, 12:10 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 12:20 AM door Martin van Mourik.)
Ik heb de kettingloop van mijn Challenge Hurricane aangepast zodat zugtrum (trekkend deel) en leertrum (teruglopend deel) elkaar niet meer kruisen. De kettingrol waarover de leertrum loopt is naar voren verplaatst, als bevestigingspunt heb ik de twee bouten gebruikt waarmee de neuspijp vastgezet wordt.
![[Afbeelding: alternatief-bevestigingspunt-kettingrol.jpg]](https://i.postimg.cc/zDVk50hP/alternatief-bevestigingspunt-kettingrol.jpg)
![[Afbeelding: aangepaste-kettingloop.jpg]](https://i.postimg.cc/LhFPP5QG/aangepaste-kettingloop.jpg)
Voor de ophanging van de kettingrol heb ik een paar reststukjes aluminiumstrip van 2 millimeter dik gebruikt. Het was nog best een hoop gehannes om de twee gebogen stukken goed te krijgen. Ik heb geen bankschroef, dat was waarschijnlijk wel handig geweest. Ik heb het met een bahco en een tang gedaan. Ik heb ook nog met een rubberen hamer gewerkt terwijl ik een stuk tussen stukken metaal met een lijmklem op een werktafel had vastgezet.
Ik zag het gebruikte aluminium van 2 millimeter dik als makkelijk bewerkbaar maar slap materiaal. Het leek me waarschijnlijk dat ik nog iets zou moeten toevoegen om te zorgen dat het niet te veel zou inveren, bijvoorbeeld een blokje dat dit zou tegengaan. Met de moeite die het kostte om de twee gebogen stukken in de juiste vorm te krijgen werd me duidelijk dat het waarschijnlijk van zichzelf zo al stevig genoeg zou worden. Een paar keer viel zo'n begogen stukje uit mijn handen op de tegels en maakte dan een helder ping-geluid als een bel.
De aanpassing had geen gevolgen voor de lengte van de ketting, die heb ik niet hoeven aanpassen. Enerzijds staat de kettingrol zo'n 14 centimeter dichterbij het kettingblad. Anderzijds hangt de kettingrol ongeveer drie centimeter lager.
Als er vanuit de trappers kracht staat op de ketting dan loopt de zugtrum net een halve centimeter boven de kettingrol langs. De leertrum past zo net onder de zugtrum door en boven de voorvork langs. Met een verende voorvork was deze aangepaste kettingloop zo waarschijnlijk niet mogelijk geweest. Maar ik heb de vering al weer lang geleden uitgeschakeld, en dat bevalt nog steeds goed.
De originele gekruiste kettingloop heb ik altijd lelijk gevonden. Voor de efficientie van de kettingloop maakt het waarschijnlijk geen noemenswaarig verschil. Aan de ene kant is de zijdelingse hoek verdwenen waarmee de leertrum naast de zugtrum getrokken wordt. Aan de andere kant heb ik een iets scherpere hoek bij de kettingrol.
Ter hoogte van de kettingrol onder de zitting waar de zugtrum over loopt hangt de leertrum nu een paar centimeter er onder, terwijl deze vroeger tegen de kettingrol aan getrokken werd. Ik had daar een bevestiging zitten zodat de kettingbuis van de leertrum net niet tegen kettingrol aanliep.
Ik vind het fijn dat die kettingrol niet meer op een punt zit waar ik ongeveer met mijn knieholte steeds langskom tijdens het trappen, en ik vind het visueel een verbetering. Ik rij er inmiddels twee weken mee rond en het werkt goed en probleemloos.
![[Afbeelding: alternatief-bevestigingspunt-kettingrol.jpg]](https://i.postimg.cc/zDVk50hP/alternatief-bevestigingspunt-kettingrol.jpg)
![[Afbeelding: aangepaste-kettingloop.jpg]](https://i.postimg.cc/LhFPP5QG/aangepaste-kettingloop.jpg)
Voor de ophanging van de kettingrol heb ik een paar reststukjes aluminiumstrip van 2 millimeter dik gebruikt. Het was nog best een hoop gehannes om de twee gebogen stukken goed te krijgen. Ik heb geen bankschroef, dat was waarschijnlijk wel handig geweest. Ik heb het met een bahco en een tang gedaan. Ik heb ook nog met een rubberen hamer gewerkt terwijl ik een stuk tussen stukken metaal met een lijmklem op een werktafel had vastgezet.
Ik zag het gebruikte aluminium van 2 millimeter dik als makkelijk bewerkbaar maar slap materiaal. Het leek me waarschijnlijk dat ik nog iets zou moeten toevoegen om te zorgen dat het niet te veel zou inveren, bijvoorbeeld een blokje dat dit zou tegengaan. Met de moeite die het kostte om de twee gebogen stukken in de juiste vorm te krijgen werd me duidelijk dat het waarschijnlijk van zichzelf zo al stevig genoeg zou worden. Een paar keer viel zo'n begogen stukje uit mijn handen op de tegels en maakte dan een helder ping-geluid als een bel.
De aanpassing had geen gevolgen voor de lengte van de ketting, die heb ik niet hoeven aanpassen. Enerzijds staat de kettingrol zo'n 14 centimeter dichterbij het kettingblad. Anderzijds hangt de kettingrol ongeveer drie centimeter lager.
Als er vanuit de trappers kracht staat op de ketting dan loopt de zugtrum net een halve centimeter boven de kettingrol langs. De leertrum past zo net onder de zugtrum door en boven de voorvork langs. Met een verende voorvork was deze aangepaste kettingloop zo waarschijnlijk niet mogelijk geweest. Maar ik heb de vering al weer lang geleden uitgeschakeld, en dat bevalt nog steeds goed.
De originele gekruiste kettingloop heb ik altijd lelijk gevonden. Voor de efficientie van de kettingloop maakt het waarschijnlijk geen noemenswaarig verschil. Aan de ene kant is de zijdelingse hoek verdwenen waarmee de leertrum naast de zugtrum getrokken wordt. Aan de andere kant heb ik een iets scherpere hoek bij de kettingrol.
Ter hoogte van de kettingrol onder de zitting waar de zugtrum over loopt hangt de leertrum nu een paar centimeter er onder, terwijl deze vroeger tegen de kettingrol aan getrokken werd. Ik had daar een bevestiging zitten zodat de kettingbuis van de leertrum net niet tegen kettingrol aanliep.
Ik vind het fijn dat die kettingrol niet meer op een punt zit waar ik ongeveer met mijn knieholte steeds langskom tijdens het trappen, en ik vind het visueel een verbetering. Ik rij er inmiddels twee weken mee rond en het werkt goed en probleemloos.