Zitting op maat zetten en op probleempje gestuit :(
|
Berichten: 2.323
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3537 x bedankt in 1943 berichten
27-Apr-2025, 08:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Apr-2025, 08:43 PM door ZoefZoef.)
Zojuist heb ik eindelijk een poging gedaan om het stoeltje van de QuestXS wat beter te zetten, zodat mn hoofd niet meer boven de smurfenmuts uitsteekt en de kap erop kan zonder dat mn hoofd als steun ervoor dient.
Helaas, de poging is voor nu even gestaakt. Waar ik aan de rechterkant vooronder een bout van de stoelophanging miste, leek de voorste bout voor en onder geen grip te krijgen.
De reden: geen schroefdraad aanwezig waar ie in asr kon grijpen. Ondertussen was van de tweede bout aan de onderzijde exacte dat schroefdraad in de wielkast losgekomen. Die trof ik onder de QuestXS aan, de andere mist dus kennelijk. Gek, want de bout was niet losgekomen?
Enfin, dat ding op de foto hieronder dus dat aan de binnenzijde tegen de wielkast zit.
Ik zal velomobiel vragen een nieuwe op te sturen, maar de vraag die nu rijst is, hoe ga ik dat ding op de juiste wijze weer monteren? Wiel eruit? Hele lange tang?
Help! Zat dat ding op de wielkast gelijmd?
Of.. kan ik ook gewoon met een enkele vastgezette bout aan een zijde van de bevestigingsplaat fietsen?
Stoeltje is nu volledig uit de quest gehaald. Zo eerst velomobiel maar even mailen, t
Berichten: 1.098
Topics: 29
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1871 x bedankt in 998 berichten
Dat ziet mij er op de foto uit als een carrosseriering met een moer er aan vast gelast. Ik heb geen idee hoe een Quest in elkaar zit, maar dat zal wel gedaan zijn om montage te vergemakkelijken. Wellicht bereik je met secondelijm hetzelfde.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 2.323
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3537 x bedankt in 1943 berichten
(27-Apr-2025, 08:50 PM)melle z schreef: Dat ziet mij er op de foto uit als een carrosseriering met een moer er aan vast gelast. Ik heb geen idee hoe een Quest in elkaar zit, maar dat zal wel gedaan zijn om montage te vergemakkelijken. Wellicht bereik je met secondelijm hetzelfde.
Klopt, het is een ring met een moer erop vastgelast Ik kan 'm helaas niet vinden dus mogelijk ben ik die elders een keer verloren.
Wil ik m opnieuw monteren vrees ik dat ik het wiel eruit moet halen en dat heb ik nog nooit gedaan. Ben ook huiverig ervoor om dar wel te doen eigenlijk.
Met een borgmoer en ring moet het ook kunnen, maar moet alsnog denk ik het wiel eruit?
Berichten: 607
Topics: 38
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 640
1565 x bedankt in 558 berichten
Voorwielen uit een Quest halen valt reuze mee hoor. Tenzij je hele dunne armpjes hebt of iemand ermee kent, lijkt mij de wielen eruit de makkelijkste oplossing.
Meteen de remmerij even smeren als je ze toch los hebt (want dat moet toch eens in de zoveel tijd, dan moeten die wielen er toch ook uit....)
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 2.323
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3537 x bedankt in 1943 berichten
(27-Apr-2025, 09:08 PM)TimSch schreef: Voorwielen uit een Quest halen valt reuze mee hoor. Tenzij je hele dunne armpjes hebt of iemand ermee kent, lijkt mij de wielen eruit de makkelijkste oplossing.
Meteen de remmerij even smeren als je ze toch los hebt (want dat moet toch eens in de zoveel tijd, dan moeten die wielen er toch ook uit....)
Zal de filmpjes online eens bekijken. Ik ben bang dat ik dingen los moet draaien en daarbij dingen ongewild verander. Een voorwiel of veerpoot loshalen is echt nieuw voor mij.
Bedacht ook net: zou een blindklinkmoer een optie kunnen zijn, en dan icm een wat smallere bout? Niet dat ik daar een tang of die blindklinkmoeren heb, maar dat is nog wel te regelen wellicht.
