Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
XL Hotspot in 3d-print
#27
(22-Nov-2024, 02:23 PM)365cycle schreef: ..

In QV 209 was de spanningsregelaar binnen paar weken defect. Theo vertelde me dat het een nieuw model was (van hetzelfde) vanwege problemen met een bepaalde spanningsregelaar. Er zijn dus meerdere modellen in gebruik. De derde keer was door doorbranden kabel op 'de koelplaat' op de spanningsregelaar. Dat kan onder montage fout velomobileworld.com .

Met extra spanningsregelaar bedoel ik uiteraard die van een VM.nl velomobiel zelf. Intern heeft een IQ-X E 150 inderdaad ook een spanningsregelaar (6 - 60V)

De A versies moet je inderdaad niet hebben. Dat weet je nu. Met de A versies zijn zowel vmworld.com als vm.nl gestopt. Zie ook de stroomschema's.
Een SL X heeft trouwens ook een 8W dimlicht net als de SL F.  Net als de ~7.5 W van een IQ-X E 150.

SL AX = lupine externe akku, BT remote, hoger stroommodi
vs
SL F/SL X = VM akku, bedrade remote, lagere stroommodi.

En zie waar de discussie ontstaat  Angel

On topic. Een SL F past ook in een gewone hotspot. Of een IQ-XS met grootlicht. Net als dat die in de gaten van een QV passen.
Het gat moet voor de SL F wel ietsje groter gemaakt worden.

Vind het een erg mooi initiatief van Axel. Mooi, liefde voor de velomobiel cq voor het geld zal hij het niet doen.

Persoonlijk zou ik het - op de muts - bij cam en varia radar laten. Maar vind het ook mooi dat deze optie er is voor degene bij wie deze oplossing het beste past.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
(22-Nov-2024, 02:44 PM)Hoekie schreef: In QV 209 was de spanningsregelaar binnen paar weken defect. Theo vertelde me dat het een nieuw model was (van hetzelfde) vanwege problemen met een bepaalde spanningsregelaar. Er zijn dus meerdere modellen in gebruik. De derde keer was door doorbranden kabel op 'de koelplaat' op de spanningsregelaar. Dat kan onder montage fout velomobileworld.com .
Ben heel benieuwd welk nieuw model dat precies geweest is. Mijn DF en QV+ hadden allebei oudere lampen dan jouw QV, en alledrie doen het inmiddels alweer vier en vijf jaar probleemloos.

(22-Nov-2024, 02:44 PM)Hoekie schreef: Met extra spanningsregelaar bedoel ik uiteraard die van een VM.nl velomobiel zelf. Intern heeft een IQ-X E 150 inderdaad ook een spanningsregelaar (6 - 60V)
Ok, dat heeft dus niets met de lamp te maken.

(22-Nov-2024, 02:44 PM)Hoekie schreef: De A versies moet je inderdaad niet hebben. Dat weet je nu. Met de A versies zijn zowel vmworld.com als vm.nl gestopt. Zie ook de stroomschema's.
Een SL X heeft trouwens ook een 8W dimlicht net als de SL F.  Net als de ~7.5 W van een IQ-X E 150.
Ja, dat dacht ik dus ook. Volgens een technische meneer van Lupine die ik toen sprak zijn ze op de remote en BT instelmogelijkheden na in werking en verbruik identiek. Ik ben aan het meten gegaan omdat de capaciteit van m'n accu niet leek te kloppen. Het lag aan de lamp.

(22-Nov-2024, 02:44 PM)Hoekie schreef:
SL AX = lupine externe akku, BT remote, hoger stroommodi
vs
SL F/SL X = VM akku, bedrade remote, lagere stroommodi.

En zie waar de discussie ontstaat  Angel
Niet daar, want het klopt niet wat je schrijft. De SL-AX sluit je net als alle andere lampen gewoon aan op de accu van de velomobiel. Bij m'n DF had ik een Lupine 2S, bij de Bülk kreeg ik een Lupine 4S2P geleverd die ik niet besteld had (maar volgens Roemenië wel nodig had, dus ik heb 'm wel aangenomen - ik wilde het ICB niet moeilijk maken en dacht toen nog dat het een mooi product was) en die ook nog eens van slechte kwaliteit bleek. Daarna ben ik m'n LiPo accus gaan gebruiken en heb ik de dashcams ingebouwd.

