Parool: Ode aan de gewone fiets én de velomobiel!
|
Berichten: 3.367
Topics: 114
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3869
4210 x bedankt in 2813 berichten
Geen idee hoe lang ik erover deed. Maar trappen lopen / klimmen is denk ik een hele mooie manier van bewegen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.423
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13344
10304 x bedankt in 5017 berichten
(31-Jul-2025, 04:13 PM)PieterTrapt schreef: Laten we niet vergeten dat wij een uitzondering zijn, de meeste mensen houden helemaal niet van bewegen. Mensen beseffen niet dat ze het nodig hebben. Of willen het niet weten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 203
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 353
315 x bedankt in 146 berichten
31-Jul-2025, 07:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Jul-2025, 08:06 PM door PlantageBohémien.)
(30-Jul-2025, 05:45 PM)Wim -de roetsende schreef: (30-Jul-2025, 12:13 PM)PlantageBohémien schreef: een vrouw van rond de 60 jr, en rond de 1.60 m lang rond met een fatbike met duimengas, ook in de winter.
En ik begrijp wel waarom, bij sneeuw en op kasseien zijn dikke banden een voordeel, en ze zit niet zo hoog, geeft misschien een veiliger gevoel, dan kan de prijs ook nog een rol spelen, in iedergeval, het is haar keuze van mobiliteit, als zij zich daar goed bij voelt moet ze dat gewoon doen, gaat verder niemand iets aan.
Goed voorbeeld en het klopt dat het mij ook niets aan gaat. Ik heb niet eens die wens.
Het heeft echter weinig van doen met mijn voorbeeld.
Ik heb het over een volledig gezonde jongeman van 11 jaar die door een slechte beslissing van zijn ouders (Nee, we laten jouw gewone fiets niet meer repareren, maar we kopen een Fatbike van ruim €1000,-) nu op z'n Fatbike rondrijdt.
Prima, maar als je met school ergens heen gaat, dan doe je dat net als de andere kinderen gewoon fietsend.
Dat Fatbike gedoe heb ik nooit zo gevolgd, ik wist ook niet dat daar geen leeftijd grens is, waarom heeft de regering dat niet geregeld? maar als ik goed begrijp hebben die ouders die bike legaal gekocht, en mag die jongen die bike legaal gebruiken met ondersteuning op de openbare weg?
(30-Jul-2025, 01:57 PM)365cycle schreef: ........en dat een fatbike kopen geen vrije keuze is. Het is met succes aan de jeugd opgedrongen door marketeers, en het beperkt hun vrijheid op meerdere manieren:
- De fiets is slechter fietsbaar met de ondersteuning uit
- Er is geen enkele kracht nodig om vooruit te komen, dus de conditie van de jeugd gaat erop achteruit
Ik geloof niet in de overlast door de fatbike "plaag", maar zie het niet als vrije keuze, en ze maken de leefwereld van onze toekomstige volwassenen kleiner.
Juist.
Binnen bepaalde groepen jongeren MOET je gewoon zo'n ding hebben. Daar komen ze blijkbaar niet onderuit.
(31-Jul-2025, 04:13 PM)PieterTrapt schreef: Laten we niet vergeten dat wij een uitzondering zijn, de meeste mensen houden helemaal niet van bewegen. Vandaar dat vrijwel elke innovatie ons MINDER laat bewegen. De handgrasmaaier werd verdrongen door de elektrische grasmaaier, en die door de robotmaaier. Koffiebonen malen werd snelfilterkoffie, werd Nespresso-cupjes. Steeds makkelijker!
Op het werk net zo. Een dokter tuurt naar beeldschermen, de parkeer-BOA loopt geen rondes meer, maar zit op zijn kont in een camera-auto, of zit in een kantoorstoel naar een scherm te kijken. De fabrieksarbeider is nu een operator, die, jawel, op een stoel zit en naar beeldschermen kijkt.
