Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RIVM: in 2050 heeft 64 procent overgewicht. Vooral toename bij jongeren !
#27
(16-Feb-2025, 04:27 PM)365cycle schreef: Ik zie dat mijn tekst wat harder overkomt dan die bedoeld is. Zelf loop ik ook nog altijd vaak aan tegen het narratief dat fietsen niet "normaal" gevonden wordt, tot een potentieel opdrachtgever een aantal jaren geleden die dacht dat ik niet vier dagen per week 2x38 km zou kunnen forensen (watch me...).

Met "eigen keuze" bedoelde ik dus niet dat die personen daar de schuld van dragen of dat het makkelijk is om bewust voor een actieve levensstijl te kiezen.

Ik oordeelde eigenlijk ook altijd best stevig/hard/heftig over mensen met overgewicht.

Door dit filmpje kijk ik er toch iets anders tegenaan.

Aan de andere kant ken ik dus ook heel veel mensen die er niet of in ieder geval weinig door beïnvloed worden. 
Of zich er weinig door laten beïnvloeden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
(16-Feb-2025, 04:27 PM)365cycle schreef: Ik zie dat mijn tekst wat harder overkomt dan die bedoeld is. Zelf loop ik ook nog altijd vaak aan tegen het narratief dat fietsen niet "normaal" gevonden wordt, tot een potentieel opdrachtgever een aantal jaren geleden die dacht dat ik niet vier dagen per week 2x38 km zou kunnen forensen (watch me...).

Met "eigen keuze" bedoelde ik dus niet dat die personen daar de schuld van dragen of dat het makkelijk is om bewust voor een actieve levensstijl te kiezen.

Het was geen commentaar.
Het is nodig om af en toe tegengas te geven aan ideeën die gangbaar zijn.
Omdat mainstream leven dikmakend is, is gezond leven een bewuste keuze doe je moet maken. De omgeving waarin je leeft is onderdeel van je zijn, de omgeving heeft dus invloed op je keuzes. Fora hebben invloed :-).

Overigens: zoals het filmpje aangaf is niet alleen een actieve leefstijl van invloed, maar ook dat wat je in je mond stopt. Als ik het samenvat: koop geen samengesteld eten, maar stel zelf samen. (Weet wat je eet.)

Dit is overigens een topic over de Tuna. Als er meer reacties zijn op het onderwerp gezonde leefstijl, dan is dit een nieuw topic waard.

Niels, smaak, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
#29
(16-Feb-2025, 05:04 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik oordeelde eigenlijk ook altijd best stevig/hard/heftig over mensen met overgewicht.
Dat heb ik eigenlijk nooit echt gehad.
Wel denk ik dat er veel mensen zijn die net als ik op meerdere keren over het kruispunt komen waar ze nog kunnen kiezen tussen een redelijk gezond lijf en heel grof gezegd het begin van het einde, die het wegwuiven en gewoon volle kracht vooruit gaan.

Iedereen die ik nog even links- of rechtsaf kan duwen is wat mij betreft mooi meegenomen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
Ik heb een BMI gehad die hoog was. 26. Toen waren we nog niet zo letten op al dan niet voorbereid voedsel. Midden in corona tijd vond ik loopjes waar ik ook nog een bmi van 26. Daar door lopen en veelvuldige lopen en meer op snoepen te letten heb ik er bijna 10kg eraf gekregen. Maar ik voel me nu echt veel fitter dan toen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#31
Uit discussie over Tuna:

(31-Jul-2024, 01:21 PM)bucovaina schreef: Onlangs kwam ik dit filmpje van Global Cycling Network tegen best interessant: https://www.youtube.com/watch?v=-_4GZnGl55c&t=141s

Het verklaart volgens mij voor een groot deel waarom verschillende mensen een velomobiel "le-ven-sge-vaar-lijk" vinden terwijl geen haan kraait naar 2 ton staal aan 120km/h.

Vooral interessant vind ik hoe de vragen worden gesteld. Als het met auto rijden te maken heeft, zijn we best heel tolerant. Exact dezelfde vraag maar een paar woorden gewijzigd om in een andere context te plaatsen, valt er heel wat weg van die tolerantie. Bijv. Gevaarlijke gassen inademen? Best OK als het uitlaatgassen zijn, maar als het van roken is, ho maar even, dat kan toch niet? Nochtans zijn het beide "gevaarlijke gassen" ...  Doh .

