Nieuwe WAW van datakneder
|
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
... met mijn nieuwe/gebruikte WAW.
Maar om bij het begin te beginnen, waarom? Ik rijdt nu ruim anderhalf jaar vm en ben verknocht eraan. Zodanig dat ik me al realiseerde dat mocht er iets met de fiets gebeuren (diefstal, ongeluk) ik direct een probleem zou hebben. Ik heb een auto en zal me wel redden, maar fijn zou het niet voelen. En om te wachten op dat moment en dan pas op zoek te gaan... Ik heb voldoende stallingsruimte, dus als er een koopje voorbij zou komen, dan zou ik aanhaken. Dus een reservefiets.
Toen deze te koop kwam op marktplaats en binnen een week al in prijs achteruitging heb ik duidelijk gemaakt aan de verkoper dat het voor mij een reservefiets zou zijn en ik dus op het laagste bod zou gaan zitten. Mocht hij hem uiteindelijk niet verkocht krijgen, nou dan was ik wel bereid om hem over te nemen. Ik vind het wel prettig om dat duidelijk te hebben bij de verkoper. Open vizier en zo...
Uiteindelijk deze week groen licht gekregen en hem gisteren opgehaald. Dat was ook nog wel een dingetje, omdat ik mijn eerste WAW opgehaald heb met een Skoda Octavia, waar hij helemaal in past. Had ik nu een nieuwe auto een Ford Focus, toch een stukje kleiner. Wel even voorgepast met mijn WAW zodat ik niet ter plekke oplossingen moest bedenken. Misschien, met veel passen en meten zou het lukken om hem in zijn geheel erin te krijgen. Maar het was slechts in Tiel, een uurtje rijden, zodat ik tot de volgende oplossing ben gekomen:
Een paar aanwijzingen: de fiets wordt naar de voorkant van de auto getrokken middels een touw dat via de mast in de fiets aan beide voorstoelen is bevestigd. Hiermee trek je de wielen in de auto, zodat de fiets klem komt te zitten met de wielen en de kuip aan de auto. De klep houdt ik met twee lijnen naar beneden, net boven de neuspunt, waar een handdoek ligt voor bescherming (Ik heb niet het idee dat de klep ooit de fiets heeft aangeraakt tijdens de rit. Maar natuurlijk wel heel voorzichtig rijden. Zeker met drempels. Maar het grootste deel was snelweg. Achter een vrachtwagen met 90 km/h was het, zelfs in het slechte weer, goed te doen. Het achterwiel is wel uit de fiets. En bij het 'inbrengen' moet de fiets eers op de kant omdat de smurfenmuts niet door het gat past. Eenmaal in de auto kan hij net rechtgezet worden.
Dan de fiets. Het is een carbon WAW Model 4. Dat is inderdaad het model dat in Roemenië gemaakt wordt. Maar die hebben meestal een Katanga-sticker aan de zijkant, en dat heeft deze fiets niet. Dus op dit moment kan ik niet zeggen of deze fiets uit België komt of uit Roemenië. (Mijn kennis van de belgische geschiedenis is niet heel groot, maar ik heb een gevoel dat de naam Katanga nogal wat beladen zou kunnen zijn. Misschien kan iemand van onze belgische lezers hier iets over zeggen.)
Dat carbon is echt wel anders. De staartpunt is veel lichter en ook kwetsbaarder dan mijn fiets. De totale fiets, snel met een personenweegschaal, komt op 27 kg. Waarschijnlijk zo'n 10 kg lichter dan mijn huidige fiets.
Het eerste 'mankement' heb ik nu ook ontdekt. Er zit een Dual-drive achterwiel in en de vork is daarvoor eigenlijk te smal.
Later meer....
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3260 x bedankt in 2259 berichten
(10-Oct-2024, 11:54 AM)datakneder schreef: Dan de fiets. Het is een carbon WAW Model 4. Dat is inderdaad het model dat in Roemenië gemaakt wordt. Maar die hebben meestal een Katanga-sticker aan de zijkant, en dat heeft deze fiets niet. Dus op dit moment kan ik niet zeggen of deze fiets uit België komt of uit Roemenië. (Mijn kennis van de belgische geschiedenis is niet heel groot, maar ik heb een gevoel dat de naam Katanga nogal wat beladen zou kunnen zijn. Misschien kan iemand van onze belgische lezers hier iets over zeggen.) Zozo, een heel verslag al.
