Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Experiment met maximumsnelheid op fietspad
#1
Wat vinden wij hier van?

Experiment in Nederland met maximumsnelheid op fietspad moet ongelukken terugdringen
11 juli 2025 - Gemeenten kunnen, als het aan het kabinet ligt, vanaf volgend jaar gaan experimenteren met een maximumsnelheid op fietspaden. De maatregel is bedoeld om het aantal fietsongelukken terug te dringen.

Dat voorstel staat in een meerjarenplan voor fietsveiligheid, dat demissionair minister Tieman (Infrastructuur) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Hij wil "de massa- en snelheidsverschillen op het fietspad" verminderen. Hij heeft nog niet bepaald hoe hoog de maximum snelheid moet worden. Dat is aan de gemeenten zelf.
Behalve met de maximumsnelheid voor elektrische fietsen kunnen gemeenten ook bekijken of het werkt om elektrische bakfietsen waarmee goederen worden vervoerd te verplaatsen van het fietspad naar de rijbaan.

'Maatwerk nodig'
Concrete wetgeving is nog niet in de maak. Tieman wil eerst kijken wat de experimenten opleveren. Aan de hand daarvan wordt bepaald of de verkeersregels overal moeten worden aangepast. Hij wijst erop dat het fietsverkeer in de stad iets anders is dan "in het buitengebied", en dat er daardoor misschien "wat meer maatwerk" nodig is. Tegelijkertijd wil hij straks ook geen "lappendeken" aan verschillende maatregelen.

Tieman schrijft aan Kamer dat er in 2024 675 mensen omkwamen in het verkeer en dat ruim een derde daarvan op de fiets zat. In 2023 raakten naar schatting 7400 personen ernstig gewond, van wie 70 procent door een fietsongeval.Voor aanvang van de ministerraad vanmorgen zei hij dat het fietspad van nu heel anders is dan het fietspad van tien jaar geleden "door alle ontwikkelingen in mobiliteit". Met name het aantal ongelukken met fatbikes baart hem zorgen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2574600-experimen...rugdringen
=========

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Paar gedachten: 

1) worden nu de ligfietsers en de racefietsers de dupe?

2a) is dit wel haalbaar? De politie is niet in staat de snelheid van (fatbikes) te controleren, zijn ze dan wél in staat de snelheid te controleren van (fatbikes + e-bakfietsen + e-bikes + gewone fietsen + racefietsen + ligfietsen) ? 

2b) alle fatbikes en e-bikes met gashendel zijn nu al verboden; sneller rijden dan 25 km/u is nu al verboden. Waarom handhaven ze dat niet? 

3) of is het Kabinet nu gewoon het probleem aan het verplaatsen? Zelf kunnen ze geen oplossing bedenken, nu moeten de gemeenten het maar oplossen. 

4) moet je niet de fietser méér ruimte geven? Als autowegen te vol zijn, dan gaan ze die verbreden. Dus als fietspaden te vol zijn, dan moeten ze die ook maar breder maken.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#2
Nou ik denk hoe gaan ze dit juridisch dichttimmeren. Ze roepen de hele tijd dat het juridisch niet mogelijk is, en het is een experiment. Waardoor ik er van uitga dat ze niets aan de wet gaan veranderen voor het experiment.

Ik vraag me ook afg hoe ze dat gaan regelen. Want je kunt niet een bord laten gelden alleen voor het fietspad. Een bord geldt of voor de gehele weg, of voor één specifieke rijbaan. En in de wet staat uitdrukkelijk dat het fietspad géén rijbaan is.

Het regelen in de APV zou leiden tot de consequentie dat voordat je een gemeente in fietst, je moet opzoeken wat de maximumsnelheden zijn op de fietspaden. Onwerkbaar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , 365cycle
#3
Ons fietsers meer ruimte geven vind ik een goed plan. Ons beperken tot max 25km/u vind ik een zeer slecht idee. Punt 1 beschrijft dit. Met 25km/u kan ik niet fatsoenlijk familie bezoeken plegen. Dan gaat het te lang duren. Ik zit met weinig inspanning aan de 25km/u.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , 365cycle
#4
Niks over nummerborden of wegenbelasting voor fietsen deze ronde?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , 365cycle
#5
Een lagere maximale snelheid op de fietspaden is volgens mij niet te handhaven, het lukt nu al niet om snorfietsen en e-bikes te beheersen. En je blijft verschillen houden.
Een verbod op inhalen is misschien een betere oplossing. Ik rij op een smal stads fietspad in Haarlem achter een bakfiets, met het VM inhalen lijkt mij ongelukken uitnodigen. Haalt er een andere bakfiets mij in en de bakfiets voor mij. Om vervolgens net voor ons stil te staan bij een stoplicht.

