M5 velgremmen gezocht
|
Berichten: 61
Topics: 7
Lid sinds: Jun 2018
Bedankt: 0
101 x bedankt in 55 berichten
Omdat het leuk is en omdat ik wat wil experimenteren met de kettingloop op mijn m-racer zoek ik een voorrem of eventueel een compleet setje van m5. Oorspronkelijk takkeduur, maar misschien is door de opkomst van de schijfremmen een setje ergens in de onderdelen bak beland.
Berichten: 1.116
Topics: 29
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1905 x bedankt in 1017 berichten
Uit nieuwsgierigheid, hoe zien die remmen eruit? Heb je toevallig een plaatje?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 2.669
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2472
2745 x bedankt in 1199 berichten
Ik denk dat hij deze bedoelt: klik!
Groet,
Marco
Berichten: 61
Topics: 7
Lid sinds: Jun 2018
Bedankt: 0
101 x bedankt in 55 berichten
, 10:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 10:41 PM door karimov.)
Klopt helemaal!
Ik zoek ze vooral omdat de voorrem net iets anders in elkaar lijkt te zitten. In plaats van de kabel die naar de rechterzijde wordt gevoerd loopt de kabel hier naar de linkerzijde en dat biedt misschien iets meer ruimte om wat te experimenteren met de kettingloop. Als iemand nog een tip heeft voor een andere ‘linker” voorrem, hoor ik die graag!
Het ziet er dan uit zoals op de fiets van zoefzoef die nu op marktplaats staat: https://ibb.co/bgnnVSTg
Berichten: 108
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2018
Bedankt: 39
205 x bedankt in 86 berichten
(, 10:39 PM)karimov schreef: Klopt helemaal!
Ik zoek ze vooral omdat de voorrem net iets anders in elkaar lijkt te zitten. In plaats van de kabel die naar de rechterzijde wordt gevoerd loopt de kabel hier naar de linkerzijde en dat biedt misschien iets meer ruimte om wat te experimenteren met de kettingloop. Als iemand nog een tip heeft voor een andere ‘linker” voorrem, hoor ik die graag!
Het ziet er dan uit zoals op de fiets van zoefzoef die nu op marktplaats staat: https://ibb.co/bgnnVSTg
Een alternatief is een rem voor een brompton of je rem ombouwen zoals op deze foto: https://cdn.webshopapp.com/shops/29906/f...dapter.jpg
Beide heb ik geprobeerd en met succes
Groet,
Piet K
Berichten: 23
Topics: 1
Lid sinds: Apr 2025
Bedankt: 59
41 x bedankt in 22 berichten
, 11:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:59 PM door liggende daan.)
(, 11:32 PM)Piet K schreef: (, 10:39 PM)karimov schreef: Klopt helemaal!
Ik zoek ze vooral omdat de voorrem net iets anders in elkaar lijkt te zitten. In plaats van de kabel die naar de rechterzijde wordt gevoerd loopt de kabel hier naar de linkerzijde en dat biedt misschien iets meer ruimte om wat te experimenteren met de kettingloop. Als iemand nog een tip heeft voor een andere ‘linker” voorrem, hoor ik die graag!
Het ziet er dan uit zoals op de fiets van zoefzoef die nu op marktplaats staat: https://ibb.co/bgnnVSTg
Een alternatief is een rem voor een brompton of je rem ombouwen zoals op deze foto: https://cdn.webshopapp.com/shops/29906/f...dapter.jpg
Beide heb ik geprobeerd en met succes
Groet,
Piet K
Wat is dat trouwens voor interessant 'tussenblokje/vulstukje' op de foto, tussen de vorkkroon en de remhoef Piet?
Berichten: 1.740
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 495
3433 x bedankt in 1593 berichten
Volgens mij is dat vulstukje een dingetje van Nazca, hadden ze op de 28er Gaucho. De naam is iets met adapter erin. En ik vermoed dat je daarvoor een achterrem met een kort boutje moet hebben. Kan zijn dat een van de amerikaanse merken ook zoiets had/heeft.
Brompton heb ik ook, wel opletten dat die net iets langere hoeven heeft. De minimale instelling is net een paar mm langer als de maximale met een gewone racerem. Laat zich denk ik wel uitfrezen of vijlen.
