Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fujin
#1
Hey allemaal,


Deze week een Challange Fujin gekocht (mijn eerste ligfiets) als projectje voor de zomervakantie. Fietsje heeft flink achterstallig onderhoud, waardoor ik heb besloten deze volledig te demonteren en weer opbouwen.


Nu vind ik dat er flink wat speling zit op het pennetje dat de stoel/veehouder aan het frame verbind. Zie onderstaande video:

[Link] https://youtube.com/shorts/ocHw87VAt5c?feature=share

Na wat voelen ben ik van mening dat het dit onderdeel is. Zie onderstaande foto:

[/url][url=https://postimg.cc/G8BrqqVw][Afbeelding: IMG-1997.jpg]

De pin lijkt vast te zitten (krijg het er niet 1.2.3 uit getikt/getrokken). Mijn gevoel zegt dat dit een goedkoop onderdeel moet zijn, dus ik heb nog niet de motivatie alles uit te gaan boren en een nieuwe bredere pin in te zetten of het gat te verruimen en te vullen met een busje (moet nog ff kijken wat het handigst is).

Mijn vragen:
1. Is deze spelling gebruikelijk bij een Fujin?
2. Waar kan een vervangend/reparatie onderdeel vinden (heb al veel sites bekeken, maar nog nergens het gewenste onderdeel gevonden)?

Mochten jullie tips hebben hoor ik het graag. 

Groetjes, TrapGast
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
(16-Jul-2025, 01:56 PM)TrapGast schreef: Nu vind ik dat er flink wat speling zit op het pennetje dat de stoel/veehouder aan het frame verbind. Zie onderstaande video:

[Link]

Na wat voelen ben ik van mening dat het dit onderdeel is. Zie onderstaande foto:

[/url][url=https://postimg.cc/G8BrqqVw][Afbeelding: IMG-1997.jpg]


Groetjes, TrapGast

Welkom op dit forum TrapGast. Veel lees- en nog veel meer schijfplezier gewenst. In welke omgeving rijd je rond?

De link naar het filmpje is afwezig.

Ik heb een Fujin SLI gehad. Zonder vering. Ik ben namelijk geen fan van vering, zorgt vaak voor problemen  Big Grin 

Ik kan uit de foto niet opmaken waar dit onderdeel zou moeten zitten. Is dit de hoofd-/centrale-/framebuis? 

Zorgt de speling nu voor een wiebelende stoel of zijn er andere gevolgen?
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3

Nieuwe link filmpje:


https://youtube.com/shorts/ocHw87VAt5c?feature=share

Tijdens het fietsen heb je niet direct last van de speling in het Veersysteem. Al moet ik toegeven geen vergelijkingsmateriaal te hebben. Het tikken van de bus doet zich vooral voor bij heftige hobbels. Dan hoor je het. Het is vooral merkbaar wanneer de veer de maximale uitrekking heeft behaald de achterbrug door de speling “loskomt”. Nu komt dit in de praktijk zelfde voor, maar ik wil het nu wel graag aanpakken voordat het een serieus probleem gaat worden. 

Als je de fiets aan het frame/zadel/bagaerek optilt dan zie en hoor je de achterbrug ook een stukje vallen door de speling.

De speling in het onderdeel zelf zit haaks op de lengterichting van het frame (zie foto).

Van een andere hoek met toelichting:

https://postimg.cc/qhTnVDVn

Het origineel zonder toelichting:

https://postimg.cc/Y41G3NGS

Ik heb lang zitten twijfelen of ik wel of niet voor een geveerde ligfiets zou gaan, omdat ik online ook vaak las dat het problemen opleverde. Nu ben ik van plan de fiets te gebruiken om te forenzen. Dan is zo’n geveerde achterbrug toch wel fijn om geen klappen van het wegdek in je rug te krijgen. In dit geval lijkt het probleem vooral slijtage, wat is als “normaal” onderhoud beschouw, waardoor ik hoop dat het met een vervangingsonderdeel makkelijk op te lossen is. Als die tenminste ergens verkrijgbaar zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
In mijn ogen (en dat zijn wel een beetje de ogen van een leek) ziet dit er niet goed uit.

Vooral niet, omdat je veer hieraan bevestigd zit en daar komt dus nogal wat kracht op.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Dat ziet er niet goed uit.