Maar volgens mij komen ze niet uit Roemenië, maar toch echt uit Tsjechië.
Citaat:Katanga s.r.o.
Trnkova 3069/117k
628 00 Brno-Lisen
Czech Republic
Ook al ben ik geen Belg zoals je hebt gemerkt tijdens ons ritje. Ik denk dat ik wel iets over delen over je gevoel van de beladen naam: Katanga.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Katanga_(land) schreef:Katanga (Frans: État du Katanga) was een staat in Afrika die uitgeroepen werd op 11 juli 1960. Hiermee scheidde de staat zich af van de nieuw gevormde Republiek Congo, dat ontstaan was na de onafhankelijkheid van België. Moïse Tshombe werd de eerste en enige president. De onafhankelijkheid van Katanga eindigde in januari 1963, toen troepen van de ONUC Kolwezi innamen. Zoals ik al dacht heeft het met Belgische Congo te maken die naam. En laten we zeggen dat de Belgische Koning Leopold 3, niet bepaald liefjes is geweest in Congo. Dus hij is erg beladen koning en na hem werd Congo onafhankelijk.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
10-Oct-2024, 02:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Oct-2024, 02:33 PM door datakneder.)
[quote="Hardloper" pid='55134' dateline='1728561764']
Maar volgens mij komen ze niet uit Roemenië, maar toch echt uit Tsjechië.
[quote]
My bad. Ik wist het wel, maar typte Roemenië i.p.v. Tschechië (meerdere keren)
[quote="Hardloper" pid='55134' dateline='1728561764']
Zoals ik al dacht heeft het met Belgische Congo te maken die naam. En laten we zeggen dat de Belgische Koning Leopold 3, niet bepaald liefjes is geweest in Congo. Dus hij is erg beladen koning en na hem werd Congo onafhankelijk.
[/quote]
Ja dat wist ik ook. Maar ik weet ook dat dit een visie is van de domme Hollander. Ik zou wel willen weten hoe dit in het land van onze zuiderburen beleefd wordt. Zoals ze in Zeeland nog steeds refereren aan "voor.. en na..." zonder nog te noemen dat het gaat om de watersnood.
Verder werkende aan de fiets heb ik nog wat meer ontdekt waar ik blij van wordt:
- Het achterwiel past toch prima. Er zat een ringetje in de weg dat ik niet gezien had.
- Er zitten 90mm remmen op. Nu nog hopen dat ze in de praktijk ook fijner zijn.
- De ketting is beter afgeschermd dan in mijn model.
- De aansluiting van de staart met de body is echt veel beter en mooier, en de neus ook.
- De kap is echt veel beter ontworpen in compinatie met de spiegels. Ik verwacht hier heel veel plezier van.
- Er zit een voetenluikafdichtingsplaatje bij. (3x woordwaarde)
Wat minder zijn:
- Twee gebroken spaken in het achterwiel.
- 17" cranks. Maar dat is eenvoudig aan te passen mocht het niet bevallen.
Verder nog iets waar ik een vraag over heb aan de technici onder ons. Bij het terugplaatsen van het rechtervoorwiel stuitte ik op een probleem. In de naaf zit een buisje (voor zover ik kan zien) die los kan bewegen. En naar beneden zakt, waardoor ik het wiel slechts 1 cm op de as kan schuiven. Ik heb met een schroevendraaier moeten porren om dat buisje centrisch te krijgen zodat het wiel verder ging. Mijn vraag is of dat problematisch is, buiten dat het vooral niet handig is.
Ik ga zo de verlichting en accu uit de neus halen. (De verlichting is zowiezo verboden in Duitsland (te laag) en die accu vind ik nogal veel wegen om in de neus (kwetsbaar) op te slaan.) Dan kan de zitting en de trapas goed afgesteld worden en begint het tijd te worden voor een proefritje.