Op mobiliteitsgebied werd het lopen vervangen door de auto en de fiets. En nu wordt de fiets in rap tempo vervangen door een voertuig met een elektromotor (e-bike en fatbike). Ook zondagse fietstochtje ontkwam er niet aan, want van gewoon fietsen wordt je moe en dat vinden veel mensen zeer vervelend. Inspanning, bah.
Ik ben zelf meestal die uitzondering die de trap neemt ipv de lift. Die op de fiets naar het feestje gaat (25 km heen, 25 terug). Ik word chagerijnig als ik de hele dag stil moet zitten. Maar daarmee ben ik een uitzondering. In Nederland heb ik vrienden van mijn leeftijd, die hebben met z'n twee 4 auto's voor de deur staan, allebei een invaliden parkeerkaart, want dan hoef je minder te lopen, ik heb al eens voorgestelt een van Raam 3 wieler over te nemen, nou, de reactie was net als je een rooker voostelt te stoppen met roken, die mensen willen ook niet zien dat op een dag autorijden voorbij kan zijn.
Berichten: 2.512
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 38
3822 x bedankt in 2112 berichten
(31-Jul-2025, 03:46 PM)blokdoorn schreef: Onder groepen van ouderen werkt het netzo, daar zijn bijvoorbeeld veel te grote campers erg populair.
Maar is dat een gecreerde hype, of het gevolg van veel geld op de bank of in stenen, veel vrije tijd en gewoon daarvan willen genieten?
Als ik op leeftijd zou zijn, flink wat geld zou hebben en gewoon graag wil gaan en staan waar ik wil zou ik ook misschien wel kiezen voor een grote, luxe camper in plaats van een knus camperrtje waar ik als 'jongere' voor zou kiezen. En dat laatste zie je ook, dat steeds meer 'jongere' personen een bestelbusje ombouwen naar camper en daarmee op pad gaan of zelfs in gaan wonen.
Berichten: 3.367
Topics: 114
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3869
4210 x bedankt in 2813 berichten
Mijn broer en zijn vriendin hadden samen 1 auto. Zij heeft poosje geleden in Nederland haar rijbewijs gehaald, die van haar thuisland was wel of niet om te zetten. Geen idee. Ook kwam er hun zoontje erbij. Mijn broer is echt wel een fiets liefhebber, een grotere als ik. Ze wonen in een nieuwbouwwijk met beperkte parkeerruimte. In plaats van een bakfiets te kopen, is er een tweede auto gekomen. Als daar in de straat paar feestjes zijn, dan denk ik dat heel de buurt een rommeltje is door alle auto's die geparkeerd zijn. Maar ik ken ook wel iemand van mijn ouders generatie die heeft 8 a 10 auto's met 2 samen.
Ik zag toevallige ook een plan dat er een flat gebouw mocht gebouwd worden, het eerste wat ik dacht. Oh daar hebben we weer een gigantische parkeer garage voor nodig voor al die paar honderd auto's. We hebben jammer genoeg echt wel de minder praktische trend: Steeds groter wordende auto's / meer auto's per huishouden. Maar de ruimte wordt steeds duurder, dus de huizen / eigen lap grond wordt kleiner, minder parkeerruimte in de straten. En wij voetgangers /fietsers moeten steeds beter opletten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.423
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13344
10304 x bedankt in 5017 berichten
Ik had vroeger ook een tijdje 4 auto's in m'n eentje. Totale onzin, al is het soort van per ongeluk zo gekomen.
Eén was zoals ik het ook een tijd deed met de DF en Bülk: Die heb ik gekocht en ingevoerd omdat m'n andere auto in Duitsland stuk ging toen ik bij een klant was...
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 17
Topics: 4
Lid sinds: Jul 2024
Bedankt: 14
35 x bedankt in 17 berichten
(29-Jul-2025, 10:25 PM)PieterTrapt schreef: (29-Jul-2025, 09:56 PM)365cycle schreef: Mooi stukje van Yaïr! Is hij eigenlijk actief op ons forum?
