Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achterwiel Quest loopt aan
#1
Eigenlijk al vanaf het moment dat ik fiets in Q501 loopt het achterwiel iets aan. 

Ik hoor eigenlijk constant een licht schurend geluid. In bochten linksaf wordt het harder, bochten rechts valt het weg. Zwaarder beladen betekent verergering. 

Nu is mijn fiets recent op 3 compleet nieuwe wielen gezet door de kundige handen van Twilwiel. Ik weet nu dus zeker dat dat achterwiel recht is en recht staat, hij heeft daar zelfs nog extra naar gekeken....

En toch blijft ie aanlopen  Doh 

Als ik in de wielkast kijk, zie ik dat het bovenin de wielkast is. Het wiel zit niet in het midden van de wielkast, maar verder naar rechts, waar hij dus aanloopt van boven. Ook als er niks in de fiets zit is het, dus er drukt geen pomp tegen de wielkast ofzo.

Wat kan ik hier aan doen? Het irriteert me inmiddels een beetje en als ik bijvoorbeeld kampeeruitrusting mee wil nemen gaat ie dusdanig aanlopen dat het remt....
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Als je zeker weet dat het wiel goed is, dan zou ik het zoeken in speling op de lagers. Of de as zit niet goed vast in het frame (maar ken de constructie van de quest niet). Dat zou het bochtengedrag goed verklaren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#3
(02-Nov-2024, 11:21 PM)TimSch schreef: Als ik in de wielkast kijk, zie ik dat het bovenin de wielkast is. Het wiel zit niet in het midden van de wielkast, maar verder naar rechts, waar hij dus aanloopt van boven. Ook als er niks in de fiets zit is het, dus er drukt geen pomp tegen de wielkast ofzo.

Als het wiel en de arm recht zijn, en het wiel op zijn normale plek op de as staat, dan blijft denk ik alleen over dat de wielkast niet (meer) recht is? Overigens geef je hierboven ook een mogelijke quick&dirty fix: als je nou wel eens een pomp (of iets anders) tegen de kast laat drukken, maar dan van de andere kant?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#4
Waarschijnlijk geeft je achterband het dan een keer plotseling op. Boem. Houdt dat wel in de gaten.

De versie met Alu achterbrug heeft een instelmogelijkheid bij de bevestiging van de achterbrug, waar je de boel wat mee kunt stellen. De ene kan omhoog en omlaag, de andere van voor naar achteren. Daar kun je iets de achterbrug mee verstellen, en daarmee de positie van het wiel beinvloeden. Een heel klein beetje maakt 40 cm verderop bij de as al een boel. Het wiel kan vertikaal en horizontaal scheef staan, of allebei een beetje. De achterbrug is ook een beetje flexibel, hij verbuigt de achterbrug als je door de bocht gaat. Daarom wordt het erger in de bocht. Zeker met een dikke (50mm of meer) achterband wordt het wat krap. Onbelast als je omhoog kijkt in de kast is er niks aan de hand. Met alle mogelijke belasting en beweging in as, body zijn die 8 of 10mm die er onbelast over is, snel weg.

De wielkast van de Quest is niet helemaal symetrisch, wat de boel ook vertekend.

Een smaller bandje kan een oplossing zijn. Een andere oplossing is dat het wiel toch wat verder de andere kant op moet, dus wat naar links. Het kan helpen om het wiel met een lang recht latje, stuk aluminium op 2 plekken op de velg even optisch wat te verlengen. Dat kan helpen bij het opsporen van een eventuele afwijking.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , 365cycle , Tijanus
#5
[die van Mij liep aan bij de lichtste bepakking. "Slappe wielkast" noemde ik het. Uiteindelijk is er een strip bovenop de wielkast geplaatst om de kast op meest ideale positie te houden. Dat hielp heel wat, maar zeker niet zo goed als in andere fietsen. Nog steeds kan ik hem niet "volstouwen". Is eigenlijk ook niet nodig, ruimte genoeg. Alleen met bepakking EN boodschappen doen dan loopt hij nog aan. 