De eenvoudigste oplossing is volgens mij de auto's uit de steden halen. Dan kunnen wandelaars en fietsers de hele breedte van de weg gebruiken. Natuurlijk gaat dit niet (helemaal) lukken omdat auto's heilig zijn. Maar die delen van de steden die autoluw zijn hebben veel minder last van ongelukken waarbij fietsers overlijden.

Er zullen wegen blijven waar auto's mogen rijden, verlaag de snelheid daar tot max 30 en laat de fietsers kiezen waar op de weg zij willen rijden.

Laat snelle rijders ook buiten de stad kiezen waar op de weg ze horen. Speed pedelec rijders die 30 snel genoeg vinden op het fietspad en snelle race fietsers/snelle ligfietsers op de rijbaan, ongeacht de breedte van de fiets.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
#6
Tja, de fietspaden in de stad zelf zijn over het algemeen krap, met kruisingen/zijstraten, parkeerplaatsen aan de ene, en de stoep aan de andere kant.
Als ik daar al rij met een VM, dan ga ik niet zo hard.
In Amsterdam pak ik de weg wel. Dat schiet ook niet op, want de auto's mogen nog maar 30km/h, maar dat is veiliger dan het fietspad met 20km/h.

Zonder snelheidsmeter kan je niet verwachten dan een fietser weet hoe hard 'ie rijdt.
En zonder kenteken kunnen ze ook geen flitspalen gebruiken, dus zou de politie de straat op moeten om te handhaven. Dat doen ze nu ook al zo goed als niet voor illegale voertuigen. En die kunnen ze nog makkelijk in een fuik vangen, en op hun gemak checken, in plaats van per fiets laseren op snelheid

Los daarvan: Welke ernstige ongelukken gebeuren er op de fietspaden in de steden? Ik gok erop dat die ruim 225 dodelijke slachtoffers onder de fietsers niet omkwamen door een ongeval op een fietspad met medefietsers. Maar het is altijd makkelijk om victim blaming toe te passen. Hadden ze het toevallig ook weer over helmen?
Antwoord }
#7
Haalbaarheid lijkt bij dit kabinet niet erg hoog op de agenda te staan, het enige dat lijkt te tellen is inspelen op 'gevoelens' van kiezers. Ik zie weinig reden dit plannetje serieus te nemen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#8
(8 uren geleden)PieterTrapt schreef: (...)
1) worden nu de ligfietsers en de racefietsers de dupe?

2a) is dit wel haalbaar? De politie is niet in staat de snelheid van (fatbikes) te controleren, zijn ze dan wél in staat de snelheid te controleren van (fatbikes + e-bakfietsen + e-bikes + gewone fietsen + racefietsen + ligfietsen) ? 

2b) alle fatbikes en e-bikes met gashendel zijn nu al verboden; sneller rijden dan 25 km/u is nu al verboden. Waarom handhaven ze dat niet? 

3) of is het Kabinet nu gewoon het probleem aan het verplaatsen? Zelf kunnen ze geen oplossing bedenken, nu moeten de gemeenten het maar oplossen. 

4) moet je niet de fietser méér ruimte geven? Als autowegen te vol zijn, dan gaan ze die verbreden. Dus als fietspaden te vol zijn, dan moeten ze die ook maar breder maken.

1) Ja, als dit kabinet tot tastbare resultaten zou komen, mogelijk wel.
De goeden moeten onder de kwaden lijden, zie drempels, chicanes, 'nieuw authentiek wegdek',  en de diverse fuck-de-fietser oplossingen om kruisingen 'veiliger' te maken (zonder dat de onvolprezen automobilist hoeft te remmen, uiteraard!). Hier bij Staphorst ligt zo'n mooie 'fietsstraat, auto te gast'. Maar om er vanaf het fietspad te komen moet je voorrang geven aan de auto's die er 'te gast' komen...

