Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe WAW van datakneder
#27
Ik zit vanaf het begin al te puzzelen met een ratelend geluid als ik kracht zet op de pedalen. Het lijkt uit de buurt te komen van het geleidewieltje onder mijn stoel. Je kunt echter niet goed bij het wieltje komen en ik kan slechts op een afstandje kijken wat er aan de hand is.

In eerste instantie dacht ik dat de ketting buiten het metalen U-bochtje dat de ketting op de rol houd, maar ik bij inspectie blijkt de kettingloop prima te zijn. Wel deze bocht op verschillende posities gehad en het geratel blijft. Het geluid is niet het klapperen van een ketting tegen de zijkant. Het klinkt als aanlopen op een stuk metaal of carbon. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
Ik weet het niet maar ik weet wel dat sommige mensen o-ringen op hun geleide wieltje hebben.
Als dat versleten is maakt het meer herrie.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Het wil nog wel eens helpen om een beetje trekkracht op het pedaal te zetten. Ik heb daarvoor wel eens een zo'n bagage spin ingezet en even een stok door het achterwiel. Voorzichtig trekken.

Ik heb nog al eens een ratelend geluid gevonden door de ketting strak te trekken, dan loopt ie net iets anders als los hangend. Als de kettingbuis daar ergens met een beugeltje vast zit, zou ik daar ook even naar kijken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
(20-Oct-2024, 09:58 PM)Jeroen S schreef: Het wil nog wel eens helpen om een beetje trekkracht op het pedaal te zetten. Ik heb daarvoor wel eens een zo'n bagage spin ingezet en even een stok door het achterwiel. Voorzichtig trekken.

Ik heb nog al eens een ratelend geluid gevonden door de ketting strak te trekken, dan loopt ie net iets anders als los hangend. Als de kettingbuis daar ergens met een beugeltje vast zit, zou ik daar ook even naar kijken.

Ik heb met een touw van pedaal naar boom de trappers geblokkeerd en het achterwiel met de hand achteruitgedraaid om spanning om de ketting te krijgen. Er zitten daar helemaal geen kettingbuizen, alleen de teruglopende ketting, maar die buis ligt volledig op de grond met tiewraps. Maar misschien is het wel de terugloop, want die gaat slap hangen als het derailleur niet snel reageert. Ik ga verder puzzelen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
(20-Oct-2024, 12:27 PM)datakneder schreef: Gisteren tijdens een ritje ineens overstuur onderstuur gehad. Ik maakte een scherpe tik naar rechts bij iemand die me aan zag komen, maar toch bedacht om gewoon midden op de weg te blijven staan. Het stelde niet veel voor, nog geen halve meter, maar daarna brak de achterkant ook nog uit. Ook niet meer dan een halve meter. Met mijn oude had ik dit nog niet ervaren. Misschien een gevolg van een lichtere fiets? Of was het wegdek ter plekke gewoon wat gladder? Gelukkig voelde het voor mij niet alsof ik controle verloor. Ik heb vroeger veel op beijzelde lege parkeerplaatsen geoefend met het gedrag van een auto bij gladheid. Die oefening heeft nog wel in de auto mijn leven gered.
Houd er rekening mee dat je fiets wel gewoon op de zijkant gaat als de hoek groot genoeg is. Dit kan ook wel met een auto, maar de kans is dan héél klein.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
(21-Oct-2024, 02:54 PM)365cycle schreef: Houd er rekening mee dat je fiets wel gewoon op de zijkant gaat als de hoek groot genoeg is. Dit kan ook wel met een auto, maar de kans is dan héél klein.


Het is niet zo dat het in me opgekomen was om vanaf nu door de bochten te driften. Big Grin

Vandaag maar weer op pad gegaan met m'n oude fiets. Even de cranks overgezet, want ik heb op dit moment maar één paar korte cranks. Ik dacht het fietsen zal wel tegenvallen, maar dat deed het zeker niet. Wat een lekker fietsje is die ouwe van mij. Ja het rijdt iets langzamer, maar het ligt zoveel beter (ander zitje) en het stuurt ook zoveel lekkerder. Ik ga nu eens de stuurinrichting in de nieuwe fiets eens grondig onderzoeken. Nu de nieuwe waarschijnlijk nog wel eventjes stil staat ga ik ook het achterste geleidewieltje er uithalen en nader bekijken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#33
Zojuist het geleiderolletje vervangen door een ander. Niet de juiste maat, maarhet past iig, tijdelijk.

Ik vind het zelf wel slim bedacht, maar misschien is het voor jullie gesneden koek. Ik zat met het probleem hoe ik alle onderdelen van het wieltje in de correcte volgorde op het asje krijg terwijl het op een plek zit waar je niet makkelijk bij kunt. Ik heb het asje eruitgedrukt met een spaak met een oogje. En daarna door het oogje een touwtje en de spaak weer teruggetrokken. Zo zaten alle onderdelen op de juiste volgorde op het touwtje. Vervolgens met een lange haak het touwtje uit de fiets getrokken.

[Afbeelding: Touwtje.jpg]


Bij bestudering van de geleiderol zag ik dat dit een geleiderol met tandwiel was en dat er slechts nog twee tandjes de normale grootte hebben. De rest was helemaal weg. Zou dit een ratelend geluid kunnen opleveren?


