Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
schema conditie opbouwen
#1
Ik ben nu al enige tijd aan't rijden en ik merk eigenlijk niet zoveel vooruitgang meer. Nu vroeg ik me af, misschien doe ik het wel fout. Ik rijd maandag/dinsdag/woensdag, dan de rest van de week niets. Ik merk ook een groot verschil tussen mijn "maandagbenen" en mijn "woensdagavondbenen". Meestal ben ik wel redelijk op tegen woensdag of merk ik minstens toch echt wel dat ik de dagen ervoor gevmd heb.

Zou het niet beter zijn om maa-woe-vrij te rijden en dan dinsdag/donderdag van thuis te werken en "rustdagen" in te plannen?

Ik heb zo het gevoel dat ik zeker mijn beweging wel heb, maar niet genoeg kan recuperen tussen 2 dagen dat ik naar het werk fiets.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Zelf merk ik elk jaar rond deze tijd dat de puf er soms een beetje vroeg uit is, ondanks dat ik weet dat ik gewoon een prima fietsconditie heb. Vandaag ook, eigenlijk was ik tegen de 100 kilometer al wel op. Maar weet ook dat je er vaak gewoon een beetje doorheen moet fietsen, en uiteindelijk werd de tocht bij 152 kilometer beëindigd. Heb het idee dat de dalende temperaturen een beetje debet zijn. Denk dat als het vandaag zomers warm zou zijn ik toch iets meer puf zou hebben.

Overigens is het goed om jezelf ook voldoende rust te gunnen. Het is heus niet erg twee of drie dagen achtereen te fietsen. Voor een keertje. Doe ik ook wel eens bij een goed weekend in het voor- of najaar, om het lekkere weer zoveel nog mee te kunnen pakken. Maar ik zou er geen vast patroon van maken. Zelf laat ik er graag één maar liever nog twee dagen tussen. Maar dat dus bij mij met tochten van 100 tot 200 kilometer. Geen idee met wat voor afstanden jij van doen hebt...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
't gaat om 's morgens 30km, ~8u werken, dan 's avonds 30km. Dat maandag/dinsdag/woensdag. En dan donderdag tot zondag rust.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(18-Sep-2024, 07:47 PM)bucovaina schreef: 't gaat om 's morgens 30km, ~8u werken, dan 's avonds 30km. Dat maandag/dinsdag/woensdag. En dan donderdag tot zondag rust.

Ik fiets ma-di-wo-do en dan 2x 15km. Dus de helft van jou. Ik ben waarschijnlijk ook 2x zo oud  Big Grin Tongue 

Als ik dan vr-za-zo niet ga fietsen, dan valt het op maandagochtend soms ook tegen, maar soms ga ik dan juist als een speer.


Ik vermoed dat simpelweg de temperatuur een veel grotere rol speelt.


Het liefst ga ik sowieso op zaterdag nog een keer fietsen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#5
Nou, dat moet wel op te brengen zijn drie dagen achtereen. Ook als beginnende fietser met een goede basisconditie (geen idee of je dat bent).

Bij het fietsen van veel uren per week is fietshardheid wel iets dat komt kijken. Vaak doen, en dan raak je gewoon gewend aan de afstanden. Ikzelf houd een basisconditie aan voor de winter, en eenmaal voorjaar maak ik steeds langere tochten, en als ik er hier genoeg van heb gedaan (een stuk of 15-20) merk ik zo ineens bij tochten dat er ineens flinke progressie is hoe makkelijk ik de kilometers op een gegeven moment kan maken. Maar dan heb je dus een basis nodig, en fietshardheid moeten opdoen. Dat gaat mij nu beter af dan 15 jaar geleden.

Maar wat bedoel je met 'vooruitgang' en het gebrek hieraan? Gaat het om de gemiddelde snelheid, of hoe fijn het gaat en merk je dat het moeizaam blijft gaan los van de snelheid?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(18-Sep-2024, 07:53 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ben waarschijnlijk ook 2x zo oud  Big Grin Tongue 



Als ik dan vr-za-zo niet ga fietsen, dan valt het op maandagochtend soms ook tegen, maar soms ga ik dan juist als een speer.





Ik vermoed dat simpelweg de temperatuur een veel grotere rol speelt.


...


Mag ik je dan feliciteren? Op je 82e nog zo kwiek op de ligfiets? Wink Big Grin Big Grin Big Grin Nu gok ik wel dat je nog lang niet aan de 80 komt Wink .

Bij mij is het wel net andersom. Maandagochtend ben ik helemaal gerecupereerd.