Van Diacompe is er ook nog 1, maar dat is een heel basic 70er jaren single pivot dingetje. Hier de 73 mm versie, er is ook nog een iets kortere. https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/dia-...lsrc=aw.ds
Berichten: 72
Topics: 4
Lid sinds: Jul 2017
Bedankt: 12
68 x bedankt in 42 berichten
Op de Performer Highracer met velgremmen zaten Tektro R725 remmen. Bijzondere was dat er twee keer een achterhoef was gemonteerd. Best leuk als je nieuwe besteld......
Google de Tektro eens, dit type is wellicht ook een idee. Mocht je ze kunnen vinden.
Azub Max - Sunrider - HP Speedmachine - Azub Fatty
Berichten: 1.116
Topics: 29
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1905 x bedankt in 1017 berichten
Interessant stukje freeswerk die M5 remmen; waarom is het nooit een succes geworden? Te duur of toch net teveel op het randje ontworpen zoals de duimremmen?
Ik heb met succes TRP (=Tektro) T925 achterhoeven als zowel voor- als achterrem gebruikt op verscheidene ligfietsen, daarbij kan de kabel zowel links als rechts gemonteerd worden. Ik kan vanavond wel even een foto maken.
Adaptertjes voor verschillende soorten remmen kun je op AliExpress/ eBay/ Amazon krijgen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 110
Topics: 11
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 7
163 x bedankt in 80 berichten
(, 10:39 PM)karimov schreef: Klopt helemaal!
Ik zoek ze vooral omdat de voorrem net iets anders in elkaar lijkt te zitten. In plaats van de kabel die naar de rechterzijde wordt gevoerd loopt de kabel hier naar de linkerzijde en dat biedt misschien iets meer ruimte om wat te experimenteren met de kettingloop. Als iemand nog een tip heeft voor een andere ‘linker” voorrem, hoor ik die graag!
Het ziet er dan uit zoals op de fiets van zoefzoef die nu op marktplaats staat: https://ibb.co/bgnnVSTg
Het verschil tussen links- en rechtstrekkende velgremmen gaat lang terug.
Toen ik nog racefietste (begin jaren 80) en een fiets opbouwde met de onderdelen die ik kon betalen, waren de linkstrekkende van onder andere Campagnolo en Dura-ace vreselijk duur en de rechtstrekkende van heel veel andere merken waaronder Shimano 600 waren wel op te brengen. Daar begon ik dan mee; na lang sparen kon ik een stel linkstrekkende remmen kopen van CLB en eindelijk zaten mijn kabels weer goed!
Het luisterde nauw. Remkabels "moesten" namelijk elkaar kruisen boven het stuur vanwege de esthetiek. Als je rechtstrekkende remmen had dan remde voor met rechts en achter met links, wat als verkeerd gold*, of je kabels kruisten niet, wat geen pan was.
Dit alles was in de prehistorie, de remkabels liepen buitenom en we schakelden aan de onderbuis.
We hadden ook draadloze navigatie, een zelf op een papiertje genoteerde routebeschrijving die met een wasknijper aan de boog van de remkabel zat.
Ach, laat me maar. Buiten mottert en miezert het en ik zit even lekker terug te zwijmelen.
* dat is nog altijd zo: mijn vakantiebukfiets, met schijfremmen weliswaar, remt "af fabriek" voor-met-links en achter-met-rechts.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Berichten: 1.116
Topics: 29
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1905 x bedankt in 1017 berichten
Waar ik woon (Engeland en Ierland) zitten de kabels standaard 'verkeerd om', zal wel met links verkeer te maken hebben. Ik kan er niet aan wennen, dus bij mijn fietsen zit voor links en achter rechts.
Dura Ace is overigens geen merk, maar een groep van Shimano. Bedoelde je Dia-Compe?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 61
Topics: 7
Lid sinds: Jun 2018
Bedankt: 0
101 x bedankt in 55 berichten
Interessant dat tussenstukje van Nazca, maar krijg je daarbij niet een vreemd hefboom effect? Die Tektro-remmen lijken me in eerste instantie een mooiere optie, maar ze zijn ook aardig schaars. Meerdere opties dus om de remkabel te verleggen!
Berichten: 1.116
Topics: 29
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1905 x bedankt in 1017 berichten
Hierbij de beloofde foto's van de TRP 925 rem. Het adaptertje om de kabel verder naar binnen te verplaatsen komt geloof ik van een andere TRP rem.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
|
Gebruikers die dit topic lezen:
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|