Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gaten in bodem Quest
#1
Vandaag begonnen met de Quest schoonmaken. Wat kwam daar een drek vanaf zeg. Binnenkant tot zo ver als mogelijk naar achteren gedaan. De twee kettingbeschermers achter het zitje. De bodem, de stoel en het kussen, de wielkasten binnenin, de velgen en spaken, de wieldoekjes, de buitenkant. Oude stickers verwijderd, aan de rechterkant de schade even vastgeplakt met ducctape enz.

Vraag; de stuur uitslag lijkt niet gelijk. Naar rechtssturend raakt het wiel de buitenkant romp, en is dus uitgesleten en ander deel is kapot(bij de uitsparingen).
Hoort het dat de uitslag links anders is dan rechts?

Vraag; ik vind dat ik krap zit; er zitten twee blokken schuim rechts en links op schouderhoogte met klittenband, die heb ik verwijderd, is dit prima?

Vraag; wat hebben jullie aan boord? Tel? Waar? Navigatie? Waar? Nog meer gadgets?

Vraag; waarom is de romp aan de binnenkant niet geschilderd? Gewichtsbesparing?

Voor nu even genoeg, alvast dank voor jullie tijd..

Ohja, even nog 10km gefietst in de omgeving als beloning na het schoonmaken.

Mochten jullie toevallig weten wie een (vorige) eigenaar van Quest 107 is geweest dan kom ik graag in contact..

Grtz Richard

Helemaal vergeten; er zitten veel gaten in de bodem. Een aantal wordt gebruikt om bij het frame te komen. Een aantal andere lijkt willekeurig. Hoe maak ik dit dicht. Dit is nu gedaan middels ducctape..
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , -Nico-
#2
Die blokjes zijn schouder vullingen en moeten eruit als ze in de weg zitten.

Ik had klittenband op de rechter wielkast en aan de achterzijde van een relatief goedkope waterproof telefoon en gebruikte die als navigatie, doe ik nog steeds twee fietsen later.

Ik had altijd een stevige tas voor alle losse items, toen ik de Quest heb ik bij de Lidl een gereedschapstas gekocht die precies naast mij paste. In de B4M heb ik minder ruimte en staat een minder stevige tas achter mij.

Wat betreft het sturen, als je het stuur loslaat, gaat de fiets dan nog rechtuit?
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Richard107
#3
Wat betreft het sturen, dat heb ik nog niet getest…
Heeft een Quest, bijna antiek #107
Gaat in 2026 naar Frankrijk velomobielen
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(, 07:52 PM)Richard107 schreef: Vandaag begonnen met de Quest schoonmaken. Wat kwam daar een drek vanaf zeg. Binnenkant tot zo ver als mogelijk naar achteren gedaan. De twee kettingbeschermers achter het zitje. De bodem, de stoel en het kussen, de wielkasten binnenin, de velgen en spaken, de wieldoekjes, de buitenkant. Oude stickers verwijderd, aan de rechterkant de schade even vastgeplakt met ducctape enz.

Vraag; de stuur uitslag lijkt niet gelijk. Naar rechtssturend raakt het wiel de buitenkant romp, en is dus uitgesleten en ander deel is kapot(bij de uitsparingen).
Hoort het dat de uitslag links anders is dan rechts?
Zou denken van niet, want waarom zou je de draaicirkel linksom groter houden dan rechtsom? Wel verklaarbaar, als je kijkt naar de bochten. Een bocht naar rechts rijdt je vaak in de binnenbocht. Een bocht linksom kun je zien als eentje in de buitenbocht.   Maar heel logisch is het niet eigenlijk, want een kortere draaicirkel is handig voor zowel links- als rechtsom.
 
Vraag; ik vind dat ik krap zit; er zitten twee blokken schuim rechts en links op schouderhoogte met klittenband, die heb ik verwijderd, is dit prima?
Die kun je verwijderen.  Ze zijn voor je schouders en zijn in verschillende maten te koop.  Niet noodzakelijk, wel makkelijk om je bovenlichaam stabiel te houden in bochten.

Vraag; wat hebben jullie aan boord? Tel? Waar? Navigatie? Waar? Nog meer gadgets?

Plakset, pompje, een tijd een noodverbandtrommel met inhoud, reserveband. Telefoon of tomtom met klittenband op de rechter wielkast. Met schuimkap soms echter niet lekker zichtbaar.

Vraag; waarom is de romp aan de binnenkant niet geschilderd? Gewichtsbesparing?
Geen idee, zou zomaar kunnen dat het gewoon meer werk was.

Voor nu even genoeg, alvast dank voor jullie tijd..

Ohja, even nog 10km gefietst in de omgeving als beloning na het schoonmaken.

Mochten jullie toevallig weten wie een (vorige) eigenaar van Quest 107 is geweest dan kom ik graag in contact..
Je zou even kunnen kijken of je in de velomobiel rijderslijst een naam tegenkomt.
Edit: gedaan, dat is iemand met de naam Harco en die vind je hier op facebook.


Grtz Richard
Groeten van een naamgenoot terug Smile

Helemaal vergeten; er zitten veel gaten in de bodem. Een aantal wordt gebruikt om bij het frame te komen. Een aantal andere lijkt willekeurig. Hoe maak ik dit dicht. Dit is nu gedaan middels ducctape..