Berichten: 1.478
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 674
2446 x bedankt in 1139 berichten
17 inch cranks? (43 cm) Dat lijkt me wel erg groot
Zo'n buisje zat ook in de wielen van de DF XL. Als je de fiets om zijn/haar kant hebt liggen kan je het wiel er zo opschuiven met wat gewiebel.
Het is niet problematisch, aangezien het 'by design' is. Handig of niet is een kwestie van handigheid ontwikkelen erin
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
(10-Oct-2024, 02:02 PM)Hardloper schreef: ...
Zoals ik al dacht heeft het met Belgische Congo te maken die naam. En laten we zeggen dat de Belgische Koning Leopold 3, niet bepaald liefjes is geweest in Congo. Dus hij is erg beladen koning en na hem werd Congo onafhankelijk.
Je bedoelt nr 2. Die heeft erg veel menselijk leed veroorzaakt in de toenmalige kolonie. Mijn vader is nog in Congo geboren. Mijn grootmoeder + kinderen is toen in allerijl moeten gaan lopen in 1960 met de onafhankelijkheid. Mijn grootvader is een paar weken/maanden (weet niet) later ook gelost. Met wat er allemaal gebeurd is, niet geheel verwonderlijk dat het op zo'n debacle is uitgelopen. Al ben ik geen historicus en weet ik er eigenlijk niet veel van.
Maar, ... Leopold 3 was toch wel een minder [kuch]kleurrijk[/kuch] figuur, ook al heeft hij een ongeval gehad waarbij z'n vrouw om het leven kwam. Uiteindelijk nam z'n al niet zo geweldige reputatie een duik tijdens/na WO2. Uiteindelijk heeft hij [url=v][/url] troonsafstand moeten doen.
Berichten: 536
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 541
1350 x bedankt in 488 berichten
(10-Oct-2024, 02:32 PM)datakneder schreef: Verder nog iets waar ik een vraag over heb aan de technici onder ons. Bij het terugplaatsen van het rechtervoorwiel stuitte ik op een probleem. In de naaf zit een buisje (voor zover ik kan zien) die los kan bewegen. En naar beneden zakt, waardoor ik het wiel slechts 1 cm op de as kan schuiven. Ik heb met een schroevendraaier moeten porren om dat buisje centrisch te krijgen zodat het wiel verder ging. Mijn vraag is of dat problematisch is, buiten dat het vooral niet handig is.
In de Quest voorwielen zit het ook. Laatst de lagers vervangen en een filmpje gevonden hoe dat moest van een Milan, die had ze ook. Zou het vuil voorkomen? De afstand tussen de lagers bewaken? Hoe dan ook: is wel standaard.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 164
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
352 x bedankt in 159 berichten
Ik ken de constructie niet helemaal maar ik denk dat dat buisje er voor zorgt dat je bij het aandraaien van de as de binnenringen van de beide lagers kan klemmen tegen dat buisje ipv dat je daarmee spanning op je lagers zet.
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
(10-Oct-2024, 04:07 PM)LigZeeuw schreef: Ik ken de constructie niet helemaal maar ik denk dat dat buisje er voor zorgt dat je bij het aandraaien van de as de binnenringen van de beide lagers kan klemmen tegen dat buisje ipv dat je daarmee spanning op je lagers zet.
Dat klinkt als een logische verklaring. Maar waarom ik dan geen last heb bij mijn linkervoorwiel en wel bij mijn rechter vind ik vreemd.
Nog meer positieve kanten:
- Meer bagageruimte.
- Een op het oog goed werkend regengootje. In het oude model kwam er regenwater naar binnen bij de aansluiting van de kap met de voorkant. Een kleine waterval op je kruis als het echt heftig regent.
Verder ben ik nog lang niet uit hoe het zitje moet staan. Ook of het überhaupt wel een prettig zitje is. Laat ik zeggen het is niet zozeer oncomfortabel, maar wel verre van ideaal. (Op dit moment)
De snelheidsmeter doet het op dit moment nog niet, maar bij mijn proefrit had ik wel het idee dat er snelheid in zat. Zelfs meer dan ik verwacht had. Ben benieuwd wat de waardes zijn als het allemaal werkt en de zitting ook beter afgesteld is.