Misschien moeten we de IQ-X berichten even af laten splitsen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
(22-Nov-2024, 07:10 PM)365cycle schreef: ...

Een specifiek Lupine branded akku (7.2/14.4) is geen VM accu van origine, die zat nou eenmaal verplicht bij zo'n A model lamp en moest je dus wel in een velomobiel gebruiken.

Maarreh, het maakt mij verder niet, ben klaar met deze niet echt fraai gedraaide discussie. De waarschuwing is gegeven. Aan een ieder om er mee te doen wat ie wil.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#30
Niets is een VM-accu van origine. Het zijn allemaal gewoon lithium ion of lithium polymeer accus, met of zonder BMS.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
De XL-Hotspots zijn inmiddels binnen en de camera's moeten eerst geplaatst voordat de lamp erin kan.

[Afbeelding: IMG-7360.jpg]

De voorzijde kan eraf voor gemakkelijk plaatsen van de lamp en verstellen in hoogte.

[Afbeelding: IMG-7380.jpg]

Extra hoog omdat er ook camera's en een Varia radar op komen. Axel kan desgewenst een lagere versie printen.

[Afbeelding: IMG-7381.jpg]

De achterkant is nogal ruw, maar wordt bedekt door de Varia radar. De opname voor de Varia is al gemonteerd

[Afbeelding: IMG-7383.jpg]

Hier met de lamp erin

[Afbeelding: IMG-7386.jpg]

De camerabevestiging ingeplakt met polymeer kit en tijdelijk met een klem en tape op zijn plek gehouden. De klembouten zijn bereikbaar met een inbussleutel, dus ik kan de camera's nog verstellen om de horizon horizontaal te krijgen.
De achterkant is niet ten einde geprint, de flens houdt opeens op. Axel had deze incomplete XL-Hotspot gratis meegestuurd om dingen te proberen en dus heb ik dat gedaan. Gaten erin geboord voor de camera's en dan kijken of deze positie goed is. Ik heb geen twijfels wat betreft de achterste camera, maar de voorste cameralens raakt misschien beslagen door mijn ademlucht. Ik heb daar namelijk ervaring mee in de hotspot op mijn Bulk. Zodra ik met de racekap rij en de temperaturen zakken, beslaat de lens. In deze XL-Hotspot zit de camera een stuk hoger en wie weet lukt het nu wel om de lens uit de vochtige en warme ademlucht te houden.
Antwoord }
#32
https://strava.app.link/DLAS877G9Ob filmpjes en foto’s met verklarende beschrijvingen in de link. 

Ik verklaar bij deze de XL-Hotspot tot meest veiligheidsverhogende item voor de velomobiel. 

-goed afgestelt verblindt de lamp niet
- de knie en voethobbels worden met strooilicht beschenen zodat je zeer goed zichtbaar bent. 
- door de hoge positie en ver-schijnende lichtbundel (weinig licht nabij en veel ver weg) schijnt de bundel niet, herhaal, niet in de spiegels. 
- met de knop midden op het stuur (kabel moet verlengd worden om daar te komen) kun je snel grootlicht inschakelen en weer terug naar dimlicht. Geen gezoek naar de knop.
Antwoord }
#33
Het zier er wel uit als een lompe periscoop... Misschien dat een andere kleur het iets minder maakt, maar wat is het ding lelijk (IMO)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Arend-Jan
#34
Ik denk dat zelfs een vlaggetje nog minder wind vangt  Big Grin


Even zonder dollen: hij is leuk bezig, die Axel. STL resolutie moet wat omhoog, dan gaan die facetten eruit (of iig minder opvallen). 
Maar over aerodynamica: voor de diameter is deze toeter te kort, hij is naar achteren toe te stomp (de hoek is te steil), dat is een beetje jammer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#35
In de openingspost stond een foto en ik vond het wel een redelijk ding. Niet echt lelijk, ook niet per se mooi.

