Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorvering aanpassen van een Flevobike Bike
#1
Beste allemaal,

Ik ben het zat om steeds maar weer gelanceerd te worden bij een verkeersdrempel of een ander hobbeltje, dus ben van plan om de rubberen voordemper van m'n Flevobike bike te vervangen door een schokbreker op lucht met rebound functionaliteit.
Het frame zal natuurlijk aangepast moeten gaan worden. daarna stralen en poedercoaten.
Ik denk dat het moet kunnen.
Wordt een leuk projectje.

Ik heb in ieder geval een vraag:

Weet iemand waar die twee nokje voor dienen die aan de voorvork zijn gemonteerd?
zie foto's:
https://drive.google.com/file/d/15vtPBpf...drive_link
https://drive.google.com/file/d/1pEtEv-l...drive_link

[Afbeelding: view?usp=drivesdk]

Groet,
René Hinloopen
Ligfietsjes:
  • HP Velotechnik Grasshopper FX
  • Cruzbike S40
  • Flevobike basic, bike, racer, trike
  • Nazca Quetzal E-tandem
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#2
Ik denk niet dat die standaard zijn. Misschien dat iemand bedacht had daar een beugelslot aan te maken. Ooit waren daar systemen voor met een soort van buisje waar dan 1 pootje van het slot door ging. Ik ben er vrij zeker van dat ze niet standaard op een Flevobike zitten.

Meet ook even na hoeveel ruimte je hebt voor een veerelement in het kleine hoekje daar tussen frame en vork. Dat houdt niet over, vrees ik.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
(21-Feb-2025, 11:15 AM)Jeroen S schreef: Ik denk niet dat die standaard zijn. Misschien dat iemand bedacht had daar een beugelslot aan te maken. Ooit waren daar systemen voor met een soort van buisje waar dan 1 pootje van het slot door ging. Ik ben er vrij zeker van dat ze niet standaard op een Flevobike zitten.

Meet ook even na hoeveel ruimte je hebt voor een veerelement in het kleine hoekje daar tussen frame en vork. Dat houdt niet over, vrees ik.

Ok bedankt voor de tips.
Ja, ik slijp ze er denk ik maar vanaf.
Ik denk dat een luchtschokbrekertje van 120mm of 125mm hart op hart montageoog net gaat lukken. Er moet wel wat geknutseld gaan worden aan het frame.
Die driehoek waar het rubberen blok nu tegenaan zit geschroefd moet er voor een deel af.
Ligfietsjes:
  • HP Velotechnik Grasshopper FX
  • Cruzbike S40
  • Flevobike basic, bike, racer, trike
  • Nazca Quetzal E-tandem
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(23-Feb-2025, 12:21 AM)renehin schreef: Ik denk dat een luchtschokbrekertje van 120mm of 125mm hart op hart montageoog net gaat lukken. 

Ik zag dat je ook een advertentie had geplaatst. Nou maar hopen dat er iemand reageert.

https://ligfiets.net/advertisements/20350
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ja klopt!
In m’n zoektocht/onderzoek deze week stuitte ik op de Flevobike-Air.
Dat zou natuurlijk nog mooier zijn.
Maar ja, die zijn erg zeldzaam.
Toch maar oproepje geplaatst.
Niet geschoten is altijd mis.

Ook een “te koop gevraagd” op MP gezet
Wie weet lukt het.

Tevens een mail gestuurd naar Gert Tempelman of hij misschien het laswerk kan aannemen/uitvoeren.
Als er eentje is die het zou kunnen is hij het wel denk ik.
Ligfietsjes:
  • HP Velotechnik Grasshopper FX
  • Cruzbike S40
  • Flevobike basic, bike, racer, trike
  • Nazca Quetzal E-tandem
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Ik heb ooit ook dat plan gehad; één van de problemen die ik ook wilde oplossen was dat de ketting over de voorvork ging bij de laatste versnelling.
Zie het plaatje hieronder
[Afbeelding: s!AvWLUt0NRnsU3gQysnV4n_I7kwxr?embed=1&w...eight=1536]

