LEL 2025
|
Berichten: 67
Topics: 5
Lid sinds: Jul 2024
Bedankt: 164
203 x bedankt in 67 berichten
25-Sep-2025, 09:34 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Sep-2025, 09:51 AM door Kapitein Bosui.)
De inschrijving is weer geopend, over iets meer dan 3 weken vind deze tijdrit van Lelystad-Enkhuizen-Lelystad van ~51km plaats. Wie doet er ook mee op zondag 19 oktober?
Berichten: 708
Topics: 41
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 830
1949 x bedankt in 661 berichten
Present! Kijk er alweer naar uit!
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 510
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 250
1583 x bedankt in 503 berichten
Heeft Kapitein Bosui tegen die tijd misschien zijn eigen rollende torpedo? Of moet je nog wat langer geduld oefenen?
Ik ben er met een beetje geluk wel bij.
Berichten: 67
Topics: 5
Lid sinds: Jul 2024
Bedankt: 164
203 x bedankt in 67 berichten
(25-Sep-2025, 02:33 PM)Arend-Jan schreef: Heeft Kapitein Bosui tegen die tijd misschien zijn eigen rollende torpedo? Of moet je nog wat langer geduld oefenen?
Helaas, ik verwacht dat die pas in januari-februari geleverd gaat worden.
Ik kom dus met de oude glasbak - doel is om mijn tijd van vorig jaar te verbeteren.
Berichten: 337
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 490
894 x bedankt in 331 berichten
Mijn bedoeling is weer om op de oversteek in het midden te gaan staan. want het is toch mooi als iedereen daar zo snel mogelijk voorbij komt vliegen. En voor mensen die komen kijken mogen ook best bij mij komen staan
Berichten: 708
Topics: 41
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 830
1949 x bedankt in 661 berichten
(25-Sep-2025, 03:36 PM)Kapitein Bosui schreef: ... doel is om mijn tijd van vorig jaar te verbeteren.
Dat doel heb ik elk jaar, dus ook nu weer
Het helpt als je steeds een iets snellere fiets koopt
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 336
Topics: 21
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 1333
806 x bedankt in 331 berichten
(25-Sep-2025, 03:36 PM)Kapitein Bosui schreef: (25-Sep-2025, 02:33 PM)Arend-Jan schreef: Heeft Kapitein Bosui tegen die tijd misschien zijn eigen rollende torpedo? Of moet je nog wat langer geduld oefenen?
Helaas, ik verwacht dat die pas in januari-februari geleverd gaat worden.
Ik kom dus met de oude glasbak - doel is om mijn tijd van vorig jaar te verbeteren.
Iets met de hurri? Dan kan je Tim achterna met elk jaar een andere fiets
Berichten: 708
Topics: 41
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 830
1949 x bedankt in 661 berichten
In de categorie voorpret: ik zit wat te filosoferen welke tweaks ik eens aan de fiets zal doen om hem net een fractie sneller te maken voor LEL  Met de Quest zocht ik dat vooral in voetgaten dicht maken etc. Maar die heb ik überhaupt al niet meer nu  Ik zag bij de afgelopen edities al verschillende andere voorbeelden, maar wat zijn de ervaringen daarmee? En heeft iemand nog gouden tips?
Ik denk nu aan in ieder geval:
- opening achterwiel (en in mindere mate voorwielen) zoveel mogelijk afsluiten zodat er zo min mogelijk wind in kan.
- detail, maar ook de koplampgaten tape ik dicht ;-)
- Ik heb het vraagstuk ventilatie ook nog altijd open staan. Daar zal ook nog iets voor moeten komen, want vizier moet uiteraard gesloten blijven...
- andere aerodynamische aanpassingen? Hoeveel maakt het uit dat ik van die 'platte' spiegels heb? Heeft een vin o.i.d. nut op een Milan? Ideeën?
PS: geen zorgen voor de snellere rijders, ook met een geoptimaliseerde fiets zal ik heus niemand van een top 3 plaats afhouden  Ik hoop vooral mijn eigen tijd stevig te verbeteren. Als de omstandigheden meezitten moet dat sowieso wel lukken gezien die met een Quest is gefietst, maar hoeveel kan er af??
