tegen de schakels van de ketting ratelde. Dat geluid is ondertussen wel weer verdwenen, dus geen idee waar dat vandaan kwam.
De remmen schokkelen ook nog altijd. Dat gaat hoogstwaarschijnlijk door velo-cars opgelost moeten worden. Ik vermoed een nieuwe remtrommel/behuizing. Maar ik wacht voorlopig even tot alle laatste onderdelen binnen zijn gekomen bij hem. Dan ga ik langs en ineens alles laten oplossen.
Berichten: 275
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 159
807 x bedankt in 271 berichten
Dat een remtrommel 'schokkelt' komt vaak voor bij nieuwe remmen, ze zijn niet perfect rond. En dat duurt (afhankelijk van rijstijl en route) ergens tussen flink veel en heel erg veel langer dan 400km voordat dat over is (kan zo duizenden km duren, die dingen slijten -gelukkig- amper!).
Ik weet dat velomobiel.nl nieuwe remschoenen altijd netjes rond schuurt met een speciale trommel die ze (van binnen) bekleed hebben met schuurpapier en in een boormachine zetten.
Berichten: 5.591
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1881
6868 x bedankt in 3399 berichten
(18-Sep-2024, 01:28 PM)bucovaina schreef: De remmen schokkelen ook nog altijd. Dat gaat hoogstwaarschijnlijk door velo-cars opgelost moeten worden. Ik vermoed een nieuwe remtrommel/behuizing.
Ik weet het even niet meer. Heb je 70mm of 90mm remmen?
Met 70mm remmen komt dit vaker voor. Ik heb ze o.a. daardoor zelfs vervangen door 90mm remmen. Nieuwe wielen dus.
70mm remmen lopen ook vaker aan. Dat was de andere reden voor mij.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 436
Topics: 46
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 60
809 x bedankt in 407 berichten
Het zijn 90mm remmen. Ik heb ondertussen meer dan 1000km ermee gereden en ik denk inderdaad dat het net wat beter is dan ervoor!
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|