Wel is het een heel ander stuurgedrag. Het voelt meer als een vrachtwagen. Mijn oude stuurt veel directer. Ook het in- en uitstappen is anders.
Over de dual drive ben ik voorlopig wel te spreken. Er moet nog wel wat aan de afstelling gedaan worden, maar het is prettig om het te gebruiken voor het optrekken.
Als ik kracht zet loopt de ketting aan. Zo te horen achter mij.
Al met al moet ik zeggen dat ik zeer content ben met de aankoop.
Berichten: 897
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 164
1545 x bedankt in 628 berichten
(10-Oct-2024, 04:07 PM)LigZeeuw schreef: Ik ken de constructie niet helemaal maar ik denk dat dat buisje er voor zorgt dat je bij het aandraaien van de as de binnenringen van de beide lagers kan klemmen tegen dat buisje ipv dat je daarmee spanning op je lagers zet.
Ik denk dat dit klopt.
Nooit had ik last van, totdat ik recent het lager van min linker voorwiel (liet) vervangen. Nu krijg ik het voorwiel er niet op zonder met een inbussleutel het buisje gelijk aan de opening te zetten.
Rechts is het nog steeds makkelijk het wiel er af en er op te zetten.
Is het makkelijk verholpen door de lager een knal te verkopen; me dunkt dan je dan het risico loopt het lager stuk te slaan. (ik zal op zoek moeten naar een passende buis, waarop ik kan knallen.)
Niels, pats, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Het buisje dient inderdaad zoals ligzeeuw vermeld om te voorkomen dat je de lagers bij het aandraaien van de asmoer vervormt. De lagers bestaan uit twee ringen, een kleine bij de as en een grote aan de buitenkant. Daarin lopen de ronde kogeltjes. Zonder de buis zou je het kleine lagertje te ver naar binnen kunnen drukken.
De passing van die lagers in de trommelremnaaf is niet optimaal. Verder wil de boel nog wel eens wat gaan uitzetten en krimpen als er flink geremd wordt. Dan zit het allemaal niet meer zo heel strak. Een simpele doe het zelf oplossing is, als je die hebt, een flinke dop van zo'n ratel set te nemen waarvan de buiten diameter mooi aansluit op de buiten diameter van het lager. De dop op de buitenste lager ring, en dan een tikje op de dop geven. Een ander object kan ook werken, die doppen zijn vaak mooi rond en stevig. Wat je vooral niet moet doen is de binnenste lagerring een tik geven, want dan veroorzaak je mogelijk vervorming van het lager. Grof geweld is niet nodig, ongeveer zoals je een spijker intikt.
Het probleem kan erin zitten dat het lager aan de buitenkant of de binnenkant van het wiel niet goed zit.
De tip van Niels om een inbussleutel te gebruiken is een goede, die zijn namelijk helemaal recht en dat helpt. Een schroevendraaier heeft vaak een ongelijk profiel.
Berichten: 2.765
Topics: 95
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2982
3260 x bedankt in 2259 berichten
(09-Oct-2024, 09:00 PM)Hardloper schreef: (09-Oct-2024, 07:09 PM)Arend-Jan schreef: Een simpel clipje om het onbedoeld loskomen van de stoelbandjes (wanneer je de stoel omhoog klapt om bij bagage te komen) tegen te gaan. Ga er een lading afgeven in Dronten, voor andere Snoek(/L) piloten.
Dat jij dit weer wil delen met andere Snoekers kan op mijn beurt wel blij maken. Vond het mooi om te lezen dat jij aan de medemens denkt.
Volgens mij heeft de Witte Snoek hier uit mijn provincie interesse. Hij was toch niet helemaal tevreden over het stoeltje.
Maar ik ben blij dat we een backup plan hebben wanneer we het te slecht weer vinden om per velo te gaan.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2130
7516 x bedankt in 3698 berichten
(10-Oct-2024, 11:54 AM)datakneder schreef: ... met mijn nieuwe/gebruikte WAW.
Later meer....