Eén probleem waar ik tegen aanliep was de ruimte voor de demper. Het scharnierpunt naar voren geplaatsen zou het moeten oplossen.
Hieronder hoe ik het zou willen hebben:
[Afbeelding: s!AvWLUt0NRnsU3XWIgVmqYfOPLrEo?embed=1&w...eight=1536]

Ik zoek vanavond even naar andere foto's
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , renehin
#7
(24-Feb-2025, 11:52 AM)tiemen schreef: Ik heb ooit ook dat plan gehad; één van de problemen die ik ook wilde oplossen was dat de ketting over de voorvork ging bij de laatste versnelling.
Zie het plaatje hieronder
[Afbeelding: s!AvWLUt0NRnsU3gQysnV4n_I7kwxr?embed=1&w...eight=1536]

Eén probleem waar ik tegen aanliep was de ruimte voor de demper. Het scharnierpunt naar voren geplaatsen zou het moeten oplossen.
Hieronder hoe ik het zou willen hebben:
[Afbeelding: s!AvWLUt0NRnsU3XWIgVmqYfOPLrEo?embed=1&w...eight=1536]

Ik zoek vanavond even naar andere foto's

ok! ben benieuwd.
Ik heb gelukkig geen last van een ratelende ketting over de voorvork bij gebruik kleinste tandkransje.
Kan zijn dat mijn bracket iets meer naar achteren staat, ik rijd namelijk met 155 mm crank lengte
Ligfietsjes:
  • HP Velotechnik Grasshopper FX
  • Cruzbike S40
  • Flevobike basic, bike, racer, trike
  • Nazca Quetzal E-tandem
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Dat oogje voor de demper hoeft niet bovenop de achtervork te komen, het kan ook er onder. Verder moet je opletten dat de demper niet schuin achterover zit, dan veranderen de hefboomverhoudingen negatief, en gaat het bij verder inveren steeds lichter, dat wil je niet. Het moest juist zwaarder worden.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Uiteindelijk had ik dit ervan laten maken bij een lasser.
Het ziet er mooi uit maar als de voorvork helemaal inveerde sleepte de demper over de band.
[Afbeelding: s!AvWLUt0NRnsUhIpu7ogiKh7snAH8uQ?embed=1...height=600]
UIteindelijk heb ik de fiets weggedaan (via ligfiets.net) toen ik een Flevoracer had gekocht.
Daar fiets ik nu op.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , renehin
#10
Hoi Jeroen, 

Wat bedoel je met achtervork?
Het rubber blok op de achtervork vind ik prima. 
Dat wil ik zo laten. 

Mvg
René
Ligfietsjes:
  • HP Velotechnik Grasshopper FX
  • Cruzbike S40
  • Flevobike basic, bike, racer, trike
  • Nazca Quetzal E-tandem
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
#11
(24-Feb-2025, 10:35 PM)tiemen schreef: Uiteindelijk had ik dit ervan laten maken bij een lasser.
Het ziet er mooi uit maar als de voorvork helemaal inveerde sleepte de demper over de band.
[Afbeelding: s!AvWLUt0NRnsUhIpu7ogiKh7snAH8uQ?embed=1...height=600]
UIteindelijk heb ik de fiets weggedaan (via ligfiets.net) toen ik een Flevoracer had gekocht.
Daar fiets ik nu op.

Hoi Tiemen,

Weet je nog de lengte van de schokbreker die je gebruikt hebt aan de voorkant?

mvg
René
Ligfietsjes:
  • HP Velotechnik Grasshopper FX
  • Cruzbike S40
  • Flevobike basic, bike, racer, trike
  • Nazca Quetzal E-tandem
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(25-Feb-2025, 02:55 PM)renehin schreef: Hoi Tiemen,

Weet je nog de lengte van de schokbreker die je gebruikt hebt aan de voorkant?

mvg
René

Hi René,

Helaas dat weet ik niet meer, het is ook zo lang geleden.
ik denk iets van 2011 ofzo.

