Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Draadloos schakelen
#1
(30-Aug-2024, 04:27 PM)Tegelfanaat schreef: De ellende met 12 speed Di2 is dat er geen fatsoenlijke shifters zijn (waren?) voor op een tiller; ik behelp me nu enigszins met twee R9150 knopjes in combinatie met synchro speed, ik kan dus niet de tandwielen voor apart schakelen.

En dat is zojuist veranderd met de XTR M9200 Di2.
Gezien de 12 speed velomobielen met Shimano derailleurs komen, lijkt me dat de makkelijkste manier om naar draadloos schakelen te gaan.
En Shimano Di2 is nu ook geheel draadloos net als SRAM AXS al was.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#2
(08-Jul-2025, 07:19 PM)Hoekie schreef: Gezien de 12 speed velomobielen met Shimano derailleurs komen, lijkt me dat de makkelijkste manier om naar draadloos schakelen te gaan.
En Shimano Di2 is nu ook geheel draadloos net als SRAM AXS al was.
I could be wrong, maar in een carbon velomobiel a.k.a. kooi van Faraday lijkt me dat echt een toprecept voor schakelproblemen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
(08-Jul-2025, 08:33 PM)365cycle schreef:
(08-Jul-2025, 07:19 PM)Hoekie schreef: Gezien de 12 speed velomobielen met Shimano derailleurs komen, lijkt me dat de makkelijkste manier om naar draadloos schakelen te gaan.
En Shimano Di2 is nu ook geheel draadloos net als SRAM AXS al was.
I could be wrong, maar in een carbon velomobiel a.k.a. kooi van Faraday lijkt me dat echt een toprecept voor schakelproblemen.

Hoezo? Beide zitten toch in de fiets?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Ik zou eerder signaalverlies verwachten door de grote hoeveelheid water tussen de zenders & ontvangers in een VM.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
Hoe dan ook. Op het Duitse forum heb ik geen enkele issue kunnen lezen en daar is draadloos schakelen wijd in gebruik. Waaronder door de grote dealers.
Als er signaal isues zouden zijn, hadden we dat allang gehoord.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Arend-Jan , 365cycle , Frutsel
#6
Nuttige informatie Hoekie!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#7
Uit het Snoek topic https://ligfietsers.nl/thread-1893-post-...l#pid65386
verder in een eigen draadloos schakelen topic. Het is tenslotte niet fiets specifiek

In antwoord op
(08-Jul-2025, 07:19 PM)Hoekie schreef:
(30-Aug-2024, 04:27 PM)Tegelfanaat schreef: De ellende met 12 speed Di2 is dat er geen fatsoenlijke shifters zijn (waren?) voor op een tiller; ik behelp me nu enigszins met twee R9150 knopjes in combinatie met synchro speed, ik kan dus niet de tandwielen voor apart schakelen.

En dat is zojuist veranderd met de XTR M9200 Di2.
Gezien de 12 speed velomobielen met Shimano derailleurs komen, lijkt me dat de makkelijkste manier om naar draadloos schakelen te gaan.
En Shimano Di2 is nu ook geheel draadloos net als SRAM AXS al was.

zijn er inmiddels ook twee goedkopere varianten in XT en Deore uitgebracht.
https://www.vojomag.nl/nieuw-shimano-xt-...-de-prijs/

@admins Wellicht een goed idee om de laatste paar reacties in dat topic naar dit topic te verplaatsen?! Bedankt
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Hmmm... 380 euro voor een Deore (niet-XT) achterderaileur, dat is tweemaal de adviesprijs van een mechanische Chorus, en ook tweemaal het gewicht. Dan moet je wel heel erg graag draadloos willen schakelen.

Wat is trouwens het precieze voordeel van draadloos boven bedraad electrisch schakelen in een velomobiel? Plek zat voor zo'n draadje ergens toch? En waar komen die maffe mechanische derailleurkabelbreuken vandaan? Is dat specifiek voor Shimano 11-speed of komt het breder voor?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Ik heb vooral ruzie met fijnafstelling van zowel m'n huidige 11-speed als de vorige 12-speed. Peter heeft nu heeeeel erg z'n best gedaan en de derailleur vervangen en hij schakelt nu top, maar er ontstond toch weer in 1 versnelling een tikje na ~500 km.