(16-Feb-2025, 05:10 PM)Niels van der Wal schreef:
(16-Feb-2025, 04:27 PM)365cycle schreef: Ik zie dat mijn tekst wat harder overkomt dan die bedoeld is. Zelf loop ik ook nog altijd vaak aan tegen het narratief dat fietsen niet "normaal" gevonden wordt, tot een potentieel opdrachtgever een aantal jaren geleden die dacht dat ik niet vier dagen per week 2x38 km zou kunnen forensen (watch me...).

Met "eigen keuze" bedoelde ik dus niet dat die personen daar de schuld van dragen of dat het makkelijk is om bewust voor een actieve levensstijl te kiezen.

Het was geen commentaar.
Het is nodig om af en toe tegengas te geven aan ideeën die gangbaar zijn.
Omdat mainstream leven dikmakend is, is gezond leven een bewuste keuze doe je moet maken. De omgeving waarin je leeft is onderdeel van je zijn, de omgeving heeft dus invloed op je keuzes. Fora hebben invloed :-).

Overigens: zoals het filmpje aangaf is niet alleen een actieve leefstijl van invloed, maar ook dat wat je in je mond stopt. Als ik het samenvat: koop geen samengesteld eten, maar stel zelf samen. (Weet wat je eet.)

Dit is overigens een topic over de Tuna. Als er meer reacties zijn op het onderwerp gezonde leefstijl, dan is dit een nieuw topic waard.

Niels, smaak, van der Wal

We leven als mens niet in een vacuum maar in een samenleving. Soms is de buitenwereld 'ziekmakend'. Dit is een bekend thema in de psychiatrie. Is stress, angst, adhd enz. een ziekte? Zijn de mensen die last hebben 'patiënten'? Of het is de samenleving, die mensen ziek maakt? De prestatiedruk, de eindeloze prikkels en verleidingen, de 'rat race' van het kapitalisme, de anonimiteit van de grote stad ?

Dat geldt voor gewicht ook. De voedingsindustrie zet ons eten voor dat wetenschappelijk is geperfectioneerd op "door-eten" en verleidelijkheid. En dat wordt overal aangeboden. Als je dan ook nog wat genetische pech hebt (de één wordt sneller dik dan de ander), dan wordt het wel heeeel moeilijk om op gewicht te blijven.

Kortom: het is waarschijnlijk een combinatie van omgeving + genetische aanleg + eigen gedrag. Volgens mij kunnen we best aan de overheid vragen om de omgeving wat gezonder in te richten. Bijvoorbeeld door alles fietsvriendelijk te maken :-)
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#32
Helaas zet de overheid nu in op het vervangen van suiker door andere zoetmakers in drank, zuivel en snoep, vaak maar gedeeltelijk, zodat je als consument veelal geen idee hebt met welke stoffen je te maken hebt. Geen gezondere snelle maaltijden in de supermarkt, dat moet de markt maar regelen.

Meer ongevallen onder fietsers? Dat is doordat er te veel mensen fietsen. Omdat er te veel verschillende snelheden gereden worden op die overvolle fietspaden.
Nee, we gaan niet de auto's aan banden leggen, zorgen dat er voor de chauffeur beter zicht is, minder opgeblazen zodat ze weer in de parkeervakken passen en niet half op het fietspad.
Doe die oudjes op de fiets een helm op dan hoef je niet al die onnodige paaltjes te verwijderen.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Al moet ik toegeven dat het in Nederland wat fietsen betreft wel veel beter is dan in andere landen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#33
(16-Feb-2025, 10:16 PM)Willeke_IGKT schreef: Helaas zet de overheid nu in op het vervangen van suiker door andere zoetmakers in drank, zuivel en snoep, vaak maar gedeeltelijk, zodat je als consument veelal geen idee hebt met welke stoffen je te maken hebt. Geen gezondere snelle maaltijden in de supermarkt, dat moet de markt maar regelen.
Die zoetmakers zijn ranzig en sommigen ook niet bepaald vrij van controverse. Geef mij dan maar suiker, dan weet ik tenminste wát voor gif ik binnen krijg.

