Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wiel draait minder soepel door
#1
Sinds eergisteren merk ik dat het linker voorwiel van mijn Quest XS minder soepel 'doorloopt' dan het rechter wiel. Waar het rechter wiel nauwelijks een zetje nodig heeft om door te blijven draaien, is bij het linker wiel duidelijk te merken dat je iets meer kracht moet zetten om het te laten draaien, waarbij het weliswaar best 'ok' doordraait, maar significant minder soepel en korter dan het rechter voorwiel. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe dit op te lossen is? Saillant detail: ik heb hier pas last van gehad na door een flinke regenbui gefietst te hebben.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Kan een aanlopende rem zijn (bijvoorbeeld door troep in de trommel), of een wiellager dat niet helemaal lekker is.
Wiel uitbouwen en goed schoonmaken is de moeite.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Heb je 70mm remmen of 90mm?

Met 70mm remmen heb ik dit ook regelmatig gehad. 
Blijkbaar zijn deze remmen meer onderhoudsgevoelig en lopen ze vaker en sneller aan dan hun grotere broer.
Nu heb ik 90mm remmen en heb ik er geen last meer van.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#4
(01-Oct-2024, 08:03 PM)Wim -de roetsende schreef: Heb je 70mm remmen of 90mm?

Met 70mm remmen heb ik dit ook regelmatig gehad. 
Blijkbaar zijn deze remmen meer onderhoudsgevoelig en lopen ze vaker en sneller aan dan hun grotere broer.
Nu heb ik 90mm remmen en heb ik er geen last meer van.

Dank voor de tip! Op dit moment heb ik 70mm-remmen. Misschien toch maar tijd voor een upgrade naar 90mm.

(01-Oct-2024, 07:56 PM)365cycle schreef: Kan een aanlopende rem zijn (bijvoorbeeld door troep in de trommel), of een wiellager dat niet helemaal lekker is.
Wiel uitbouwen en goed schoonmaken is de moeite.

Als nieuweling in deze wereld: is er toevallig ergens een YouTube-filmpje paraat waar dit wordt voorgedaan? Ik heb dat namelijk nog nooit eerder gedaan.  Blush
[EDIT]: laat maar, ik heb hem hier al gevonden
https://www.youtube.com/watch?v=CHmq0lb2BIE
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#5
(01-Oct-2024, 09:37 PM)Velomobielfan schreef: Dank voor de tip! Op dit moment heb ik 70mm-remmen. Misschien toch maar tijd voor een upgrade naar 90mm.

Ik heb er nieuwe wielen onder laten zetten met 90mm en de oude wielen 'geruild' voor de uren die het gekost heeft om de wielen te vervangen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#6
Mogelijk kun je de kabel aan die kant iets langer maken door het stelschroefje terug te draaien. Kijk eens of dat verschil maakt.

Probleempje 2 wat ook makkelijk te spotten is, is een remkabel die blijft "hangen". De veer in de trommel is niet heel erg sterk, en als de boel een beetje vies geworden is, wil het allemaal wat minder soepeltjes. Gevolg is dat de veer niet sterk genoeg is om dat zwarte hendeltje in de wielkast, aan de remtrommel, netjes terug te halen naar helemaal ontspannen en vrij. Het blijft dan hangen, alsof je heel iets remt.

Je kunt die vaak wel voelen door eens flink in de remhendel te knijpen en dan los te laten. Hangt de kabel aan die kant helemaal slapjes, dan is de kans groot dat je een probleem hebt met de kabel, en of het draaipunt van dat hendeltje. Hier kun je links en rechts mooi vergelijken. Wat je ook nog kunt doen is de VM even schuin en dan als je geremd hebt en losgelaten, even voelen of je dat hendeltje in de wielkast met de hand makkelijk een stukje verder richting ontspannen kunt duwen. Het slappe kabeltje gaat dan weer strakker.

Misschien dat deze je verder helpt, of dat je op dat kanaal een betere vindt. https://www.youtube.com/watch?v=anlGwaD8uJc

Velomobiel.nl heeft ook een youtube kanaal met uitleg https://www.youtube.com/watch?v=U5GWC9ATGHE


Het kan zijn dat je op een van beide kanalen nog betere video´s vindt, met betrekking tot dit thema.
Antwoord }
#7
Met die 70mm remmen ben ik eindeloos bezig geweest met het duwen, schoonmaken en smeren.
1e vm met 70mm: Bij vm.nl laten schoonmaken en afstellen. Remtrommels opgeschuurd om ze rond te krijgen.
2e vm met 70mm: Bij ICB laten schoonmaken en afstellen. Remtrommels opgeschuurd om ze rond te krijgen.

Niets hielp langdurig.

Ik heb 2 vm-en met 70mm gehad en 2 met 90mm.

70mm --> veel problemen
90mm --> geen problemen


Ik ken iemand die er extra veertjes aan heeft gemaakt die dat zwarte hendeltje helpen om helemaal terug naar de 'neutraal-stand' te gaan. Hij heeft er geen problemen mee. Dat zal echter ongetwijfeld zwaarder remmen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#8
Op de Tuna zijn 90mm remmen zelfs standaard. Vermoed dat ICB er geld mee bespaart, want ook ik heb wat afgeprutst met 70mm Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Volgens mij kun je nog een topic vinden over 70 / 90mm trommelremmen die ik startte. De meeste response was toch wel ga voor 90mm zover ik weet.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
De kleintjes zijn ook wel fors lichter. De heren met hun rechtop fietsjes zouden er spontaan van omvallen, zoveel extra gewicht die grote trommels opleveren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
De tweede link werkt...Willeke_IGKT — 10:32 PM
Onderdelen online bestellen
Eerst bij de lokalen...martinus — 09:52 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Zo gek is 8 bar to...Wim -de roetsende — 09:52 PM
Nieuwe WAW van datakneder
Vandaag bezig gewees...datakneder — 09:27 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dich...
In mijn oude fiets h...datakneder — 09:16 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Zo gek is 8 bar toch...Arend-Jan — 07:35 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Gek genoeg houdt h...365cycle — 06:42 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
De GP5000S TR is een...365cycle — 06:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb nu een demper...Hardloper — 06:26 PM
op zoek naar een Challenge hoofdsteun
Na een 4-daagse rond...ligvogel — 05:06 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
TPU waren bepaalde ...Arend-Jan — 05:04 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Inderdaad. Het laats...Hoekie — 04:45 PM
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
Nog steeds nergens t...twilwel — 04:27 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
A la oneindig symboo...Hoekie — 01:10 PM
Onderdelen online bestellen
Zelfs bij de grote f..._Peter — 12:47 PM
Herintroductie
M5^2. En een rege...LigfietsWilsum — 09:38 AM
Van Raam trike accustoring
[quote="www.eur...melle z — 09:21 AM