Groet, Tiemen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , renehin
#13
René ik raak steeds in de war van die ketting bij de voorvork, dan denk ik dat het de achtervork is, want daar loopt de ketting immers. Als het een voorvork was, zou er wel een balhoofd te zien zijn. Meestal al dan, bij Flevobikes natuurlijk niet.

Wat er bij de fiets van Tiemen waarschijnlijk gebeurde is dat bij het inveren de hoek van het veerelement ten opzichte van de voorvork veranderde. In plaats van naar voren hangend, tov de voorvork, gaat deze naar achteren hangen, weer tov de voorvork. Daardoor komt ie dan toch tegen de band. Het bevestigingspunt op het frame zou wat verder naar voren moeten zitten. Dat past echter niet met deze demperlengte, je hebt dan een kortere demper nodig. Knip eens een kartonversie van zo'n demper die kun je naast het frame houden.

Heel veel voorkomend is een demperlengte van 165mm, er zijn kortere te vinden. Kijk ook even naar de veerweg die je dan hebt. Ik gok zo'n 35mm aan het element. Ik vermoed dat dit meer is als bij het rubberblok.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(26-Feb-2025, 08:29 AM)Jeroen S schreef: René ik raak steeds in de war van die ketting bij de voorvork, dan denk ik dat het de achtervork is, want daar loopt de ketting immers. Als het een voorvork was, zou er wel een balhoofd te zien zijn. Meestal al dan, bij Flevobikes natuurlijk niet.

Wat er bij de fiets van Tiemen waarschijnlijk gebeurde is dat bij het inveren de hoek van het veerelement ten opzichte van de voorvork veranderde. In plaats van naar voren hangend, tov de voorvork, gaat deze naar achteren hangen, weer tov de voorvork. Daardoor komt ie dan toch tegen de band. Het bevestigingspunt op het frame zou wat verder naar voren moeten zitten. Dat past echter niet met deze demperlengte, je hebt dan een kortere demper nodig. Knip eens een kartonversie van zo'n demper die kun je naast het frame houden.

Heel veel voorkomend is een demperlengte van 165mm, er zijn kortere te vinden. Kijk ook even naar de veerweg die je dan hebt. Ik gok zo'n 35mm aan het element. Ik vermoed dat dit meer is als bij het rubberblok.

Hoi Jeroen,
Inderdaad, een kortere demper zal beter zijn. Ik heb ze gezien van 125 mm. Of natuurlijk zoals bij de Flevobike-air aan de voorkant van de voorvork de demper monteren. Dan kan de demper iets opschuiven naar voren. Bij inveren van de voorvork moet hij niet platter komen te liggen nee. De hoek tussen de demper en het liggende framedeel moet als het even kan hetzelfde blijven. 
Ik denk dat het wel gaat lukken. Ik wil ook nog een voorspatbord monteren om de boel schoon te houden. En het liefst ook nog een gocycle bandje… 
Zal krap worden
Ligfietsjes:
  • HP Velotechnik Grasshopper FX
  • Cruzbike S40
  • Flevobike basic, bike, racer, trike
  • Nazca Quetzal E-tandem
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Project rubber blok voorvork vervangen door airshock met rebound geslaagd!



De fiets rijdt zeeeer goed het is een andere fiets geworden. Dat stuiteren is volledig verleden tijd en ik durf nu met flinke snelheid over verkeersdrempels zonder bang te zijn om gelanceerd te worden.

zie onderstaande foto's





[Afbeelding: 1-signal-2025-03-24-171832.jpg]    [Afbeelding: Afbeelding-van-Whats-App-op-2025-05-10-o...ff128b.jpg]    [Afbeelding: Afbeelding-van-Whats-App-op-2025-05-10-o...042f70.jpg]



[Afbeelding: Afbeelding-van-Whats-App-op-2025-05-10-o...553d9f.jpg]    [Afbeelding: Afbeelding-van-Whats-App-op-2025-05-10-o...4fda48.jpg]



[Afbeelding: 2-signal-2025-04-10-091601.jpg]    [Afbeelding: 3-signal-2025-04-10-091601.jpg]



[Afbeelding: 4-signal-2025-05-08-174449.jpg]    [Afbeelding: 5-signal-2025-05-08-174449.jpg]