Ducttape. Gewoon zo laten anders. Zouden die gaten misschien een soort van afwaterfunctie kunnen hebben?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Richard107
#5
107 is nog een 3x20 Quest toch?
Hier is een handleiding voor een 20" Quest: https://www.velomobiel.nl/handleidingen/...eiding.pdf

Gaten in de bodem (als ze netjes zijn tenminste :p) kunnen meerdere doelen hebben, grote kans dat het voor water of zweet afvoer is. Misschien montage punten voor iets, ductape kan geen kwaad, maar misschien slim om bij te houden na een tijdje fietsen of het een natte bende is of niet.

Gezien deze Quest een reliek is ondertussen kan ik me voorstellen dat de voorwielen opnieuw afgesteld moeten worden, staat in de handleiding, is een tooltje voor te koop bij Velomobiel.nl, maar kan je ook zelf maken.

Schuimblokken bij de schouders kan je voor je eigen lichaam afstellen/plaatsen of geheel weghalen. Zijn handig als je veel heen en weer wiebelt tijdens het fietsen en het nemen van bochten.

Binnenkant is niet geschilderd omdat het niet nodig is + als je serieus fietst word het een stoomcabine, binnen de kortste keren is de verf er weer af en in het ergste geval word het een vieze bende en zit je kleding onder de vegen.

Wat je allemaal in de fiets gooi is persoonlijk. Begin met een plaksetje, binnenband en een klein pompje.
Ik heb een klein survival setje, ductape, zipties en 2 powerbanks met zaklamp. En m'n mobiel voorheen aan de wielkast maar nu in een bakje naast de stoel.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Richard107 , Veloquest
#6
In de kettingtunnel zitten waarschijnlijk wat afwateringsgaatjes, die moeten wel ongeveer 10mm zijn, anders loopt de fiets niet leeg. Dichtmaken kan met epoxy en glasweefseldoek. Tape aan 1 kant, de buiten kant, dan het doek aan de binnenkant erop behangen. Er staat een handleiding ergens op de velomobiel.nl site.

In je andere draadje reageerde ik met wijzigingen aan de versnellingen. Bij de versie met klein achterwiel gaat dat niet. Die heeft een speciale achterderailleur zonder dubbele wieltjes. Vraag Theo/Allart om advies, die weet het beste wat wel en niet gaat.
Antwoord }
Bedankt door: Richard107 , Willeke_IGKT
#7
Gaten groter dan 20 mm doorsnede en gaten met een onregelmatige buitenkant lijken mij schade, kunnen inderdaad hersteld worden met glasvezel. Ik heb mijn Quest met een glasvezel reparatie set van een auto onderdelen winkel hersteld.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Het meeste is wel beantwoord. Wat betreft je vraag: wat hebben jullie aan boord: 

- Reservebandjes/pomp/Tireglider 
- Basisgereedschap: inbussleutels, rateltje, steeksleutels 8 en 10
- Noodreparatiespul: Quicklinks voor de ketting, tie-wraps, rol tape.
- Bij lange tochten: extra accu voor de verlichting. evt noodlampje op batterijen. 

Qua gadgets: ik gebruik mijn telefoon eigenlijk niet, maar een GPS fietscomputer (bijvoorbeeld de veelgebruikte Garmin Edge series) is wel echt aan te raden. Die kan ook de navigatie voor zijn rekening nemen (Op een Garmin kun je bijvoorbeeld Komoot installeren). Accu van zo'n fietscomputer gaat veel langer mee dan een telefoon die navigeert met actief scherm en als je ook een powerbank meeneemt kun je dagen vooruit. Je kunt ze met een houder op je stuur zetten, of op een van de wielkasten. Ik had bij de Quest de houder op de rand van het instapgat geplaatst, dat vond ik echt ideaal. Zichtbaar onder de kap, goed bereik.
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Gaten in bodem Quest
Het meeste is wel be...TimSch — 10:54 AM
Gaten in bodem Quest
Gaten groter dan 20 ...Willeke_IGKT — 10:24 AM
Nieuw hier
Voor een lange tocht...Willeke_IGKT — 10:19 AM
Nieuw hier
Probeer het eens in ...Jeroen S — 08:06 AM
Gaten in bodem Quest
In de kettingtunnel ...Jeroen S — 08:01 AM
Northlandvelo.NL is live
Ik heb een platte ho...benparke — 10:40 PM
Gaten in bodem Quest
107 is nog een 3x20 ...Gideonaut — 10:27 PM
Gaten in bodem Quest
Vandaag begonnen m...ZoefZoef — 09:56 PM
Gaten in bodem Quest
Wat betreft het stur...Richard107 — 09:33 PM
Gaten in bodem Quest
Die blokjes zijn sch...Willeke_IGKT — 08:37 PM
Gaten in bodem Quest
Vandaag begonnen met...Richard107 — 07:52 PM
Garmin edge: opladen via achterkant
Interessant? A proj...Hoekie — 07:50 PM
Toertochtje Zeeland - wordt herhaald
Denk dat zo'n gemidd...ZoefZoef — 04:47 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag haalde bij...Lig-hen — 04:46 PM
M5 m-racer uitproberen (idealiter Noord...
Als ik een m-racer h...ZoefZoef — 04:39 PM
De eerste kilometers op de Taifun
5 Dan staat je stuur...ZoefZoef — 04:35 PM
Toertochtje Zeeland - wordt herhaald
Goed dat je de gem...Hoekie — 01:00 PM