Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoofdsteun, verschil tussen open en dichte fietsen.
#1
In mijn oude fiets had ik een eigen stoeltje gebouwd met daarop een beugel met een hoofdsteun. In de nieuwe fiets is de smurfenmuts gesloten en zou er dus een hoofdsteun op de muts moeten komen. Daar is bij mij niet veel ruimte, en met alles wat ik nu geprobeerd heb voelen de trillingen van het wegdek veel meer in mijn hoofd.

Ik vroeg me af of dit een ervaring is die andere vm-gebruikers ook hebben.

Het gaat dus om het verschil in gevoel tussen:

[Afbeelding: ?u=https%3A%2F%2F3.bp.blogspot.com%2F-YE...ipo=images]

en

[Afbeelding: anatomy.jpg]

Edit: een andere image, maar hetzelfde idee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
De tweede link werkte niet voor mij.
Nu wel.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
De Quest heeft toch helemaal geen hoofdsteun op deze foto?

Dat zwarte ding is bedoeld om krassen te voorkomen, als je een helm draagt.

Ik had op die rand van de QuestXS een ventisit nekkussentje.
https://www.ventisit.nl/store/15x15-12-c...-p29453502

Dit zit heel comfortabel.


De MilanSL heeft een ander nekkussen, nog zachter  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Het verschil zit hem denk ik ook in de plek waar de steun je hoofd steunt. De trike heeft waarschijnlijk een nekrol, die bovenin de nek, tegen het randje van je achterhoofd steunt. Bij de Milan zit de steun hoger, en pakt deze echt de achterkant/onderkant van het hoofd. Dus net 5 cm hoger ofzo. Dat is het verschil tussen bij of net boven het schanierpunt. Ook de mate van liggen in de fiets maakt een behoorlijk verschil.

Ik heb een hekel aan steuntjes, inderdaad omdat ze trillingen veel doorgeven. Bij de Milan is het standaard een stukje van zo'n ouderwets camping matje, zo'n grijze met van die pieken erop. Dit soort spul. https://flightcase-brico.com/nl/-bekledi...-5-cm.html

Dat is heel erg zacht en dempt dus nog wel wat. bij mij gaat het nogal kriebelen, zeker bij warm zweterig weer. Als ik er echt wat tegen steun, voel ik de trillingen veel beter dan bij gewoon liggen. Was eigenlijk alleen bij zeer goed asfalt bruikbaar voor mij. Ik heb hem eraf gehaald. Zit toch maar met klitteband.

Ik zou dus eens wat experimenteren met de positie waar het steuntje zit. Hard en zacht materiaal maakt ook wat uit. Ik heb ook al regelmatig naar die met zeemleer ingepakte sponsjes zitten kijken. Ooit eens een steuntje gezien van iemand die zo'n ding zwart gemaakt had.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(3 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: De Quest heeft toch helemaal geen hoofdsteun op deze foto?

Dat zwarte ding is bedoeld om krassen te voorkomen, als je een helm draagt.

Ik had geen idee Undecided


(3 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Ik had op die rand van de QuestXS een ventisit nekkussentje.

https://www.ventisit.nl/store/15x15-12-c...-p29453502



Dit zit heel comfortabel.


Ok. Dat is dus een mogelijke oplossing: nekkussentje. Maar zijn er vm-rijders met een hoofdkussen, of gebruiken die alleen nekkussens?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(2 uren geleden)datakneder schreef: Ok. Dat is dus een mogelijke oplossing: nekkussentje. Maar zijn er vm-rijders met een hoofdkussen, of gebruiken die alleen nekkussens?


Op mijn DF XL zat een Ventisit hoofdkussen. Dat was zachter dan tegen de VM zelf bonken met je achterhoofd, maar je hoofd ertegen laten rusten was alleen op een spiegelgladde weg een goed idee. Nu zit je in een DF XL redelijk rechtop, dus was het niet moeilijk/vermoeiend om je hoofd rechtop te houden.
Op de Bülk zit zo'n noppenschuim hoofdsteuntje, en dat is erg comfortabel, zelfs bij minder fraai asfalt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Ik heb een nek rol kussentje maar het zit bij mij door lichaamsbouw achter mijn hoofd, ik zie het vooral als zachte vang als ik bij plotseling versnellen naar achteren gegooid wordt. En ik gebruik het om de schuimkap vast te houden. Bijna nooit om tegen te steunen, nog minder tijdens rijden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Ik heb een nek rol k...Willeke_IGKT — 10:24 AM
Fransen betogen tegen SUV's en voor mee...
Niet alleen beleidsm...bucovaina — 10:22 AM
Fransen betogen tegen SUV's en voor mee...
Helaas vallen de mee...Willeke_IGKT — 10:17 AM
Ervaringen met de Bülk4More en de Bülk ...
Mijn B4M wordt eind ...Willeke_IGKT — 10:09 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Ok. Dat is dus een...Frutsel — 09:51 AM
Rotte Rijders (ook 4NZ & HT Life Style)...
Heerlijk, gewoon e...Frutsel — 09:45 AM
Fransen betogen tegen SUV's en voor mee...
Dat geldt voor men...365cycle — 09:17 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Martinus, ik heb h...365cycle — 09:14 AM
Rotte Rijders (ook 4NZ & HT Life Style)...
Jullie rijden juis...365cycle — 09:10 AM
Fransen betogen tegen SUV's en voor mee...
Het grootste problee...melle z — 09:05 AM
op zoek naar een Challenge hoofdsteun
Volgens mij zijn die...ligvogel — 08:53 AM
op zoek naar een Challenge hoofdsteun
Briljant! :thumb:datakneder — 08:46 AM
op zoek naar een Challenge hoofdsteun
Ik maak ze gewoon ze...De tovenaar — 08:40 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
De Quest heeft t...datakneder — 08:11 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het verschil zit hem...Jeroen S — 08:10 AM
Nieuwe WAW van datakneder
Kijk dat scheelt een...Jeroen S — 07:56 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Martinus, ik heb het...Jeroen S — 07:50 AM