En toch blijft ie aanlopen  Doh 

Als ik in de wielkast kijk, zie ik dat het bovenin de wielkast is. Het wiel zit niet in het midden van de wielkast, maar verder naar rechts, waar hij dus aanloopt van boven. Ook als er niks in de fiets zit is het, dus er drukt geen pomp tegen de wielkast ofzo.

Wat kan ik hier aan doen? Het irriteert me inmiddels een beetje en als ik bijvoorbeeld kampeeruitrusting mee wil nemen gaat ie dusdanig aanlopen dat het remt....
[/quote]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , 365cycle
#6
is het een optie om de vering wat langer te maken?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#7
Als je een wat slappe wielkast hebt, zoals de Quest die ik had, kun je misschien de wielkast iets sturen door er iets tegenaan op te bergen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , TimSch
#8
Je geeft zelf al aan wat de oplossing is, want bovenin zit het wiel niet midden in de wielkast zeg je.
Dat moet dus gecorrigeerd worden, door de achterbrug te stellen.

Als je dat zelf niet durft, zou ik teruggaan naar TwilWiel, of (misschien beter) ermee naar Dronten gaan
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#9
(02-Nov-2024, 11:35 PM)blokdoorn schreef: Als je zeker weet dat het wiel goed is, dan zou ik het zoeken in speling op de lagers. Of de as zit niet goed vast in het frame (maar ken de constructie van de quest niet). Dat zou het bochtengedrag goed verklaren.

Ja, het wiel is zeker goed (was het eerst niet, het oude wiel had een slag en bleek scheef te staan...). Er is geen voelbare speling op de as. 

(02-Nov-2024, 11:50 PM)Tijanus schreef: Als het wiel en de arm recht zijn, en het wiel op zijn normale plek op de as staat, dan blijft denk ik alleen over dat de wielkast niet (meer) recht is? Overigens geef je hierboven ook een mogelijke quick&dirty fix: als je nou wel eens een pomp (of iets anders) tegen de kast laat drukken, maar dan van de andere kant?
(03-Nov-2024, 08:43 AM)Willeke_IGKT schreef:
Als je een wat slappe wielkast hebt, zoals de Quest die ik had, kun je misschien de wielkast iets sturen door er iets tegenaan op te bergen.


Ja, de wielkast is wat slap en ik heb ook al zitten denken dat er dan van de andere kant iets moet drukken, maar dat is dan dus van binnenuit naar buiten, oftewel bij het wiel... Heb al gedacht aan een gipsplug erin bijvoorbeeld en dan een oogje daarin en met een tywrap o.i.d. de hele wielkast naar buiten trekken. Maar dat gaat natuurlijk wel enorm in de weg zitten voor bagage.

(03-Nov-2024, 12:13 AM)Jeroen S schreef: Waarschijnlijk geeft je achterband het dan een keer plotseling op. Boem. Houdt dat wel in de gaten.

Ja, dit is zeker onder de aandacht. De wang van de praktisch nieuwe CCU die erop zit is al aardig kaal  Confused 

Citaat:De versie met Alu achterbrug heeft een instelmogelijkheid bij de bevestiging van de achterbrug, waar je de boel wat mee kunt stellen. De ene kan omhoog en omlaag, de andere van voor naar achteren. Daar kun je iets de achterbrug mee verstellen, en daarmee de positie van het wiel beinvloeden. Een heel klein beetje maakt 40 cm verderop bij de as al een boel. Het wiel kan vertikaal en horizontaal scheef staan, of allebei een beetje. 


Dit heeft Harry (Twilwiel) ook al gedaan bij het monteren van het nieuwe wiel (heb de alu achterbrug). Hij heeft me ook laten zien dat alles nu recht is. 



Citaat:De achterbrug is ook een beetje flexibel, hij verbuigt de achterbrug als je door de bocht gaat. Daarom wordt het erger in de bocht. Zeker met een dikke (50mm of meer) achterband wordt het wat krap. Onbelast als je omhoog kijkt in de kast is er niks aan de hand. Met alle mogelijke belasting en beweging in as, body zijn die 8 of 10mm die er onbelast over is, snel weg...

....Een smaller bandje kan een oplossing zijn.....


Er zit nu dus een CCU 50-559 op die al aardig aan het afslijten is. Ik neig inmiddels wel naar dan maar een smaller bandje erop inderdaad. Maar welke?? CCU is op zijn smalst 47-559, zou liever nog iets smaller gaan. Maar welke snelle, lekbestendige, hele jaar bruikbare (ik weet dat dat elkaar allemaal tegenspreekt  Wink  ) banden zijn er dan in 559? Ik zie een Conti Grand Prix 28-559 bijvoorbeeld. Of een Contact Speed 32-559. 

(03-Nov-2024, 03:07 AM)Veloquest schreef: is het een optie om de vering wat langer te maken?

Dit zou ook op zich wel kunnen, er zit een instelbare Risse demper in. Heb al geëxperimenteerd met deze een half centimetertje langer maken bijvoorbeeld en dan wordt het minder, maar het lost het niet op. Plus dan dat mijn verlichting laag komt te staan en niet verder omhoog te stellen is...
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
#10
Het wiel wat omspaken is ook nog een idee.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#11
(03-Nov-2024, 10:49 AM)365cycle schreef: Het wiel wat omspaken is ook nog een idee.

Ik denk dat je bedoelt dat de velg niet recht boven het midden van de as zit, (zoals gewoonlijk bij fietswielen) en dat je het naar de andere kant wil laten afwijken. Begrijp ik dat goed?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(03-Nov-2024, 11:19 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik denk dat je bedoelt dat de velg niet recht boven het midden van de as zit, (zoals gewoonlijk bij fietswielen) en dat je het naar de andere kant wil laten afwijken. Begrijp ik dat goed?
Of ie er nu recht boven zit of niet maakt niet uit, je kan 'm gewoon een stukje in één richting spaken. Ymte is daar een held in, hij heeft dat bij m'n Bülk gedaan om ruimte te maken voor een brede achterband. Een paar millimeter naar één kant en dan in 1x goed, echt vakwerk Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Stukje omspaken is met wat geduld goed te doen. Vooral niet te snel willen, alle spaken aan 1 kant ietsje losser, aan andere kant ietsje strakker, hooguit kwartslag per rondje. Spaakspanningsmeter is wel handig om makkelijk te checken of de spanning gelijkmatig verdeeld is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(03-Nov-2024, 10:20 AM)TimSch schreef:
Citaat:De achterbrug is ook een beetje flexibel, hij verbuigt de achterbrug als je door de bocht gaat. Daarom wordt het erger in de bocht. Zeker met een dikke (50mm of meer) achterband wordt het wat krap. Onbelast als je omhoog kijkt in de kast is er niks aan de hand. Met alle mogelijke belasting en beweging in as, body zijn die 8 of 10mm die er onbelast over is, snel weg...

....Een smaller bandje kan een oplossing zijn.....


Er zit nu dus een CCU 50-559 op die al aardig aan het afslijten is. Ik neig inmiddels wel naar dan maar een smaller bandje erop inderdaad. Maar welke?? CCU is op zijn smalst 47-559, zou liever nog iets smaller gaan. Maar welke snelle, lekbestendige, hele jaar bruikbare (ik weet dat dat elkaar allemaal tegenspreekt  Wink  ) banden zijn er dan in 559? Ik zie een Conti Grand Prix 28-559 bijvoorbeeld. Of een Contact Speed 32-559. 

