06-Sep-2017, 08:50 PM
De laatste tijd rij ik met enorm veel plezier op mijn single speed (race)fiets. Ik merk dat ik daarop sneller rij en vooral ook beter klim dan op mijn (oude) racefiets met versnellingen! De eenvoud en het niet hoeven nadenken over welke versnelling is echt lekker! Op mijn andere fietsen merk ik dat ik veel/vaak schakel om constant in een lekkere cadans te blijven. Op de SS zet je gewoon eerder zelf een tandje bij om je tempo vast te kunnen houden.
Op dit moment ben ik een winterfiets aan het opbouwen op basis van de oude MTB van mijn vrouw. Een totaal uitgewoonde Batavus Dasher uit de jaren 90. Die wilde ik eerst ook SS maken maar heb nu, mede uit pure nieuwsgierigheid, gekozen voor een kick shift 2 speed naaf. De wielen worden op dit moment gebouwd. Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen
Maar wat ik uiteraard ook dacht... zou een single speed (of wellicht zo'n kick shift) ook kunnen werken op een ligfiets? Bij de ligfiets schakel ik consequent iets van 3 versnellingen terug voor het verkeerslicht. Het lijkt me dat je op een SS ligfiets wel erg lastig wegkomt vanuit stilstand. En wellicht loop je ook snel jezelf voorbij? Op mijn SS rij ik het lekkerst rond de 30 km/u, dan zit ik in een perfecte cadans en dat kan ik lang volhouden. Boven de 35 wordt het echter erg lastig, dan houden mijn benen het niet meer bij. Op de ligfiets rij ik qua kruissnelheid ook vaak rond de 30 maar zijn de uitschieters naar boven groter. En dan kom je dus sneller in de "problemen".
Ach, het is leuk om eens over na te denken met dit druilerige weer
Op dit moment ben ik een winterfiets aan het opbouwen op basis van de oude MTB van mijn vrouw. Een totaal uitgewoonde Batavus Dasher uit de jaren 90. Die wilde ik eerst ook SS maken maar heb nu, mede uit pure nieuwsgierigheid, gekozen voor een kick shift 2 speed naaf. De wielen worden op dit moment gebouwd. Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen
Maar wat ik uiteraard ook dacht... zou een single speed (of wellicht zo'n kick shift) ook kunnen werken op een ligfiets? Bij de ligfiets schakel ik consequent iets van 3 versnellingen terug voor het verkeerslicht. Het lijkt me dat je op een SS ligfiets wel erg lastig wegkomt vanuit stilstand. En wellicht loop je ook snel jezelf voorbij? Op mijn SS rij ik het lekkerst rond de 30 km/u, dan zit ik in een perfecte cadans en dat kan ik lang volhouden. Boven de 35 wordt het echter erg lastig, dan houden mijn benen het niet meer bij. Op de ligfiets rij ik qua kruissnelheid ook vaak rond de 30 maar zijn de uitschieters naar boven groter. En dan kom je dus sneller in de "problemen".
Ach, het is leuk om eens over na te denken met dit druilerige weer