Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
schema conditie opbouwen
#1
Ik ben nu al enige tijd aan't rijden en ik merk eigenlijk niet zoveel vooruitgang meer. Nu vroeg ik me af, misschien doe ik het wel fout. Ik rijd maandag/dinsdag/woensdag, dan de rest van de week niets. Ik merk ook een groot verschil tussen mijn "maandagbenen" en mijn "woensdagavondbenen". Meestal ben ik wel redelijk op tegen woensdag of merk ik minstens toch echt wel dat ik de dagen ervoor gevmd heb.

Zou het niet beter zijn om maa-woe-vrij te rijden en dan dinsdag/donderdag van thuis te werken en "rustdagen" in te plannen?

Ik heb zo het gevoel dat ik zeker mijn beweging wel heb, maar niet genoeg kan recuperen tussen 2 dagen dat ik naar het werk fiets.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Zelf merk ik elk jaar rond deze tijd dat de puf er soms een beetje vroeg uit is, ondanks dat ik weet dat ik gewoon een prima fietsconditie heb. Vandaag ook, eigenlijk was ik tegen de 100 kilometer al wel op. Maar weet ook dat je er vaak gewoon een beetje doorheen moet fietsen, en uiteindelijk werd de tocht bij 152 kilometer beëindigd. Heb het idee dat de dalende temperaturen een beetje debet zijn. Denk dat als het vandaag zomers warm zou zijn ik toch iets meer puf zou hebben.

Overigens is het goed om jezelf ook voldoende rust te gunnen. Het is heus niet erg twee of drie dagen achtereen te fietsen. Voor een keertje. Doe ik ook wel eens bij een goed weekend in het voor- of najaar, om het lekkere weer zoveel nog mee te kunnen pakken. Maar ik zou er geen vast patroon van maken. Zelf laat ik er graag één maar liever nog twee dagen tussen. Maar dat dus bij mij met tochten van 100 tot 200 kilometer. Geen idee met wat voor afstanden jij van doen hebt...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
't gaat om 's morgens 30km, ~8u werken, dan 's avonds 30km. Dat maandag/dinsdag/woensdag. En dan donderdag tot zondag rust.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(11 uren geleden)bucovaina schreef: 't gaat om 's morgens 30km, ~8u werken, dan 's avonds 30km. Dat maandag/dinsdag/woensdag. En dan donderdag tot zondag rust.

Ik fiets ma-di-wo-do en dan 2x 15km. Dus de helft van jou. Ik ben waarschijnlijk ook 2x zo oud  Big Grin Tongue 

Als ik dan vr-za-zo niet ga fietsen, dan valt het op maandagochtend soms ook tegen, maar soms ga ik dan juist als een speer.


Ik vermoed dat simpelweg de temperatuur een veel grotere rol speelt.


Het liefst ga ik sowieso op zaterdag nog een keer fietsen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#5
Nou, dat moet wel op te brengen zijn drie dagen achtereen. Ook als beginnende fietser met een goede basisconditie (geen idee of je dat bent).

Bij het fietsen van veel uren per week is fietshardheid wel iets dat komt kijken. Vaak doen, en dan raak je gewoon gewend aan de afstanden. Ikzelf houd een basisconditie aan voor de winter, en eenmaal voorjaar maak ik steeds langere tochten, en als ik er hier genoeg van heb gedaan (een stuk of 15-20) merk ik zo ineens bij tochten dat er ineens flinke progressie is hoe makkelijk ik de kilometers op een gegeven moment kan maken. Maar dan heb je dus een basis nodig, en fietshardheid moeten opdoen. Dat gaat mij nu beter af dan 15 jaar geleden.

Maar wat bedoel je met 'vooruitgang' en het gebrek hieraan? Gaat het om de gemiddelde snelheid, of hoe fijn het gaat en merk je dat het moeizaam blijft gaan los van de snelheid?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(11 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Ik ben waarschijnlijk ook 2x zo oud  Big Grin Tongue 



Als ik dan vr-za-zo niet ga fietsen, dan valt het op maandagochtend soms ook tegen, maar soms ga ik dan juist als een speer.





Ik vermoed dat simpelweg de temperatuur een veel grotere rol speelt.


...