Dat het onderdeel het op een gegeven moment begeeft is niet prettig, maar ik heb meer angst voor de schade die je nu al oploopt aan het frame. Da's een stuk duurder/moeilijker te repareren/vervangen.

Mijn advies is om er niet veel meer op te rijden voordat dit probleem is opgelost.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Neem ff contact op met Elan in Wijchen. Die hebben Challenge in het assortiment.
Met 3 stuurtypes in de hand, fietst men door het ganse land ( en daarbuiten)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
#7
Dat lijkt mij ook erg verstandig, mogelijk kun je daar ook de onderdelen krijgen die nodig zijn om het te repareren. Het kan ook zijn dat het wel moet bewegen. Er was onlangs nog een discussie op het Duitse forum, ook over een Fujin, maar dan een iets andere, dat de een van de draaipunten wel wat verschuiving moest toelaten, omdat anders de verschillende delen niet kunnen bewegen. Ik ken de fietsen te weinig om te weten of dat klopt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Hoi Trapgast,
Ik heb een soortgelijk probleem met mijn Furai.
Ik heb het geheel losgemaakt en geconstateerd dat, in mijn geval, de pennetjes rammelen in de busjes van kunststof, die de speling uit het geheel houden.
Als op den duur het kunststof busje is weggeslagen zullen de pennetjes gaan beschadigen en dan zul je waarschijnlijk alles moeten vervangen.
Ik heb vorige week dinsdag een mail gestuurd naar Hans van Vugt om te vragen of hij een revisie setje kan leveren voor de hele ophanging van de achterbrug. Tot op heden nog geen antwoord zal wel druk zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(21-Jul-2025, 05:07 PM)Dikkie dik schreef: Ik heb vorige week dinsdag een mail gestuurd naar Hans van Vugt om te vragen of hij een revisie setje kan leveren voor de hele ophanging van de achterbrug. Tot op heden nog geen antwoord zal wel druk zijn.

Ik zou bellen.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Hans is ondertussen ook nog een velgenfabriek begonnen, en hij is al directeur van Challenge, Raptobike, Eigenaar van een fietsenwinkel, en bezig met de nieuwe bolide van Ellen voor Battlemountain misschien. Kan zijn dat ie een beetje druk is.
Antwoord }
#11
(21-Jul-2025, 10:11 PM)Jeroen S schreef: Hans is ondertussen ook nog een velgenfabriek begonnen, en hij is al directeur van Challenge, Raptobike, Eigenaar van een fietsenwinkel, en bezig met de nieuwe bolide van Ellen voor Battlemountain misschien. Kan zijn dat ie een beetje druk is.

…… bouwt Vittorio fietsen en iets met verdeler, service van Rohllof naven voor Nederland
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#12
Ik was daar vorige week en het was een gekkenhuis. Bovendien is hij nu druk met het bouwen van mijn fiets. Dus niet teveel storen, graag.  Wink
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375 - besteld: Challenge Fujin

Ik heb niet teveel fietsen, ik heb voor elke omstandigheid een voor mij ideale fiets!
Antwoord }
#13
(21-Jul-2025, 05:33 PM)Wim -de roetsende schreef:
(21-Jul-2025, 05:07 PM)Dikkie dik schreef: Ik heb vorige week dinsdag een mail gestuurd naar Hans van Vugt om te vragen of hij een revisie setje kan leveren voor de hele ophanging van de achterbrug. Tot op heden nog geen antwoord zal wel druk zijn.

Ik zou bellen.

Heb ik gedaan en ik heb hem gesproken, hij was afgelopen week ziek dus daarom geen antwoord.
Antwoord }
#14
(22-Jul-2025, 03:14 PM)Dikkie dik schreef: Heb ik gedaan en ik heb hem gesproken, hij was afgelopen week ziek dus daarom geen antwoord.

Een beller is sneller  Big Grin
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(22-Jul-2025, 06:16 PM)Wim -de roetsende schreef: Een beller is sneller  Big Grin
Tenzij er niet opgenomen wordt Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
#16
(22-Jul-2025, 06:55 PM)365cycle schreef:
(22-Jul-2025, 06:16 PM)Wim -de roetsende schreef: Een beller is sneller  Big Grin
Tenzij er niet opgenomen wordt Wink

Klopt, maar ik merk dat veel mensen die wat jonger zijn dan ik lijden aan een soort 'bel-angst'. 

