Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Podbike Frikar failliet?
#1
Vanmorgen vond ik een bericht dat Podbike uit Noorwegen, die de Frikar produceerden failliet zou zijn, ik ben voorzichtig met dit soort berichten maar verbazen doet het me niet, je hoorde te weinig van grootschalige verkoop.
De Quad zag er leuk uit vond ik, laag eigen gewicht, en je zit droog , met bagage ruimte, kan als fiets de weg op, dus zonder verzekering, helmplicht.
Daar is gelijk een nadeel, het 250 W motortje, dat beperkt de mogelijkheden, en dan de prijs, ik zag op Youtube een prijs van 12000€ , incl 2 accu"s wat natuurlijk niet iedereen op de plank heeft liggen.
Stemt me toch somber dat veel van dit soort projecten het het niet redden, en blijven steken in kleine productie aantallen en hoge verkoop prijzen, ook omdat de productie kosten in Noorwegen hoog zijn.
Misschien is er een Chinees die er wat in ziet, en het model stevig in de markt zet, het spijt me te moeten zeggen, maar hier in Europa kunnen we dat schijnbaar niet meer?, groet uit een koud Boheemse Woud.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#2
Ik kan mij nog herinneren toen ze op facebook een 3d concept plaatje hadden gepost en het hele marketing sprookje over de magische pedaal generator en hoe de frikar de auto ging vervangen en het oh zo groen was.. Vervolgens een prototype rammelbak van 80+ kilo en jaren later nog steeds de plastic rammelbak van 80+ kilo die langzaam uit elkaar vibreert als je er meer dan een meter in rijdt.


Doh
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#3
(17-May-2025, 08:56 AM)PlantageBohémien schreef: Vanmorgen vond ik een bericht dat Podbike uit Noorwegen, die de Frikar produceerden failliet zou zijn, ik ben voorzichtig met dit soort berichten maar verbazen doet het me niet, je hoorde te weinig van grootschalige verkoop.
De Quad zag er leuk uit vond ik, laag eigen gewicht, en je zit droog , met bagage ruimte, kan als fiets de weg op, dus zonder verzekering, helmplicht.
Daar is gelijk een nadeel, het 250 W motortje, dat beperkt de mogelijkheden, en dan de prijs, ik zag op Youtube een prijs van 12000€ , incl 2 accu"s wat natuurlijk niet iedereen op de plank heeft liggen.
Stemt me toch somber dat veel van dit soort projecten het het niet redden, en blijven steken in kleine productie aantallen en hoge verkoop prijzen, ook omdat de productie kosten in Noorwegen hoog zijn.
Misschien is er een Chinees die er wat in ziet, en het model stevig in de markt zet, het spijt me te moeten zeggen, maar hier in Europa kunnen we dat schijnbaar niet meer?, groet uit een koud Boheemse Woud.
CHOOSE YOUR COUNTRY
De linkjes werken niet meer, dus dat kan het bevestigen. Maar het verbaast me eigenlijk niks dat ze failliet zouden zijn. Veel investeringen en weinig opschaling aan productie. Ik maak me zorgen om de mensen die een Podbike al bezitten en die er eentje verwachten. Ik hoop ergens dat de app en andere software openbaar gaat komen. Zodat de gemeenschap het kan onderhouden, met beetje geluk zitten er software engineers onder de rijders. Zodat de support kan blijven. Anders is bij een kritieke fout. Dan werkt de fiets gewoon niet meer. Het moet me denken aan de van Moof fietsen.

Maar hoezo laag eigen gewicht. Ahum, meer dan 100kg ofzo woog hij. Deze til je niet even op zoals mijn QV van zeg maar 35kg. En als je dan max 250 watt op de wielen zet, omdat je niet de getrapte wattage aanvult met 250 watt. Dan heb je samen met het zware gewicht wel een potentieele uitdaging bij klimmen.