Met Di2 heb je dat niet, of je kan het corrigeren voor die ene versnelling. Draadloos heeft in een VM geen voordeel, maar op de eigenlijke doelgroep wel.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT
#10
Bedankt voor het aanzwengelen van de discussie.

Tijanus schreef: Hmmm... 380 euro voor een Deore (niet-XT) achterderaileur, dat is tweemaal de adviesprijs van een mechanische Chorus, en ook tweemaal het gewicht. Dan moet je wel heel erg graag draadloos willen schakelen.

Ik moest Chorus even opzoeken.

Gewicht: Het gewicht van de binnen en buitenkabels plus toebehoren mag je er af trekken. Per saldo is het verschil zo klein dat het voor mij een non issue is.
Prijs: Persoonlijk en budgetafhankelijk. Het moet het waard zijn, dan is de prijs geen enkele issue voor mij. Wat overdreven: kan je alleen mechanisch schakelen betalen, dan is er geen keuze.

Per saldo : Eenvoud in montage en onderhoud. Iets tot veel finetuning op de cassette of zelfs per tandwiel mogelijk. Geen kabelbijstelling meer nodig. Geen kabelbreukpech meer mogelijk. Een extra accu om op te laden. Kan verstoord worden. Reserve accu mee in plaats van reserve versnellingskabel. En last but not least integratie met fietscomputer: de gekozen versnelling kan je laten weergeven op het scherm en je krijgt data om te bekijken en mee te spelen.

Tijanus schreef: Wat is trouwens het precieze voordeel van draadloos boven bedraad elektrisch schakelen in een velomobiel? Plek zat voor zo'n draadje ergens toch? 

Correctie: had niet goed gelezen. DI2 met deels draad is alleen voor koersfietsen. Met shifters alleen voor die fietsen. Het nieuwe DI2 is compleet draadloos en is ook voor MTB. Met MTB shifters. En is nog wat cleaner, net als SRAM AXS. Derailleur achter en shifter voor. Dat is het.

Tijanus schreef: En waar komen die maffe mechanische derailleurkabelbreuken vandaan? Is dat specifiek voor Shimano 11-speed of komt het breder voor?

Dat was met de 10 speed op de draaing op de derailleur zo ver ik weet. Destijds een keer met Strada 243 en een keer met QV 22 gehad. Met de 11 en 12 speed is er zover ik weet alleen de standaard slijtage.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(12-Jul-2025, 03:06 PM)Hoekie schreef: Ik moest Chorus even opzoeken.

Campagnolo maakt (bijna) geen triggershifters, dus tenzij je met TT/bar-end shifters wilt werken of met adapters als die van J-tek is het voor de Velomobiel geen optie. Voor de koersfiets was of is het de nonplusultra, zij het wat prijzig. Tot nog toe 46 Tour de Frances gewonnen op Campagnolo, bij Shimano staat die teller op... 5.

(12-Jul-2025, 03:06 PM)Hoekie schreef: Gewicht: Het gewicht van de binnen en buitenkabels plus toebehoren mag je er af trekken. Per saldo is het verschil zo klein dat het voor mij een non issue is.
Prijs: Persoonlijk en budgetafhankelijk. Het moet het waard zijn, dan is de prijs geen enkele issue voor mij. Wat overdreven: kan je alleen mechanisch schakelen betalen, dan is er geen keuze.

Het gewichtsverschil blijkt inderdaad inmiddels verdampt. Wat helaas ten koste lijkt te zijn gegaan van de accuduur.
Bij de prijsstelling van elektrisch schakelen kun je omgekeerd wel met een equivalent geprijsde mechanische set-up vergelijken. En dan kom je tegenover een electrische Deore aan de mechanische kant ergens tussen Record en Super Record uit. In 8-, 10- en 11-speed setups (12-speed heb ik nergens) zijn dat praktisch probleemloze groepen. Derailleurs bijstellen is iets zeldzaams wat hoort bij kabels vervangen, of in enkele gevallen bij een wielset of cassette wissel, maar normaliter niet. Daarentegen kan ik wel 5(+) kransjes ineens opschakelen. Niet dat ik dat heel vaak gebruik, maar het kan... 

(12-Jul-2025, 03:06 PM)Hoekie schreef: Per saldo : Eenvoud in montage en onderhoud. Iets tot veel finetuning op de cassette of zelfs per tandwiel mogelijk. Geen kabelbijstelling meer nodig. Geen kabelbreukpech meer mogelijk. Een extra accu om op te laden. Kan verstoord worden. Reserve accu mee in plaats van reserve versnellingskabel. En last but not least integratie met fietscomputer: de gekozen versnelling kan je laten weergeven op het scherm en je krijgt data om te bekijken en mee te spelen.

