Kervelo
|
Berichten: 17
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2017
Bedankt: 0
2 x bedankt in 2 berichten
Hallo allen,
Ik denk over de aanschaf van een ligfiets, maar zie nog wat op tegen het onderhoud van de lange ketting. Nu kwam ik https://kervelo-bike.com/ tegen en vroeg me af of er hier mensen zijn die daar meer over weten/er eens mee gefietst hebben?
Groeten,
Friso
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
09-Sep-2017, 03:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Sep-2017, 03:51 PM door Wim -de roetsende.)
(09-Sep-2017, 03:17 PM)vrolijken schreef: Hallo allen,
Ik denk over de aanschaf van een ligfiets, maar zie nog wat op tegen het onderhoud van de lange ketting. Nu kwam ik https://kervelo-bike.com/ tegen en vroeg me af of er hier mensen zijn die daar meer over weten/er eens mee gefietst hebben?
Groeten,
Friso
Zijn die al echt te koop dan? Ik ben benieuwd naar het 'verlies'/de weerstand van deze naaf.
Als je geen onderhoud aan een ketting wilt plegen, dan moet je een velomobiel kopen. Ik smeer iedere 5000km de ketting en dat is het. Nu na 20.000km is de ketting nog als nieuw. Nooit schoongemaakt, alleen een doekje erlangs gehaald.
Of je koopt een Roeifiets. De aandrijving daarvan is een Dyneema-touwtje. Dan heb je zelfs geen ketting om te kunnen/moeten schoonmaken ;-)
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 53
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2017
Bedankt: 5
4 x bedankt in 4 berichten
Het ziet er grappig uit en de techniek is op zich boeiend maar voor mijn gevoel is het vooral een leuk prototype. Ik heb in het verleden wel eens gefietst met, als ik me goed kan herinneren, een Giant 'lig'fiets die ook tussen liggen en zitten in zit. Ik vond dat zelf niet zo'n succes omdat ik eerder het idee had van het slechtste van twee werelden ipv beste van beiden.
Zelf weinig ervaring met lange ketting maar volgens mij in de praktijk niet echt een probleem. Mijn Flevotrike heeft ook een korte ketting en voorwielaandrijving. Deze wordt helaas niet meer gemaakt maar is mondjesmaat nog wel eens op Marktplaats te vinden. Nieuw zou je als de lengte van de ketting het bezwaar blijft, ook eens naar een Jouta XX- trike kunnen kijken. Die kan je ook eerst gewoon proberen om te kijken of het bevalt.
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Ik heb er in ieder geval geen ervaring mee, maar afgelopen jaren wel gemerkt dat de zgn "ketting alternatieven" niet echt willen aanslaan.
De snaar aandrijving en cardan aandrijving bijvoorbeeld bestaan al een tijdje maar blijven zeer beperkt in het wereldje van het fietsen naar mijn idee.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 2.016
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1469 x bedankt in 833 berichten
Zoveel werk is de ketting toch niet? Een paar druppels olie erop eens in de zoveel duizend kilometer, of na een fikse regenbui, en klaar. Dan gaat zo'n ketting vele jaren mee zonder gedoe, naar mijn ervaring.
Berichten: 214
Topics: 16
Lid sinds: Aug 2017
Bedankt: 1
26 x bedankt in 21 berichten
Het lijkt mij persoonlijk niets om te moeten trappen op het sturende wiel, ik zou zelf te vaak met de benen tegen het wiel aankomen. Misschien is het wennen, maar dan zou ik zelf eerder voor de flevo-bike gaan, daar lijkt mij het wiel zelf minder in de weg te zitten.
maar de lange ketting hoeft geen bezwaar te zijn, op elke andere fiets moet je er evenveel aan doen (en dan heb ik het over racefiets, ATB en andere open kettingkast fietsen).
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
€2250,- is de goedkoopste en dan komt er nog eens de Nederlandse belasting van 21% overheen.
En de verzendkosten. Geen idee hoeveel dat is.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.541
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2042
2413 x bedankt in 1072 berichten
09-Sep-2017, 07:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Sep-2017, 07:57 AM door Roepers.)
(09-Sep-2017, 03:49 PM)Wim -de roetsende schreef: Hallo allen,
Als je geen onderhoud aan een ketting wilt plegen, dan moet je een velomobiel kopen. Ik smeer iedere 5000km de ketting en dat is het. Nu na 20.000km is de ketting nog als nieuw. Nooit schoongemaakt, alleen een doekje erlangs gehaald.
