Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe WAW van datakneder
#1
... met mijn nieuwe/gebruikte WAW.



[Afbeelding: 20241010-111426.jpg]




Maar om bij het begin te beginnen, waarom? Ik rijdt nu ruim anderhalf jaar vm en ben verknocht eraan. Zodanig dat ik me al realiseerde dat mocht er iets met de fiets gebeuren (diefstal, ongeluk) ik direct een probleem zou hebben. Ik heb een auto en zal me wel redden, maar fijn zou het niet voelen. En om te wachten op dat moment en dan pas op zoek te gaan... Ik heb voldoende stallingsruimte, dus als er een koopje voorbij zou komen, dan zou ik aanhaken. Dus een reservefiets.




Toen deze te koop kwam op marktplaats en binnen een week al in prijs achteruitging heb ik duidelijk gemaakt aan de verkoper dat het voor mij een reservefiets zou zijn en ik dus op het laagste bod zou gaan zitten. Mocht hij hem uiteindelijk niet verkocht krijgen, nou dan was ik wel bereid om hem over te nemen. Ik vind het wel prettig om dat duidelijk te hebben bij de verkoper. Open vizier en zo...




Uiteindelijk deze week groen licht gekregen en hem gisteren opgehaald. Dat was ook nog wel een dingetje, omdat ik mijn eerste WAW opgehaald heb met een Skoda Octavia, waar hij helemaal in past. Had ik nu een nieuwe auto een Ford Focus, toch een stukje kleiner. Wel even voorgepast met mijn WAW zodat ik niet ter plekke oplossingen moest bedenken. Misschien, met veel passen en meten zou het lukken om hem in zijn geheel erin te krijgen. Maar het was slechts in Tiel, een uurtje rijden, zodat ik tot de volgende oplossing ben gekomen:

[Afbeelding: 20241010-110652.jpg]



Een paar aanwijzingen: de fiets wordt naar de voorkant van de auto getrokken middels een touw dat via de mast in de fiets aan beide voorstoelen is bevestigd. Hiermee trek je de wielen in de auto, zodat de fiets klem komt te zitten met de wielen en de kuip aan de auto. De klep houdt ik met twee lijnen naar beneden, net boven de neuspunt, waar een handdoek ligt voor bescherming (Ik heb niet het idee dat de klep ooit de fiets heeft aangeraakt tijdens de rit. Maar natuurlijk wel heel voorzichtig rijden. Zeker met drempels. Maar het grootste deel was snelweg. Achter een vrachtwagen met 90 km/h was het, zelfs in het slechte weer, goed te doen. Het achterwiel is wel uit de fiets. En bij het 'inbrengen' moet de fiets eers op de kant omdat de smurfenmuts niet door het gat past. Eenmaal in de auto kan hij net rechtgezet worden.




Dan de fiets. Het is een carbon WAW Model 4. Dat is inderdaad het model dat in Roemenië gemaakt wordt. Maar die hebben meestal een Katanga-sticker aan de zijkant, en dat heeft deze fiets niet. Dus op dit moment kan ik niet zeggen of deze fiets uit België komt of uit Roemenië. (Mijn kennis van de belgische geschiedenis is niet heel groot, maar ik heb een gevoel dat de naam Katanga nogal wat beladen zou kunnen zijn. Misschien kan iemand van onze belgische lezers hier iets over zeggen.)




Dat carbon is echt wel anders. De staartpunt is veel lichter en ook kwetsbaarder dan mijn fiets. De totale fiets, snel met een personenweegschaal, komt op 27 kg. Waarschijnlijk zo'n 10 kg lichter dan mijn huidige fiets.




Het eerste 'mankement' heb ik nu ook ontdekt. Er zit een Dual-drive achterwiel in en de vork is daarvoor eigenlijk te smal.