[Afbeelding: geleiderolbuiten.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
(21-Oct-2024, 07:46 PM)datakneder schreef: Bij bestudering van de geleiderol zag ik dat dit een geleiderol met tandwiel was en dat er slechts nog twee tandjes de normale grootte hebben. De rest was helemaal weg. Zou dit een ratelend geluid kunnen opleveren?
Is het geratel geluid X, dan geluid Y en dan weer geluid X en dan weer geluid Y. Als dit volgens een bepaalde cadans is. Wanneer het moment van iedere 2de geratel afwijkt van het eerste geratel. Dan zou het kunnen. Mits je 2 normale tandjes ook niet precies tegen over elkaar zitten. Ben ik beetje te volgen wat ik bedoel?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
(21-Oct-2024, 09:27 PM)Hardloper schreef: Is het geratel geluid X, dan geluid Y en dan weer geluid X en dan weer geluid Y. Als dit volgens een bepaalde cadans is. Wanneer het moment van iedere 2de geratel afwijkt van het eerste geratel. Dan zou het kunnen. Mits je 2 normale tandjes ook niet precies tegen over elkaar zitten. Ben ik beetje te volgen wat ik bedoel?


Goed idee, maar ik heb even een rekensommetje gemaakt. 80rpm met een 52T-kettingblad levert 80*52 = 4160 schakels per minuut. Een kettingrol van 15T draait dan 277 keer rond per minuut oftewel ongeveer 4,5 omwentelingen per seconde. Die twee afwijkende geluiden zou dan 10x per seconde zijn. Mijn oude oren kunnen dat waarschijnlijk niet echt onderscheiden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#36
Ik kan zo niet zien of het metalen of plastic tandjes zijn. Rolletjes kunnen zeker een bron van geratel zijn. Ontbrekende rubber ringetjes, of zo versleten dat inderdaad de tandjes eraf liggen. Of niet helemaal lekker uitgelijnd met de kettinglijn, dus een beetje schuin tov de ketting. Aanlopen op de zijwand kan bij een schuine kettingloop ook herrie maken.

Het is vaak uitproberen met verschillende dingen. Die truc met wat spanning hielp mij bijvoorbeeld om te ontdekken dat het tunneltje in de kettingrol opname van mijn houten vm iets hoger moest zitten. Onbelast was alles prima. met trekkracht op de ketting kwam deze iets hoger en liep ie wel aan.

Ook uitproberen met de verschillende kettingbladen, grote/kleine kransjes wil nog wel eens helpen. Gek genoeg zit de derailleur vaak ongeveer midden in de cassette het verst naar onderen. In de Milan ratelt dat ergens midden in de cassette, maar alleen op het kleine voorblad. met het grote voorblad gaat het net wel goed. Bij de WAW misschien ook eens kijken bij de doorvoer door de achterwand, naar het wiel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
Vandaag bezig geweest met de stuurinrichting. Ik wilde graag dat mijn nieuwe fiets ook zo licht zou sturen als mijn oude.

En dan kom je op een verbetering/verandering. De oude heeft de hele stuurgeometrie open op de vloer. Het grote nadeel is dat je erg moet opletten bij in- en uitstappen om er niet op te gaan staan. De nieuwe versie heeft een carbonafdekplaat met voetsteunen voor het in- en uitstappen. In het dagelijks gebruik zeker een verbetering.

Maar die afdekplaat zit vastgeschroefd (geen probleem) en ook nog gepopnageld. Daarnaaste had ik het gevoel dat het aan de zijkant ook nog verlijmd was. Even met Brecht (WAW-handelaar/bouwer in België) gebeld en ja die plaat zit echt vast. Hoe dat moet als er echt schade is weet ik niet, maar dan lijkt het mij een verslechtering. 

Maar nadat ik de stangen had losgedraaid van de veerpoten bleek alles wat onder de plaat zat soepel te bewegen. Maar de kopjes bij de bevestiging van de veerpoten waren gecorrodeerd en helemaal droog. De ergste heb ik met een staalborstel schoongemaakt. Daarna vet erin gewurmd met een puntje vaneen mes. Daarna de kopjes een beetje warm gemaakt en met de boormachine op laag toerental de asjes rondgedraaid zodat het vet goed in de kopjes verdeeld zou worden. Nadat het weer gemonteerd was voelde het al beter aan.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Hardloper
#38
Kijk dat scheelt een boel. Het valt mij ook op dat de kopjes in de wielkast meer te lijden hebben als die in de fiets. Die blijven duidelijk beter schoon. Ik denk dat de boel er nog wel uit wil, als het echt moet. Maar dat zal vast niet makkelijk zijn. Bij veel velomobielen zitten de dwarsstangetjes op een alu hoeklijntje wat dan weer apart vastgeschroefd wordt ergens in het midden van de fiets. Dan kun je 2x m6 losdraaien, zonder dat je onderin de brug wat vast moet houden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
Vandaag bezig geweest om de twee gebroken spaken in het achterwiel te vervangen. Niets bijzonders, maar toch een bijzondere ervaring. De cassette moest er af en dat ging gewoon met de hand. Geen kettingzweep en veel kracht nodig. Goed, dat kan zijn. Maar bij het terugplaatsen probeerde ik de cassette aan te draaien en dat lukte niet.... O ja, het is een Dual Drive. Je hebt dus een kettingzweep nodig om hem aan te draaien. Smile 

Snel nog even cranks met trappers er op gezet en een proefrondje gereden. Het stuurde al een stuk lichter, en dan heb ik nog niet alle koppen goed schoongemaakt en ingevet. Dat gaat uiteindelijk wel goed komen. Ook dacht ik dat het geratel van de ketting minder was, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik zonder neus en staart reed. Er blijft dan weinig over van een klankkast.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM
Voorvork Raptobike
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM