Achterwiel Quest loopt aan
|
Berichten: 518
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 514
1307 x bedankt in 471 berichten
Eigenlijk al vanaf het moment dat ik fiets in Q501 loopt het achterwiel iets aan.
Ik hoor eigenlijk constant een licht schurend geluid. In bochten linksaf wordt het harder, bochten rechts valt het weg. Zwaarder beladen betekent verergering.
Nu is mijn fiets recent op 3 compleet nieuwe wielen gezet door de kundige handen van Twilwiel. Ik weet nu dus zeker dat dat achterwiel recht is en recht staat, hij heeft daar zelfs nog extra naar gekeken....
En toch blijft ie aanlopen
Als ik in de wielkast kijk, zie ik dat het bovenin de wielkast is. Het wiel zit niet in het midden van de wielkast, maar verder naar rechts, waar hij dus aanloopt van boven. Ook als er niks in de fiets zit is het, dus er drukt geen pomp tegen de wielkast ofzo.
Wat kan ik hier aan doen? Het irriteert me inmiddels een beetje en als ik bijvoorbeeld kampeeruitrusting mee wil nemen gaat ie dusdanig aanlopen dat het remt....
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 187
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 47
386 x bedankt in 173 berichten
Als je zeker weet dat het wiel goed is, dan zou ik het zoeken in speling op de lagers. Of de as zit niet goed vast in het frame (maar ken de constructie van de quest niet). Dat zou het bochtengedrag goed verklaren.
Berichten: 184
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 520
354 x bedankt in 178 berichten
(02-Nov-2024, 11:21 PM)TimSch schreef: Als ik in de wielkast kijk, zie ik dat het bovenin de wielkast is. Het wiel zit niet in het midden van de wielkast, maar verder naar rechts, waar hij dus aanloopt van boven. Ook als er niks in de fiets zit is het, dus er drukt geen pomp tegen de wielkast ofzo.
Als het wiel en de arm recht zijn, en het wiel op zijn normale plek op de as staat, dan blijft denk ik alleen over dat de wielkast niet (meer) recht is? Overigens geef je hierboven ook een mogelijke quick&dirty fix: als je nou wel eens een pomp (of iets anders) tegen de kast laat drukken, maar dan van de andere kant?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Waarschijnlijk geeft je achterband het dan een keer plotseling op. Boem. Houdt dat wel in de gaten.
De versie met Alu achterbrug heeft een instelmogelijkheid bij de bevestiging van de achterbrug, waar je de boel wat mee kunt stellen. De ene kan omhoog en omlaag, de andere van voor naar achteren. Daar kun je iets de achterbrug mee verstellen, en daarmee de positie van het wiel beinvloeden. Een heel klein beetje maakt 40 cm verderop bij de as al een boel. Het wiel kan vertikaal en horizontaal scheef staan, of allebei een beetje. De achterbrug is ook een beetje flexibel, hij verbuigt de achterbrug als je door de bocht gaat. Daarom wordt het erger in de bocht. Zeker met een dikke (50mm of meer) achterband wordt het wat krap. Onbelast als je omhoog kijkt in de kast is er niks aan de hand. Met alle mogelijke belasting en beweging in as, body zijn die 8 of 10mm die er onbelast over is, snel weg.
De wielkast van de Quest is niet helemaal symetrisch, wat de boel ook vertekend.
Een smaller bandje kan een oplossing zijn. Een andere oplossing is dat het wiel toch wat verder de andere kant op moet, dus wat naar links. Het kan helpen om het wiel met een lang recht latje, stuk aluminium op 2 plekken op de velg even optisch wat te verlengen. Dat kan helpen bij het opsporen van een eventuele afwijking.
Berichten: 2
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 0
4 x bedankt in 2 berichten
[die van Mij liep aan bij de lichtste bepakking. "Slappe wielkast" noemde ik het. Uiteindelijk is er een strip bovenop de wielkast geplaatst om de kast op meest ideale positie te houden. Dat hielp heel wat, maar zeker niet zo goed als in andere fietsen. Nog steeds kan ik hem niet "volstouwen". Is eigenlijk ook niet nodig, ruimte genoeg. Alleen met bepakking EN boodschappen doen dan loopt hij nog aan.
En toch blijft ie aanlopen
Als ik in de wielkast kijk, zie ik dat het bovenin de wielkast is. Het wiel zit niet in het midden van de wielkast, maar verder naar rechts, waar hij dus aanloopt van boven. Ook als er niks in de fiets zit is het, dus er drukt geen pomp tegen de wielkast ofzo.
Wat kan ik hier aan doen? Het irriteert me inmiddels een beetje en als ik bijvoorbeeld kampeeruitrusting mee wil nemen gaat ie dusdanig aanlopen dat het remt....
[/quote]
Berichten: 225
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 267
537 x bedankt in 221 berichten
is het een optie om de vering wat langer te maken?
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28654
2815 x bedankt in 1251 berichten
Als je een wat slappe wielkast hebt, zoals de Quest die ik had, kun je misschien de wielkast iets sturen door er iets tegenaan op te bergen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1008 x bedankt in 335 berichten
Je geeft zelf al aan wat de oplossing is, want bovenin zit het wiel niet midden in de wielkast zeg je.
Dat moet dus gecorrigeerd worden, door de achterbrug te stellen.
Als je dat zelf niet durft, zou ik teruggaan naar TwilWiel, of (misschien beter) ermee naar Dronten gaan
Berichten: 518
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 514
1307 x bedankt in 471 berichten
03-Nov-2024, 10:20 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Nov-2024, 10:22 AM door TimSch.)
(02-Nov-2024, 11:35 PM)blokdoorn schreef: Als je zeker weet dat het wiel goed is, dan zou ik het zoeken in speling op de lagers. Of de as zit niet goed vast in het frame (maar ken de constructie van de quest niet). Dat zou het bochtengedrag goed verklaren.
Ja, het wiel is zeker goed (was het eerst niet, het oude wiel had een slag en bleek scheef te staan...). Er is geen voelbare speling op de as.
(02-Nov-2024, 11:50 PM)Tijanus schreef: Als het wiel en de arm recht zijn, en het wiel op zijn normale plek op de as staat, dan blijft denk ik alleen over dat de wielkast niet (meer) recht is? Overigens geef je hierboven ook een mogelijke quick&dirty fix: als je nou wel eens een pomp (of iets anders) tegen de kast laat drukken, maar dan van de andere kant? (03-Nov-2024, 08:43 AM)Willeke_IGKT schreef:
Als je een wat slappe wielkast hebt, zoals de Quest die ik had, kun je misschien de wielkast iets sturen door er iets tegenaan op te bergen.
Ja, de wielkast is wat slap en ik heb ook al zitten denken dat er dan van de andere kant iets moet drukken, maar dat is dan dus van binnenuit naar buiten, oftewel bij het wiel... Heb al gedacht aan een gipsplug erin bijvoorbeeld en dan een oogje daarin en met een tywrap o.i.d. de hele wielkast naar buiten trekken. Maar dat gaat natuurlijk wel enorm in de weg zitten voor bagage.
(03-Nov-2024, 12:13 AM)Jeroen S schreef: Waarschijnlijk geeft je achterband het dan een keer plotseling op. Boem. Houdt dat wel in de gaten.
Ja, dit is zeker onder de aandacht. De wang van de praktisch nieuwe CCU die erop zit is al aardig kaal
Citaat:De versie met Alu achterbrug heeft een instelmogelijkheid bij de bevestiging van de achterbrug, waar je de boel wat mee kunt stellen. De ene kan omhoog en omlaag, de andere van voor naar achteren. Daar kun je iets de achterbrug mee verstellen, en daarmee de positie van het wiel beinvloeden. Een heel klein beetje maakt 40 cm verderop bij de as al een boel. Het wiel kan vertikaal en horizontaal scheef staan, of allebei een beetje.
Dit heeft Harry (Twilwiel) ook al gedaan bij het monteren van het nieuwe wiel (heb de alu achterbrug). Hij heeft me ook laten zien dat alles nu recht is.
Citaat:De achterbrug is ook een beetje flexibel, hij verbuigt de achterbrug als je door de bocht gaat. Daarom wordt het erger in de bocht. Zeker met een dikke (50mm of meer) achterband wordt het wat krap. Onbelast als je omhoog kijkt in de kast is er niks aan de hand. Met alle mogelijke belasting en beweging in as, body zijn die 8 of 10mm die er onbelast over is, snel weg...
....Een smaller bandje kan een oplossing zijn.....
Er zit nu dus een CCU 50-559 op die al aardig aan het afslijten is. Ik neig inmiddels wel naar dan maar een smaller bandje erop inderdaad. Maar welke?? CCU is op zijn smalst 47-559, zou liever nog iets smaller gaan. Maar welke snelle, lekbestendige, hele jaar bruikbare (ik weet dat dat elkaar allemaal tegenspreekt ) banden zijn er dan in 559? Ik zie een Conti Grand Prix 28-559 bijvoorbeeld. Of een Contact Speed 32-559.
(03-Nov-2024, 03:07 AM)Veloquest schreef: is het een optie om de vering wat langer te maken?
Dit zou ook op zich wel kunnen, er zit een instelbare Risse demper in. Heb al geëxperimenteerd met deze een half centimetertje langer maken bijvoorbeeld en dan wordt het minder, maar het lost het niet op. Plus dan dat mijn verlichting laag komt te staan en niet verder omhoog te stellen is...
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
Het wiel wat omspaken is ook nog een idee.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28654
2815 x bedankt in 1251 berichten
(03-Nov-2024, 10:49 AM)365cycle schreef: Het wiel wat omspaken is ook nog een idee.
Ik denk dat je bedoelt dat de velg niet recht boven het midden van de as zit, (zoals gewoonlijk bij fietswielen) en dat je het naar de andere kant wil laten afwijken. Begrijp ik dat goed?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
(03-Nov-2024, 11:19 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik denk dat je bedoelt dat de velg niet recht boven het midden van de as zit, (zoals gewoonlijk bij fietswielen) en dat je het naar de andere kant wil laten afwijken. Begrijp ik dat goed? Of ie er nu recht boven zit of niet maakt niet uit, je kan 'm gewoon een stukje in één richting spaken. Ymte is daar een held in, hij heeft dat bij m'n Bülk gedaan om ruimte te maken voor een brede achterband. Een paar millimeter naar één kant en dan in 1x goed, echt vakwerk
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 187
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 47
386 x bedankt in 173 berichten
Stukje omspaken is met wat geduld goed te doen. Vooral niet te snel willen, alle spaken aan 1 kant ietsje losser, aan andere kant ietsje strakker, hooguit kwartslag per rondje. Spaakspanningsmeter is wel handig om makkelijk te checken of de spanning gelijkmatig verdeeld is.
Berichten: 184
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 520
354 x bedankt in 178 berichten
03-Nov-2024, 12:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Nov-2024, 06:13 PM door Tijanus.)
(03-Nov-2024, 10:20 AM)TimSch schreef: Citaat:De achterbrug is ook een beetje flexibel, hij verbuigt de achterbrug als je door de bocht gaat. Daarom wordt het erger in de bocht. Zeker met een dikke (50mm of meer) achterband wordt het wat krap. Onbelast als je omhoog kijkt in de kast is er niks aan de hand. Met alle mogelijke belasting en beweging in as, body zijn die 8 of 10mm die er onbelast over is, snel weg...
....Een smaller bandje kan een oplossing zijn.....
Er zit nu dus een CCU 50-559 op die al aardig aan het afslijten is. Ik neig inmiddels wel naar dan maar een smaller bandje erop inderdaad. Maar welke?? CCU is op zijn smalst 47-559, zou liever nog iets smaller gaan. Maar welke snelle, lekbestendige, hele jaar bruikbare (ik weet dat dat elkaar allemaal tegenspreekt ) banden zijn er dan in 559? Ik zie een Conti Grand Prix 28-559 bijvoorbeeld. Of een Contact Speed 32-559.
De Conti Contact Speed heeft vrij matige grip bij natte weg, dus die zou ik als 'hele jaar bruikbaar' daarop laten afvallen.
Voor de hand ligt inderdaad die Conti Grand-Prix-Nix als je daar qua lekbestendigheid mee uit de voeten kunt.
Aan de andere kant is er de Conti Gatorskin (ook 28-559) die hoog scoort op lekbestendigheid, maar weer niet zo snel is.
De Panaracer Pasela (aan de snelle kant) en Schwalbe Kojak (aan de lekbestendige kant) zitten daar ergens tussenin en zijn ook beschikbaar in smallere 559 maten.
Zelf zou ik eerst die Grand-Prix-Nix proberen, hoeveel (en welke) voor lekbestendigheid je precies nodig hebt is in sterke mate afhankelijk van je route.
Op mijn woonwerkracer zitten (in de winter, en soms ook in de zomer) Specialized Armadillos, die zijn er niet in 559, maar ik denk dat ze qua band lijken op de Conti Gatorskin. Als dat klopt, is het bij zo'n 'onverwoestbare' (oh, dat zijn ze!) band vooral belangrijk om ze goed op druk te houden. De aanbevolen druk voor de Armadillo in 28 mm is 7.6 - 8.6 bar, en bij die druk voelen ze niet erg anders dan mijn standaard zomerbandje Vittoria Rubino Pro. Zodra ze rond of onder de 6 bar zakken worden ze echter wel opvallend veel trager. Kennelijk kost het vervormen van al die lekbestendigheid nogal wat energie.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Ik ben wel te spreken over de GP met niks. Maar dat is echt wel een dun bandje wat je flink moet oppompen. Dat is echt wel een ander rij gevoel als zo'n dikke Urban. Harde druk, smalle band en slecht wegdek zijn geen fijne combinatie. Ik ben erg te spreken over de Michelin Wildrunner. Ook een helemaal slick als de kojak maar volgens mij sneller. Die is ook nog relatief licht van gewicht en best wel breed volgens mij zit die echt wel aan de 37mm, misschien wel richting de 40 mm op een brede velg. Grip op natwegdek is ook best goed. Nat gras is hopeloos. Ondanks dat ie wat langzamer is vermoed ik dat ie binnenkort de GP toch weer gaat aflossen voor de winter.
