Berichten: 21
	Topics: 2
	Lid sinds: Sep 2024
	
Bedankt: 5
	39 x bedankt in 21 berichten
	 
	
	
		De titel zegt het al de ketting van mijn DF valt relatief van mijn idlers af (heb het zowel voor als achter al gehad). Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met een oplossing. 
Ik denk dat het komt doordat in een hoog verzet er niet zoveel spanning op de ketting staat. Als ik dan plots stop met trappen zit er even best veel speling op de ketting wat het mogelijk maakt dat hij ervan af vliegt. Trager stoppen met trappen is niet echt een realistische oplossing want het net op hoge snelheid dat ik ook snel wil kunnen reageren. 
Ik weet ook niet of de ketting nog iets inkorten (die speling is er denk ik nog wel) veel zou oplossen…
Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing voor?
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.941
	Topics: 175
	Lid sinds: Apr 2017
	
Bedankt: 3028
	9746 x bedankt in 4702 berichten
	 
	
	
		Als de ketting 'groot-groot' ligt, dan mag/moet de derailleur ongeveer 45º naar voren steken.
Is dat bij jou ook zo?
	
	
	
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.941
	Topics: 175
	Lid sinds: Apr 2017
	
Bedankt: 3028
	9746 x bedankt in 4702 berichten
	 
	
	
		 (22-Sep-2024, 10:01 AM)Wim -de roetsende schreef:  Als de ketting 'groot-groot' ligt, dan mag/moet de derailleur ongeveer 45º naar voren steken.
Is dat bij jou ook zo?
Of is dit in een vm niet zo  
 
 
Wie weet dit?
	
 
	
	
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 110
	Topics: 5
	Lid sinds: Dec 2020
	
Bedankt: 0
	166 x bedankt in 68 berichten
	 
	
	
		De derailleur mag niet teveel naar voren steken, want er moet ruimte zijn om te schakelen.
Maar 45gr. is wel een indicatie dat hij nog kan schakelen, de ketting over de wieltjes moet nog bochten maken.
Als de ketting makkelijk van de rollen af wipt is de spanning van de derailleur niet groot genoeg, dit kan komen door te lange ketting of dat de veer van de derailleur lam of kapot is.
Er zijn derailleurs, die gebruikt worden bij 11 en 12 speed, die een hendeltje hebben waarmee je de veer activeert, die kan ook verkeerd staan.
Een buis monteren tussen derailleur en achterste kettingrol is symptoom bestrijding en geen oplossing.
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.082
	Topics: 11
	Lid sinds: Oct 2020
	
Bedankt: 874
	4086 x bedankt in 1928 berichten
	 
	
	
		Ik denk ook dat de kettingspanning niet hoog genoeg is. Mogelijk is die gewoon te lang, of zit er teveel verschil tussen groot tandwiel-groot kransje en klein tandwiel-klein kransje voor de capaciteit van de achterderailleur. 
Wat je kunt doen is kijken of je de bewegingsruimte van de ketting kunt beperken. Bijvoorbeeld met een stukje kettingbuis waar de ketting doorloopt. Als je dat buisje dichtbij je kettingrol kunt bevestigen zodat het de vrije ruimte van de ketting kleiner maakt, kan dat helpen. Een andere optie is om de bodem wat op te hogen door er een plaatje plastic ( of iets dergelijks) op te plakken. Nu is er zoveel ruimte onder de rol dat de ketting er onderweg kan. Die ruimte kun je kleiner maken zodat de ketting er niet meer onderuit past. Maar je moet het ook niet heel erg krap maken. Geen 2 mm, eerder 5mm, maar minder ruimte als de ketting hoog is. 
Bij mijn houten velomobiel had ik hetzelfde probleem, doordat de achterste kettingrol wat hoog boven de bodem hangt. Door het aanvoerend kettingbuisje met een beperkte bewegingsvrijheid mooi uit te lijnen op die rol is het opgelost.
	
	
	
	
		
	
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 21
	Topics: 2
	Lid sinds: Sep 2024
	
Bedankt: 5
	39 x bedankt in 21 berichten
	 
	
	
		Dank jullie wel voor de tips allemaal. Ik denk dat de combinatie van de ketting iets korter te maken en een buis plaatsen in de beschikbare ruimte achter de achterste idler het probleem heeft opgelost. 
Dit weekend staat er weer een grotere rit gepland dus dan zal ik met meer vertrouwen weten te bevestigen.