Montage snap ik, zeker ook in een velomobiel. Onderhoud is bij een goede groep op een racefiets m.i. bijkans verwaarloosbaar. Zeker verwaarloosbaar t.o.v. elke 15 tot 20 fiets-uren een batterij in de derailleur verwisselen. Alleen op de Baron heb ik ooit één keer een (rem)kabelbreuk gehad. Een extra deraillieurkabel meenemen zou dus ook simpelweg niet in me op komen. Een nieuwe versie van 'flightdeck' is voor mij niet interessant, maar dat is uiteraard persoonlijk. 

(12-Jul-2025, 03:06 PM)Hoekie schreef: Het nieuwe DI2 is compleet draadloos en is ook voor MTB. Met MTB shifters. En is nog wat cleaner, net als SRAM AXS. Derailleur achter en shifter voor. Dat is het.

De optie voor (minstens) 2 voorbladen blijft toch wel bestaan? Nou ja, die zou je desnoods nog 'mechanisch' kunnen toevoegen. Een 1x12 setup met stappen van 15-20% tussen de versnellingen (even snel gekeken bij de DI2 XT-opties) zou ik zelf in de Quest niet fijn vinden. (Bij een eventuele kabelbreuk (of accuprobleem) lijkt het me ook fijn om dan nog een verzet van 42/12 als 'thuiskomer' te hebben in plaats van alleen maar 70/12...). Een mountain drive zou natuurlijk ook een optie zijn.

(12-Jul-2025, 03:06 PM)Hoekie schreef:
Tijanus schreef:
En waar komen die maffe mechanische derailleurkabelbreuken vandaan? Is dat specifiek voor Shimano 11-speed of komt het breder voor?

Dat was met de 10 speed op de draaing op de derailleur zo ver ik weet. Destijds een keer met Strada 243 en een keer met QV 22 gehad. Met de 11 en 12 speed is er zover ik weet alleen de standaard slijtage.
Wat mij betreft is dit het winnende punt waardoor ik me een elektrische setup in een velomobiel wel kan voorstellen: als het de extra kabellengte is die (i.c.m. 11/12 speed setups, met 9-speed heeft mijn Quest geen enkel probleem, met zo'n draaishifter voelt schakelen lomp en middeleeuws vergeleken met een ergopower, maar het werkt tot nog toe wel foutloos) voor problemen zorgt, en het is niet te verhelpen met een andere (buiten)kabel of kabelloop (minder/andere bochten?), dan lijkt elektisch schakelen zeker een plausibele optie. Mits je een toegangsluik bij je achterderaillieur hebt, want elke 20 fietsuren een nieuwe batterij jeukt m.i. toch wel.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
wat ze zeggen
Ik hoor steeds vaker...Willeke_IGKT — 09:57 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb op mijn woo...Bart Verbeek — 09:47 AM
wat ze zeggen
In badkuipmodus verb...Frutsel — 09:31 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..op de Zeelandbru...Frutsel — 09:28 AM
Reclame
Ik zou ook best nog ...Hardloper — 08:55 AM
Passen banaantassen maat L onder een fu...
Ja, ik had al om een...Atrike — 08:52 AM
Keuzestress: opgelost
Tjonge wat een trip....Jeroen S — 08:01 AM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Dan zou ik er nog ev...Jeroen S — 07:53 AM
Medeliggers onderweg
Daar zijn ook weer n...Jeroen S — 07:46 AM
Keuzestress: opgelost
Ja was erg leuk om t...Fietsbennie — 07:03 AM
Reclame
Niet echt reclame ...Wim -de roetsende — 06:59 AM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
@365cycle, De pe...Marten — 06:57 AM
Keuzestress: opgelost
Het klinkt alsof je ...Bob Hagendijk — 06:34 AM
Keuzestress: opgelost
Over Dag 4 (zaterdag...365cycle — 04:15 AM
Keuzestress: opgelost
Zoals sommigen hier ...365cycle — 02:57 AM
Keuzestress
Zoals sommigen hier ...365cycle — 02:32 AM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Zelf denk ik welee...365cycle — 02:09 AM