Of je koopt een Roeifiets. De aandrijving daarvan is een Dyneema-touwtje. Dan heb je zelfs geen ketting om te kunnen/moeten schoonmaken ;-)
Of de Flevobike Greenmachine, dat is een tweewieler met zo min mogelijk kettingonderhoud.
Een ligfiets met korte ketting is/ was de Flevobike
Dat is een fiets die je met de benen stuurt (kantel/knik heet dat systeem) en dat is echt opnieuw leren fietsen. Ook is er nog de vergelijkbare Flevoracer
Maar ik heb geen ervaring hoe de Kervelo fietst. Het is natuurlijk een interessant concept. Jaren geleden stond in het blad Ligfiets& een bericht over een dergelijke fiets zonder ketting en met naaf. Het was niet af. Degene die hiermee bezig was, was overleden. Het artikel vertelde dat hij had gehoopt dat iemand ermee aan de slag wilde gaan om het af te maken. En toen verscheen tot mijn verrassing de Kervelo. Ik vraag mij af of die fiets hiermee te maken heeft gehad. Zijn er verhuurders of ligfietswinkels met deze Kervelo? Je moet het gewoon uitproberen, lijkt mij, als je geïnteresseerd bent.
Berichten: 53
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2017
Bedankt: 5
4 x bedankt in 4 berichten
(09-Sep-2017, 06:26 PM)Lopopodium schreef: Zoveel werk is de ketting toch niet? Een paar druppels olie erop eens in de zoveel duizend kilometer, of na een fikse regenbui, en klaar. Dan gaat zo'n ketting vele jaren mee zonder gedoe, naar mijn ervaring.
Op zowel ligfiets als bukker gebruik ik tegenwoordig Squirt, meer een soort waslaag dan een kettingolie. Even een werkje om de ketting eerst goed vetvrij te krijgen in de ultrasoon met wat wasbenzine. Haal er hoogstens eens in de maand even een doekje langs en druppel nog wat van die was en doe er verder niets meer mee.
Was ook verbaasd dat ik onlangs een mooie zwarte kettingafdruk op m'n kuit had. Bleek niet van eigen fietsen maar van de trike op de filmset.
Berichten: 17
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2017
Bedankt: 0
2 x bedankt in 2 berichten
(09-Sep-2017, 06:26 PM)Lopopodium schreef: Zoveel werk is de ketting toch niet? Een paar druppels olie erop eens in de zoveel duizend kilometer, of na een fikse regenbui, en klaar. Dan gaat zo'n ketting vele jaren mee zonder gedoe, naar mijn ervaring.
Er was een tijd (niet zo heel lang geleden) dat ik er ook zo mee omging, maar tegenwoordig maak ik regelmatig de ketting van mijn racefiets (bukfiets) schoon. Zeker als je fietst in de regen (of nadat 't geregend heeft) merk je dat bij 't fietsen echt. Is wel even een klusje (geen drama) maar 't werk waard. Een ketting die 3x zo lang is duurt natuurlijk langer.
Een andere oplossing is natuurlijk de ketting afsluiten, maar ik heb geen andere kettingkast voor een ligfiets kunnen vinden dan een velomobiel en dat lijkt me overkill.
Groeten,
Friso
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Het fietsen in die 'overkill' bevalt mij trouwens iedere dag erg goed.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
09-Sep-2017, 10:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Sep-2017, 10:51 PM door PietV*.)
(09-Sep-2017, 03:49 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ben benieuwd naar het 'verlies'/de weerstand van deze naaf. Kervelo maakt gebruik van de Pinion P1.18 versnellingsbak in het voorwiel. 18 gelijkmatige stappen van circa 11,5%. Totale bereik 636%.
De interne verliezen zijn afhankelijk van het vermogen op de ingaande trapas. Zonder ketting of tandriem bijna gelijk aan die van de Rohloff. Nadeel is het gewicht van circa 2,7 kg en de wat grote Q factor. Wel fijn dat het gewicht van het drijfwerk in het aangedreven voorwiel zit. Voor wat meer grip.
https://pinion.eu/p1-18-getriebe/
Piet.
Berichten: 53
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2017
Bedankt: 5
4 x bedankt in 4 berichten
Juist vanwege het gewicht heb ik er wel eens met mijn fietsenmaker over gehad. Proefrondje op een trekkingfiets met Pigiondrive beviel wel. Hebben even zitten 'fantaseren' over een Pinion op Flevotrike met een riem naar het wiel zodat je echt een schone aandrijving hebt. Beetje duur alleen om mee te experimenteren.
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
Naast de al genoemde alternatieven zou ook een raptobike een optie kunnen zijn als je een lange ketting een bezwaar vindt.