Gefeliciteerd. Ik heb 'm wel te koop zien staan. Mooie en vele kilometers gewenst.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 349
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 180
1038 x bedankt in 345 berichten
10-Oct-2024, 08:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Oct-2024, 08:36 PM door Arend-Jan.)
(10-Oct-2024, 04:07 PM)LigZeeuw schreef: Ik ken de constructie niet helemaal maar ik denk dat dat buisje er voor zorgt dat je bij het aandraaien van de as de binnenringen van de beide lagers kan klemmen tegen dat buisje ipv dat je daarmee spanning op je lagers zet.
U gaat door voor de koelkast
(10-Oct-2024, 08:02 PM)Hardloper schreef: Volgens mij heeft de Witte Snoek hier uit mijn provincie interesse. Hij was toch niet helemaal tevreden over het stoeltje.
Maar ik ben blij dat we een backup plan hebben wanneer we het te slecht weer vinden om per velo te gaan. Ok. Er liggen er binnenkort heel wat in Dronten
Berichten: 636
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1356 x bedankt in 599 berichten
Om het topic ik ben blij omdat... niet te vervuilen heb ik een apart topic gemaakt.
Berichten: 175
Topics: 13
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 515
415 x bedankt in 173 berichten
11-Oct-2024, 06:59 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Oct-2024, 07:02 AM door Boyd Maduro.)
Ik ben blij omdat mijn racekap in Dronten is gearriveerd. Nog even onhandig om die daadwerkelijk op te halen (ook ivm hun vakantie en de LEL waar ik hem toch idealiter vóór heb) maar dat is ook al ongeveer geregeld dus de 20ste met kap over de dijk. (Wel jammer dat ik niet echt tijd heb om even te wennen)
Dat probleem met het afstandsbusje dat niet op z'n plek blijft zitten herken ik van mijn kite-buggy. Daarin valt dat busje ook alle kanten op al je het niet vasthoudt en kan dus flink gehannes zijn om de wielen te bevestigen.
Berichten: 164
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
352 x bedankt in 159 berichten
(11-Oct-2024, 06:59 AM)Boyd Maduro schreef: Ik ben blij omdat mijn racekap in Dronten is gearriveerd. Nog even onhandig om die daadwerkelijk op te halen (ook ivm hun vakantie en de LEL waar ik hem toch idealiter vóór heb) maar dat is ook al ongeveer geregeld dus de 20ste met kap over de dijk. (Wel jammer dat ik niet echt tijd heb om even te wennen)
Dat probleem met het afstandsbusje dat niet op z'n plek blijft zitten herken ik van mijn kite-buggy. Daarin valt dat busje ook alle kanten op al je het niet vasthoudt en kan dus flink gehannes zijn om de wielen te bevestigen.
Ik bedenk opeens dat ik het herken van mijn kruiwagen, vandaar dat ik dat in mijn geheugen had zitten.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2130
7516 x bedankt in 3698 berichten
11-Oct-2024, 09:42 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Oct-2024, 09:42 AM door Wim -de roetsende.)
Zijn er al meer foto's van de WAW?
Of komen/staan die in de showcase? --> Oeps, dit is de showcase
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
(11-Oct-2024, 09:42 AM)Wim -de roetsende schreef: Zijn er al meer foto's van de WAW?
Of komen/staan die in de showcase? --> Oeps, dit is de showcase
Wat wil je zien? Het is een carbon WAW blauw-zwart. Ik ben niet het type van mooi. Foto's zijn voor mij vooral om iets duidelijk te maken waar veel woorden voor nodig zijn. Maar ik wil best foto's nemen, als je maar aangeeft wat je wilt zien.
Berichten: 5.904
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2130
7516 x bedankt in 3698 berichten
11-Oct-2024, 11:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Oct-2024, 11:03 AM door Wim -de roetsende.)
Aansluiting neus-body, staart-body.
Binnenkant.
Een foto van de zijkant. --> die is er al zie ik net.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
(11-Oct-2024, 11:03 AM)Wim -de roetsende schreef: Aansluiting neus-body, staart-body.
Binnenkant.
Een foto van de zijkant. --> die is er al zie ik net.