Je zegt zonder verzekering he. In een van de laatste Ligfiets& stond een verhaal dat een Velocar in NL anders is kwa regels dan in andere EU landen. Wanneer een Velocar te zwaar en/of te groot is, dan valt het niet meet onder EPAC  (“Electrically Power Assisted Cycles”). Ik mag de Velocar niet legaal besturen, want ik heb geen rijbewijs en ook geen brommer certificaat.
Ik kan zo niet een openbare bron vinden, maar de EPAC  regels in NL gooien roet in het even voor oa de Podbike. Dus ik denk dat er wel een verzekering nodig is.
[Afbeelding: image.png]
Als ik het plaatje moet weghalen, wegens copyright van het blad ligfiets&, laat me even weten.

Ik zou wel even alle cookies blokkeren, inclusief de gok reclames waar ik oh zo hekel aan heb.
De fabrikant van deze bijzondere e-bike is failliet

Op het Duitse forum heeft iemand een officiele nieuwsbericht gedeeld waarin het wordt bevestigd:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1786364
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#4
Ik schrok wel toen ik dit las. Ik hoopte op een succes voor Podbike, omdat ze in mijn ogen als enige iets unieks en veelbelovends deden.
Het was nooit een velomobiel, maar een 1-persoons trapauto met als doel automobilisten uit hun 5 persoons luiheidsmobielen te verleiden. Het lef om met een team van 6 europeanen de technische strijd aan te gaan met de volledige auto-industrie verdient wat mij betreft groot respect.

Was het ding te duur? Ja
Te zwaar? ja ik denk het wel, maar ik weet ook hoe moelijk het is om lichtgewicht constructies te maken
Lelijk? kwestie van smaak, ik vond hem wel aardig (een middenweg tussen futuristisch en praktisch)

De enige die een trapauto maakte die kon beginnen te tippen aan de ervaring van in een auto stappen, gewoon gaan zitten en achteloos wegrijden? Ik vind van wel.
Er zijn een handjevol concurrenten die iets soortgelijks proberen maar die hebben allemaal een (veel) hoger houtje-touwtje gehalte en zijn ook nog zwaarder (125-140kg als ik het me goed herinner).
Waar ging het mis voor de Frikar? Een veelbelovend concept en grote vraag naar een betaalbaar serie-geproduceerd model, snel (gehaast?) opschalen van prototype naar serieproduct met grote investeringen. Uit de pan lopende kosten en faillisement.
Voor eenieder die gemotiveerd is om iets te doen aan deze visie (meer fietsers ten koste van minder automobilisten) is dit waardevolle informatie; de sleutel naar succes (of in ieder geval een cruciaal deel van de uitdaging) is efficient opschalen van stukproductie naar serieproduct .
Antwoord }
#5
Zelf vind ik de Quadvelo een interessanter project. Deze heeft gewoon een traditionelen aandrijflijn met ondersteuning. Dus batterij leeg, je kan er nog mee rijden. Heuvel op, extra trappen en je hebt meer vermogen op de heuvel op te komen. Zo simpel mogelijk, zodat het niet te veel kapot aan kan gaan. En makkelijk te repareren als er dan toch iets. Maar de NL EPAC regels zorgen ervoor dat ik eerst een brommerbewijs moet halen voor ik erop de weg mee mag.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#6
Hmm, ik vind de Velion (ook wel bekend als VM45, van Katanga) echt de beste papieren hebben. Stabiel, makkelijke instap, niet ook in te zetten voor glastuinbouw en vermoedelijk daardoor wat koeler, ook te rijden als de motor uitvalt, en veel bruikbare bagageruimte.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#7
(09-Jun-2025, 01:25 PM)365cycle schreef: Hmm, ik vind de Velion (ook wel bekend als VM45, van Katanga) echt de beste papieren hebben. Stabiel, makkelijke instap, niet ook in te zetten voor glastuinbouw en vermoedelijk daardoor wat koeler, ook te rijden als de motor uitvalt, en veel bruikbare bagageruimte.

Alleen ziet dat ding er niet uit
. Iets wat in de wereld bij velomobielen toch wel belangrijk is. Bovendien flink breed, waardoor ie niet bepaald praktisch is op fietspaden.