Later meer....
Antwoord }
#2
(10-Oct-2024, 11:54 AM)datakneder schreef: Dan de fiets. Het is een carbon WAW Model 4. Dat is inderdaad het model dat in Roemenië gemaakt wordt. Maar die hebben meestal een Katanga-sticker aan de zijkant, en dat heeft deze fiets niet. Dus op dit moment kan ik niet zeggen of deze fiets uit België komt of uit Roemenië. (Mijn kennis van de belgische geschiedenis is niet heel groot, maar ik heb een gevoel dat de naam Katanga nogal wat beladen zou kunnen zijn. Misschien kan iemand van onze belgische lezers hier iets over zeggen.)
Zozo, een heel verslag al.
Maar volgens mij komen ze niet uit Roemenië, maar toch echt uit Tsjechië.
Citaat:Katanga s.r.o.
Trnkova 3069/117k
628 00 Brno-Lisen
Czech Republic

Ook al ben ik geen Belg zoals je hebt gemerkt tijdens ons ritje. Ik denk dat ik wel iets over delen over je gevoel van de beladen naam: Katanga.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Katanga_(land) schreef:Katanga (Frans: État du Katanga) was een staat in Afrika die uitgeroepen werd op 11 juli 1960. Hiermee scheidde de staat zich af van de nieuw gevormde Republiek Congo, dat ontstaan was na de onafhankelijkheid van België. Moïse Tshombe werd de eerste en enige president. De onafhankelijkheid van Katanga eindigde in januari 1963, toen troepen van de ONUC Kolwezi innamen.
Zoals ik al dacht heeft het met Belgische Congo te maken die naam. En laten we zeggen dat de Belgische Koning Leopold 3, niet bepaald liefjes is geweest in Congo. Dus hij is erg beladen koning en na hem werd Congo onafhankelijk.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
[quote="Hardloper" pid='55134' dateline='1728561764']
Maar volgens mij komen ze niet uit Roemenië, maar toch echt uit Tsjechië.

[quote]

My bad. Ik wist het wel, maar typte Roemenië i.p.v. Tschechië (meerdere keren)


[quote="Hardloper" pid='55134' dateline='1728561764']

Zoals ik al dacht heeft het met Belgische Congo te maken die naam. En laten we zeggen dat de Belgische Koning Leopold 3, niet bepaald liefjes is geweest in Congo. Dus hij is erg beladen koning en na hem werd Congo onafhankelijk.

[/quote]


Ja dat wist ik ook. Maar ik weet ook dat dit een visie is van de domme Hollander. Ik zou wel willen weten hoe dit in het land van onze zuiderburen beleefd wordt. Zoals ze in Zeeland nog steeds refereren aan "voor.. en na..." zonder nog te noemen dat het gaat om de watersnood.

Verder werkende aan de fiets heb ik nog wat meer ontdekt waar ik blij van wordt:

- Het achterwiel past toch prima. Er zat een ringetje in de weg dat ik niet gezien had.
- Er zitten 90mm remmen op. Nu nog hopen dat ze in de praktijk ook fijner zijn.
- De ketting is beter afgeschermd dan in mijn model.
- De aansluiting van de staart met de body is echt veel beter en mooier, en de neus ook.
- De kap is echt veel beter ontworpen in compinatie met de spiegels. Ik verwacht hier heel veel plezier van.
- Er zit een voetenluikafdichtingsplaatje bij. (3x woordwaarde)

Wat minder zijn:
- Twee gebroken spaken in het achterwiel.
- 17" cranks. Maar dat is eenvoudig aan te passen mocht het niet bevallen.

Verder nog iets waar ik een vraag over heb aan de technici onder ons. Bij het terugplaatsen van het rechtervoorwiel stuitte ik op een probleem. In de naaf zit een buisje (voor zover ik kan zien) die los kan bewegen. En naar beneden zakt, waardoor ik het wiel slechts 1 cm op de as kan schuiven. Ik heb met een schroevendraaier moeten porren om dat buisje centrisch te krijgen zodat het wiel verder ging. Mijn vraag is of dat problematisch is, buiten dat het vooral niet handig is.

Ik ga zo de verlichting en accu uit de neus halen. (De verlichting is zowiezo verboden in Duitsland (te laag) en die accu vind ik nogal veel wegen om in de neus (kwetsbaar) op te slaan.) Dan kan de zitting en de trapas goed afgesteld worden en begint het tijd te worden voor een proefritje.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#4
17 inch cranks? (43 cm) Dat lijkt me wel erg groot Tongue

Zo'n buisje zat ook in de wielen van de DF XL. Als je de fiets om zijn/haar kant hebt liggen kan je het wiel er zo opschuiven met wat gewiebel.
Het is niet problematisch, aangezien het 'by design' is. Handig of niet is een kwestie van handigheid ontwikkelen erin Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder
#5
(10-Oct-2024, 02:02 PM)Hardloper schreef: ...
Zoals ik al dacht heeft het met Belgische Congo te maken die naam. En laten we zeggen dat de Belgische Koning Leopold 3, niet bepaald liefjes is geweest in Congo. Dus hij is erg beladen koning en na hem werd Congo onafhankelijk.