Nog sporadisch, maar op het moment geniet ik van een welverdiende vakantie aan de Spaanse costa's
Berichten: 6.423
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13344
10304 x bedankt in 5017 berichten
(31-Jul-2025, 10:54 PM)Velomobielfan schreef: (29-Jul-2025, 10:25 PM)PieterTrapt schreef: (29-Jul-2025, 09:56 PM)365cycle schreef: Mooi stukje van Yaïr! Is hij eigenlijk actief op ons forum?
Nog sporadisch, maar op het moment geniet ik van een welverdiende vakantie aan de Spaanse costa's  Yaïr aan da Spaanse Costa. Enjoy!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 203
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 353
315 x bedankt in 146 berichten
Vandaag is hele dag regen, maar morgen wordt het weer beter en dan gaat deze oude man met zijn S U V onder de fietsen namelijk een trike met 2 motoren, en 3 accu's op pad, als het me zo uitkomt hang ik er ook nog een aanhanger achter, ik rook niet, maar anders had ik onderweg ook nog een sigaar opgestoken.
De accu's zijn opgeladen, ik was nog even bang dat met mijn nieuwe snellader van 6 amp het stroomnet misschien uit zou vallen, maar niets is gebeurd, dus, niets staat mijn ligfietstour in de weg, pluk de dag, zolang het nog kan.
Berichten: 344
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 13
154 x bedankt in 105 berichten
10 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door Coen__.)
(31-Jul-2025, 08:37 PM)Hardloper schreef: [...]
Ze wonen in een nieuwbouwwijk met beperkte parkeerruimte. In plaats van een bakfiets te kopen, is er een tweede auto gekomen. Als daar in de straat paar feestjes zijn, dan denk ik dat heel de buurt een rommeltje is door alle auto's die geparkeerd zijn.
[...]
Tja, '30s wijken hebben vaak ruimte genoeg voor parkeren op eigen terrein, maar veel mensen doen dat niet omdat de oprit "iets" te smal is. (Soms sowieso, soms tov de te dikke auto's).
De wijken uit de '60s en '70s hebben vaak van die pleinen met garageboxen. Als je dan de oorspronkelijke bouwvergunningaanvraag bekijkt dan staat er als antwoord op de vraag "Waar worden automobielen geparkeerd?" "In garageboxen". Ondertussen wordt in 90% van die boxen geen auto geparkeerd en staan die straten compleet volgeparkeerd.
Dan heb je de '80s en '90s wijken veelal zonder garageboxen, en vanaf de bouw met parkeervakken aan de straat. Maar niet berekend op 2 auto's per huis... dus ondertussen ook compleet volgeparkeerd.
Dan heb je ook nog de wijken met aangebouwde garages naast het huis... die ondertussen veelal illegaal bij het huis zijn betrokken (en dan naar de rijdende rechter omdat men geluidsoverlast uit de garage van de buurman ervaart) waar dus ook geen auto's meer geparkeerd worden.
Dan van recenter datum zijn de huizen die bij de bouw de verplichting hadden autoparkeerplekken op eigen terrein te maken... maar men vergeten is daar een kettingbeding en boeteclausule aan te hangen... en die plekken zijn dus deels ook verdwenen.
Bij de vrije kavels hier in de buurt (160-1000 m2) zit een verplichting voor twee autoparkeerplekken op eigen terrein, en voor de kavels meer richting centrum ben je ook direct uitgesloten van een voordelige parkeervergunning aan de straat. Soms is zelfs de afmeting verplicht, hier dan 2,5x5,5m
Het is lastig dit probleem nu nog fatsoenlijk aan te pakken. Dat op publiek terrein parkeren had direct vanaf het begin niet gedoogd moeten worden.
