Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rolmaat?
(13-Oct-2024, 04:52 PM)Tijanus schreef: Oftewel, ik snap de aversie tegen 'goedkope Chinese meuk' (VanMoofs, Pinarello's, Iphones, BMW's, diverse grondstoffen voor vrij prijzige medicijnen, huuuh!), maar het probleem met bandenplakken lijkt mij inderdaad vooral in het hoofd van de fietsenmaker te zitten.
Ik vermoed dat het vooral gaat om afwijkende en "lastige" bouten & moeren om het wiel los te krijgen. Plus de andere redenen die in de artikelen genoemd worden:
- vervelende en armlastige klanten, die moeilijk doen over de rekening;
- brandgevaar van slechte accu's (lijkt me een tikkie overdreven, maar het wordt gezegd);
- de associatie van fatbikes met agressief en/of crimineel gedrag, waar de fietsenmakers niks mee te maken willen hebben;
- de slechte kwaliteit van die fietsen, waar je als fietsenmaker je tijd niet aan wilt verdoen. Bovendien zit er een aansprakelijkheidskant aan: stel jij vervangt als fietsenmaker zo'n band, je zet het wiel netjes terug, maar de week erna gaat dat wiel (dat immers van lage kwaliteit is) alsnog kapot. De klant komt verhaal halen bij de fietsenmaker: "Jij hebt mijn wiel kapot gemaakt". Daar heb je toch als rijwielhersteller helemaal geen zin in?
- de fietsenmakers hebben werk genoeg. Dan laat je die fatbikes liever aan jouw deur voorbij gaan.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Duidelijk en ik heb daar ook wel veel begrip voor.


'Mijn' fietsenmaker rekent 'uurtje factuurtje' voor troep-fietsen. Voor echte fietsen heeft hij tarieven.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Jong geleerd is oud gedaan:
[Afbeelding: berg_biky_cross_grey_loopfiets_5.jpg]
[Afbeelding: berg_biky_cross_grey_loopfiets_2.jpg]

Voor al 2,5 jarige bestaan er fatbikes. Doh
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb een tijdje geleden zo' n fiets gerepareerd voor een vriendin. Derailleur uit het lood. Alles beweegt, zelfs het plaatj waar de deraillerpad op gemonteerd is.
NIET KOPEN. Levensgevaarlijk asl alles vervormt.
Groet,

Tom
Antwoord }
(22-Oct-2024, 08:05 PM)Hardloper schreef: Jong geleerd is oud gedaan:

Voor al 2,5 jarige bestaan er fatbikes. Doh

Maar deze vind ik dus echt wel heel erg vet. 

Dit is toch helemaal geweldig mooi als je 2 of 3 jaar oud bent  thumb applause
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
En van het Nederlandse merk Berg mag je, in tegenstelling tot die Chinese rommel, ook wel een behoorlijke bouwkwaliteit verwachten. 

Verbaas me alleen over die paar ielige spaakjes  Cry
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Over fatbikes gesproken. Hebben jullie gisteren de ICE Full Fat gezien? Stond bij de stand van Tempelman. Volgens mij had hij een Rohloff naaf, maar hoe dan ook. Hij rijdt best wel soepel vond ik. Maar het tandwieltje voor was ook niet heel groot. Dus de topsnelheid was ook maar 19km/u. Maar had ook niet de speciale schoentjes.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , NielsKo
ICE Full Fat gezien? Stond bij de stand van Tempelman. Volgens mij had hij een Rohloff naaf

Hier zat inderdaad een Rohloff in. Aan het eind van de beurs nog een korte uitleg gegeven over de Rohloff aan een paar personen die de trike stonden te bewonderen. Mijn mening: ziet er leuk uit maar voor mij te onpraktisch (erg breed, past niet door een deur, te weinig offroad mogelijkheden in de buurt. Wellicht handig voor in steden met tramrails)
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Ik ken weinig van fatbikes, maar zijn er geen "deftige" merken die een fatbike verkopen en niet zomaar op te drijven zijn? Zou dat het probleem ook niet verhelpen? Op zich zou het dan ook maar gewoon een standaard elektrische fiets worden en daar is weinig tot geen gedoe rond.

