Carbon onderdeel racekaphouder losgelaten
|
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Gisteren bij het aankomen op het werk wilde ik de racekap open duwen. Misschien iets te gezwind en mogelijk in combinatie met een windvlaag die ook in de windkap pakte, maar de "houder" van de kabel brak daardoor af. Ik vermoed dat dit relatief simpel te fixen is. Ik heb een kleine vlakschuurmachine, oude lijm eraf schuren, proper maken, mogelijk ontvetten, epoxylijm er terug op, aanduwen een klaar?
nog nooit met epoxylijm gewerkt. Heb je specifieke die voor carbon beter is? Of is epoxylijm, ... epoxylijm?
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7518 x bedankt in 3698 berichten
Dit is trouwens echt niet oké.
Die houder moet juist de boel in bedwang houden.
Foutje van de bouwer.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
(22-Aug-2024, 10:29 AM)Wim -de roetsende schreef: Dit is trouwens echt niet oké.
Die houder moet juist de boel in bedwang houden.
Foutje van de bouwer.
Thanks, ik twijfelde dus: Ligt het nu aan mij of aan de constructie . Ik durf eerlijk gezegd al wel eens iets stuk krijgen. Misschien had ik de racekap wel nét iets te gezwind open geduwd? Naar mijn gevoel deed ik het niet harder dan ik anders al gedaan heb.
Maar goed, het gaat me een tube epoxylijm kosten, en het lijkt me best wel een "quick and easy fix". Anders moet ik via Aarschot rijden en dat kost me dan weer wel een paar uur tijd. (Vrije momenten vinden met 2 kleine koters in huis is ook een dingetje waar ik rekening mee moet houden ).
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7518 x bedankt in 3698 berichten
(22-Aug-2024, 10:42 AM)bucovaina schreef: (Vrije momenten vinden met 2 kleine koters in huis is ook een dingetje waar ik rekening mee moet houden ).
Ik ben juist ooit begonnen met het fietsen van mijn woon-werk-verkeer om meer tijd te hebben voor onze toen nog jonge 3 dochters.
Gaan sporten kost altijd heel veel tijd, maar ik wilde toch iets doen aan mijn gewicht en gebrek aan fitheid zo'n 23 jaar geleden.
Mijn oplossing was toen om iets meer reistijd in te calculeren en verder dus meer tijd voor de kinderen te hebben.
Ook had ik na de geboorte van onze oudste dochter 1 dag per week ouderschapsverlof. Aangezien wij in 3 jaar tijd 3 dochters hebben gekregen (1,5 jaar zit er telkens tussen) had ik toen jarenlang ouderschapsverlof. Toen dat stopte was de jongste 3 en werd ik heel ernstig ziek en vanaf dat moment heb ik tot op de dag van vandaag 1 werkdag ingeleverd. Heb ik nooit spijt van gehad. Heeft mij veel opgeleverd aan ervaringen en mooie momenten.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 636
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1356 x bedankt in 599 berichten
22-Aug-2024, 06:51 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Aug-2024, 06:54 PM door Bob Hagendijk.)
Ik heb hier even een eigen topic van gemaakt omdat het afwijkt van het onderwerp van het andere topic, en belangrijk genoeg is om een topic over te beginnen. Ik vond het verzinnen van een topic titel wat lastig, een betere suggestie is welkom.
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Carbon stof is niet gezond. Het dragen van een maskertje is aan te raden. Nat schuren, met een beetje water erbij helpt ook veel om het stof beperkt te houden. Een machine lijkt me voor zo'n klein stukje wat teveel van het goede.
Beetje opschuren, losse restjes eraf pulken. Het Carbon daar is heel dun, dunner als het karton van een pakje muesli. Dan goed schoonmaken, met spiritus of aceton. Niet met reinigingsmiddelen op benzinebasis. Geen wasbenzine. Dat dan een poosje de tijd geven (10-15 min) om te verdampen en niet meer met je vette vingers aan de plekken komen die je wilt verlijmen.