Een stadje verderop hier wordt er gigantische heibel gemaakt over uitbreiden van de "betaald parkeren" zone. Iedereen op z'n teentjes getrapt natuurlijk. Maar zelfs in de vakanties (dus zonder auto's van bezoekers van nabijgelegen scholen en kantoren enzo) staat die wijk al voor 99% volgeparkeerd, zijn de straten defacto allemaal "enkel spoor" en is ook 99% van het autoverkeer van automobilisten die een parkeerplek zoeken..
(31-Jul-2025, 09:00 AM)Atrike schreef: (30-Jul-2025, 05:45 PM)Wim -de roetsende schreef: Binnen bepaalde groepen jongeren MOET je gewoon zo'n ding hebben. Daar komen ze blijkbaar niet onderuit.
Dat was vroeger met de brommer niet anders. Eerlijk gezegd ben ik wel blij dat de brommerjeugd die herrie makende en stinkende dingen heeft ingeruild voor een fatbike.
Dat dus.
Dat de <16 jaar er dan nu ook op rijdt is grotendeels te wijten aan die helmplicht voor de snorscooter. Kunnen we nu concluderen dat het invoeren van die helmplicht voor snorscooters juist tot meer hersenletsel heeft geleid?
Berichten: 2.413
Topics: 68
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 36917
3682 x bedankt in 1591 berichten
In mijn jaren 50 wijk was genoeg parkeer ruimte, en een parkeerplaats bij een buiten gebruik geraakt gebouw.
Dus werd bij de wegwerkzaamheden om de nieuwe riolering te plaatsen eerst dat terrein afgesloten en daarna zijn een kwart van de parkeerplekken op de straat niet terug gekomen na de werkzaamheden. Dus worden er nu nog steeds net zo veel auto's neergezet maar dan op de stoep. Gelukkig zijn de stoepen zeer ruim, dubbel parkeren op de stoep en er dan nog lang kunnen.
De plaatselijke overheden zijn bij hun plannen vergeten te kijken hoeveel behoefte er is aan parkeren, de nummers kloppen in ieder geval niet met het straatbeeld.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 344
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 13
154 x bedankt in 105 berichten
10 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door Coen__.)
(30-Jul-2025, 05:45 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb het over een volledig gezonde jongeman van 11 jaar die door een slechte beslissing van zijn ouders (Nee, we laten jouw gewone fiets niet meer repareren, maar we kopen een Fatbike van ruim €1000,-) nu op z'n Fatbike rondrijdt.
Prima, maar als je met school ergens heen gaat, dan doe je dat net als de andere kinderen gewoon fietsend.
Ruim €1000? Volgens mij zijn de meesten eerder rond €800
Als ik even hier kijk;
https://www.lasourisscooters.nl/elektrische-fatbikes
Dat is die zaak van die man uit Doetinchem waarvan de overheid toen een keer een hele lading had vergrendeld en toen toch weer had vrijgegeven...
Dan zijn er iets van 72 modellen die goedkoper zijn dan mijn niet-elektrische fiets. Ter referentie; ik heb recent een Gazelle Chamonix S8 gekocht, met korting via de Fietsersbond portal voor €1189.
De grap is echter dat je die Chamonix S8 een half jaar van te voren moet bestellen (want permanent overal uitverkocht  ) terwijl die fatbikes en overige ebikes in alle kleuren en maten op voorraad staan...
En die 11 jarige die nu dan op een fatbike rijdt; is die slechter af qua conditie dan zijn klasgenoot die met de auto gebracht wordt?
(10 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: In mijn jaren 50 wijk was genoeg parkeer ruimte, en een parkeerplaats bij een buiten gebruik geraakt gebouw.
Dus werd bij de wegwerkzaamheden om de nieuwe riolering te plaatsen eerst dat terrein afgesloten en daarna zijn een kwart van de parkeerplekken op de straat niet terug gekomen na de werkzaamheden. Dus worden er nu nog steeds net zo veel auto's neergezet maar dan op de stoep. Gelukkig zijn de stoepen zeer ruim, dubbel parkeren op de stoep en er dan nog lang kunnen.