De Pasela ben ik ook wel positief over, maar die is wel wat trager als de Gp en de Michelin. Beschikbaar in 1,25, 1,5 en 1,75. Met en zonder extra antileklaag. Bij Panaracer maken ze ook veel superdure Ultra Bandjes. O.a. de Rene Herse, Ultradynamico, Pacenti. Met De Pasela hebben ze 40 jaar ervaring ofzo. Er is ook een modernere smalle 26 van Panaracer met een andere naam die me zo niet te binnen schiet. Verkrijgbaar bij Ginkgo.
Berichten: 518
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 514
1307 x bedankt in 471 berichten
Dank allen!
Heb maar een Grand Prix niks besteld om eens te proberen. Heb tot op heden nog nooit op een <50-559 band gereden met een Quest, dus het zal me benieuwen, zo'n 28-559 bandje Gelukkig heb ik wel de Risse demper die aardig veert
Hopelijk dan klaar met dat schurende geluid achter me.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(03-Nov-2024, 03:54 PM)TimSch schreef: Dank allen!
Heb maar een Grand Prix niks besteld
Wat is een Grand Prix niks?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 518
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 514
1307 x bedankt in 471 berichten
Geen 5000, geen 4000, geen 4 season, gewoon Grand Prix zonder toevoeging.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1008 x bedankt in 335 berichten
Ik snap dit draadje niet.
In je allereerste bericht schrijf je dat bovenin de wielkast het wiel niet in het midden zit:
(02-Nov-2024, 11:21 PM)TimSch schreef: ..knip..
Als ik in de wielkast kijk, zie ik dat het bovenin de wielkast is. Het wiel zit niet in het midden van de wielkast, maar verder naar rechts, waar hij dus aanloopt van boven. Ook als er niks in de fiets zit is het, dus er drukt geen pomp tegen de wielkast ofzo.
..knip..
Later schrijf je dat het wiel wél recht erin zit:
(03-Nov-2024, 10:20 AM)TimSch schreef: ..knip..
Dit heeft Harry (Twilwiel) ook al gedaan bij het monteren van het nieuwe wiel (heb de alu achterbrug). Hij heeft me ook laten zien dat alles nu recht is. Dus: wat is het nou: zit hij nou recht of niet?
Kijk, een 28 mm GrandPrixNix zal wel vrijlopen, maar wil je het probleem niet oplossen dan?
Berichten: 518
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 514
1307 x bedankt in 471 berichten
03-Nov-2024, 07:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Nov-2024, 07:28 PM door TimSch.)
Recht, want niet scheef, in lijn met de fiets. Niet in het midden want meer naar rechts in de wielkast (maar wel recht dus).
(03-Nov-2024, 06:39 PM)Arend-Jan schreef: Kijk, een 28 mm GrandPrixNix zal wel vrijlopen, maar wil je het probleem niet oplossen dan?
Er valt overigens best iets voor te zeggen dat een andere band een oplossing van het probleem is, want loopt wellicht niet meer aan (dat was toch echt mijn probleem ).
Dat het niet de oorzaak van het probleem aanpakt zal ik meteen toegeven
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 339
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 176
1008 x bedankt in 335 berichten
03-Nov-2024, 07:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Nov-2024, 08:02 PM door Arend-Jan.)
Juist, maar dan zou je je wiel dus iets naar links moeten laten stellen.
Mogelijk is het naar rechts gesteld door Harry toen hij de slag eruit haalde.
Het is niet veel werk, en dan kan je weer brede banden rijden (wat juist zo prettig is, aan een Quest).
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Het wiel iets naar rechts laten spaken is niet heel erg veel werk, maar het wiel zo ik daarvoor wel uit de fiets halen. Dat is wel even wat gedoe.
Berichten: 244
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 330
724 x bedankt in 240 berichten
Ik wil er graag nog een keer naar kijken hoor Tim. Ik heb met het rechtzetten van de achterbrug eigenlijk wel het maximum eruit gehaald wat er te bereiken was dacht ik zo. Verzet ik dat nog meer, dan loopt het achterwiel in voorwaartse richting niet meer in lijn met de voorwielen. Ik heb zelfs de wielkast nog wat verwarmd en uitgebogen, misschien niet warm genoeg gemaakt en de wielkast is weer terrug geplopt? Het wiel staat nu haaks op de grond. Maar ik kan m zo laten neigen dat ie scheef komt te staan en de band bovenin verder vrij komt. Een paar graden neiging maakt al heel wat uit bovenin.
Wat ook nog een mogelijkheid is, is om een wat langere afstandsbus tussen brug en cassette te plaatsen. Dan verandert er niets aan de sporing en loopt het wiel in zń geheel wat verder naar links. Dit wordt ook wel gedaan wanneer het kleinste kransje net niet geschakeld kan worden.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|