Je bedoelt nr 2. Die heeft erg veel menselijk leed veroorzaakt in de toenmalige kolonie. Mijn vader is nog in Congo geboren. Mijn grootmoeder + kinderen is toen in allerijl moeten gaan lopen in 1960 met de onafhankelijkheid. Mijn grootvader is een paar weken/maanden (weet niet) later ook gelost. Met wat er allemaal gebeurd is, niet geheel verwonderlijk dat het op zo'n debacle is uitgelopen. Al ben ik geen historicus en weet ik er eigenlijk niet veel van.

Maar, ... Leopold 3 was toch wel een minder [kuch]kleurrijk[/kuch] figuur, ook al heeft hij een ongeval gehad waarbij z'n vrouw om het leven kwam. Uiteindelijk nam z'n al niet zo geweldige reputatie een duik tijdens/na WO2. Uiteindelijk heeft hij [url=v][/url]troonsafstand moeten doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#6
(10-Oct-2024, 02:32 PM)datakneder schreef: Verder nog iets waar ik een vraag over heb aan de technici onder ons. Bij het terugplaatsen van het rechtervoorwiel stuitte ik op een probleem. In de naaf zit een buisje (voor zover ik kan zien) die los kan bewegen. En naar beneden zakt, waardoor ik het wiel slechts 1 cm op de as kan schuiven. Ik heb met een schroevendraaier moeten porren om dat buisje centrisch te krijgen zodat het wiel verder ging. Mijn vraag is of dat problematisch is, buiten dat het vooral niet handig is.

In de Quest voorwielen zit het ook. Laatst de lagers vervangen en een filmpje gevonden hoe dat moest van een Milan, die had ze ook. Zou het vuil voorkomen? De afstand tussen de lagers bewaken? Hoe dan ook: is wel standaard.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Ik ken de constructie niet helemaal maar ik denk dat dat buisje er voor zorgt dat je bij het aandraaien van de as de binnenringen van de beide lagers kan klemmen tegen dat buisje ipv dat je daarmee spanning op je lagers zet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S , datakneder
#8
(10-Oct-2024, 04:07 PM)LigZeeuw schreef: Ik ken de constructie niet helemaal maar ik denk dat dat buisje er voor zorgt dat je bij het aandraaien van de as de binnenringen van de beide lagers kan klemmen tegen dat buisje ipv dat je daarmee spanning op je lagers zet.

Dat klinkt als een logische verklaring. Maar waarom ik dan geen last heb bij mijn linkervoorwiel en wel bij mijn rechter vind ik vreemd.

Nog meer positieve kanten:
- Meer bagageruimte.
- Een op het oog goed werkend regengootje. In het oude model kwam er regenwater naar binnen bij de aansluiting van de kap met de voorkant. Een kleine waterval op je kruis als het echt heftig regent.

Verder ben ik nog lang niet uit hoe het zitje moet staan. Ook of het überhaupt wel een prettig zitje is. Laat ik zeggen het is niet zozeer oncomfortabel, maar wel verre van ideaal. (Op dit moment)

De snelheidsmeter doet het op dit moment nog niet, maar bij mijn proefrit had ik wel het idee dat er snelheid in zat. Zelfs meer dan ik verwacht had. Ben benieuwd wat de waardes zijn als het allemaal werkt en de zitting ook beter afgesteld is.

Wel is het een heel ander stuurgedrag. Het voelt meer als een vrachtwagen. Mijn oude stuurt veel directer. Ook het in- en uitstappen is anders.

Over de dual drive ben ik voorlopig wel te spreken. Er moet nog wel wat aan de afstelling gedaan worden, maar het is prettig om het te gebruiken voor het optrekken.

Als ik kracht zet loopt de ketting aan. Zo te horen achter mij.

Al met al moet ik zeggen dat ik zeer content ben met de aankoop.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Veloquest , Hardloper
#9
(10-Oct-2024, 04:07 PM)LigZeeuw schreef: Ik ken de constructie niet helemaal maar ik denk dat dat buisje er voor zorgt dat je bij het aandraaien van de as de binnenringen van de beide lagers kan klemmen tegen dat buisje ipv dat je daarmee spanning op je lagers zet.