Hierboven staan ook een paar foto's. Tja, ik kreeg er blijkbaar geen goed beeld van.

Maar nu staat er een link naar foto's op ligfiets.net: https://www.strava.com/activities/13066319422

Ook in het bericht zelf is bovenaan een foto te zien: https://ligfiets.net/news/6610
Ik weet dat het een XL-versie is. Maar OMG wat is dat ding groot  Doh  Huh  

Oei, nu begrijp ik de opmerkingen dat het een lelijk ding is.

Sorry Twilwel, maar ik vind bij deze alle verhoudingen zoek. 
Dan heb je een elegante vm met zo'n ding op de muts  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel , TimSch
#36
Jullie zullen er toch aan moeten wennen luitjes. Mijn 2 Bulks rijden er al mee en er komen nog twee bij in het hoge Noorden.
Antwoord }
#37
(13-Dec-2024, 02:07 PM)Wim -de roetsende schreef: In de openingspost stond een foto en ik vond het wel een redelijk ding. Niet echt lelijk, ook niet per se mooi.

Hierboven staan ook een paar foto's. Tja, ik kreeg er blijkbaar geen goed beeld van.

Maar nu staat er een link naar foto's op ligfiets.net: https://www.strava.com/activities/13066319422

Ook in het bericht zelf is bovenaan een foto te zien: https://ligfiets.net/news/6610
Ik weet dat het een XL-versie is. Maar OMG wat is dat ding groot  Doh  Huh  

Oei, nu begrijp ik de opmerkingen dat het een lelijk ding is.

Sorry Twilwel, maar ik vind bij deze alle verhoudingen zoek. 
Dan heb je een elegante vm met zo'n ding op de muts  Big Grin
En wat doet die grote met de luchtstroom/ efficiëntie van de VM?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
[/quote]
En wat doet die grote met de luchtstroom/ efficiëntie van de VM?
[/quote]

Niet zo heel veel. Qua frontaal oppervlak is het niet veel meer dan twee spiegels en dat zijn ook geen wonderen van aerodynamica. Maar een wedstrijdrijder zal hem er wellicht afschroeven op het WK.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Tijanus , Hardloper
#39
[Afbeelding: IQ-XL.jpg]

Dat de wolken ook verlicht worden is niet de bedoeling Big Grin 

[Afbeelding: Bulky-Seite-Hell.jpg]

De ultieme piek in de kerstboom

[Afbeelding: Nur-XENiedrig.jpg]
Dit is de standaard IQ-XE in de neus. Veel licht direct vóór de velomobiel, maar je wilt juist vér vooruit en heel breed!

[Afbeelding: NurXL.jpg]
Vergelijk met de IQ-XL in de XL-Hotpsot: scherpe begrenzing aan de bovenkant, veel licht ver en breed, direct vóór de velomobiel een donkere schaduw van de neus (de schaduw zie je niet vanuit de velomobiel)

[Afbeelding: Beide-Lampen.jpg]
Beide lampen tegelijk ingeschakeld, de schaduw is verdwenen.

Let wel: grootlicht is niet ingeschakeld. Allemaal dimlicht.
Antwoord }
#40
Tja mooi vind ik hem niet maar de foto's liegen er niet om, super praktisch gewoon. Ook dat je het dopje eraf kan draaien om er een lampje in te stoppen, dat was bij die van mij nogal een geklungel Tongue