(16-Feb-2025, 10:16 PM)Willeke_IGKT schreef: Meer ongevallen onder fietsers? Dat is doordat er te veel mensen fietsen. Omdat er te veel verschillende snelheden gereden worden op die overvolle fietspaden.
Die snelheden waren er altijd al. Brommers zijn er pas zo'n 15 jaar vanaf, toch? De fietspaden worden gewoon te klein.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
(21-Jul-1970, 10:36 AM)365cycle schreef:
(16-Feb-2025, 10:16 PM)Willeke_IGKT schreef: Meer ongevallen onder fietsers? Dat is doordat er te veel mensen fietsen. Omdat er te veel verschillende snelheden gereden worden op die overvolle fietspaden.
Die snelheden waren er altijd al. Brommers zijn er pas zo'n 15 jaar vanaf, toch? De fietspaden worden gewoon te klein.

Dat stukje wat hier gequote is haalde ik zo van TV, het programma focus afgelopen woensdag avond, over fietsen en dan met name de gevaren. Ik geloof in het open stellen van de hele weg voor de fietsers, vooral voor de snelle rijders, en dan met name de race fietsers die nu ongelukkig op het fietspad zitten of illegaal tussen de auto's.
Maar leg ook overal in de bebouwde kom de snelheid van de auto's aan banden. Ik kruis de meeste dagen een 50 km weg in de bebouwde kom waar het verkeer uit een bocht komt en kort daarna een fietsstraat kruist, de snelle weg voorrang, maar op dat stukje is de begroeiing langs de stoep vrij hoog en kan het verkeer elkaar niet goed zien aankomen. Auto's rijden daar wel regelmatig minimaal 50. 
Als ik van de andere kant over de 50 km weg aan kom rijden en linksaf de fietsstraat in ga schrikken fietsers van mijn veel langzamere VM, terwijl ze eigenlijk op snel verkeer bedacht moeten zijn.
30 maken, wat drempels erin en het wordt veel veiliger. En natuurlijk de mensen verplichten om hun groen binnen de erven te houden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#35
Van de landelijke overheid hoeven we momenteel niets te verwachten. De plaatselijke overheid kun je gewoon benaderen met voorstellen voor fietsvriendelijker alternatieven of om hen te wijzen op gevaarlijke punten. Weinig gaat vanzelf.
Litespeed Siena, Koga FPM, Challenge Focus
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Baron 1 op MP
Welkom Mark! In wel...Mark24/7 — 12:52 AM
Baron 1 op MP
Welkom Mark! In welk...365cycle — 12:34 AM
Baron 1 op MP
Welkom Mark, gefelic...Willeke_IGKT — 12:14 AM
Baron 1 op MP
Wellicht iets voor...Mark24/7 — 12:03 AM
10km fietsen per bericht ;-)
Volgens Veloviewer...Arend-Jan — 10:22 PM
wat ze zeggen
Wahjow, dicke banane...Boyd Maduro — 09:10 PM
10km fietsen per bericht ;-)
Volgens Veloviewer...Wim -de roetsende — 09:07 PM
10km fietsen per bericht ;-)
Volgens Veloviewer h...Arend-Jan — 08:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de loop van ‘24 w...Lig-hen — 08:54 PM
10km fietsen per bericht ;-)
Dan moet ik nog 3600...De tovenaar — 08:15 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik vandaag tij...Josligfiets — 08:02 PM
10km fietsen per bericht ;-)
Vandaag de 10.000 km...Josligfiets — 07:59 PM
Unieke fiets: Munzo TT van Fast FWD
Geen neiging maar sc...Willeke_IGKT — 07:28 PM
10km fietsen per bericht ;-)
27 km per berichtje ...Bob Hagendijk — 07:20 PM
Unieke fiets: Munzo TT van Fast FWD
Wat ik zo leuk en aa...HansNL — 07:16 PM
10km fietsen per bericht ;-)
376 x 10, voorlopig ...Arend-Jan — 07:16 PM
10km fietsen per bericht ;-)
Jij krijg alle waard...Fietsbennie — 07:09 PM