De plaatselijke overheden zijn bij hun plannen vergeten te kijken hoeveel behoefte er is aan parkeren, de nummers kloppen in ieder geval niet met het straatbeeld.
Maar moet de overheid tot in het oneindige het parkeren van privébezit op publiek terrein faciliteren?
Ik heb ook collega's;
*Hij woont wel een eind van z'n werk; gaat met de auto, oke..
*Zij is fietsend (en zelfs lopen scheelt maar een paar minuten) sneller op haar werk, maar... gaat met de auto
*De kinderen hebben op kosten van papa een rijbewijs gehaald, hebben gewoon studenten OV.. maar papa heeft een auto voor ze gekocht
Maar de buurman mag geen container op een parkeervak zetten om 3 fietsen in te stallen.
Berichten: 6.713
Topics: 170
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2815
9258 x bedankt in 4480 berichten
(10 uren geleden)Coen__ schreef: (30-Jul-2025, 05:45 PM)Wim -de roetsende schreef: Prima, maar als je met school ergens heen gaat, dan doe je dat net als de andere kinderen gewoon fietsend.
En die 11 jarige die nu dan op een fatbike rijdt; is die slechter af qua conditie dan zijn klasgenoot die met de auto gebracht wordt?
Mijn voorbeeld ging niet over naar school brengen.
We gingen ergens heen met een klas. Zie hierboven. En dan doe je dat dus fietsend. Daar ging het om.
Met ouders die hun kind met de auto naar school brengen ga ik sowieso het gesprek aan.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 344
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 13
154 x bedankt in 105 berichten
(10 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: [...]
Mijn voorbeeld ging niet over naar school brengen.
We gingen ergens heen met een klas. Zie hierboven. En dan doe je dat dus fietsend. Daar ging het om.
Ja oke, maar hoe vaak ga je met een klas op de fiets ergens heen? Het is mij als minderjarige misschien ... vier keer 'overkomen'?
(10 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Met ouders die hun kind met de auto naar school brengen ga ik sowieso het gesprek aan.
Nice!
Het grootste gevaar op de weg voor mij toen ik naar de basisschool ging was de "brengmoeder" uit een dorpje verderop...
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Trisled's nieuwste
|
Cool ding. Weet er i...365cycle — 10:28 PM |
Buienradar
|
Bij Buienradar kan j...Lopopodium — 10:16 PM |
Gym- / zwemlessen
|
Maar dat is ...Bianca F — 10:06 PM |
Buienradar
|
Voor buien vind ik d...Roepers — 10:06 PM |
Buienradar
|
Ik kijk altijd bij d...Coen__ — 09:52 PM |
Gym- / zwemlessen
|
Met de bus gin...Coen__ — 09:39 PM |
Buienradar
|
Het is wellicht goed...Joop99 — 09:06 PM |
(Lig)fietsongelukken in de media
|
Dit houdt me w...Hoekie — 08:43 PM |
(Lig)fietsongelukken in de media
|
Dit houdt me wel...Niels van der Wal — 08:37 PM |
(Lig)fietsongelukken in de media
|
Dit houdt me wel...ZoefZoef — 08:32 PM |
(Lig)fietsongelukken in de media
|
Dat waarborgfond...Niels van der Wal — 08:30 PM |
(Lig)fietsongelukken in de media
|
Dit houdt me wel b...Hoekie — 08:19 PM |
(Lig)fietsongelukken in de media
|
Dit houdt me wel b...ZoefZoef — 08:05 PM |
Uit de media ligfiets nieuws
|
De haaien VM weer op...Hardloper — 08:01 PM |
Gym- / zwemlessen
|
Met de bus ginge...Tijanus — 07:56 PM |
(Lig)fietsongelukken in de media
|
Dit houdt me wel b...Coen__ — 07:52 PM |
(Lig)fietsongelukken in de media
|
Dit houdt me wel bez...Niels van der Wal — 07:47 PM |
|