maar hij blijft zo? direct uit de printer op de fiets? Dan zou ik je aanraden om de levensduur bij te houden want ik heb daar nogal vreemde resultaten mee gekregen, vervorming, zachte plastic, scheuren etc.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , twilwel , Willeke_IGKT
#41
Ik zou er denk ik ook even een laklaagje overheen trekken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT
#42
Nee, ik ga ḿ niet lakken. Dan krijg ik hier vast opmerkingen over vlaggen op modderschuiten (rolt met ogen). Nog afgezien van het stof dat ik op moet snuiven bij het schuren en de dampen van de lak. (rolt nog eens met de ogen)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#43
(17-Dec-2024, 03:38 PM)twilwel schreef: Nee, ik ga ḿ niet lakken. Dan krijg ik hier vast opmerkingen over vlaggen op modderschuiten
Nee hoor. Maar veel filament is volgens mij best wel gevoelig voor UV (net als carbon trouwens).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#44
Uhm, is die bulk dan eigenlijk niet (te?) slecht ontworpen qua verlichting als dit allemaal nodig is? Mijn qv met standaardverlichting voldoet voor mij in ieder geval prima met een voldoende brede bundel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
De Bulk is standaard ontworpen op een hotspot op het dakje, dan heb je 1 of 2 lampjes. De QV heeft er standaard 2. Die zitten extra hoog in de neus, waarvoor het ontwerp is aangepast, ten kostte van snelheid. De Bulk neus is aerodynamisch efficienter maar daardoor passen er geen lampjes hoog in die neus. Dus gaat er 1 op het dak. Beide ontwerpen zijn op andere doelen geoptimaliseerd.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT , 365cycle
#46
(17-Dec-2024, 09:54 PM)blokdoorn schreef: Uhm, is die bulk dan eigenlijk niet (te?) slecht ontworpen qua verlichting als dit allemaal nodig is? Mijn qv met standaardverlichting voldoet voor mij in ieder geval prima met een voldoende brede bundel.

Waarom alleen de Bulk. Zowat alle velomobielen hebben de lamp (en) noodgedwongen te laag gemonteerd. Bij De QV is de meest gunstige aerovorm van de neus opgegeven voor een iets hogere positie.

Sommige mensen hebben niet veel nodig in het donker, maar het is voor mij altijd al een probleem geweest om situaties goed in te kunnen schatten in het donker. Ik had altijd grote moeite om anderen bij te houden in het donker en dat ligt m niet aan de benen, maar aan mijn ogen Vandaar ook mijn experimenten uit mijn forenzenjaren met lampen bij de spiegels. In het donker zien wordt er bepaald niet beter op naarmate men ouder word. Ik ga er vanuit dat nachtzicht voor veel ouder wordende velomobilisten een toenemend probleem wordt.
De lamp in de Hotspot zit op een hoogte die normaal is voor een fiets. Door de steilere hoek naar beneden als bij het gros van de velomobielen, is de lichtbundel minder uitgerekt en een nauwkeurige, niet verblindende afstelling eenvoudiger.
Bovendien kan ik met deze lamp grootlicht inschakelen met een knop direct onder mijn vingers en kan dan zowat even snel karren als overdag. Last but not least is de kleur van het lciht van de IQ-XL duidelijk minder blauw dan andere LED lampen. Aangenamer voor de ogen.

En het gaat niet alleen om zien, maar heel nadrukkelijk ook om gezien te worden bij dag en bij nacht. Kijk naar de foto van opzij. Normaal gesproken
zie je alleen de lampen. Mijn lamp beschijnt ook mijn velomobiel met strijklicht zodat andere verkeersdeelnemers kunnen zien wat we er langs gaat. Ik ben ooit in een rotonde zonder straatverlichting bijna in de flank aangereden omdat mijn lampen niet echt zichtbaar waren van opzij. Ik heb daarna flink meer reflectie opzij aangebracht,maar zelf actief ver-schijnen is nog eerder zichtbaar.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#47
(17-Dec-2024, 04:06 PM)365cycle schreef:
(17-Dec-2024, 03:38 PM)twilwel schreef: Nee, ik ga ḿ niet lakken. Dan krijg ik hier vast opmerkingen over vlaggen op modderschuiten
Nee hoor. Maar veel filament is volgens mij best wel gevoelig voor UV (net als carbon trouwens).
Carbon zelf niet, maar de meeste epoxies inderdaad wel.