Dat merk ik trouwens niet alleen: https://npo.nl/npo3/3vraagt/bijna-de-hel...ndigs-doen

Dus ze appen en ze mailen. En ze wachten op een reactie. 
Ik bel, het gaan dan vooral over bedrijven, en heb vaak snel een antwoord.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#17
Hey allemaal,

Dank voor de vele input!

Op jullie advies contact opgenomen met Elan Bikes. Vandaag eindelijk de tijd gehad even met Hans van de Vugt (Elan bikes) te bellen. Mijn Fujin is nog van de eerste generatie en blijkt Inmiddels als bijna 30 jaar oud (heb ik dan nu een klassieker?). De uitdaging is dat ze helaas geen (nieuwe) onderdelen meer kunnen leveren. Hans had nog even achter gekeken voor een verdwaald onderdeel, maar ze hebben niet meer wat ik nodig heb. Zijn advies is met een draaibank een passend pennetje te maken.

Conclusie: ik moet zelf creatief even een nieuw systeempje ontwerpen om van de Fujin te kunnen blijven genieten. Ik zal volgende week ff wat ontwerpjes maken en informeren wat mogelijk is bij de plaatselijke metaalbewerker.

Mocht iemand nog een oud Fujin Tour frame hebben liggen die niet meer gebruikt wordt of kapot is, of andere Challenge fiets met het oude veersysteem, waarvan het benodigde onderdeel wel nog in bruikbare staat is, heb ik bij deze interesse Smile

Groetjes, TrapGast
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Thijs OO
#18
Als plan B niet werkt (lijkt me stug, maar je weet het niet) dan wil ik ook wel met je meedenken;

'K maak regelmatig nieuwe / vervangende onderdelen op m'n draai/freesbank.

At Dat aanbod geldt natuurlijk ook voor andere ligfietsers die tegen de eindigheid van beschikbare (slijtage)onderdelen van een bepaald merk aanlopen. Big Grin
Antwoord }
#19
Ik vrees een beetje dat zowel het beugeltje als het pinnetje versleten zijn, en mogelijk zit/zat er om dat pinnetje dan nog een vorm van een lager. Als het inderdaad moet draaien, kun je eens kijken naar sinterbronzen lagerbussen en ook de kunststof versies van Igus zijn er in heel veel maten, en die worden ook in geveerde fietsen gebruikt.

Succes!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Hey allemaal,

Een laatste update.

Spoiler: de speling is verholpen  applause

Na volledige demontage van het onderdeel bleek dat het gat waar het pinnetje inzit links 7,89 mm rond is en rechts iets ovaal met een piek van 8,01 mm. Wel zat er nog genoeg materiaal aan het beugeltje, waardoor eventueel uitboren een mogelijkheid is.
Wat ik vreemd vind is dat het pinnetje in het beugeltje 7 mm rond is (pin A op de foto) en het pinnetje boven 7,9 mm (pin B). Er zat dus een speling van +-1,05 mm links, met de piek in verticale richting. Ik hoop dat het verschil in diameter zichtbaar is op de foto -> link:
https://i.postimg.cc/DzB3j2Z3/IMG-2063.jpg

Nu heb ik geen vergelijkingsmateriaal, maar is mijn theorie dat het pinnetje is vervangen voor een kleinere diameter in het verleden. Nu kan het ook dat er kunststof lagerbussen tussen zoude zitten zoals @DikkieDik bij zijn Furai heeft. Alleen dan zou ik het bij beide pinnen verwachten. Ook zag ik nergens sporen van oude kunststof lagerbussen waardoor ik dit als optie uitgesloten heb.

Wel heb ik nog even nagedacht om te testen wat het effect van kunststof lagerbussen zou zijn en contact gehad met IGUS (dank voor de tip @JeroenS). Ik was hier nog niet goed mee bekend en heb een (gratis) proefpakketje besteld met allemaal verschillende monsters. Na wat berekeningetjes bleek een lagerbusje met een wanddikte van 0,5 mm als opvulling prima te werken, alleen ook aardig in de kosten te lopen zonder er zeker van te zijn dat het zou werken. Dus doosje met proef-lagers ligt nu in de kast, maar wie weet dat ik het ga gebruiken in de toekomst bij een ander (fiets) projectje.

