Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2025
Bedankt: 4
11 x bedankt in 5 berichten
Ik heb jarenlang (bijna 18) in een Flevo Alleweder gelegen. De fiets heeft meer dan 2 wielen en is breder dan 75cm dus kies ik daar waar het uitkomt de hoofdrijbaan. Nooit problemen gehad met detectielussen. Ik rij op tot de stopstreep en in de eerstvolgende ronde krijg ik keurig groen, ook als er geen auwto achter me staat.
Op het forum lees ik wel eens over velonauten die niet door de lus worden gedetecteerd. Zij opperen dat dat met een magneet is op te lossen. Ik lach smalend want mijn aluminium vm heeft meer dan voldoende flux-massa....
...en nu rij ik zelf zo'n polyester kano-op-wielen. Op fietspaden met lussen: geen probleem. Genoeg staal in een Quest. Maar op de kruising bij mij om de hoek sta ik ineens te wachten tot ik wortel schiet. WTF?
Toch maar weer die draadjes opgezocht waarin de magneten werden geopperd. Zou het helpen? Jammer: Google Groups bestaat niet meer. Hier op het forum kan ik ook niks vinden. Help?
Natuurlijk ga ik het gewoon uitproberen. Neemt niet weg dat ik erg benieuwd ben naar de wetenschappelijke onderbouwing die bevestigt of ontkracht dat je het electromagnetische veld van een detectielus voldoende kunt verstoren met een neodymium magneetje (of 2) dat de electronica denkt dat er een motor of auwto over de lus rijdt. Iemand?
== LFB == LigFietsend Bakkertje == Quest77 ==
- Flevobike Alleweder A2 (alu)
- Challenge Focus Sport (rood)
- Quest 77 "Quets" (blauw)
== ligfietser - velonaut - techie - knutselsmurf ==
Berichten: 6.235
Topics: 157
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2374
8233 x bedankt in 4020 berichten
Wat leuk, heb jij de Kwets oftewel de Quets van Hayco.
Die vm heeft al veel ervaring. Zul je vast wel merken tijdens het rijden
Pas maar op dat de Kwets niet opeens op 2 wielen gaat rijden, want dat deed zijn vorige eigenaar zeer regelmatig. Die vm weet dus hoe het moet

Zelfs tijdens wedstrijden op het circuit van Zandvoort.
Wat verkeerslichten betreft kan ik je niet helpen.
Ik druk nooit op knopjes en sta ook regelmatig in/op een auto-rijstrook, maar in 99,9% van de gevallen springt het licht na verloop van tijd op groen of op oranje of op rood.
Ik heb geen magneten, ik heb geen ijzeren lus, ik heb gewoon een vm van carbon.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.950
Topics: 100
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3314
3564 x bedankt in 2428 berichten
Mijn QV heeft geen problemen met het niet op groen springen van de verkeerslichten. Zelfs op fietspaden zie ik dat ik herkend wordt. Het lampje van de drukknop gaat branden. Maar volgens mij is er een YouTube filmpje hierover van de Fin Saukki. Die reed eerst met een quest en nu met de Bülk en de QV. In het oranje
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 28
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2024
Bedankt: 29
85 x bedankt in 28 berichten
Heel veel aluminiumfolie!
Of een grote ring van doorlopend aluminium tape of draad een lus creëeren zou denk ik theoretisch ook moeten werken, om het veld way door de lus in de weg wordt gecreerd
Berichten: 2.950
Topics: 100
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3314
3564 x bedankt in 2428 berichten
, 07:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 07:04 PM door Hardloper.)
Precies, dit is het filmpje wat ik bedoelde.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 55
Topics: 4
Lid sinds: Jul 2017
Bedankt: 9
40 x bedankt in 25 berichten
Ik zit niet in de wegenbouw maar zover ik weet werk het volgens inductieve principe:
Hoe werkt een inductieve sensor?
Inductieve sensoren werken volgens het principe van verandering van inductie. Wat is dit precies? De sensor wekt een magnetisch veld op met behulp van de elektromagnetische spoel die zich in de kop van de sensor bevindt. In de praktijk houdt dit in dat wanneer een metalen object in de buurt van een inductieve sensor komt, de zogeheten impedantie in de spoel verandert. De verandering van deze impedantie hangt af van de afstand tussen het metalen object en de sensor.
Een belangrijk voordeel van inductieve sensoren is dat deze ongevoelig zijn voor niet-geleidende materialen zoals kunststof, rubber en steen. Daarnaast zijn de sensoren hierdoor niet vatbaar externe omgevingsfactoren zoals ophopingen van stof en vuil die de sensorkop kunnen bedekken of het inschijnen van (zon)licht die bij andere sensoren een valse detectie teweeg kunnen brengen.
Azub 6 - M5 M-racer - Raptobike 622 - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2025
Bedankt: 4
11 x bedankt in 5 berichten
Bedankt medeliggers! Dat erg grappige filmpje verklaarde inderdaad een hoop. In ieder geval duidelijk waarom mijn Flevo Alleweder, gemaakt van aluminium platen, elke lus prima triggert door het "skin-effect". Als ik het goed begrijp heeft het skin-effect alles te maken met een kooi van Faraday; de elektronen hebben de neiging om aan de buitenkant van een elektrisch geleidend materiaal te gaan zitten. Als de oppervlakte maar groot genoeg is, de dikte zou niets uit moeten maken, zitten er genoeg elektronen aan de buitenkant om de flux van de detectielus voldoende te verstoren.
Magneten zullen vermoedelijk weinig uithalen, voldoende (elektrisch) aaneengesloten alutape waarschijnlijk wel. Ga ik testen!
(gelukkig heb ik geen piepjes op mijn richtingaanwijzer)
== LFB == LigFietsend Bakkertje == Quest77 ==
- Flevobike Alleweder A2 (alu)
- Challenge Focus Sport (rood)
- Quest 77 "Quets" (blauw)
== ligfietser - velonaut - techie - knutselsmurf ==
Berichten: 11
Topics: 1
Lid sinds: Oct 2024
Bedankt: 2
42 x bedankt in 11 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door renevoorburg.)
Zoals je kan lezen in de reacties onder het filmpje van Sauki is het aannemelijk dat een stroomdraad in de vorm van een gesloten lus je de beste kansen geeft. Eventueel door de lus niet enkelvoudig te maken maar met meerdere windingen. ChatGPT bevestigt dat.
Zoals je in mijn bericht over ervaringen met de Tuna kan lezen, experimenteer ik daar nu mee. Met de Quest had ik na 200x één keer meegemaakt dat de garage op werk niet opende. Met de Tuna had ik dat al de 10e keer, afgelopen donderdag. Ongeacht waar ik m opstelde, het ding ging niet open.
Vrijdagochtend snel een lusje voorin de fiets gemaak (diameter zo groot als daar mogelijk) en ik kwam meteen binnen.
Statistisch zegt dit natuurlijk nog allemaal niets…
Berichten: 39
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2018
Bedankt: 204
78 x bedankt in 37 berichten
...en dan heb je nog detectielussen die zo slecht zijn afgesteld, dat zelfs een klein model auto (bv. een Smart of een Lotus Elise) niet wordt 'gezien'...
Maar in die gevallen ligt het dus echt niet aan je fiets en had de lus waarschijnlijk ook je Alleweder niet gezien...
Groetjes uit het Zuiden,
Oliver.
Mango 90 - KMX Tornado - Sinner Spirit - Quattrovelo 122