Ik denk dat dit klopt.
Nooit had ik last van, totdat ik recent het lager van min linker voorwiel (liet) vervangen. Nu krijg ik het voorwiel er niet op zonder met een inbussleutel het buisje gelijk aan de opening te zetten.
Rechts is het nog steeds makkelijk het wiel er af en er op te zetten.

Is het makkelijk verholpen door de lager een knal te verkopen; me dunkt dan je dan het risico loopt het lager stuk te slaan. (ik zal op zoek moeten naar een passende buis, waarop ik kan knallen.)

Niels, pats, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Het buisje dient inderdaad zoals ligzeeuw vermeld om te voorkomen dat je de lagers bij het aandraaien van de asmoer vervormt. De lagers bestaan uit twee ringen, een kleine bij de as en een grote aan de buitenkant. Daarin lopen de ronde kogeltjes. Zonder de buis zou je het kleine lagertje te ver naar binnen kunnen drukken.

De passing van die lagers in de trommelremnaaf is niet optimaal. Verder wil de boel nog wel eens wat gaan uitzetten en krimpen als er flink geremd wordt. Dan zit het allemaal niet meer zo heel strak. Een simpele doe het zelf oplossing is, als je die hebt, een flinke dop van zo'n ratel set te nemen waarvan de buiten diameter mooi aansluit op de buiten diameter van het lager. De dop op de buitenste lager ring, en dan een tikje op de dop geven. Een ander object kan ook werken, die doppen zijn vaak mooi rond en stevig. Wat je vooral niet moet doen is de binnenste lagerring een tik geven, want dan veroorzaak je mogelijk vervorming van het lager. Grof geweld is niet nodig, ongeveer zoals je een spijker intikt.

Het probleem kan erin zitten dat het lager aan de buitenkant of de binnenkant van het wiel niet goed zit.

De tip van Niels om een inbussleutel te gebruiken is een goede, die zijn namelijk helemaal recht en dat helpt. Een schroevendraaier heeft vaak een ongelijk profiel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(09-Oct-2024, 09:00 PM)Hardloper schreef:
(09-Oct-2024, 07:09 PM)Arend-Jan schreef: Een simpel clipje om het onbedoeld loskomen van de stoelbandjes (wanneer je de stoel omhoog klapt om bij bagage te komen) tegen te gaan. Ga er een lading afgeven in Dronten, voor andere Snoek(/L) piloten.

Dat jij dit weer wil delen met andere Snoekers kan op mijn beurt wel blij maken. Vond het mooi om te lezen dat jij aan de medemens denkt.

Volgens mij heeft de Witte Snoek hier uit mijn provincie interesse. Hij was toch niet helemaal tevreden over het stoeltje.

Maar ik ben blij dat we een backup plan hebben wanneer we het te slecht weer vinden om per velo te gaan.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(10-Oct-2024, 11:54 AM)datakneder schreef: ... met mijn nieuwe/gebruikte WAW.

[Afbeelding: 20241010-111426.jpg]

Later meer....

Gefeliciteerd. Ik heb 'm wel te koop zien staan. Mooie en vele kilometers gewenst.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder
#13
(10-Oct-2024, 04:07 PM)LigZeeuw schreef: Ik ken de constructie niet helemaal maar ik denk dat dat buisje er voor zorgt dat je bij het aandraaien van de as de binnenringen van de beide lagers kan klemmen tegen dat buisje ipv dat je daarmee spanning op je lagers zet.

U gaat door voor de koelkast  applause thumb

(10-Oct-2024, 08:02 PM)Hardloper schreef: Volgens mij heeft de Witte Snoek hier uit mijn provincie interesse. Hij was toch niet helemaal tevreden over het stoeltje.

Maar ik ben blij dat we een backup plan hebben wanneer we het te slecht weer vinden om per velo te gaan.
Ok. Er liggen er binnenkort heel wat in Dronten
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Om het topic ik ben blij omdat... niet te vervuilen heb ik een apart topic gemaakt.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Veloquest , Roepers , martinR
#15
Ik ben blij omdat mijn racekap in Dronten is gearriveerd. Nog even onhandig om die daadwerkelijk op te halen (ook ivm hun vakantie en de LEL waar ik hem toch idealiter vóór heb) maar dat is ook al ongeveer geregeld dus de 20ste met kap over de dijk. (Wel jammer dat ik niet echt tijd heb om even te wennen)