Conclusie was dat er dus een nieuwe pinnetje gedraaid moest worden zoals Hans van Elan al suggereerde. Makkerlijker gezegd dan gedaan. In de regio voelden veel bedrijven zich te goed om 1 pinnetje te draaien en te beoordelen of het beugeltje iets uitgeboord moest worden. Ik kreeg antwoorden als: “een te klein project voor ons” en “kan je beter een nieuwe kopen”. @LiggendeDaan ik had je dus bijna gecontacteerd wegens je voorstel, waarvoor dank. Uiteindelijk bij Tigger in Voerendaal uitgekomen die het wel aandurfde. Het was even rijden, maar zeer goed geholpen met 2 nieuwe op maat gemaakte pinnetjes (zie foto) die dezelfde middag al klaar lagen. Uitboren was niet nodig was hun advies. Het geheel voelt in de handen al heel solide -> link: https://i.postimg.cc/fyMW3HJM/IMG-2061.jpg

Nu alles schoonmaken, invetten en monteren. Dan kan ik binnenkort eindelijk genieten van mijn eerste ligfiets  Big Grin

Groetjes,
TrapGast
Antwoord }
#21
(4 uren geleden)TrapGast schreef: 1. Spoiler: de speling is verholpen  applause

2. In de regio voelden veel bedrijven zich te goed om 1 pinnetje te draaien en te beoordelen of het beugeltje iets uitgeboord moest worden. Ik kreeg antwoorden als: “een te klein project voor ons” en “kan je beter een nieuwe kopen”. 

3. Uiteindelijk bij Tigger in Voerendaal uitgekomen die het wel aandurfde. Het was even rijden, maar zeer goed geholpen met 2 nieuwe op maat gemaakte pinnetjes (zie foto) die dezelfde middag al klaar lagen. 

4. Nu alles schoonmaken, invetten en monteren. Dan kan ik binnenkort eindelijk genieten van mijn eerste ligfiets  Big Grin

Groetjes,
TrapGast

1. Wat ontzettend fijn.
2. Vervelend als bedrijven zo reageren. Vanuit hun standpunt is het misschien ook wel te begrijpen.
3. Mooi dat je uiteindelijk een bedrijf hebt gevonden. Ook mooi dat je ze met naam en plaats noemt.
4. Heel veel plezier en veel veilige km's gewenst.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: TrapGast , Willeke_IGKT
#22
Gewoon een stukje 8mm as? Of lees ik niet goed? Dat hoef je toch niet custom te laten draaien? Stuk 8mm as afzagen op lengte en klaar.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(4 uren geleden)Coen__ schreef: Gewoon een stukje 8mm as? Of lees ik niet goed? Dat hoef je toch niet custom te laten draaien? Stuk 8mm as afzagen op lengte en klaar.


@Coen_

Goede opmerking. De uitdaging is dat een standaard 8 mm staafje helaas niet past zonder het beugeltje uit te gaan boren. Onderstaand mijn overweging toegelicht waarom ik het heb laten draaien door een specialist.

Standaard gat is van het beugeltje is 7,89 mm. En de slijtage kant is ovaal 8,01 mm op de piek (dus bij 2D zijaanzicht slijtagekant is x-as 7,89 mm en y-as 8,01 mm). Daarom de afweging alles rond uitboren naar +- 8,01 mm en een 8 mm staafje, of zo laten en dan een nieuw 7,89 mm staafje en 0,12 mm accepteren in de piek aan één zijde. 

Dus een 8 mm staafje past niet in beide gaten. Ook zijn standaard 8 mm staven bij de HORNBACH bijvoorbeeld niet volledig rond. Dus diameter varieert tussen 7,95 en 8,05 mm (en soms erger). 

Ook heeft uitboren het risico dat je scheef gaat (als ik het zelf doe met de kolomboor) wat het verschil in speling en/of de geometrie van het pinnetje negatief kan beïnvloede in de ophanging.. Verder zijn er 2 S-vormige beugeltjes die beide pinnen aan elkaar verbinden en de rotatie toestaan en ook een gat-diameter < 8 mm hebben en dus ook uitgeboord moeten worden.

Omdat het pinnetje constant draaibewegingen moet opvangen vanuit het veersysteem (circa 3x per seconde was mijn aanname bij berekening voor de kunststof lagerbussen), wens ik een zo vlak mogelijk contactoppervlak tussen de pin en de beugel waar deze in zit. Dit om minimale slijtage intern te krijgen en “soepel” te kunnen roteren.

Een door een specialist afgedraaid pinnetje  biedt de garantie dat de wand van de cilinder goed vlak is, de pin volledig recht en diameter nauwkeurig. 