[Afbeelding: 6-signal-2025-05-08-174449.jpg]    [Afbeelding: Afbeelding-van-Whats-App-op-2025-05-10-o...c16ed8.jpg]




[Afbeelding: Afbeelding-van-Whats-App-op-2025-05-10-o...d7108d.jpg]    [Afbeelding: Afbeelding-van-Whats-App-op-2025-05-10-o...4147d8.jpg]




[Afbeelding: Afbeelding-van-Whats-App-op-2025-05-10-o...bb0588.jpg]




[Afbeelding: Afbeelding-van-Whats-App-op-2025-05-10-o...4d92b5.jpg]



Groet,


René Hinloopen
Ligfietsjes:
  • HP Velotechnik Grasshopper FX
  • Cruzbike S40
  • Flevobike basic, bike, racer, trike
  • Nazca Quetzal E-tandem
Antwoord }
#16
Wat een gave fiets zo met die dikke banden en de spatborden die er strak boven zitten. Prachtig.

Mooi kleurtje ook.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Dat is wel de mooiste FlevoBike die ik ooit gezien heb. Strak gedaan, ook met die wieltjes.
Heeft de vork nog voldoende torsiestijfheid? Op de racer is dat achter al een dingetje.
De plaat die je hebt weggehaald draagt daar flink aan bij. Maar met deze steile vorkstand en kleine wieltjes kan het ook meevallen.
Top!
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Zo, ben ik even jaloers!

Dat ziet er heel goed uit, en een lekker kleurtje!
Ontzettend netjes gedaan zo te zien.
Heel veel fiets plezier, de flevobike rijdt al zo lekker maar zo rijd ie nog beter!

Heb je het lassen zelf gedaan?
En het scharnierpunt van de voorvork heb je naar voren geplaatst?
Ik wilde dat graag omdat ik vrij lang ben en als de trapas naar voren zette sleepte de ketting over de vork.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Complimenten!
Vette fiets zeg.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , renehin
#20
Ja, tof dit  thumb
Mooi aangepakt en ook erg fraai afgemaakt zo in knaloranje!  Cool
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , renehin
#21
Ziet er erg mooi uit ja! En nog goed fietsen ook!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Heel fraai opgelost, en dan gelijk een fijn kleurtje erover. Er komt wel een behoorlijke buigbelasting op die bout in de vork, waarmee het veerelement aan de vork zit. Dat zou ik wel een beetje in de gaten houden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
(9 uren geleden)Jeroen S schreef: Heel fraai opgelost, en dan gelijk een fijn kleurtje erover. Er komt wel een behoorlijke buigbelasting op die bout in de vork, waarmee het veerelement aan de vork zit. Dat zou ik wel een beetje in de gaten houden.

Hoi Jeroen,
Ik denk dat het meevalt.
De vork staat vrij stijl en deze oplossing heb ik gekopieerd van de Flevobike Air oplossing, ooit door Flevobike zelf op de markt gebracht.
zie:
[Afbeelding: Flevobike-air.jpg]

Maar ik ga het zeker in de gaten houden

(, 09:38 AM)tiemen schreef: Zo, ben ik even jaloers!

Dat ziet er heel goed uit, en een lekker kleurtje!
Ontzettend netjes gedaan zo te zien.
Heel veel fiets plezier, de flevobike rijdt al zo lekker maar zo rijd ie nog beter!

Heb je het lassen zelf gedaan?
En het scharnierpunt van de voorvork heb je naar voren geplaatst?
Ik wilde dat graag omdat ik vrij lang ben en als de trapas naar voren zette sleepte de ketting over de vork.

Hoi Tiemen,

Bedankt voor het compliment!
Ik heb het wegslijpen van de metalen delen en het bepalen waar de schokbreker moet komen zelf gedaan, het een en ander met lijmklemmen vastgezet en daarmee naar de lasser bij mij in de buurt gegaan. Die heeft het zeer vakkundig vastgelast.
Daarna maar hopen of de schokbreker past. Gelukkig deed die dat. Achteraf heb ik iets teveel van het plaatwerk van de voorvork weggeslepen, maar ik denk niet dat zoals het nu is de voorvork gaat torderen.
Het scharnierpunt van de voorvork heb ik niet gewijzigd. Wat je kan doen is een kettinggeleidebuisje (Tempelman) plaatsen. Zoals op de foto's te zien. Dit voorkomt dat je broek vies wordt en in jouw geval ook dat de ketting over de voorvork ratelt.