Ik hoop op een doorstart van de podbike.. Dr ligt in principe een eindproduct, daar moet toch nog wel markt voor zijn om dat op te kopen en voort te zetten? Waarbij ik wel de kanttekening maak dat ik eigenlijk geen idee hoeveel er verkocht zijn  en wat de prijs is zoals ie nu is. Dr staat me alleen bij dat ie in d eloop van de jaren flink duurder is geworden dan initieel was gedacht. Dat werkt natuurlijk ook niet bepaald mee in het succesverhaal, maar toch. Zou jammer zijn als het echt helemaal einde oefening is en doorstart in een of andere vorm niet lukt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(09-Jun-2025, 01:25 PM)365cycle schreef: Hmm, ik vind de Velion (ook wel bekend als VM45, van Katanga) echt de beste papieren hebben. Stabiel, makkelijke instap, niet ook in te zetten voor glastuinbouw en vermoedelijk daardoor wat koeler, ook te rijden als de motor uitvalt, en veel bruikbare bagageruimte.
Die is inderdaad ook mega gaaf. Dat is ook het meeste een velomobiel. Ik zou hem best wel een keer willen uitproberen.

(09-Jun-2025, 01:32 PM)ZoefZoef schreef: Ik hoop op een doorstart van de podbike.. Dr ligt in principe een eindproduct, daar moet toch nog wel markt voor zijn om dat op te kopen en voort te zetten? Waarbij ik wel de kanttekening maak dat ik eigenlijk geen idee hoeveel er verkocht zijn  en wat de prijs is zoals ie nu is. Dr staat me alleen bij dat ie in d eloop van de jaren flink duurder is geworden dan initieel was gedacht. Dat werkt natuurlijk ook niet bepaald mee in het succesverhaal, maar toch. Zou jammer zijn als het echt helemaal einde oefening is en doorstart in een of andere vorm niet lukt.

Aangezien je actief bent op het DE zusterforum, kun je wel een schatting maken dat er zo'n 150 ofzo rondrijden. Ik zal het altijd wel een van Moof 4-wieler vinden. Beide hebben gewoon te veel hun eigen componenten willen bedenken, waar dan weer een storing in zit. Waarna je dure reparatie kosten hebt. Bedrijf failliet. Verder app afhankelijk. En dat je dan maar moet afwachten of je fiets wel lang blijft rijden heel lang.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Het draadje op het Duitse forum over de podbike heb ik een heel klein stukje gelezen maar dat is niet bepaald recent.

Tja, dat VanMoof.. ik snap je vergelijk. Ooit kocht ik een trike met een BionX ondersteuning erin. Dat reed best lekker, maar in de winter werd de accu wel minder qua capaciteit. Een nieuwe accu zou richting de 800 euro kosten. Dat type kon niet gereviseerd worden: het ding zat vol eigen softwareben was compleet dichtgetimmerd. Onderdelen zoals een printplaatje konden niet los geleverd worden. Bij het minste geringste zou je dus terug naar de winkel moeten en als er wat kapot zou je dus een berg geld kwijt zijn, ook als iets heel makkelijk zelf te fixen zou zijn zoals bij andere motors of accu's. Ik heb de trike dus maar verkocht: geen zin in dat soort toestanden.

En zo is het kennelijk dus ook met podbike, als ik het goed begrijp. Je zal maar zo'n ding gekocht hebben en er nu problemen mee krijgen. Of het ding willen verkopen.. ik vermoed dat je flink mag afschrijven erop nu zolang er geen doorstart of ook maar enige garantie dat toekomstige problemen verholpen kunnen of zullen worden.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#10
Wat je hier beschrijft is mijn grote kritiek op de Podbike. Quad velo is uit België : Mechelen. De verlichting gebeurd via een touchscreen, want dit is waterdicht. Ze hebben nog geen waterdichte alternatief. Ik heb beetje uitgevraagd. Ook van de Velio verwacht ik een relatief simpele reparatie. Dit concept draagt bij aan het overleven. Zo denk ik erover
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(09-Jun-2025, 01:51 PM)Hardloper schreef: Aangezien je actief bent op het DE zusterforum, kun je wel een schatting maken dat er zo'n 150 ofzo rondrijden. Ik zal het altijd wel een van Moof 4-wieler vinden. Beide hebben gewoon te veel hun eigen componenten willen bedenken, waar dan weer een storing in zit. Waarna je dure reparatie kosten hebt. Bedrijf failliet. Verder app afhankelijk. En dat je dan maar moet afwachten of je fiets wel lang blijft rijden heel lang.
Eigen componenten bedenken gebeurt om twee redenen:
  • Beter component dan standaard leverbaar
  • Vendor lock-in
Beide komen o.a. bij VanMoof voor. Soms zijn spullen er gewoon niet en moet je ze ontwerpen om een beter product te kunnen maken. In ons wereldje is een deel van de aandrijving van de QV daar een goed voorbeeld van.