2a+b)
Handhaafbaar is het wel. Prioriteit is het niet.
Wat m.i. op dit punt redelijk terecht is.
Mjn eigen datapuntjes van afgelopen ruime week (zeg, eerste 10 dagen van juli):

-ICE snorfietsen met 35+: 1 stuks, ofwel 100%
-Fatbikes met 30+: 0 stuks, ofwel 0%
-E-slimbikes met 30+: 2 stuks, zeg rond 1%. VanMoof of anderszins.
-Problematische gedragingen op/rond het fietspad. Euh, 100+ stuks ofzo? Belangrijkste factoren: E-bikende bejaarden die fietsen als een auto (i.e. alle beschikbare ruimte opeisen), matig tot niet gecontroleerde honden (en, minder in aantal maar minstens zo intimiderend, paarden), (deels) op het fietspad geparkeerde meertonners, toeristische E-scooters, onoplettende kinderen.       

Lees: Als er (in mijn omgeving) al problemen met fatbikes zijn, dan is het dat ze 'zoveel ruimte' op de weg (fietspad/trottoir) innemen, niet dat ze zo verbijsterend hard gaan. Een beetje dezelfde klacht die geldt voor wielrenners. Beiden betwisten de absolute heerschappij van Koning Auto. Hoe durven ze! Het meest verrassende is dat zeer vergelijkbaar gedrag van de e-bikende bejaarden meer wordt geaccepteerd. Ziet het kleine Koninkje met zijn voet op het gaspedaal en zijn hand op de claxon daar dan toch zijn eigen voorland?

3) Soms het goed dat Schoof-I als collectief hemeltergend incompetent is.
Het zal ook in dit geval weer veel geschreeuw en weinig wol zijn. Liever dat dat foute 'oplossingen' daadwerkelijk implementeren. Is het nog ver tot 29 oktober?

4) Inderdaad.
Maar in het huidige tijdsgewricht ben ik al lang blij dat ik een tweederangs weggebruiker ben, en geen tweederangs burger.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , 365cycle
#9
(7 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: De eenvoudigste oplossing is volgens mij de auto's uit de steden halen. Dan kunnen wandelaars en fietsers de hele breedte van de weg gebruiken. Natuurlijk gaat dit niet (helemaal) lukken omdat auto's heilig zijn. Maar die delen van de steden die autoluw zijn hebben veel minder last van ongelukken waarbij fietsers overlijden.

Er zullen wegen blijven waar auto's mogen rijden, verlaag de snelheid daar tot max 30 en laat de fietsers kiezen waar op de weg zij willen rijden.
Ik reed 34km/u op een weg, waar automobilisten te gast zijn. Zo'n zogenaamde fietsstraat, nou een auto die was dat even vergeten dat hij te gast is. Want die haalt mij in.

(7 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: De eenvoudigste oplossing is volgens mij de auto's uit de steden halen. Dan kunnen wandelaars en fietsers de hele breedte van de weg gebruiken. Natuurlijk gaat dit niet (helemaal) lukken omdat auto's heilig zijn. Maar die delen van de steden die autoluw zijn hebben veel minder last van ongelukken waarbij fietsers overlijden.

Er zullen wegen blijven waar auto's mogen rijden, verlaag de snelheid daar tot max 30 en laat de fietsers kiezen waar op de weg zij willen rijden.
Ik reed 34km/u op een weg, waar automobilisten te gast zijn. Zo'n zogenaamde fietsstraat, nou een auto die was dat even vergeten dat hij te gast is. Want die haalt mij in.