Groet

(, 12:35 PM)Bob Hagendijk schreef: Ziet er erg mooi uit ja! En nog goed fietsen ook!

Bedankt Bob voor het compliment!

Groet,
René

(, 09:35 AM)Merijn schreef: Dat is wel de mooiste FlevoBike die ik ooit gezien heb. Strak gedaan, ook met die wieltjes.
Heeft de vork nog voldoende torsiestijfheid? Op de racer is dat achter al een dingetje.
De plaat die je hebt weggehaald draagt daar flink aan bij. Maar met deze steile vorkstand en kleine wieltjes kan het ook meevallen.
Top!

Hoi Merijn,

Bedankt voor het compliment!
Ja dat vond ik ook een dingetje. Ik heb iets teveel plaatwerk weggeslepen denk ik. Maar ik geloof ook dat het geen kwaad kan. Ik rijd er nu inmiddels een paar dagen mee en merk niets van torderen van de voorvork of ander vreemd rijgedrag. Het rijdt echt heel goed. Niet alleen verkeersdrempels kan ik gewoon schuin nemen, maar ook andere obstakels en dat gewoon met je handen op je buik. Het rijdt verrassend goed. Ik had heerlijk gezegd niet verwacht dat die airshock zo'n enorm verschil kan maken. Ik heb wel de rebound demping op maximaal gezet.

Groet,
René

(, 09:33 AM)Wim -de roetsende schreef: Wat een gave fiets zo met die dikke banden en de spatborden die er strak boven zitten. Prachtig.

Mooi kleurtje ook.

Bedankt Wim voor het compliment!

Groet,
René

(, 12:06 PM)Arend-Jan schreef: Ja, tof dit  thumb
Mooi aangepakt en ook erg fraai afgemaakt zo in knaloranje!  Cool

Bedankt Arend-Jan voor het compliment!

Groet,
René

(, 11:59 AM)martinus schreef: Complimenten!
Vette fiets zeg.

Bedankt Martinus voor het compliment!

Groet,
René
Ligfietsjes:
  • HP Velotechnik Grasshopper FX
  • Cruzbike S40
  • Flevobike basic, bike, racer, trike
  • Nazca Quetzal E-tandem
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Project Wizard 2.0
Ik heb een ligfiets ...De tovenaar — 08:06 AM
Voorvering aanpassen van een Flevobike ...
Heel fraai opgelos...renehin — 11:20 PM
Ervaringen met de Tuna
Ik denk dat het alle...Jeroen S — 11:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
;) Oren die een beet...Jeroen S — 11:14 PM
Mijn nieuw(st)e M-racer, Garfield
Bij m'n redelijk rec...Jeroen S — 11:04 PM
Voorvering aanpassen van een Flevobike ...
Heel fraai opgelost,...Jeroen S — 10:53 PM
Medeliggers onderweg
Dank je, Goed om elk...Roepers — 10:28 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goed bezig Bart. I...Bart Verbeek — 10:01 PM
Ervaringen met de Tuna
Maak maar eens e...Hardloper — 09:44 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Verstandig dat je na...Lig-hen — 09:43 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
en ook asfalt met ...Roepers — 09:32 PM
Ervaringen met de Tuna
Maak maar eens een...Wim -de roetsende — 08:09 PM
Ervaringen met de Tuna
Maak maar eens een...365cycle — 08:09 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag heb ik de HP...Tom Fekkes — 08:05 PM
Ervaringen met de Tuna
Toen ik de Tuna ...Hardloper — 08:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik denk het niet. Fi...365cycle — 07:40 PM
Ervaringen met de Tuna
Toen ik de Tuna ...renevoorburg — 07:22 PM