(12-Jul-2025, 03:06 PM)Hoekie schreef: Ik moest Chorus even opzoeken.
Campagnolo maakt (bijna) geen triggershifters, dus tenzij je met TT/bar-end shifters wilt werken of met adapters als die van
J-tek is het voor de Velomobiel geen optie. Voor de koersfiets was of is het de
nonplusultra, zij het wat prijzig. Tot nog toe 46 Tour de Frances gewonnen op Campagnolo, bij Shimano staat die teller op... 5.
(12-Jul-2025, 03:06 PM)Hoekie schreef: Gewicht: Het gewicht van de binnen en buitenkabels plus toebehoren mag je er af trekken. Per saldo is het verschil zo klein dat het voor mij een non issue is.
Prijs: Persoonlijk en budgetafhankelijk. Het moet het waard zijn, dan is de prijs geen enkele issue voor mij. Wat overdreven: kan je alleen mechanisch schakelen betalen, dan is er geen keuze.
Het gewichtsverschil blijkt inderdaad inmiddels verdampt. Wat helaas ten koste lijkt te zijn gegaan van de accuduur.
Bij de prijsstelling van elektrisch schakelen kun je omgekeerd wel met een equivalent geprijsde mechanische set-up vergelijken. En dan kom je tegenover een electrische Deore aan de mechanische kant ergens tussen Record en Super Record uit. In 8-, 10- en 11-speed setups (12-speed heb ik nergens) zijn dat praktisch probleemloze groepen. Derailleurs bijstellen is iets zeldzaams wat hoort bij kabels vervangen, of in enkele gevallen bij een wielset of cassette wissel, maar normaliter niet. Daarentegen kan ik wel 5(+) kransjes ineens opschakelen. Niet dat ik dat heel vaak gebruik, maar het
kan...
(12-Jul-2025, 03:06 PM)Hoekie schreef: Per saldo : Eenvoud in montage en onderhoud. Iets tot veel finetuning op de cassette of zelfs per tandwiel mogelijk. Geen kabelbijstelling meer nodig. Geen kabelbreukpech meer mogelijk. Een extra accu om op te laden. Kan verstoord worden. Reserve accu mee in plaats van reserve versnellingskabel. En last but not least integratie met fietscomputer: de gekozen versnelling kan je laten weergeven op het scherm en je krijgt data om te bekijken en mee te spelen.
Montage snap ik, zeker ook in een velomobiel. Onderhoud is bij een goede groep op een racefiets m.i. bijkans verwaarloosbaar. Zeker verwaarloosbaar t.o.v. elke 15 tot 20 fiets-uren een batterij in de derailleur verwisselen. Alleen op de Baron heb ik ooit één keer een (rem)kabelbreuk gehad. Een extra deraillieurkabel meenemen zou dus ook simpelweg niet in me op komen. Een nieuwe versie van
'flightdeck' is voor mij niet interessant, maar dat is uiteraard persoonlijk.
(12-Jul-2025, 03:06 PM)Hoekie schreef: Het nieuwe DI2 is compleet draadloos en is ook voor MTB. Met MTB shifters. En is nog wat cleaner, net als SRAM AXS. Derailleur achter en shifter voor. Dat is het.
De optie voor (minstens) 2 voorbladen blijft toch wel bestaan? Nou ja, die zou je desnoods nog 'mechanisch' kunnen toevoegen. Een 1x12 setup met stappen van 15-20% tussen de versnellingen (even snel gekeken bij de DI2 XT-opties) zou ik zelf in de Quest niet fijn vinden. (Bij een eventuele kabelbreuk (of accuprobleem) lijkt het me ook fijn om dan nog een verzet van 42/12 als 'thuiskomer' te hebben in plaats van alleen maar 70/12...). Een
mountain drive zou natuurlijk ook een optie zijn.
(12-Jul-2025, 03:06 PM)Hoekie schreef:
Tijanus schreef:
En waar komen die maffe mechanische derailleurkabelbreuken vandaan? Is dat specifiek voor Shimano 11-speed of komt het breder voor?
Dat was met de 10 speed op de draaing op de derailleur zo ver ik weet. Destijds een keer met Strada 243 en een keer met QV 22 gehad. Met de 11 en 12 speed is er zover ik weet alleen de standaard slijtage.Wat mij betreft is dit het winnende punt waardoor ik me een elektrische setup
in een velomobiel wel kan voorstellen: als het de extra kabellengte is die (i.c.m. 11/12 speed setups, met 9-speed heeft mijn Quest geen enkel probleem, met zo'n draaishifter voelt schakelen lomp en middeleeuws vergeleken met een ergopower, maar het werkt tot nog toe wel foutloos) voor problemen zorgt, en het is
niet te verhelpen met een andere (buiten)kabel of kabelloop (minder/andere bochten?), dan lijkt elektisch schakelen zeker een plausibele optie. Mits je een toegangsluik bij je achterderaillieur hebt, want elke 20 fietsuren een nieuwe batterij jeukt m.i. toch wel.