Berichten: 1.543
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 350
2992 x bedankt in 1400 berichten
Ik heb ook ooit in Sloten op de binnenbaan gefietst. De extra snelheid merkte ik wel. Het is een mooie vlakke baan. In Alkmaar had je ooit een betonbaan die nogal hobbelde. Ik werd er in Sloten ook wat duizelig van, dat was echt onaangenaam. Ik heb bij beter weer ook in Almaar en Keulen op de baan gefietst, daar ging het wel. Mogelijk ook in combinatie met de kou en een lange autorit. Mijn vrouw vond dat ik me druk maakte om niks, was helemaal niet zo steil. Toen heb ik haar gevraagd maar eens boven in de bocht te gaan kijken. Dat is echt best steil.
Zolang je op tempo fietst, boven de 30, moet het goed gaan, en dat doe je eigenlijk altijd wel. Remmen moet je ook niet doen, heb ik wel gezien. De grip is wel beperkt. Baanfietsen hebben niet voor niks geen remmen. De rondjes gaan best snel. Je kunt ook van bovenuit de bocht wat naar beneden, bergje af rijden.
Ik ben nooit met een velomobiel op de baan geweest.
Berichten: 363
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 194
1085 x bedankt in 359 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Arend-Jan.)
Het heeft mij in ieder geval extra ontzag gegeven voor 'normale' baanwielrenners. Want ik kan in de vm rondjes draaien iets boven de 60 per uur, maar de G-krachten beginnen dan al aardig op te lopen.
Dat er ook mensen zijn die dat op een ongestroomlijnde baanfiets doen, en dan zelfs nog wat sneller, vind ik echt enorm indrukwekkend.
Over snelheid gesproken: met een velomobiel ben je buiten sneller, want diezelfde G-krachten vergroten de rolweerstand gewoon. Bij mijn (toen verlaagde) SnoekL begon er boven de 60 in de bochten iets aan te lopen, simpelweg omdat hij zo diep in zn vering gedrukt werd.