Of is het omdat de Chinese varianten een pak goedoper zijn?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(29-Oct-2024, 07:43 AM)bucovaina schreef: Ik ken weinig van fatbikes, maar zijn er geen "deftige" merken die een fatbike verkopen

Zeker wel. En die zijn ongeveer 400% duurder dan een "Ouxi".

(29-Oct-2024, 07:43 AM)bucovaina schreef: en niet zomaar op te drijven zijn? Zou dat het probleem ook niet verhelpen?

Alles met een electromotor is eigenlijk vrij eenvoudig op te voeren.
De kitjes voor een Koga zijn wellicht wat duurder dan die voor een Ouxi, maar ze zijn er gewoon wel.
Dat prijzigere e-bikes wezenlijk moeilijker op te voeren zijn is een fabeltje. Het leek zelfs het/een primair verkoopargument van VanMoof.

(29-Oct-2024, 07:43 AM)bucovaina schreef: Op zich zou het dan ook maar gewoon een standaard elektrische fiets worden en daar is weinig tot geen gedoe rond.
Of is het omdat de Chinese varianten een pak goedoper zijn?

Goedkoper, dus beschikbaar voor een veel grotere groep mensen, waarvan een percentage denkt koning van de weg te zijn.
Net zoals m.i. wat te fors percentage van SUV-rijders dat ook denkt te zijn. Prijs is in dat opzicht beperkt relevant.

Maar ook goedkopere en kwalitatief mindere onderdelen, en dus problematischer om te onderhouden voor fietsenmakers.
Al gold ook dat in zekere zin voor VanMoof. Nou ja, daar waren ook best wat klachten over.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(29-Oct-2024, 07:16 AM)Josligfiets schreef: Hier zat inderdaad een Rohloff in. Aan het eind van de beurs nog een korte uitleg gegeven over de Rohloff aan een paar personen die de trike stonden te bewonderen. Mijn mening: ziet er leuk uit maar voor mij te onpraktisch (erg breed, past niet door een deur, te weinig offroad mogelijkheden in de buurt. Wellicht handig voor in steden met tramrails)

Het is misschien inderdaad wat onpraktisch; maar desondanks was het leuk om eens te hebben geprobeerd. Zonder speciale schoenen had ik hem richting 19km/u gekregen. Dus een motor erop en je kan hem zo opvoeren tot 45km/u. Dat mag duidelijk zijn na een korte proefrit. Die Ice VTX trike was ook leuk speelgoed. Daar ging ik sneller mee. Al was deze niet helemaal goed op mij afgesteld. Maar ik denk dat ik er wel minder op gezien wordt dan met de QV. Maar die trikes hebben wel een beduidend kortere draaicirkel. Maar zou zo’n fat trike ook onder de fatbike regels vallen?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(29-Oct-2024, 09:15 AM)Tijanus schreef: De kitjes voor een Koga zijn wellicht wat duurder dan die voor een Ouxi
Wacht, zijn er Koga fatbikes? Die heb ik nog niet in mijn Koga verzameling! Cool
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Iemand een Optima Rider omgebouwd tot (illegale) fat-trike (incl. duimgas en top >35 km/u)? KLIK

Voor een prikkie!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
https://www.youtube.com/watch?v=nZoORtS3eE8 filmpje over de fatbike en als je oplet zie je nog een velomobiel.
Antwoord }
De verontwaardiging over fatbikes lijkt ineens als sneeuw voor de zon verdwenen. Heb ik iets gemist?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Nieuwe bron van opwinding: vuurwerk!

Overigens merkten mijn dochter en ik op in de binnenstad van Harlingen dat het rijgedrag van berijders van elektrische fietsen toch anders is dan dat dat van menskracht aangedreven fietsen. Op bepaalde smalle plekken  rijden ze ook sneller dan elke spierkrachtfietser (ook wielrenners) en dat heeft er mee te maken dat  de energie op een  menselijk aangedreven fiets toch uit je eigen lichaam moet komen en die van e-bike uit de accu. 