De Conti Contact Speed heeft vrij matige grip bij natte weg, dus die zou ik als 'hele jaar bruikbaar' daarop laten afvallen.
Voor de hand ligt inderdaad die Conti Grand-Prix-Nix als je daar qua lekbestendigheid mee uit de voeten kunt.
Aan de andere kant is er de Conti Gatorskin (ook 28-559) die hoog scoort op lekbestendigheid, maar weer niet zo snel is. 
De Panaracer Pasela (aan de snelle kant) en Schwalbe Kojak (aan de lekbestendige kant) zitten daar ergens tussenin en zijn ook beschikbaar in smallere 559 maten.

Zelf zou ik eerst die Grand-Prix-Nix proberen, hoeveel (en welke) voor lekbestendigheid je precies nodig hebt is in sterke mate afhankelijk van je route.
Op mijn woonwerkracer zitten (in de winter, en soms ook in de zomer) Specialized Armadillos, die zijn er niet in 559, maar ik denk dat ze qua band lijken op de Conti Gatorskin. Als dat klopt, is het bij zo'n 'onverwoestbare' (oh, dat zijn ze!) band vooral belangrijk om ze goed op druk te houden. De aanbevolen druk voor de Armadillo in 28 mm is 7.6 - 8.6 bar, en bij die druk voelen ze niet erg anders dan mijn standaard zomerbandje Vittoria Rubino Pro. Zodra ze rond of onder de 6 bar zakken worden ze echter wel opvallend veel trager. Kennelijk kost het vervormen van al die lekbestendigheid nogal wat energie.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , 365cycle
#15
Ik ben wel te spreken over de GP met niks. Maar dat is echt wel een dun bandje wat je flink moet oppompen. Dat is echt wel een ander rij gevoel als zo'n dikke Urban. Harde druk, smalle band en slecht wegdek zijn geen fijne combinatie. Ik ben erg te spreken over de Michelin Wildrunner. Ook een helemaal slick als de kojak maar volgens mij sneller. Die is ook nog relatief licht van gewicht en best wel breed volgens mij zit die echt wel aan de 37mm, misschien wel richting de 40 mm op een brede velg. Grip op natwegdek is ook best goed. Nat gras is hopeloos. Ondanks dat ie wat langzamer is vermoed ik dat ie binnenkort de GP toch weer gaat aflossen voor de winter.

De Pasela ben ik ook wel positief over, maar die is wel wat trager als de Gp en de Michelin. Beschikbaar in 1,25, 1,5 en 1,75. Met en zonder extra antileklaag. Bij Panaracer maken ze ook veel superdure Ultra Bandjes. O.a. de Rene Herse, Ultradynamico, Pacenti. Met De Pasela hebben ze 40 jaar ervaring ofzo. Er is ook een modernere smalle 26 van Panaracer met een andere naam die me zo niet te binnen schiet. Verkrijgbaar bij Ginkgo.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#16
Dank allen! 

Heb maar een Grand Prix niks besteld om eens te proberen. Heb tot op heden nog nooit op een <50-559 band gereden met een Quest, dus het zal me benieuwen, zo'n 28-559 bandje Big Grin Gelukkig heb ik wel de Risse demper die aardig veert  Tongue

Hopelijk dan klaar met dat schurende geluid achter me.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(03-Nov-2024, 03:54 PM)TimSch schreef: Dank allen! 

Heb maar een Grand Prix niks besteld 

Wat is een Grand Prix niks?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#18
Geen 5000, geen 4000, geen 4 season, gewoon Grand Prix zonder toevoeging.  Big Grin
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#19
Ik snap dit draadje niet.

In je allereerste bericht schrijf je dat bovenin de wielkast het wiel niet in het midden zit:
(02-Nov-2024, 11:21 PM)TimSch schreef: ..knip..
Als ik in de wielkast kijk, zie ik dat het bovenin de wielkast is. Het wiel zit niet in het midden van de wielkast, maar verder naar rechts, waar hij dus aanloopt van boven. Ook als er niks in de fiets zit is het, dus er drukt geen pomp tegen de wielkast ofzo.
..knip..