https://webwoordenboek.nl/kenniscentrum/...ietsstraat schreef:Hoeveel km per uur mag je rijden in een fietsstraat?
In de fietsstraat geldt een maximum snelheid van 30 kilometer per uur. Voor automobilisten is er in de straat geen ruimte om fietsers te passeren zonder daarmee tegemoetkomend verkeer te hinderen. De auto moet dus achter de fiets blijven totdat verkeer in de tegengestelde richting gepasseerd is.
Dus ik heb gelijk dat hij te snel ging.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , 365cycle
#10
https://webwoordenboek.nl/kenniscentrum/...ietsstraat schreef:Hoeveel km per uur mag je rijden in een fietsstraat?
In de fietsstraat geldt een maximum snelheid van 30 kilometer per uur. Voor automobilisten is er in de straat geen ruimte om fietsers te passeren zonder daarmee tegemoetkomend verkeer te hinderen. De auto moet dus achter de fiets blijven totdat verkeer in de tegengestelde richting gepasseerd is.
Dus ik heb gelijk dat hij te snel ging.
[/quote]

Niet helemaal waar. Een fietsstraat is een uitvinding van verkeerskundigen. Die hebben allerhande voorschriften en richtlijnen en daarin is de fietsstraat opgenomen en het voorschrift dat er daar een maximumsnelheid van 30km/h moet gelden. Dat moet dus wel afgedwongen worden met een 30-bord. Het fietsstraatbord bestaat juridisch gezien niet en kan dus ook niet een maximumsnelheid afdwingen.
Antwoord }
#11
(6 uren geleden)Tijanus schreef: E-bikende bejaarden die fietsen als een auto (i.e. alle beschikbare ruimte opeisen).......


Ik heb er zelf niet zoveel last van, wat me wel altijd verbaast is dat 70-plussers ALLEMAAL een spiegel hebben, waar ze NOOIT in kijken. Zeker bang dat 'ie slijt?  Big Grin

"Is een dure spiegel geweest, daar kijk ik alleen bij heel speciale gelegenheden in! "  Tongue

Een reactie op de plannen in Het Parool:

Verkeersexperts missen lef in fietsveiligheidsplan kabinet: ‘Dit is niet de grote trendbreuk die we nodig hebben’

https://archive.is/vsxNL
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Willeke_IGKT , Tijanus , 365cycle
#12
Net als de landbouwvoertuigen zal men aan de de fietsen ooit ook kentekens schroeven, en APK moeten hebben denk ik.
Kunnen ze ook handhaven op rode licht.

Ik zal eens met de hypotheekadviseur gaan praten...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , 365cycle
#13
(6 uren geleden)Hardloper schreef: Ik reed 34km/u op een weg, waar automobilisten te gast zijn. Zo'n zogenaamde fietsstraat, nou een auto die was dat even vergeten dat hij te gast is. Want die haalt mij in.

https://webwoordenboek.nl/kenniscentrum/...ietsstraat schreef:Hoeveel km per uur mag je rijden in een fietsstraat?
In de fietsstraat geldt een maximum snelheid van 30 kilometer per uur. Voor automobilisten is er in de straat geen ruimte om fietsers te passeren zonder daarmee tegemoetkomend verkeer te hinderen. De auto moet dus achter de fiets blijven totdat verkeer in de tegengestelde richting gepasseerd is.
Dus ik heb gelijk dat hij te snel ging.

Ik ben ook fietsstraten in het buitengebied tegengekomen, met 60 km borden. Hoe dat in de praktijk werkt weet ik dan weer niet.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , 365cycle
#14
(4 uren geleden)Willeke_IGKT schreef:
(6 uren geleden)Hardloper schreef: Ik reed 34km/u op een weg, waar automobilisten te gast zijn. Zo'n zogenaamde fietsstraat, nou een auto die was dat even vergeten dat hij te gast is. Want die haalt mij in.

https://webwoordenboek.nl/kenniscentrum/...ietsstraat schreef:Hoeveel km per uur mag je rijden in een fietsstraat?
In de fietsstraat geldt een maximum snelheid van 30 kilometer per uur. Voor automobilisten is er in de straat geen ruimte om fietsers te passeren zonder daarmee tegemoetkomend verkeer te hinderen. De auto moet dus achter de fiets blijven totdat verkeer in de tegengestelde richting gepasseerd is.
Dus ik heb gelijk dat hij te snel ging.

Ik ben ook fietsstraten in het buitengebied tegengekomen, met 60 km borden. Hoe dat in de praktijk werkt weet ik dan weer niet.