Mag ik je dan feliciteren? Op je 82e nog zo kwiek op de ligfiets? Wink Big Grin Big Grin Big Grin Nu gok ik wel dat je nog lang niet aan de 80 komt Wink .

Bij mij is het wel net andersom. Maandagochtend ben ik helemaal gerecupereerd.

Temperatuur heb ik nog niet echt over nagedacht. Zou wel kunnen want de laatste weken is het beduidend frisser. Vooral 's morgens. Zou wel kunnen dat dat een rol speelt!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Een dagje herstel ertussen is wel aan te raden. Het is niet zo dat je nu heel wild bezig bent, maar enige vermoeidheid, mogelijk ook verzuring bouw je wel op. Zoals je zelf ook aangeeft, merk je de vermoeidheid. Ik denk dat het goed is om eens ma- woe- vrij te proberen. Of de dinsdag de intensiteit een stukje terug te brengen.

Volgens mij zat er bij jou ook een berg in de route. Heb je daarna nog voldoende tijd om je benen wat rustig te laten afkoelen? Op mijn vlakke route kan is zo rustig doen als ik zou willen, bij wijze van met de hartslag niet boven de 90 ofzo. Vanwege de berg gaat jou dat niet lukken, vrees ik.

Naast conditie, bouw je spieren op. dat gaat goed door ze flink te belasten. Maar het helpt ook heel erg om daarna hersteltrainingen te doen, rustig aan met lage intensiteit. De opgebouwde verzuring er weer uit fietsen. Dat flink inspannen is voor veel mensen best makkelijk te doen. Zo rustig aan dat je hersteld, duur training doet, is lastiger.

Ooit eens een mooi artikel in Bicycle Culture Qaterly gelezen, met de titel "how i got faster by cycling slower." Die auteur reed altijd vol gas, om zijn persoonlijke record naar het werk te breken. Erg effectief was dat na een bepaald punt niet meer. Na aanschaf van een hartslagmeter en bewust langzamer rijden, kreeg zijn lichaam tussen de pieken tijd om te herstellen en ging hij weer vooruit.

Lees eens wat over trainingsschema's en vooral ook over het fenomeen Over training. https://topsportadvies.be/signalen-en-ge...hardlopers).

https://movementbasedtherapy.nl/overtrai...om-je-het/

Zo maar wat linkjes met wat beknopte informatie. In de laatste link wordt ook over supercompensatie gepraat, dat is eigenlijk wat je wil, een nieuwe belasting op het moment dat je spieren bijna hersteld zijn. Bij een belasting van ongeveer een uur, dan zou er 24-48 uur tussen moeten zitten. Volgens die Link. Ik kan me dat wel voorstellen. Bij Ma-di-woe zit er vermoedelijk zo'n 12 uur tussen thuiskomen en weer fietsen. Dat is erg kort.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(11 uren geleden)Lopopodium schreef: Nou, dat moet wel op te brengen zijn drie dagen achtereen. Ook als beginnende fietser met een goede basisconditie (geen idee of je dat bent).

Bij het fietsen van veel uren per week is fietshardheid wel iets dat komt kijken. Vaak doen, en dan raak je gewoon gewend aan de afstanden. Ikzelf houd een basisconditie aan voor de winter, en eenmaal voorjaar maak ik steeds langere tochten, en als ik er hier genoeg van heb gedaan (een stuk of 15-20) merk ik zo ineens bij tochten dat er ineens flinke progressie is hoe makkelijk ik de kilometers op een gegeven moment kan maken. Maar dan heb je dus een basis nodig, en fietshardheid moeten opdoen. Dat gaat mij nu beter af dan 15 jaar geleden.

Maar wat bedoel je met 'vooruitgang' en het gebrek hieraan? Gaat het om de gemiddelde snelheid, of hoe fijn het gaat en merk je dat het moeizaam blijft gaan los van de snelheid?

Ik vermoed dat het met die basisconditie wel goed zit. Ondertussen fiets ik van midden mei tot nu voor 99% van de tijd naar het werk met de velomobiel. Ondertussen meer dan 3000km gereden. Dus nog maar 70% een groentje las ik ergens Wink .