Dat probleem met het afstandsbusje dat niet op z'n plek blijft zitten herken ik van mijn kite-buggy. Daarin valt dat busje ook alle kanten op al je het niet vasthoudt en kan dus flink gehannes zijn om de wielen te bevestigen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(11-Oct-2024, 06:59 AM)Boyd Maduro schreef: Ik ben blij omdat mijn racekap in Dronten is gearriveerd. Nog even onhandig om die daadwerkelijk op te halen (ook ivm hun vakantie en de LEL waar ik hem toch idealiter vóór heb) maar dat is ook al ongeveer geregeld dus de 20ste met kap over de dijk. (Wel jammer dat ik niet echt tijd heb om even te wennen)

Dat probleem met het afstandsbusje dat niet op z'n plek blijft zitten herken ik van mijn kite-buggy. Daarin valt dat busje ook alle kanten op al je het niet vasthoudt en kan dus flink gehannes zijn om de wielen te bevestigen.

Ik bedenk opeens dat ik het herken van mijn kruiwagen, vandaar dat ik dat in mijn geheugen had zitten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Zijn er al meer foto's van de WAW?

Of komen/staan die in de showcase? --> Oeps, dit is de showcase  Blush
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
(11-Oct-2024, 09:42 AM)Wim -de roetsende schreef: Zijn er al meer foto's van de WAW?

Of komen/staan die in de showcase? --> Oeps, dit is de showcase  Blush

Wat wil je zien? Het is een carbon WAW blauw-zwart. Ik ben niet het type van mooi. Foto's zijn voor mij vooral om iets duidelijk te maken waar veel woorden voor nodig zijn. Maar ik wil best foto's nemen, als je maar aangeeft wat je wilt zien.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Aansluiting neus-body, staart-body.

Binnenkant.

Een foto van de zijkant. --> die is er al zie ik net.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(11-Oct-2024, 11:03 AM)Wim -de roetsende schreef: Aansluiting neus-body, staart-body.

Binnenkant.

Een foto van de zijkant. --> die is er al zie ik net.

Onderweg zat ik te denken dat ik wel een aantal foto's kan maken met verbeteringen t.o.v. model 3. Dus idd dingen zoals de aansluiting, en het regengootje.

Vandaag even boodschappen gedaan in Nederland en dus wat meer kilometers gemaakt. Deze fiets geeft meer een gevoel van 'cruisen'. Niet dat ik toen het gevoel had, maar het voelt alsof ik in mijn oude WAW meer bezig was het beest onder controle te houden.

Deze remmen piepen net zo als mijn oude. Alleen mijn oude doet het bij extreem lage snelheid en deze net daarvoor. Dat heeft het voordeel dat ik nu geruisloos kan uistappen.

De snelheid is vergelijkbaar met de oude. Let wel, mijn houding in de fiets is nog verre van ideaal. En de comfortaccessoires ontbreken nog. Ik had vandaag graag mijn zonneklep gehad.
Antwoord }
#21
Gefeliciteerd veilige km mee gewenst !
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: datakneder
#22
Gefeliciteerd! Leuk om eens een verhaal te lezen over een 2ehands 'nieuwe' ;-)
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: datakneder


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 11 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Velomobiel.nl October 2024 news
Voor mijn 5 km w-w h...Willeke_IGKT — 10:12 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
De elastiek kwam l...TimSch — 10:00 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik rijd mijn velomob...Atrike — 09:47 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik rij ongeveer de...TimSch — 09:43 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik rij ongeveer de h...Arend-Jan — 08:01 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik verbaas mij erove...Roepers — 07:20 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Dat gaat 'm we...ZoefZoef — 06:55 AM
Velomobiel.nl October 2024 news
Het ging over mensen...Arend-Jan — 06:40 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Dat gaat 'm wel ...Wim -de roetsende — 06:09 AM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Niet te hard tr...ZoefZoef — 02:16 AM
wat ze zeggen
Vandaag een paar kee...365cycle — 11:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Blij dat ik mijn QV ...qv-tester — 11:47 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag net na 5 u...Willeke_IGKT — 10:26 PM
Velomobiel.nl October 2024 news
En je denkt niet dat...blokdoorn — 10:21 PM
Velomobiel.nl October 2024 news
Ik vind het altijd g...Arend-Jan — 10:07 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Banden in 28-622 bes...Hoekie — 09:58 PM
1,85 en 68 kg. Pas ik in een Quest XS?
Dank iedereen! I...Wim -de roetsende — 09:42 PM