Maar maar maar, dat zijn dan natuurlijk....
Velomobielstraten! Smile
Eindelijk!
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
#15
Wat ik hiervan vind?

In de bebouwde kom gaat er te veel ruimte naar de auto; de fietsers moet maar inschikken en de ruimte delen met alles wat niet auto (of voetganger) is.
Ik vind dat er teveel ruimte naar de auto gaat.

[Afbeelding: OIP-2469185119.jpg]

Niels, ruimte, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
#16
Ik vind het allemaal wel prima. Kan toch al vertellen dat ik me er niet aan ga houden. Rij nu rond de 40 jaar bekeuringsvrij rond op de fiets en heb tienduizenden overtredingen gemaakt. Van afslaan zonder mn hand uit te steken tot het negeren van een stoplicht dat op rood staat tot het fietsen op plekken waar dat niet mag.

Ik denk dat ik daar misschien nog wel 40 jaar bij kan plakken, ook als er een max. snelheid voor fietsen is.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(7 uren geleden)Frutsel schreef: Hadden ze het toevallig ook weer over helmen?

Natuurlijk!
Het grote doel is om het gebruik van helmen te verhogen van 4% nu naar 25% in een paar jaar tijd.

Nu nog iets om gebroken nekken, gebroken dijbenen en gebroken heupen te ondervangen met allerlei bepantsering en dan is de fietsende mensheid eindelijk veilig tussen al die auto's!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Eenvoudige oplossing, geef alle fietsers een carbon bescherming buitenom. En een ligfiets houding, die is ook bewezen veiliger.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , PieterTrapt
#19
(5 uren geleden)PieterTrapt schreef:
(6 uren geleden)Tijanus schreef: E-bikende bejaarden die fietsen als een auto (i.e. alle beschikbare ruimte opeisen).......


Ik heb er zelf niet zoveel last van, wat me wel altijd verbaast is dat 70-plussers ALLEMAAL een spiegel hebben, waar ze NOOIT in kijken. Zeker bang dat 'ie slijt?  Big Grin

"Is een dure spiegel geweest, daar kijk ik alleen bij heel speciale gelegenheden in! "  Tongue

Ach ja, ik woon en fiets in redelijk toeristisch gebied, en al die (senioren) e-bikers zorgen er ook voor dat er meer (en bredere) fietspaden komen. Dat is natuurlijk alleen maar prettig, zeker met minder ideaal fietsweer maak ik daar graag gebruik van. Maar met mooi weer zie je hier heel veel e-bikers en dus ook veel suboptimaal weggedrag. Het blijft gelukkig wel een minderheid, en de eerstvolgende ruime inhaalmogelijkheid is meestal niet ver weg.

Het zien van medeweggebruikers in de spiegel, of het horen van de vrij luide bel die je heus niet had gebruikt is soms ook wel een dingetje inderdaad. Maar het meest opvallend vind ik toch de enorme mindfullness van sommige groepen. Wanneer ik even vaart minder om een op het fietspad invoegende groep ruimte te geven, gebeurt het opmerkelijk vaak dat men direct na het invoegen acuut is vergeten dat er dus ook nog een snellere fietser achter zit. Heerlijk zen moet dat zijn. Wink
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#20
Om het even voor de senior-fietser op te nemen: 30-minners zitten massaal met van die grote koptelefoons op de fiets en zijn, al fietsend, diep verzonken in hun mobiele telefoon. Ze zijn inderdaad 50 jaar jonger dan de senioren, maar sommige jongeren horen en zien ook niks, hoor.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
#21
(1 uur geleden)PieterTrapt schreef: Om het even voor de senior-fietser op te nemen: 30-minners zitten massaal met van die grote koptelefoons op de fiets
Dat zegt lang niet altijd wat. De zoons van een vriend hebben allebei zo'n ding. Toen ik dat bespreekbaar maakte bleek dat ze een verkeersstand hebben. Even geprobeerd en het werkt verrassend goed:
Je hoort geen windgeruis etc., maar het suizen van een auto of E-Bike banden komt prima door. Claxons hoor je heel duidelijk en sirenes pauzeren automatisch de muziek. Best wel nice.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , TvWijk
#22
Weer wat geleerd, dank 365!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(1 uur geleden)365cycle schreef: ..Toen ik dat bespreekbaar maakte bleek dat ze een verkeersstand hebben..