Dat noopte mij tot de conclusie dat de problemen die men signaleert met fatbikes, alle typen e-bikes betreffen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , 365cycle , martinR
Denk ook dat dit feitelijk zo is, en dat de ophef over fatbikes eerst en vooral met de sociale en/of culturele achtergrond van de gebruikers te maken heeft.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , 365cycle
Ik denk dat het, ongeacht sociale of culturele achtergrond, vooral met de leeftijd van de berijders te maken heeft. Jongeren neem meer risico, hebben meer bewijsdrang in een groep en overzien situaties niet goed. Jongeren rijden vooral op fatbikes, dus zie je daar meer opmerkelijk rijgedrag op. Is veel gegeneraliseerd, maar klopt in grote lijnen wel denk ik. Dat het nu koud is en jongeren dus niet snel buiten hangen tenzij het moet is denk ik een oorzaak van de afwezigheid in het nieuws (en op straat).
Wacht maar tot het lente wordt en de mannelijke fatbikers indruk willen maken op de dames Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
De e-biker in Harlingen was een man op leeftijd. Het heeft te maken met de elektrische ondersteuning. Die geeft zoveel schwung. Het is zo gemakkelijk om 25 te scheuren. Zelfs een een wielrenner moet ervoor trappen en dat zorgt er toch voor dat je in bepaalde omstandigheden minder hard rijdt dan een e-biker. 

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , 365cycle
In mijn omgeving heb ik eigenlijk geen jongeren gezien die sneller dan 25 reden op een fatbike. Dat is in bepaalde situaties natuurlijk ook te snel, maar goed: het vooroordeel van jongeren op een fatbike herken ik hier niet.
Maar wat is gevaarlijker? Een oud persoon op een e-bike of een jong persoon? Dat hangt voor een groot deel af van de persoon denk ik.
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , 365cycle
(, 10:34 PM)blokdoorn schreef: Denk ook dat dit feitelijk zo is, en dat de ophef over fatbikes eerst en vooral met de sociale en/of culturele achtergrond van de gebruikers te maken heeft.

Ik zie juist steeds vaker dat de bestuurders een heel verschillend sociale/culturele achtergond hebben.

Van hoogblond en extreem Nederlands tot donkerharig en een iets meer mediterraan uiterlijk.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
Er zitten wel een hele grote hoeveelheid 'hakfietsers' tussen. Dat zijn heren (met of zonder enorme o-benen) die de hak op de pedalen hebben staan in plaats van de bal van de voet. Dat is een aparte slag fietsers die ik niet zo hoog inschat.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Overspuiten van een velomobiel
De zijkanten zijn ta...twilwel — 07:10 PM
Mijn hoogtepunt van 2024 op gebied van ...
Vanuit huis via Duin...Arend-Jan — 07:09 PM
Ook even voorstellen
Welkom Pieter Jan, ...Fietsbennie — 07:02 PM
CruzBike S40 van €5500 voor €2500
Ik vraag me af of hi...Willeke_IGKT — 06:51 PM
CruzBike S40 van €5500 voor €2500
Prijs was ook op...Wim -de roetsende — 06:22 PM
Ook even voorstellen
In principe mag ik...Wim -de roetsende — 05:09 PM
Overspuiten van een velomobiel
twilwel, hier op het...365cycle — 04:06 PM
Ook even voorstellen
Welkom hier, Piete...BaronEnQuest — 04:06 PM
OBT 2024 Rotterdam
Hier, bij Bastiaan, ...365cycle — 04:05 PM
Overspuiten van een velomobiel
Is er inmiddels al m...BaronEnQuest — 04:03 PM
Ook even voorstellen
Welkom hier, Pieter ...LigfietsWilsum — 03:42 PM
Ook even voorstellen
Hallo allemaal, I...BaronEnQuest — 03:33 PM
Mijn hoogtepunt van 2024 op gebied van ...
Mijn mooiste fiets h...Lig-hen — 02:44 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Die zijn in de zom...Wim -de roetsende — 10:53 AM
OBT 2025 Groningen
Tegen die tijd moe...Willeke_IGKT — 09:55 AM
Mijn hoogtepunt van 2024 op gebied van ...
Het laatste klusje o...Fietsbennie — 07:49 AM
OBT 2025 Groningen
Dank je, Dat zou he...Tom Fekkes — 05:00 AM