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 1.072
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 269
2016 x bedankt in 799 berichten
(, 09:42 AM)TimSch schreef: - andere aerodynamische aanpassingen? Hoeveel maakt het uit dat ik van die 'platte' spiegels heb?
Heb je die spiegels nodig? Zonder is sneller.
Goed schoonmaken, zodat de lucht zonder weerstand over de body stroomt.
Het zand uit de wielkasten halen/spuiten (?). Scheelt gewicht en dus rolweerstand
Niets meenemen wat je in een wedstrijd niet nodig hebt; waarschijnlijk is een halve liter water voldoende.
Kleed je licht; ik heb ooit iemand in z'n onderbroek zien racen. (zichtbaar bij het instappen)
Dikke banden geeft minder rolweerstand; door de wielkasten geen extra luchtweerstand.
Kies voor een velomobiel met het kleinste frontale oppervlak waar je in past. :-)
Vraag vooraf aan de 'draaier' op het keerpunt waar je het beste kan stoppen, zodat je zo snel mogelijk gedraaid kan worden.
Niels, M5, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 708
Topics: 41
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 830
1949 x bedankt in 661 berichten
(, 10:23 AM)Niels van der Wal schreef: Heb je die spiegels nodig? Zonder is sneller.
Helemaal zonder wil ik niet. Ik wil achteropkomende deelnemers wel graag aan zien komen. Kan wel de rechter er misschien af schroeven. Scheelt toch de helft ;-)
Citaat:
Niets meenemen wat je in een wedstrijd niet nodig hebt; waarschijnlijk is een halve liter water voldoende.
Paar bandjes, de tyreglider en een pomp gaan ook mee. Maar verder inderdaad zo min mogelijk
Citaat:
Dikke banden geeft minder rolweerstand; door de wielkasten geen extra luchtweerstand.
Ik heb niet echt een race-set banden. De CCUs voor met een Wild Run'r achter zullen het moeten doen. Zijn voor de Milan wel ongeveer de maximale breedte.
Citaat:
Kies voor een velomobiel met het kleinste frontale oppervlak waar je in past. :-)
Ik heb even een rondje langs het wagenpark gedaan en denk dat ik dan de SL maar moet nemen
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 2.517
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 38240
3829 x bedankt in 1657 berichten
Rij dit jaar in de Milan zoals hij is, dan kun je volgend jaar zeker verbeteren met fine tuning.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 6.858
Topics: 173
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2959
9554 x bedankt in 4623 berichten
(, 06:51 PM)Willeke_IGKT schreef: Rij dit jaar in de Milan zoals hij is, dan kun je volgend jaar zeker verbeteren met fine tuning.
Volgend jaar heeft Tim volgens de traditie een andere vm
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.007
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 786
3943 x bedankt in 1854 berichten
Veel van de opties heb je al genoemd. Denk ook aan de gaten bij het achterwiel. Bij een aantal zaken verkopen ze Gutagliss Hobbycolor. O.a. Hornbach, in Duitsland bij de Obi. Dat is een redelijk lichte kunststof die je met een stanleymes kun snijden, zelfs nog knippen met een stevige schaar. Het is ongeveer 3mm dik en redelijk stevig, in vergelijking met tape. Ik denk dat het wel zal doorhangen over die 70cm langs het achterwiel, maar je kunt er ook een randje aan vouwen. Met een graad of 70 wordt het redelijk zacht en kan het gebogen worden.
Denk verder ook even aan andere maatregelen als even de bandjes oppompen, de ketting goed gesmeerd.
Berichten: 510
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 250
1583 x bedankt in 503 berichten
Ik heb afgelopen zondag vastgesteld dat het bij mijn Snoekje uitmaakt als ik in lengterichting over de koplamp heen tape. Ik heb een Lupine lamp, die geeft prachtige veel licht maar is wel een flinke jongen die wat uitsteekt, en blijkbaar maakt dat dus uit.
Ik zag 13 watt verschil (bij 60 kilometer per uur).
|
Gebruikers die dit topic lezen: NielsKo, 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|