Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trapas BSA
#1
Joepie, ik ben er vandaag in geslaagd de versleten trapas uit mijn Gazelle Tour de France te verwijderen. Het betreft hier dus geen ligfiets, maar de laatste fiets waar ik op reed voordat ik op een ligger overstapte. Na de overstap gebruikte ik de fiets nog voor boodschappen, niet al te lang daarna begaf de trapas het. Na een jaar of vijf stilstand wil ik de fiets opkalefateren zodat deze weer bruikbaar is als reserve fiets.

De trapas was zo gaar dat ik de hele as er uit kon trekken nadat ik aan een kant wat restanten van een kogellager er uit had gepeuterd. Alleen de cups zaten er nog in, moervast. Met een 12 inch bahco en de simpele trapas-afnemer die ik heb kreeg ik er geen beweging in. De trapas-afnemer schoot er te makkelijk af als ik kracht probeerde te zetten. Ik heb eerst de trapas-afnemer vastgezet met een flinke bout door de trapasbehuizing heen. Dat hielp niet genoeg. Daarna heb ik de bahco met een paar bouten vastgemaakt aan een dikke balk, een oud stuk tuinhout van een meter lang. Hiermee had ik eindelijk een voldoende lange arm om de boel in beweging te krijgen. Nog moest ik aardig wat kracht zetten aan het uiteinde van de balk. Ik was blij dat de cups van de trapas in beweging kwamen en de bahco of de trapas-afnemer het niet begaven.

Bovenstaande speelde zich af over de loop van een paar weken. Het was niet in een middagje gepiept, zoals ik aanvankelijk hoopte.

De versleten trapas was een Sunrace 68x122 BSA trapas, te koop voor niet veel meer dan een tientje. Ik vraag me nu af of dit zal volstaan of dat ik er goed aan doe een wat prijziger model uit te zoeken. Ik heb de indruk dat de duurdere opties vooral lichter van gewicht zijn door gebruik van aluminium en kunststof. Dat vind ik in dit geval niet belangrijk, ik heb liever degelijk stalen spul.

In de oude te korte neuspijp van mijn Challenge Hurricane zit een vergelijkbare trapas. Dat was wel handig want zo wist ik welke kant ik uit moest draaien links en rechts. Het is me opgevallen dat de trapas in die neuspijp flink ingevet is. Bij mijn oude Gazelle is dit duidelijk niet gedaan. Dat invetten lijkt me wel goed om te zorgen dat de boel niet zo ontzettend vast gaat zitten na verloop van tijd. Wat voor vet gebruik je hiervoor? is simpel kogellagervet hiervoor bruikbaar? ik heb nog een blikje kogellagervet van eind jaren tachtig dat pas ruim voor de helft op is. Of is dat invetten alleen nodig bij een aluminium trapasbehuizing, en bij staal minder van belang?

[Afbeelding: bahcobalk.jpg]
Antwoord }
#2
Ja hoor, een lik kogellagervet werkt prima. Niet te bang zijn voor aluminium, zwaarder is niet perse beter. Ik heb prima ervaringen met Shimano en Neco trapassen, die laatste levert ze ook met stalen cups als je daar aan hecht.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#3
Sunrace en Neco is nagenoeg hetzelfde, beide met stalen cups, wat wel zijn voordelen heeft als het erg vast zit. Met plastic was het misschien anders gelopen want dat kan niet vast roesten. Ik weet niet of goedkoop of prijziger wat uitmaakt.

Ik doe er inderdaad ook altijd wat vet in, uit een 20 jaar oud potje Galli vet, van dat witte. Soms gebruik ik voor dit soort dingen ook vaseline, werkt ook en blijft ook zo ongeveer eeuwig vet. Doel van het vet is vastzitten en corrosie voorkomen. Let wel even op dat je de goede breedte maat hebt, die zijn er nogal een stel. Komt niet op 1 mm, maar je moet wel in de buurt zitten.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Trisled's nieuwste
Hoogte hoofd is in...365cycle — 05:02 PM
Alpen 2025
Na een pittige, lang...Atrike — 04:27 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Je kan je woon-werk ...365cycle — 02:48 PM
Trisled's nieuwste
Hoogte hoofd is inde...Jeroen S — 10:36 AM
Trisled's nieuwste
Nu ook een "sem...SnoekL#35 — 10:08 AM
Alpen 2025
Alpen 2025  Deel 2:...De tovenaar — 10:01 AM
LEL 2025
De Milan mk3 heeft g...Jeroen S — 10:00 AM
Kilometer topic
Voor mij in septembe...Boyd Maduro — 09:45 AM
Kilometer topic
Vanaf 10 september (...gideon — 08:05 AM
Kilometer topic
September 2025 was v...Josligfiets — 07:23 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Totdat je rap de b...SnoekL#35 — 09:12 PM
M5 minimalbike, ervaringen?
400 euro voor aand...ZoefZoef — 08:47 PM
M5 minimalbike, ervaringen?
400 euro voor aandri...Bob Hagendijk — 06:48 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De GT is nog min...Raptobrikker — 06:31 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Toerder, ik heb ...Dharm2004 — 05:35 PM
LEL 2025
Ik weet wel dat het ...Arend-Jan — 04:26 PM
LEL 2025
Ik denk zelf dat d...LigfietsWilsum — 02:27 PM