Temperatuur heb ik nog niet echt over nagedacht. Zou wel kunnen want de laatste weken is het beduidend frisser. Vooral 's morgens. Zou wel kunnen dat dat een rol speelt!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Een dagje herstel ertussen is wel aan te raden. Het is niet zo dat je nu heel wild bezig bent, maar enige vermoeidheid, mogelijk ook verzuring bouw je wel op. Zoals je zelf ook aangeeft, merk je de vermoeidheid. Ik denk dat het goed is om eens ma- woe- vrij te proberen. Of de dinsdag de intensiteit een stukje terug te brengen.

Volgens mij zat er bij jou ook een berg in de route. Heb je daarna nog voldoende tijd om je benen wat rustig te laten afkoelen? Op mijn vlakke route kan is zo rustig doen als ik zou willen, bij wijze van met de hartslag niet boven de 90 ofzo. Vanwege de berg gaat jou dat niet lukken, vrees ik.

Naast conditie, bouw je spieren op. dat gaat goed door ze flink te belasten. Maar het helpt ook heel erg om daarna hersteltrainingen te doen, rustig aan met lage intensiteit. De opgebouwde verzuring er weer uit fietsen. Dat flink inspannen is voor veel mensen best makkelijk te doen. Zo rustig aan dat je hersteld, duur training doet, is lastiger.

Ooit eens een mooi artikel in Bicycle Culture Qaterly gelezen, met de titel "how i got faster by cycling slower." Die auteur reed altijd vol gas, om zijn persoonlijke record naar het werk te breken. Erg effectief was dat na een bepaald punt niet meer. Na aanschaf van een hartslagmeter en bewust langzamer rijden, kreeg zijn lichaam tussen de pieken tijd om te herstellen en ging hij weer vooruit.

Lees eens wat over trainingsschema's en vooral ook over het fenomeen Over training. https://topsportadvies.be/signalen-en-ge...hardlopers).

https://movementbasedtherapy.nl/overtrai...om-je-het/

Zo maar wat linkjes met wat beknopte informatie. In de laatste link wordt ook over supercompensatie gepraat, dat is eigenlijk wat je wil, een nieuwe belasting op het moment dat je spieren bijna hersteld zijn. Bij een belasting van ongeveer een uur, dan zou er 24-48 uur tussen moeten zitten. Volgens die Link. Ik kan me dat wel voorstellen. Bij Ma-di-woe zit er vermoedelijk zo'n 12 uur tussen thuiskomen en weer fietsen. Dat is erg kort.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , John70
#8
(18-Sep-2024, 07:55 PM)Lopopodium schreef: Nou, dat moet wel op te brengen zijn drie dagen achtereen. Ook als beginnende fietser met een goede basisconditie (geen idee of je dat bent).

Bij het fietsen van veel uren per week is fietshardheid wel iets dat komt kijken. Vaak doen, en dan raak je gewoon gewend aan de afstanden. Ikzelf houd een basisconditie aan voor de winter, en eenmaal voorjaar maak ik steeds langere tochten, en als ik er hier genoeg van heb gedaan (een stuk of 15-20) merk ik zo ineens bij tochten dat er ineens flinke progressie is hoe makkelijk ik de kilometers op een gegeven moment kan maken. Maar dan heb je dus een basis nodig, en fietshardheid moeten opdoen. Dat gaat mij nu beter af dan 15 jaar geleden.

Maar wat bedoel je met 'vooruitgang' en het gebrek hieraan? Gaat het om de gemiddelde snelheid, of hoe fijn het gaat en merk je dat het moeizaam blijft gaan los van de snelheid?

Ik vermoed dat het met die basisconditie wel goed zit. Ondertussen fiets ik van midden mei tot nu voor 99% van de tijd naar het werk met de velomobiel. Ondertussen meer dan 3000km gereden. Dus nog maar 70% een groentje las ik ergens Wink .

Ik denk dat ik eigenlijk niet ga stoppen hoor in de winter. Dat deed ik met de speed pedelec ook niet in de winter. Het lijkt er me op dat je met een velomobiel - met racekap - nog minder reden hebt om in de winter alleen maar basis te blijven doen. Maar goed, ik ben nog niet velomobiel-doorgewinterd dus we spreken in de lente hier nog eens over Smile . Maar tot nu toe hou ik de moed er goed in.

Ook natuurlijk, wat bedoel je met basis? Ik doe nu ook amper of geen toertochten. Met de kinderen en zo is er eigenlijk haast geen tijd. Ik kan alleen woon-werk doen en ben al blij dat ik die me-time krijg. Zo'n dikke 6u/week. Telkens dan op maa/din/woe.