3d print filament: ik weet niet wat Axel voor materiaal gebruikt voor zijn prints.... Sommige zijn er inderdaad gevoelig voor, andere juist totaal niet. Ook de temperatuurbestendigheid en vochtgevoeligheid varieert enorm. De materialen die het makkelijkst printen worden soms (in de zomer) in felle zon al week.

ASA is hier wel erg geschikt voor, en met een beetje fatsoenlijke printer gaat dat ook nog best makkelijk goed  thumb
Gebruik nu zelf ook graag Polycarbonaat, maar dat gaat op veel machines niet goed (zeker niet voor zoiets groots als deze hotspot), door de grote krimp.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , 365cycle , Willeke_IGKT
#48
Photo 
Ik heb opgezocht @Arend-Jan welk filament Axel gebruikt. Het was voorbij gekomen in de Duitse draad over de XL-Hotspot maar kon het maar amper terugvinden. Laaaaange draad. 

Ich denke man kann später die Basis an jede Hutze anpassen. Meine Erfahrungen mit dem hochwertigen PETG-CF, welches ich jetzt schon einige Jahre drucke, sind hervorragend.

Absolut witterungsbeständig und formstabil auch im Hochsommer. Alle Spiegel sind daraus gedruckt und ich hatte noch nicht einen Rückläufer wegen Verformung oder das sie ausgeblichen wären.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , 365cycle , Willeke_IGKT , Jeroen S
#49
(17-Dec-2024, 11:08 PM)twilwel schreef: Waarom alleen de Bulk. Zowat alle velomobielen hebben de lamp (en) noodgedwongen te laag gemonteerd. Bij De QV is de meest gunstige aerovorm van de neus opgegeven voor een iets hogere positie.

Hoeveel scheelt dat nu? 

Maar ik denk dat deze opoffering ook wel iets is voor de nieuwe Strada of Quest.
Voor mensen die niet de presentatie hebben gevolgd in Utrecht. Bij een van de 2 staan de voorwielen meer schuin. Waardoor je niet met 1 man zowel een Strada als Quest kan maken. Dit heb ik althans begrepen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#50
Heb je de ontwerpen voor de Quest III al wel bekeken Hardloper?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#51
(18-Dec-2024, 04:08 PM)365cycle schreef: Heb je de ontwerpen voor de Quest III al wel bekeken Hardloper?

Volgens mij heeft deze dat al. Dus slimme zet van hen. Ook omdat de snelheid niet de vereiste was bij dit model. Ik herinner me ook dat ze het idee hadden dat dit model bij wijze van spreken standaard uit te rusten met e-support
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#52
(18-Dec-2024, 12:47 AM)twilwel schreef: Ik heb opgezocht @Arend-Jan welk filament Axel gebruikt. Het was voorbij gekomen in de Duitse draad over de XL-Hotspot maar kon het maar amper terugvinden. Laaaaange draad. 

Ich denke man kann später die Basis an jede Hutze anpassen. Meine Erfahrungen mit dem hochwertigen PETG-CF, welches ich jetzt schon einige Jahre drucke, sind hervorragend.

Absolut witterungsbeständig und formstabil auch im Hochsommer. Alle Spiegel sind daraus gedruckt und ich hatte noch nicht einen Rückläufer wegen Verformung oder das sie ausgeblichen wären.

Slimme keuze. Dat is vrij goedkoop, print fraai en snel, makkelijk en heeft erg weinig last van krimp. Het is niet het sterkste of meest stijve materiaal dat er is maar dat hoeft natuurlijk ook niet. En het is behoorlijk slagvast en taai. Ik heb hetzelfde gebruikt voor de Varia mounts die ik geprint heb, al pak ik nu liever PC omdat dat sterker en stijver is (en je daarin dus lichter/slanker kan ontwerpen).
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM
Voorvork Raptobike
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De velomobilisten ...Wim -de roetsende — 08:29 AM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
365cycle — 01:35 AM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...GHOOGEN — 01:14 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De velomobilisten zi...Willeke_IGKT — 11:32 PM