Met de vendor lock-in heb ik problemen. Toch begrijp ik het in sommige situaties wel; de fietswereld zit vol smerige concurrentie. Probeer bijvoorbeeld maar eens zakelijk fietsonderdelen in te kopen; o.a. Shimano verkoopt alleen via twee grote verdelers (Pon, en de naam van de andere ben ik vergeten). Bij sommige fabrikanten is dat niet eens omdat ze niet willen, maar omdat het ze contractueel verboden is via andere partijen te werken. Die grote verdelers stellen vervolgens weer allerlei eisen aan jouw bedrijf; je moet bijvoorbeeld een winkel en/of aangesloten dealers hebben als je hun onderdelen wil inkopen, en als je een dealer bent hebben ze eisen en wensen over de merken die je voert. 
Een goed voorbeeld hiervan is ook de COVID-tijd: Velomobile World kon op dat moment niet zomaar doorgaan met fietsen bouwen, omdat bepaalde onderdelen gewoon niet geleverd werden. De leverancier had beperkte voorraad en grote merken (die veel groter inkopen) slokken dan alles op. I.p.v. een paar % minder fietsen van een grote partij bouwt de kleine partij wat hun betreft dan gewoon helemaal niets.

Wil je een nieuw en eigenwijs merk opzetten, dan is het dus goed mogelijk dat je bepaalde spullen niet kan inkopen. Er gaat dan weer ontwikkeltijd zitten in het realiseren van een alternatief. Behalve dat je dan sowieso je eigen ontwerp inzet (wat dus niet meer zomaar beschikbaar is als je failliet gaat), is het bij onderdelen waarvan je de productie uitbesteedt ook aantrekkelijk om die softwarematig te beveiligen, zodat jouw leverancier niet zomaar met anderen in zee kan gaan.

Als laatste is er bij VanMoof de standaard ingebouwde beveiliging; een VanMoof stelen gaat niet zomaar omdat het ding te traceren valt. Als dat er makkelijk uit te hacken is raakt het zijn waarde kwijt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de Tuna
De hoeveelheid fle...365cycle — 09:46 PM
Over de Roulandt
In Amerika had je ge...Roepers — 09:33 PM
Over de Roulandt
Dit was ook weer een...Tom Fekkes — 09:03 PM
Over de Roulandt
Leuk Wim, wellicht...wimjansen — 08:20 PM
Ervaringen met de Tuna
De hoeveelheid flex ...Frutsel — 08:17 PM
Hase pino verbouwing
Een langere rit moet...blokdoorn — 08:08 PM
Ervaringen met de Tuna
(Los van het feit ...365cycle — 08:01 PM
Hase pino verbouwing
Geweldig project! H...David Wielemaker — 07:46 PM
Ervaringen met de Tuna
Heb je ook dezelfde ...Frutsel — 07:38 PM
Windgeruis - Ervaring met noise canceli...
.......dus heb n...Boyd Maduro — 05:55 PM
Ervaringen met de Tuna
De aandrijflijn va...Wim -de roetsende — 05:51 PM
Ervaringen met de Tuna
Ik heb geen ervari...datakneder — 04:47 PM
Hase pino verbouwing
Het heeft lang stil ...blokdoorn — 04:30 PM
Ervaringen met de Tuna
 Hmm. Misschien to...Gideonaut — 04:24 PM
Ervaringen met de Tuna
Correct me if I'm ...datakneder — 02:58 PM
Ervaringen met de Tuna
Volgens mij hadden...365cycle — 02:14 PM
Ervaringen met de Tuna
Toch is dat verlie...datakneder — 12:28 PM