Onderweg zat ik te denken dat ik wel een aantal foto's kan maken met verbeteringen t.o.v. model 3. Dus idd dingen zoals de aansluiting, en het regengootje.
Vandaag even boodschappen gedaan in Nederland en dus wat meer kilometers gemaakt. Deze fiets geeft meer een gevoel van 'cruisen'. Niet dat ik toen het gevoel had, maar het voelt alsof ik in mijn oude WAW meer bezig was het beest onder controle te houden.
Deze remmen piepen net zo als mijn oude. Alleen mijn oude doet het bij extreem lage snelheid en deze net daarvoor. Dat heeft het voordeel dat ik nu geruisloos kan uistappen.
De snelheid is vergelijkbaar met de oude. Let wel, mijn houding in de fiets is nog verre van ideaal. En de comfortaccessoires ontbreken nog. Ik had vandaag graag mijn zonneklep gehad.
Berichten: 1.648
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2088
1971 x bedankt in 769 berichten
Gefeliciteerd veilige km mee gewenst !
Berichten: 188
Topics: 6
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 73
397 x bedankt in 178 berichten
Gefeliciteerd! Leuk om eens een verhaal te lezen over een 2ehands 'nieuwe' ;-)
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
Na nog een hoop afstellen in de afgelopen dagen. En een geïnstalleerd en gei//proviseerd zonneklpje vandaasg een tochtje van 90 km gemaakt.
De fiets fietst echt anders. Hij loopt lichter en is lichter, dus dat merk je wel in het op snelheid komen. Ook in de fiets is het veel rustiger. Ik heb gewoon in zone 2 gefietst. Ook omdat de fiets lang nog niet perfect is afgesteld. Ik merk wel dat de fiets een snellere fiets is dan mijn oude. Ook met de kilometers in de benen is het makkelijker om het tempo erin te houden.
Wel ben ik blij dat ik geen beginner meer ben. Op een stukje tussen Uedem en Goch dat vals plat naar beneden ging, liep de snelheid op naar ongeveer 48 km/h. En toen was er ineens beroerd wegdek. Ik heb met kunst en vliegwerk (waarschijnlijk letterlijk) de fiets onder controle kunnen houden.
Ook ben ik blij met de kap. Die zit nu scharnierend vast aan de fiets, waardoor ik bij het bedanken van mensen hem even kan optillen, zoals bij een hoed. (Ja ik ben zo oud dat ik dat gebruik nog ken) Ook tijdens een fikse klim (7 km/h) kon ik de kap naar voren klappen zodat ik nog iets aan extra koeling kon krijgen. De afdaling die volgde was ook niet lekker omdat de weg in een 'goot' lag, waardoor je geen uitzicht had en de weg zo slingerde dat ik maximaal 20 meter vooruit kon kijken.
Verder was ik blij dat de ijscoboer in Nütterden nog open was. Dat is zeker een aanrader mocht je ooit in de buurt zijn.
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
17-Oct-2024, 12:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Oct-2024, 12:54 PM door datakneder.)
Zoals bij alle nieuwe ligfietsen is er een hoop aan te versleutelen, zoals regel 7 al zegt: "7. Een ligfiets is nooit af. Is je ligfiets wel af, dan heb je de verkeerde gekocht. In dat geval, volg regel #6.".
Ik zal hier proberen een verslag te doen met foto's en argumentatie hoe ik de fiets aanpas aan mijn wensen. Ik hoop dat de sleutelaars er misschien wat ideeën op kunnen doen.
We beginnen met het versnellingspookje van de SRAM DD3 (Dual Drive) een naafversnellingssysteem gecombineerd met een derailleur.
Dat pookje zal eerst op de rechterstuurhendel naar achteren gericht. Dat maakte het terugschakelen eenvoudig door gewoon de hele arm naar beneden te bewegen drukte je 'm in z'n één. Naar twee schakelen was wel wat pielen. Dus gisteren voor de rit de pook op dezelfde plek naar voren laten wijzen. Niet recht, maar ongeveer op 2 uur. Nu kan ik met mijn pink zowel omlaag als omhoog schakelen, zonder de hand van het stuur te nemen. Ook het per ongeluk schakelen omdat ik de arm ontspan is er niet meer bij.