Epoxy bestaat in heel veel variaties. Dat voert voor hier even te ver. Voor dit soort klusjes is zo'n spuitje met de beide componenten wel het handigste. Kijk even naar de verwerkingstijd, droogtijd, sommigen zijn speciaal voor metaal ofzo. Sommige zijn wel heel erg snel, dat zet je erg onder tijdsdruk en dat komt de kwaliteit meestal niet ten goede. 5- 15 minuten verwerkingstijd lijkt me prima. Dat kneedbare epoxy is voor deze taak niet geschikt.
Sommige spuiten hebben een dubbel tuutje wat het mengen voor je zou moeten doen. Ik sla die meestal over, vooral als de epoxy wat koud en dik is. Temperatuur maakt een groot verschil, denk aan honing. Ik spuit meestal de epoxy op een vlakke ondergrond, de achterkant van de verpakking bijvoorbeeld. Dat dan goed mengen, door roeren. Met een ijslollie stokje bijvoorbeeld. Meestal hebben de twee componenten een net andere kleur. Let erop wat die kleur doet. Ook bij doorzichtige kun je vaak wel een beetje zien of je goed gemend hebt. Vervolgens kun je dat lolliestokje ook gebruiken om het op het beugeltje te smeren. Een klein kwastje kan ook, of je vingers in een nitriel handschoen. Dan het beugeltje weer op de kap drukken. De lijm op de kap smeren kan ook maar dat lijkt me wat lastiger. Het beugeltje voorzien van een mooi aansluitend laagje lijm lijkt me het makkelijkste.
Het vervolgens wat aandrukken helpt. De epoxy is ook glibberig, dus het smeert zo de verkeerde kant op. Let dus op dat het vlak ligt. Het plakt niet gelijk. Een beetje druk is voldoende, beetje gewicht, een paar 100 gram lijkt me zat. De kop van een hamertje erop leggen ofzo. Op letten dat die niet per ongeluk ook wordt vastgeplakt. Eventuele kloddertjes gelijk wegvegen met een doekje, en opletten waar je dat doekje dan laat, want dat wordt dan ook plakkerig.
Kijk ook even hoe lang het moet drogen. Veel van die spuit epoxies zijn redelijk vlot uitgehard. Dat is makkelijk. Dan is het waarschijnlijk nog niet vol belast baar, maar kun je er morgen wel weer mee fietsen en maak je overmorgen het touwtje of kabeltje weer vast.
Als die schroefdraad na het lijmen nog moet werken, stop het schroefje ( of een andere die past) er dan met een klein likje vet in voordat je gaat lijmen. Epoxy pakt niet op vet.
Heb je per ongeluk toch wat epoxy op jezelf geknoeid dan is (schoonmaak) azijn voor thuis een prima middeltje. Ook hier is wasbenzine weer minder geschikt.
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7518 x bedankt in 3698 berichten
Toch handig iemand met zoveel ervaring op dit gebied.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.460
Topics: 105
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10737
8305 x bedankt in 4102 berichten
Die dingen zijn veel te slap bij de Bülk. Enkel laagje carbon, dat knapt zeker als je open zwiept en dan breekt de fiets of de racekap. Bij de mijne was er alleen door normaal gebruik al een scheur in dat lipje gekomen.
Beter boor je een gaatje in de nacaduct en draai je er een boutje in. Frutsel kan je een foto sturen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7518 x bedankt in 3698 berichten
(22-Aug-2024, 11:25 PM)365cycle schreef: Die dingen zijn veel te slap bij de Bülk. Enkel laagje carbon, dat knapt zeker als je open zwiept en dan breekt de fiets of de racekap. Bij de mijne was er alleen door normaal gebruik al een scheur in dat lipje gekomen.
Beter boor je een gaatje in de nacaduct en draai je er een boutje in. Frutsel kan je een foto sturen.
Nog handiger. Iemand met nog specifiekere ervaring
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
Ha geweldig . Niet verwacht zoveel specifieke tips te krijgen, hartelijk dank
Ik moet morgen toch langs de bouwmarkt dus ik haal zo'n dubbele spuit/tube epoxy en dan lees ik heel het topic nog eens grondig door om zeker te zijn dat ik alles weet
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|