Johan
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
10-Sep-2017, 10:23 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Sep-2017, 10:24 AM door Wim -de roetsende.)
(10-Sep-2017, 09:33 AM)Johan. schreef: Naast de al genoemde alternatieven zou ook een raptobike een optie kunnen zijn als je een lange ketting een bezwaar vindt.
Johan
Of een FastForward van Bram Smit. Is ook nog deelbaar.
http://www.fastfwd.nl/index.php?id=1
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
10-Sep-2017, 12:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Sep-2017, 11:09 PM door PietV*.)
(10-Sep-2017, 10:23 AM)Wim -de roetsende schreef: (10-Sep-2017, 09:33 AM)Johan. schreef: Naast de al genoemde alternatieven zou ook een raptobike een optie kunnen zijn als je een lange ketting een bezwaar vindt.
Johan Of een FastForward van Bram Smit. Is ook nog deelbaar De RaptoBike is ook deelbaar. Bovendien heeft de RaptoBike een aantal voordelen. De Midracer heeft een volwassen wielmaat en het kettinggeleidingswiel is in de neutrale zone van het draaipunt van het stuur aangebracht, waardoor je minder reactiekrachten van het trappen ondervindt dan bij de FastForward, Munzo.
Ook het stuurkarakter zal sterk verschillen. Die FastForward heeft een grote naloop door een negatieve sprong.
Piet.
Berichten: 676
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 646
506 x bedankt in 281 berichten
Fastibike?? ....... Raptobike
Ik heb een lowracer en midracer van Raptobike. Simpele modellen, wel twee kettingen nodig. Met de kettingen en cassette rij ik bij droog weer ongeveer 10.000km. Dan rijdt en schakelt het nog prima, maar voor de zekerheid vervang ik de kettingen en cassette toch.
De lowacer accelereerd heel snel tov. de midracer door het kleine voorwiel. Het grote voorwiel van de midracer rolt weer makkelijker over oneffenheden.
De lowracer is mijn favoriet, echt een supersnelle gooi&smijt fiets :-) en heb er al bijna 35.000km op zitten met de lage-racer.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(10-Sep-2017, 12:02 PM)PietV* schreef: (10-Sep-2017, 10:23 AM)Wim -de roetsende schreef: (10-Sep-2017, 09:33 AM)Johan. schreef: Naast de al genoemde alternatieven zou ook een raptobike een optie kunnen zijn als je een lange ketting een bezwaar vindt.
Johan Of een FastForward van Bram Smit. Is ook nog deelbaar De Fastibike is ook deelbaar. Bovendien heeft de Fastbike een aantal voordelen. De Midracer heeft een volwassen wielmaat en het kettinggeleidingswiel is in de neutrale zone van het draaipunt van het stuur aangebracht, waardoor je minder reactiekrachten van het trappen ondervindt dan bij de FastForward Munzo.
Ook het stuurkarakter zal sterk verschillen. Die FastForward heeft een grote naloop door een negatieve sprong.
Piet.
Piet, wat is een Fastibike? Bedoel je nou de FastFWD of de RaptoBike?
Het stuurkarakter zal sterk verschillen zeg jij, maar is dat ook zo? Heb jij met deze fietsen gefietst Piet?
Uiteraard verschilt het stuurkarakter van iedere fiets. Soms zelfs van twee dezelfde modellen.
Bij zowel de FastFWD als de RaptoBike vind ik dat je stuurreacties kunt voelen, tijdens het fietsen.
Het went wel heel erg snel vond ik. Het zijn gewoon twee totaal verschillende fietsen.
Vooral de MidRacer, dat is weer een totaal andere fiets dan de andere twee.
Gewoon gaan proefrijden, alhoewel dat met de FastFWD misschien een beetje lastig gaat worden. Volgens mij staat de productie op een laag pitje. Op zijn site verwijst Bram nog naar het VeloTilt-project, maar ook dat staat op een laag pitje.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Foutje. Ik heb mijn bericht aangepast. Ik bedoelde de RaptoBike. Ik heb in het verleden proefgereden op een Midracer. Reed prima. Staat nog samen met de M5, Shockproof en M-Racer, op mijn verlanglijst.
Heb in het verre verleden gereden met een naar achteren gerichte vork en een klein wiel erin. Vond het geen succes. Sommige baanfietsen achter de zware motoren hadden dat vroeger ook. Konden ze korter stayeren achter de motor. Zover ik weet, wordt de naar achteren gerichte vork nu niet meer toegepast. Enkele exemplaren daargelaten.
Piet.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|