Ik denk dat ik eigenlijk niet ga stoppen hoor in de winter. Dat deed ik met de speed pedelec ook niet in de winter. Het lijkt er me op dat je met een velomobiel - met racekap - nog minder reden hebt om in de winter alleen maar basis te blijven doen. Maar goed, ik ben nog niet velomobiel-doorgewinterd dus we spreken in de lente hier nog eens over Smile . Maar tot nu toe hou ik de moed er goed in.

Ook natuurlijk, wat bedoel je met basis? Ik doe nu ook amper of geen toertochten. Met de kinderen en zo is er eigenlijk haast geen tijd. Ik kan alleen woon-werk doen en ben al blij dat ik die me-time krijg. Zo'n dikke 6u/week. Telkens dan op maa/din/woe.

Ik weet niet goed of ik vooruitgang merk. De laatste weken ben ik bewust wat trager gaan rijden om ook dinsdag en woensdag met op gevoel af acceptabele moeite op het werk te geraken. In het begin was ik zo enthousiast hoe hard ik kon op maandag, maar betaalde natuurlijk de rekening op dinsdag en nog meer op woensdag. Dat ben ik dus al afgeleerd Smile . Natuurlijk zakt mijn gemiddelde snelheid daardoor wel, maar de waargenomen moeite die ik moet doen is wel behapbaarder geworden.

(11 uren geleden)Jeroen S schreef: ...
...
...

Zo maar wat linkjes met wat beknopte informatie. In de laatste link wordt ook over supercompensatie gepraat, dat is eigenlijk wat je wil, een nieuwe belasting op het moment dat je spieren bijna hersteld zijn. Bij een belasting van ongeveer een uur, dan zou er 24-48 uur tussen moeten zitten. Volgens die Link. Ik kan me dat wel voorstellen. Bij Ma-di-woe zit er vermoedelijk zo'n 12 uur tussen thuiskomen en weer fietsen. Dat is erg kort.


Zo geeft de Garmin na de training ook altijd weer hoe lang ik zou moeten recupereren van de net opgeslagen "training" Die is dus altijd minstens 24u. Dus ja, als je 's avonds 24h zou moeten recupereren maar 's morgens om 5u staat de wekker om weer naar het werk te gaan, ... sorry, maar niet reden genoeg om dan de wagen te nemen voor mij, dan ga ik toch met de VM Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Als je het werk zo kan indelen dat je dinsdag en donderdag thuis werkt in plaats van donderdag en vrijdag heb je van nature de herstel periodes. Misschien dan de dagen dat je niet naar het werk fietst boodschappen halen of gewoon niet fietsen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: bucovaina
#10
(11 uren geleden)bucovaina schreef: Zou het niet beter zijn om maa-woe-vrij te rijden en dan dinsdag/donderdag van thuis te werken en "rustdagen" in te plannen?
Ja. Verder is even echt in Garmin Connect duiken zeker de moeite waard.
De mijne zegt momenteel training status "Productive" en acute load "High".
Load Ratio is 1.5 dus ik ga morgen niet vlammen tenzij het weer rond de 1.0 ligt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Thanks, ga ik eens bekijken. Nog nooit echt in verdiept.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: baron062, 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
schema conditie opbouwen
Thanks, ga ik eens b...bucovaina — 06:55 AM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder verm...Arend-Jan — 06:48 AM
Optima orca goede beginnersfiets?
Voor een Nederlander...bucovaina — 06:28 AM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder ver...Wim -de roetsende — 06:23 AM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Welkom op dit forum ...Wim -de roetsende — 06:18 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Aero backpack for ...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Optima orca goede beginnersfiets?
Voor mij een hele sl...Wim -de roetsende — 06:12 AM
Optima orca goede beginnersfiets?
Op de Orca zit je le...Chepap — 03:44 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Aero backpack for ro...365cycle — 01:34 AM
Ervaringen met de Tuna
Gefeliciteerd met je...Veloquest — 12:54 AM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Dat is een toffe kle...denman1710 — 11:58 PM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder ver...365cycle — 11:25 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Een Optima Orca is e...Lopopodium — 10:59 PM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder vermo...Hardloper — 10:23 PM
schema conditie opbouwen
Zou het niet beter...365cycle — 10:15 PM
schema conditie opbouwen
Als je het werk zo k...Willeke_IGKT — 10:10 PM
Ervaringen met GPS sporthorloges?
Je kan waarschijnlij...365cycle — 10:08 PM