Qua kosten is dit maatwerk ook zeer betaalbaar. Een slechte pin bij de HORNBACH kost €2,80 en moet ik zelf passend maken en ook moet ik met hoog risico het beugeltje op maat uitboren. Nu heb ik voor advies van een specialist, controle van alle maten met geijkt precisie gereedschap, laag risico / garantie (in bepaalde maten), een correct gemaakt pin (2 stuks) van hoge kwaliteit €10,- betaald. 

Dus mocht iemand ooit een vergelijkbare casus hebben bij een project? Mijn advies: laat je pinnetjes op maat draaien!

Deze toelichting is uitgebreid beschreven ter ondersteuning mocht iemand hetzelfde of een vergelijkbare uitdaging met een (lig)fiets hebben. Voor mij is dit project leerzaam geweest, hopelijk hebben jullie er wat aan Smile

Groetjes, 
TrapGast
Antwoord }
#24
Echt fijn dat je de tijd hebt genomen om het zo utgebreid te beschrijven. Dankjewel.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
Maar dat kan toch nooit het oorspronkelijke ontwerp zijn??

Maar wel een mooie deal voor 2 custom gedraaide asjes. Zal wel in de pot van de zomer BBQ zijn gegaan gok ik zo haha.


(22-Jul-2025, 08:36 PM)Wim -de roetsende schreef:
(22-Jul-2025, 06:55 PM)365cycle schreef:
(22-Jul-2025, 06:16 PM)Wim -de roetsende schreef: Een beller is sneller  Big Grin
Tenzij er niet opgenomen wordt Wink

Klopt, maar ik merk dat veel mensen die wat jonger zijn dan ik lijden aan een soort 'bel-angst'. 

Dat merk ik trouwens niet alleen: https://npo.nl/npo3/3vraagt/bijna-de-hel...ndigs-doen

Dus ze appen en ze mailen. En ze wachten op een reactie. 
Ik bel, het gaan dan vooral over bedrijven, en heb vaak snel een antwoord.

Ja dat effect is zelfversterkend, want dan bellen ze eens iemand... wordt er niet opgenomen. 
NOS schreef:Een deelnemer schrijft: “Ik ben bang dat ik fouten maak. Ik heb geen tijd om over antwoorden na te denken en om na te denken over wat anderen gezegd hebben.

En dat is weer ingegeven door hoe scholen tegenwoordig functioneren waar steeds meer afhangt van allerlei werkstukken die gemaakt kunnen worden zonder tijdsdruk, in tegenstelling tot schriftelijke en mondelinge tentamens.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Een kolomboor is wellicht niet het handigste gereedschap voor een dergelijk klusje. Als je het werkstuk in de bankschroef zet, haal je er zo even een boor doorheen met een (accu)boormachine (en als je een perfect rond gat van een exacte diameter wilt gebruik je een ruimer).
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hoe iets aan pijn aan de kuiten doen?
Toen ik de DF kocht ...Gideonaut — 11:15 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Ik ben blij om te ho...Jeroen S — 11:06 PM
Hoe iets aan pijn aan de kuiten doen?
Naast de warming up,...Jeroen S — 10:56 PM
Hoe iets aan pijn aan de kuiten doen?
Sinds ik weer zes ...Niels van der Wal — 10:55 PM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
Ben, Mijn vrouw en i...Jeroen S — 10:38 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Een kolomboor is wel...melle z — 10:37 PM
Hoe iets aan pijn aan de kuiten doen?
Voor jou een test je...Willeke_IGKT — 10:15 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Maar dat kan toch no...Coen__ — 09:43 PM
Hoe iets aan pijn aan de kuiten doen?
De plaatjes in je sc...Coen__ — 09:24 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Echt fijn dat je de ...Wim -de roetsende — 08:39 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Gewoon een stukje ...TrapGast — 08:36 PM
Hoe iets aan pijn aan de kuiten doen?
Is bij de Bülk missc...Wim -de roetsende — 08:35 PM
Hoe iets aan pijn aan de kuiten doen?
Sinds ik weer zes da...Hoekie — 08:25 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Gewoon een stukje 8m...Coen__ — 07:07 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
1. Spoiler: de spe...Wim -de roetsende — 06:56 PM
VRAAG: Speling Veersysteem Challenge Fu...
Hey allemaal, Een...TrapGast — 06:24 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
"STOP POL...Tijanus — 06:18 PM