Voor de foto's heb ik even een wit papier erachter gehouden. Zwart op zwart levert niet een duidelijke foto op.
Ik dacht in het begin dat ik bij het optrekken alleen de DD3 zou gebruiken, maar de praktijk is anders. Ik schakel ook de derailleur terug en trek dan 'snel' op naar de gewenste snelheid met een candans van ongeveer 110. Hierbij schakel ik de derailleur in fases omhoog. Op de juiste snelheid schakel ik dan de Dual Drive van 1 naar 2 en mijn cadans gaat dan van 110 => 80. Een prima cadans om in te cruisen.
Ook zat er een snelheidsmetertje in met een probleem. Het zat erg los in de houder waardoor de contactpuntjes niet altijd contact maakten. En om nu de hele rit met mijn vinger onderop de meter te drukken leek me niet handig. Ik ben van plan om een eigen snelheidsmeter te bouwen, maar tot die tijd was een simpele oplossing wel wenselijk.
Dit is het metertje.
De houder zonder metertje. Boven het bevestigingsboutje is een ruimte. Ik dacht als ik daar nu iets plaats met een zekere dikte, dan drukt die het metertje zo dat er wel continu contact gemaakt wordt.
Het dingetje is een klein stripje electriciteitspijp dat ik in een vorm gebogen heb zodat het enigzins als een veertje werkt. Ik gebruik vaak electriciteitspijp omdat dit geweldig materiaal is dat makkelijk te bewerken is. Maak het warm met een föhn of een verfbrander en je kunt het in alle vormen buigen. Ook is het dan prima met een schaar te knippen.
En hier zit het dingetje in de houder geklemd.
En voila, ik rijd nu probleemloos rond.
Berichten: 859
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 440
1641 x bedankt in 798 berichten
20-Oct-2024, 12:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Oct-2024, 12:57 PM door datakneder.)
Dit weekend een voorbuisverlenging gemaakt. Ik snap niet dat zoiets niet standaard op deze fiets zit. Normaal hangt de fiets aan 9 boutjes vast aan de body, maar die lange neus is best wel een gewicht en lange afstand. Door deze buis krijg je een extra rustpunt voor de neus. Dat lijk me steviger. Verder is het ook handig want als je de neus er op zet, moet je met één hand de voorkant optillen en dan met de andere hand het boutje door het gaatje in het schroefgat draaien. En die gaatjes boven elkaar krijgen is in het begin wel even iets om onder de knie te krijgen. Nu kan ik gewoon de neus op de buis schuiven en blijft alles op z'n plek liggen. Supermakkelijk.
Ik heb ook een claxon in de buis gemonteerd. De draad was nog wel wat kort en staat daarom strak onder de buis, maar ik zoek binnenkort nog wel een langer draadje.
Gisteren tijdens een ritje ineens overstuur onderstuur gehad. Ik maakte een scherpe tik naar rechts bij iemand die me aan zag komen, maar toch bedacht om gewoon midden op de weg te blijven staan. Het stelde niet veel voor, nog geen halve meter, maar daarna brak de achterkant ook nog uit. Ook niet meer dan een halve meter. Met mijn oude had ik dit nog niet ervaren. Misschien een gevolg van een lichtere fiets? Of was het wegdek ter plekke gewoon wat gladder? Gelukkig voelde het voor mij niet alsof ik controle verloor. Ik heb vroeger veel op beijzelde lege parkeerplaatsen geoefend met het gedrag van een auto bij gladheid. Die oefening heeft nog wel in de auto mijn leven gered.
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Dat is weer fraai opgelost. Met Pvc en warmte is een boel mogelijk. Dat overstuur kan ook te maken hebben gehad met een hoeveelheid blad op de weg, gladdigheid, of een wat andere gladdere band.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM |
Voorvork Raptobike
|
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM |
Voorvork Raptobike
|
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM |
Voorvork Raptobike
|
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM |
Korte cranks
|
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM |
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
|
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM |
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
|
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM |
Voorvork Raptobike
|
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM |
Voorvork Raptobike
|
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM |
Voorvork Raptobike
|
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM |
|