Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sachs 3x7 naaf
#1
Hallo allen,

Ik heb al sinds 1998 een Flevobike 50-50 met de Sachs 3x7 naaf.

De naaf geeft problemen in de 3e versnelling. Die versnelling schakelt niet in en bij terugtrappen gaat het kettinkje heen en weer. Ik krijg de naaf niet goed. Ik heb de naaf open gehad omdat het schakel palletje waar het kettinkje in schroeft was gebroken. Schoongemaakt, nieuwe olie en lagers in het vet. Hier is denk ik het probleem ontstaan.

Ik heb een gebruikte en een nieuwe Sachs 3-speed naaf voor onderdelen maar snap niet wat hier mis gaat. De 3x7 ziet er inwendig prima uit en loopt ook soepel

Is er iemand met meer verstand van zaken die me kan helpen dit op te lossen.

Een probleem is ook het schakel kettinkje want voor de 3x7 niet meer leverbaar. die voor de gewone 3-speed is te kort en die voor de 5-speed te lang (hiervan heb ik er 2 maar inkorten blijkt lastig)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Misschien heb ik een soortgelijk probleem.

Bij mijn SRAM dualdrive 3x7 zit versnelling 1 (de lichtste) in stand 1 èn 2. Versnelling 2 zit in stand 3 en versnelling 3 valt buiten bereik (ik heb geen stand 4 op de shifter, waar deze versnelling zich waarschijnlijk zou bevinden). Dus stand 1 en 2 is voor de lichtste versnelling en stand 3 voor de middelste (en meest gebruikte) versnelling. De zwaarste heb ik dus niet meer.

Dat had ik voorheen wel.
Dit is ook een probleem dat is ontstaan nadat het uit elkaar gehaald was. Dat moest ook wel, want ik had kapotte kogellagers. Maar daarna ontbrak de zwaarste versnelling. Die gebruik ik eigenlijk nooit. Ik kan er dus mee leven.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Hmmm, vreemd.

Lees ik goed dat je een shifter hebt voor de naafversnelling met 4 standen? Dat klopt denk ik niet. Op mijn Sachs 3x7 zit een originele Sachs shifter met 3 standen. 1 het lichtste en 3 het zwaarste verzet.

Volgens mij was dat bij de eerste Sram versies ook zo maar hadden die naven een iets andere manier van schakelen, ik dacht een soort klikbox?

Ernst-Jan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Nouja, of er vier standen zijn weet ik niet. De lichtste en de middelste worden nu sinds kort door de lichtste versnelling gebruikt. De zwaarste stand voor de middelste versnelling. De zwaarste versnelling heeft geen plek meer. Die zal wel op de denkbeeldige vierde stand staan.

Ik heb (ook) een klikbox.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(3 uren geleden)Lopopodium schreef: Nouja, of er vier standen zijn weet ik niet. De lichtste en de middelste worden nu sinds kort door de lichtste versnelling gebruikt. De zwaarste stand voor de middelste versnelling. De zwaarste versnelling heeft geen plek meer. Die zal wel op de denkbeeldige vierde stand staan.

Ik heb (ook) een klikbox.

Wat je beschrijft lijkt op een te strakke kabel. Ik weet niet goed hoe je een klikbox instelt op de SRAM, ik heb een kettinkje. Bij mijn naaf zou het zwaarste verzet, dus de 3e versnelling, ingeschakeld moeten zijn als ik de kabel los maak.Ik gok er op dat als je de klikbox los maakt de naaf dan in de 3e versnelling zou moeten staan...

Dit vond ik over de SRAM 3x7 spectro naaf...
https://manualzz.com/doc/22430207/sram-s...hub...?p=2

Helaas lijkt deze versie erg op de mijne dus met het kettinkje en niet de klikbox

Dit is ook intressant misschien...
https://sheldonbrown.com/sachs-internal.html

If a DualDrive or other three-speed hub with a pullrod doesn't shift properly, remove the clickbox and pull out the pullrod (which has a head with a screwdriver slot) as far as it will go, while spinning the rear wheel forward so the hub will shift. Stop the wheel, hold the rod in the outermost position with pliers, turn the crank forward and see whether the hub is in low gear (the wheel turns slower than the sprocket). Release the rod in two steps and you should get middle and high gear. If so, the problem is with the clickbox, shifter or cable, so replace those. Otherwise, the problem is internal.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Garmin edge: opladen via achterkant
Aardig idee, zal h...Kapitein Bosui — 03:19 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Tof project! Ik he...Arend-Jan — 02:50 PM
Draadloos schakelen
Aardig idee, zal het...Arend-Jan — 02:47 PM
Sachs 3x7 naaf
Nouja, of er vier s...efrolich — 02:15 PM
Draadloos schakelen
Maak even een nieu...Kapitein Bosui — 01:27 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Naar aanleiding van ...Kapitein Bosui — 01:26 PM
Draadloos schakelen
In het kader v...Hoekie — 01:03 PM
Draadloos schakelen
In het kader van...Kapitein Bosui — 12:58 PM
Draadloos schakelen
Ik schreef "g...Hoekie — 12:21 PM
Sachs 3x7 naaf
Nouja, of er vier st...Lopopodium — 12:14 PM
Sachs 3x7 naaf
Hmmm, vreemd. Lees ...efrolich — 11:48 AM
Flevobike Greenmachine
Ha allen, Ik ben ...efrolich — 11:42 AM
Sachs 3x7 naaf
Misschien heb ik een...Lopopodium — 11:35 AM
Draadloos schakelen
Maar waarom is i...LigfietsWilsum — 11:34 AM
Sachs 3x7 naaf
Hallo allen, Ik h...efrolich — 11:30 AM
Draadloos schakelen
Vandaar de power k...Arend-Jan — 10:38 AM
Draadloos schakelen
Maar waarom is ie ...Willeke_IGKT — 10:11 AM