Berichten: 607
Topics: 38
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 640
1565 x bedankt in 558 berichten
Velomobiel.nl zelf heeft er instructiefilmpjes voor. Heel duidelijk vond ik. De veerpoten moeten dan inderdaad los, en veel kun je er niet aan mis doen denk ik.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 6.440
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2525
8652 x bedankt in 4216 berichten
(27-Apr-2025, 09:12 PM)ZoefZoef schreef: Zal de filmpjes online eens bekijken. Ik ben bang dat ik dingen los moet draaien en daarbij dingen ongewild verander. Een voorwiel of veerpoot loshalen is echt nieuw voor mij.
Belangrijkste is dat je de moeren bovenop de veerpoten niet te strak aandraait. Dan draai je de rubberen ringen stuk die er nog tussen zitten. Je hoeft ze dus alleen maar 'aan' te draaien.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 288
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 403
744 x bedankt in 284 berichten
bij mijn quest xs zaten ze ook los en zijn ze er weer terug in gelijmd en daarvoor hoefde de wielen er niet uit.
Berichten: 430
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 214
1305 x bedankt in 426 berichten
Precies, wielen hoeven er niet uit, ze zitten vrij laag (dicht bij de opening aan de onderkant), je kan er goed bij.
Even schoonmaken (modder lijmt niet goed) en terug erop lijmen (gebruik het boutje vanaf de binnenkant om hem vast te houden op de goede plek).
Berichten: 1.681
Topics: 10
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 465
3303 x bedankt in 1534 berichten
Ook van mijn kant, je kan er goed bij, van binnen even het boutje steken, of een fel lampje, dan zie je het gaatje beter. Volgens mij zaten ze bij de quest die ik ooit gedemonteerd heb gewoon met wat dubbelzijdig tape. Het lastige is dat je aan beide kanten van de wielkast werkt, en er maar 1 tegelijk kunt zien. Ook moet je arm om de hoek in de VM terwijl jij erbuiten blijft.
De veerpoten hoeven er niet uit, maar het kan wel helpen om het wiel aan de kant waar je aan het werk bent even de gunstige kant uit te sturen, zodat je meer ruimte hebt. Verder zou ik eerst even dat ronde dingetje vast plakken en dan later pas het stoeltje er weer in. Alles tegelijk, inclusief het ringetje of schijfje ofzo wat er ook nog tussen moet is erg veel gefriemel.
Ik lees tussen de regels door dat de schroefdraad een beetje uitgelubberd is. Dan is het misschien zinnig om een nieuwe te bestellen. Zoveel zal het niet kosten. Plakken moet je zelf doen.
Berichten: 2.323
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3537 x bedankt in 1943 berichten
De voorwielen verwijderen bleek gelukkig niet nodig. Grote tang erop klemmen bleek voldoende om het in mn eentje te doen. Je kan er zo bij..
Anyway, ik heb echt zitje nu iets aangepast maar het is niet optimaal. Nu kom ik mogelijk met mn knieën tegen de bovenkant, maar ik leg er wel lager in en als het goed is, steekt mn hoofd niet meer boven de smurfenmuts uit.
Toch maar even een mailtje sturen naar vm.nl. Aan de hand van mn postuur, binnenbeenlengte kunnen zij waarschijnlijk wel tips geven voor de beste instelling hoop ik.
Morgen even proefritje maken ermee.
Berichten: 6.440
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2525
8652 x bedankt in 4216 berichten
2 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door Wim -de roetsende.)
Met je knieën de bovenkant raken, gaat problemen opleveren.
Mijn ervaring is dat ik zo'n stoeltje een stuk of 6x moet verzetten, voordat die goed staat.
In de Milan is dat een lachtertje en gaat dat supersnel. In de XS en de DF is het een klein drama.
Keiharde wet is dat je eerst de onderkant goed zet en daarna het bovenste steuntje.
Soms krijg je die die dan net niet strak onder het stoeltje. Ik heb er nu iets meer velcro opgeplakt en nu zit het goed.
De bovenkant van het stoeltje moet namelijk goed aansluiten op het steuntje. Anders moet je stoel iedere keer buigen en dat gaat na verloop van tijd stuk (zeggen de mannen van velomobiel.nl). 1 of 2 mm zal niet zo snel een probleem zijn vermoed ik. Die velcro was dus niet echt nodig geweest, maar nu sluit het mooi aan.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
|
Gebruikers die dit topic lezen: twilwel, 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|