Later schrijf je dat het wiel wél recht erin zit:
(03-Nov-2024, 10:20 AM)TimSch schreef: ..knip..
Dit heeft Harry (Twilwiel) ook al gedaan bij het monteren van het nieuwe wiel (heb de alu achterbrug). Hij heeft me ook laten zien dat alles nu recht is. 
Dus: wat is het nou: zit hij nou recht of niet?

Kijk, een 28 mm GrandPrixNix zal wel vrijlopen, maar wil je het probleem niet oplossen dan?
Huh
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Recht, want niet scheef, in lijn met de fiets. Niet in het midden want meer naar rechts in de wielkast (maar wel recht dus).  Smile

(03-Nov-2024, 06:39 PM)Arend-Jan schreef: Kijk, een 28 mm GrandPrixNix zal wel vrijlopen, maar wil je het probleem niet oplossen dan?
Huh

Er valt overigens best iets voor te zeggen dat een andere band een oplossing van het probleem is, want loopt wellicht niet meer aan (dat was toch echt mijn probleem Wink ). 

Dat het niet de oorzaak van het probleem aanpakt zal ik meteen toegeven  Tongue
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Juist, maar dan zou je je wiel dus iets naar links moeten laten stellen.
Mogelijk is het naar rechts gesteld door Harry toen hij de slag eruit haalde.

Het is niet veel werk, en dan kan je weer brede banden rijden (wat juist zo prettig is, aan een Quest).
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT , 365cycle
#22
Het wiel iets naar rechts laten spaken is niet heel erg veel werk, maar het wiel zo ik daarvoor wel uit de fiets halen. Dat is wel even wat gedoe.
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT
#23
Ik wil er graag nog een keer naar kijken hoor Tim. Ik heb met het rechtzetten van de achterbrug eigenlijk wel het maximum eruit gehaald wat er te bereiken was dacht ik zo. Verzet ik dat nog meer, dan loopt het achterwiel in voorwaartse richting niet meer in lijn met de voorwielen. Ik heb zelfs de wielkast nog wat verwarmd en uitgebogen, misschien niet warm genoeg gemaakt en de wielkast is weer terrug geplopt? Het wiel staat nu haaks op de grond. Maar ik kan m zo laten neigen dat ie scheef komt te staan en de band bovenin verder vrij komt. Een paar graden neiging maakt al heel wat uit bovenin.
Wat ook nog een mogelijkheid is, is om een wat langere afstandsbus tussen brug en cassette te plaatsen. Dan verandert er niets aan de sporing en loopt het wiel in zń geheel wat verder naar links. Dit wordt ook wel gedaan wanneer het kleinste kransje net niet geschakeld kan worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch , Roepers , Hoekie , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ja dat is fijn om te...Jeroen S — 09:05 AM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Ach bij Meindert Val...Jeroen S — 09:01 AM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Terwijl bij auto's...365cycle — 02:17 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Dat viel dus tegen...365cycle — 02:10 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ik denk dat het ee...365cycle — 01:37 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Volgens mij maken ...twilwel — 12:48 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Jos, ik heb nog we...Josligfiets — 11:35 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nee, ze gebruiken da...Arend-Jan — 11:08 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Epoxyhars is ongezon...Jeroen S — 10:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ben benieuwd wat er...Arend-Jan — 10:47 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vanmorgen in het don...Jeroen S — 10:38 PM
Stuurbuis M5 blueglide
Het gaat goedkomen m...Jeroen S — 10:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Hoe zijn de gezondhe...Willeke_IGKT — 10:17 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ben benieuwd wat er ...Jeroen S — 10:17 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Jos, ik heb nog wel ...Fietsbennie — 10:14 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nee, verdiep je er m...Arend-Jan — 10:12 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
omdat ik gisteren in...Josligfiets — 10:11 PM