Ik weet niet goed of ik vooruitgang merk. De laatste weken ben ik bewust wat trager gaan rijden om ook dinsdag en woensdag met op gevoel af acceptabele moeite op het werk te geraken. In het begin was ik zo enthousiast hoe hard ik kon op maandag, maar betaalde natuurlijk de rekening op dinsdag en nog meer op woensdag. Dat ben ik dus al afgeleerd Smile . Natuurlijk zakt mijn gemiddelde snelheid daardoor wel, maar de waargenomen moeite die ik moet doen is wel behapbaarder geworden.

(18-Sep-2024, 08:07 PM)Jeroen S schreef: ...
...
...

Zo maar wat linkjes met wat beknopte informatie. In de laatste link wordt ook over supercompensatie gepraat, dat is eigenlijk wat je wil, een nieuwe belasting op het moment dat je spieren bijna hersteld zijn. Bij een belasting van ongeveer een uur, dan zou er 24-48 uur tussen moeten zitten. Volgens die Link. Ik kan me dat wel voorstellen. Bij Ma-di-woe zit er vermoedelijk zo'n 12 uur tussen thuiskomen en weer fietsen. Dat is erg kort.


Zo geeft de Garmin na de training ook altijd weer hoe lang ik zou moeten recupereren van de net opgeslagen "training" Die is dus altijd minstens 24u. Dus ja, als je 's avonds 24h zou moeten recupereren maar 's morgens om 5u staat de wekker om weer naar het werk te gaan, ... sorry, maar niet reden genoeg om dan de wagen te nemen voor mij, dan ga ik toch met de VM Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Als je het werk zo kan indelen dat je dinsdag en donderdag thuis werkt in plaats van donderdag en vrijdag heb je van nature de herstel periodes. Misschien dan de dagen dat je niet naar het werk fietst boodschappen halen of gewoon niet fietsen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: bucovaina
#10
(18-Sep-2024, 07:36 PM)bucovaina schreef: Zou het niet beter zijn om maa-woe-vrij te rijden en dan dinsdag/donderdag van thuis te werken en "rustdagen" in te plannen?
Ja. Verder is even echt in Garmin Connect duiken zeker de moeite waard.
De mijne zegt momenteel training status "Productive" en acute load "High".
Load Ratio is 1.5 dus ik ga morgen niet vlammen tenzij het weer rond de 1.0 ligt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , John70
#11
Thanks, ga ik eens bekijken. Nog nooit echt in verdiept.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(18-Sep-2024, 07:36 PM)bucovaina schreef: Ik ben nu al enige tijd aan't rijden en ik merk eigenlijk niet zoveel vooruitgang meer.

Als je onder vooruitgang schaart, dat je harder fietst, dan heb je meer kracht in je benen nodig.
Meer kracht ontwikkelen fietsers op verschillende manieren, het gaat om explosief aanspreken van je spieren:

-Zo hard mogelijk optrekken na een kruispunt, en doortrekken totdat je op kruissnelheid zit.
-Een sprintje trekken naar ieder naambord van een stad/dorp (begin bebouwde kom)
-Iedere morgen kniebuigingen doen met explosief omhoog komen.
-In de sportschool zware gewichten wegduwen.

maar wat is voor jou vooruitgang?

Niels, naar voren, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: John70 , bucovaina , Willeke_IGKT , 365cycle
#13
(19-Sep-2024, 07:46 AM)Niels van der Wal schreef: ...
maar wat is voor jou vooruitgang?



...


Interessante vraag! Ik vermoed dat voor mij vooruitgang betekent om hogere kruissnelheden te kunnen aanhouden op hetzelfde traject aan dezelfde hartslag of op z'n minst met lagere waargenomen inspanning.

Al is het natuurlijk moeilijk vergelijken met een paar maanden terug want ik heb met een "carbon-quest" gereden en daarna met een "glasbak-quest" en dan nu uiteindelijk met de Bülk. Sinds een paar weken met de racekap erop.

Gisteren leek het wel een pak beter te gaan. Maar uiteraard gaat het beter als je benen helemaal gerecupereerd zijn en als je jezelf niet moet inhouden om de volgende dagen ook nog mee te kunnen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
maar wat is voor jou vooruitgang?

[/quote]


Interessante vraag! Ik vermoed dat voor mij vooruitgang betekent om hogere kruissnelheden te kunnen aanhouden op hetzelfde traject aan dezelfde hartslag of op z'n minst met lagere waargenomen inspanning.


[/quote]

Dan gaat het inderdaad om meer kracht, maar ook het advies rust inbouwen is goed.
Rust is nodig voor herstel; met inspanning 'beschadig' je je spieren. Die beschadiging wordt hersteld met eiwitten. Hierdoor worden je spieren groter, wat je trainen noemt. Voor herstel heb je wel rust nodig, vandaar het advies om regelmatig een dag niet te fietsen. Je hebt ook hersteltraining, wat betekent: wel fietsen, maar rustig:-)
Voor meer kracht moet je explosief gaan trainen. De beschadiging van je spieren is dan groter. (Herstel is dan ook nodig:-) )

Vooruitgang is dus niet een vraag van meer, maar beter.