Je bedoelt ambient/transparency mode?
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Tja, het eerste probleem was het binnenlaten van volken met incompatibele culturen.

Het tweede probleem was dat die groep vervolgens massaal aan de snorfiets ging.

Het derde probleem was dat door een combinatie van bezuinigingen op de politie en een verdere herhaling van het eerste probleem de handhaving op snorfietsen compleet weg viel en dit probleem steeds erger werd.

Het vierde probleem was dan duidelijk; zo'n beetje álle snorfietsen waren fors opgevoerd en de bestuurders waanden zich boven de wet.

Het vijfde probleem; ons Rijksbestuur heeft besloten een helm te verplichten voor de snorfietsen, onder het mom van letsel voorkomen (wat er eigen alleen maar was door een stapeling van problemen 1,2,3 en vooral 4.. Helmplicht is echter wel super makkelijk te handhaven wat dan ook direct gedaan werd.

Het zesde probleem was dat de mensen die voorheen ervaren hadden dat er geen handhaving is op illegale voertuigen maar wél op helmplicht massaal op de fatbike zijn overgestapt met als bijkomstigheid dat de kinderen nu ook daar op rijden.

Maar laten we vooral nog een regeltje (wat niet gehandhaafd wordt) toevoegen om de symptomen van probleem zes de kop in te drukken in plaats van probleem 1 op te lossen ...

Dat dekt in mijn observatie wel zo'n beetje 80% van het probleem "van de snelle fietspad gebruikers". In de overige 20% zitten dan ook de figuren op van Moof fietsen die zo'n beetje zonder uitzondering oordopjes in hebben en afslaan zonder richting aan te geven of achterom te kijken.

En inderdaad; ruimte maken... sommige wegen heb je aan twee kanten parkeervakken waar auto's in staan die te breed zijn voor het vak terwijl op de weg auto's elkaar tegemoet komen die elk ook te breed zijn... en weg is de hele meter.. De reden dat de automobilist dan niet kan inhalen is niet de aanwezigheid van een bakfiets maar de parallelle aanwezigheid van vier uitgedijde auto's.

(33 minuten geleden)Hoekie schreef:
(1 uur geleden)365cycle schreef: ..Toen ik dat bespreekbaar maakte bleek dat ze een verkeersstand hebben..

Je bedoelt ambient/transparency mode?

Volgende vraag is: wordt die stand ook gebruikt? Ik ben niet zo goed gelovig; die hebben gewoon noise canceling stand aan staan..maar ik heb het graag fout.

Ik heb mijn 18 jaar oude stadsfiets met rammelende standaard, rammelende remgrepen, rammelende Rollerbrakes, rammelende kettingkast en daar tegen knallende ketting vervangen door een nieuwe fiets met schijfremmen en riemaandrijving... succes om dat te horen.

Ik merk direct veel meer mensen schrikken als ik ze inhaal. Veelal mensen zonder koptelefoon op.
Antwoord }
Bedankt door: Niels van der Wal


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Coen__, TimSch, 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Tja, het eerste prob...Coen__ — 08:35 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
..Toen ik dat besp...Hoekie — 08:22 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Weer wat geleerd, da...PieterTrapt — 08:20 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Om het even voor d...365cycle — 07:44 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Om het even voor de ...PieterTrapt — 07:10 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
E-bikende bejaarde...Tijanus — 06:52 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Eenvoudige oplossing...Willeke_IGKT — 06:12 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Er is nog een rege...datakneder — 06:04 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Hadden ze het toev...Lopopodium — 06:02 PM
Medeliggers onderweg
In een tocht van 1...Lopopodium — 05:55 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Ik vind het allemaal...ZoefZoef — 05:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Formeel moet je ...365cycle — 05:10 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Wat ik hiervan vind?...Niels van der Wal — 05:07 PM
Medeliggers onderweg
Een medeligger te vo...datakneder — 04:57 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Ik reed 34km/u o...Tijanus — 04:56 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Ik reed 34km/u op ...Willeke_IGKT — 04:28 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Die van mij wordt 'U...Hoekie — 04:20 PM