Niels, o.k., van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Wat mij opviel was dat ik eerst sneller werd, en dan een periode qua snelheid gelijk bleef, maar het wel makkelijker werd om de afstand te rijden.
Daarna werd ik weer wat sneller, dan weer wat makkelijker.

Helaas zet deze lijn zich niet eindeloos voort.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(19-Sep-2024, 09:37 AM)Niels van der Wal schreef: ...


Dan gaat het inderdaad om meer kracht

...


Dan vermoed ik dat het kortweg neer komt op meer focus hebben op "explosief" rijden? Zo hard mogelijk accelereren wanneer mogelijk?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(19-Sep-2024, 09:59 AM)bucovaina schreef:
(19-Sep-2024, 09:37 AM)Niels van der Wal schreef: ...


Dan gaat het inderdaad om meer kracht

...


Dan vermoed ik dat het kortweg neer komt op meer focus hebben op "explosief" rijden? Zo hard mogelijk accelereren wanneer mogelijk?

Klopt. Het voelt wat uitsloverig, maar dit is een onderdeel van harder gaan rijden.
Trek vooral goed door, dus maximaal geven tot je volledig op snelheid bent. Je hartslag vliegt dan omhoog en je raakt kort buiten adem.
En voor de focus: je hebt veel herstel nodig, dus kies de ritten uit waarop je dit doet.

Als je het goed doet, krijg je na afloop spierpijn. Deels is dit pijn van de beschadigde spieren, wat het doel is, dus goed. Deels is dit pijn van achtergebleven melkzuur. Hijgen komt door zuurstoftekort; je hebt bij hijgen anaerobe verbranding van de benodigde suikers. Melkzuur is niet volledig verbrande suikers. Je voorkomt dit soort spierpijn door de laatste 2 kilometer rustig te rijden. Je spieren verbranden dan de energie in het melkzuur, waardoor het melkzuur verdwijnt.

(uitrijden is sowiso aan te raden; je herstel gaat dan beter. Niet goed herstelde spieren geven ook het gevoel dat niet goed vooruit gaat.)

Niels, sprintje, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(19-Sep-2024, 09:59 AM)bucovaina schreef: Dan vermoed ik dat het kortweg neer komt op meer focus hebben op "explosief" rijden? Zo hard mogelijk accelereren wanneer mogelijk?
Nee. Als je veel stadsverkeer rijdt helpt explosief trainen wel, omdat het gemiddelde dan omhoog gaat doordat je minder lang langzaam rijdt.
Het niet overdrijven van de belasting en heel regelmatig in Z2 rijden heeft mij het meest geholpen. Af en toe (bijvoorbeeld 1x in de week) voluit (Z4) vlammen en de rest op een tempo dat wel inspanning is, maar waarmee je jezelf niet overtraint.
Op een gegeven moment bereik je daarmee een plafond, en kan je alleen verder door specifieke training (intervallen etc.).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Dat is mooi nieuws!Jeroen S — 11:08 PM
Foto's Fietsbennie
Ik moest even de lee...Jeroen S — 11:04 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Lees ik net op FB (b...quattrovelootje — 11:04 PM
Foto's Fietsbennie
Mooi geschreven met ...Josligfiets — 10:53 PM
First recumbent video game is finally h...
Hoekie, kun je alsje...Willeke_IGKT — 10:53 PM
Stuurbuis M5 blueglide
Ik ben blij te zien ...melle z — 10:49 PM
Bentlage
Het scheelt: vanda...Bob Hagendijk — 10:49 PM
Medeliggers onderweg
Ik denk dat ik Jos...Josligfiets — 10:47 PM
Stuurbuis M5 blueglide
Oh dat is mooi. Ik m...Jeroen S — 10:40 PM
Bentlage
In de buurt van half...Fietsbennie — 10:21 PM
Nog wat kleine annoyances met de Bülk
Specifiek gaat het o...Hoekie — 09:54 PM
Medeliggers onderweg
Ik denk dat ik Josli...Bob Hagendijk — 09:40 PM
Nog wat kleine annoyances met de Bülk
Bedankt voor de naam...bucovaina — 09:38 PM
Stuurbuis M5 blueglide
Mocht je de kromme...Fietsbennie — 09:34 PM
Stuurbuis M5 blueglide
Klapstuur past in ie...De tovenaar — 09:22 PM
Stuurbuis M5 blueglide
Goed om te horen!melle z — 09:09 PM
Stuurbuis M5 blueglide
Ik snap 'm, de wig v...De tovenaar — 09:05 PM