Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gestroomlijnde tweewieler
#1
Ik ben op zoek naar een Velomobiel-achtige tweewieler.
Je ziet ze wel eens als zelfbouw, bv in filmpjes zoals deze:



maar zijn deze ook ergens kant-en-klaar te koop, nieuw of tweedehands?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ja hoor, bij M5 ligfietsen bijvoorbeeld.

Je kunt me een persoonlijk bericht sturen voor meer info.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Bij M5 heb ik wel dit plaatje gevonden:
[Afbeelding: top_img2.jpg]
maar verder geen enkele andere verwijzing op al hun websites :'(
zou inderdaad graag meer info hebben, en als het niet geheim is mag het ook hier in dit topic.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
https://www.speedbikes.ch/pob
Deze is nieuw iets van € 35k
Lijkt me super leuk om eens mee te rijden



Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT , Roepers
#5
Holy moly, €35k.
Wel een mooi ding.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Was die stroomlijn van M5 geen one off? Wat ze verkopen is volgens mij alleen een een deel wat universeel op ligfietsen gemonteerd kan worden, beetje zoals dat plexi scherm wat je op veel trikes zie.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(, 01:56 PM)Jaaaap schreef: Holy moly, €35k.
Wel een mooi ding.

Ik vind dit filmpje echt heel informatief. De rijder kan er 3,3km/u mee rijden. Onvoorstelbaar. Met een 2-wieler in een kuip.


https://www.youtube.com/watch?v=gjEkQZNOqb4&t=33s
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Jaaaap , Roepers
#8
Ja.....

maar....

....dat kan lang niet iedereen Wink

En als het waait kan niemand het.
Bij wind zijn streamliners (zo worden ze genoemd) echt heel link, dan heb je een flink breed fietspad nodig zeg maar.

Verder: ja ik droom er ook al lang van...
Maar het waait hier zo vaak zo flink dat ik er echt vrijwel nooit mee de openbare weg zou kunnen, dus laat dan maar..

Heb Russel's fiets in Engeland goed kunnen bekijken, want ik stond naast hem gekampeerd toen met het WK (super aardige kerel trouwens!!).

Vind ze echt heel gaaf, maar niet om mee te forenzen/toeren
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , mvdriel , Jaaaap
#9
Bij M5 hadden ze die een harde neuspunt met een schuimstroomlijn en inderdaad zo'n harde stroomlijn, volgens mij zijn er daar wel meer van gemaakt, maar niet veel meer als een handvol. Ik denk dat Daan erg dicht bij het vuur zit en wel kan zien wat nog voorhanden is.

Je vindt ze nauwelijks nieuw, die van Russel is een zelfbouw waarbij hij erg goed heeft gekeken naar die andere, die al jaren mee rijdt.

Met een beetje wind hebben die dingen inderdaad gigantisch veel ruimte nodig. Bij Windkracht 5 blijven ze staan. Zelf wegrijden is ook niet bepaald eenvoudig, denk aan start stop tussen de andere fietsers voor het verkeerslicht.

Ik heb heel wat jaren wedstrijden gereden tussen die dingen, en vrijwel niemand van die wedstrijdrijders die een dergelijke stroomlijn tot de beschikking heeft, gebruikt hem op de openbare weg. Ellen van Vught, met diverse Records op haar naam, met een stuk of 5 van die dingen op voorraad, rijdt ook liever gewoon velomobiel. Je zou bij Elan eens kunnen vragen of ze er 1 verkopen. Overigens zijn die gebouwd voor Battle mountain, dat is alleen maar rechtuit. Daar kom je geen drempel mee over, je kan niet zien wat er om je heen gebeurt, niet zelf wegrijden. Bochten kun je ook wel vergeten.

Het is net zo iets als de F1 van Max Verstappen, het is wel snel op een circuit maar in de praktijk op de openbare weg onbruikbaar.
Antwoord }
#10
Heb ooit wel eens wat km woon-werk gemaakt met een Thijs tentstroomlijn. Denk dan aan hoofdzakelijk polderachtige landschappen, en 3x een provinciale weg over te steken. Was geen onverdeeld succes, hoewel ik voldoende zag, en zelf prima te stroomlijn kon sluiten. Jaap, ik zou er vanaf zien!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jaaaap
#11
(, 05:49 PM)Arend-Jan schreef: Ja.....

maar....

....dat kan lang niet iedereen Wink

En als het waait kan niemand het.

Ik noem het niet voor niets 'onvoorstelbaar'  Wink 

Het is namelijk erg moeilijk voor te stellen dat iemand dit kan met een tweewieler in een stroomlijn.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Arend-Jan
#12
Bij M5 zijn idd nog een tweetal sandwichkuipen (soort foam kuip met baleinen) beschikbaar, bedoeld voor de M5 carbon lowracer.

Hier hoort een carbon neuskeugel bij, die helaas niet meer aanwezig zijn (maar wel de mal).

Verder zijn er een tweetal (voormalig record) 2 wielige stroomlijn fietsen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(, 07:26 PM)Jeroen S schreef: Ellen van Vught, met diverse Records op haar naam, met een stuk of 5 van die dingen op voorraad, rijdt ook liever gewoon velomobiel. 

En als er 1 iemand is met een waanzinnig indrukwekkend gevoel voor evenwicht, is zij het! 

Heb haar mogen zien rijden in de Orange Bullet, op Aldenhoven. Dat was haar allereerste keer in de laatste fiets, waarvoor ik het frame getekend heb. Toen zonder de topkuip; zij kan dan solo starten, zonder inklapbare zijwieltjes en zonder meelopende/rennende helpers. Paar keer steppen, en dan bij 3 km/h 'gewoon gaan trappen'. En dat met een extreem beperkte stuuruitslag. Dat is echt een heel mooi gezicht. Cool

Het was toen wel windstil overigens.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#14
(, 05:40 PM)Wim -de roetsende schreef:
(, 01:56 PM)Jaaaap schreef: Holy moly, €35k.
Wel een mooi ding.

Ik vind dit filmpje echt heel informatief. De rijder kan er 3,3km/u mee rijden. Onvoorstelbaar. Met een 2-wieler in een kuip.


https://www.youtube.com/watch?v=gjEkQZNOqb4&t=33s

Het gaat verrassend goed in de dagelijkse praktijk in.... Waar is het opgenomen? Australië? 
En hij is duidelijker smaller dan alle velomobielen en dus veel sneller. En de draaicirkel, daar kunnen velomobielen een puntje aanzuigen.

Hier in NW Friesland is de wind misschien een dingetje voor zoiets, maar in het oosten van het land, wanneer waait het daar nu windkracht 5?

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Ik denk dat ik deze droom maar laat gaan.
De kosten zullen sowieso astronomisch zijn zo te zien.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(, 10:11 PM)liggende daan schreef: Verder zijn er een tweetal (voormalig record) 2 wielige stroomlijn fietsen.

Nou Jaaaap, dit is je kans.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door:
#17
De Peregrin on Birk is van Jurg Birckenstock die er zelf ook een heeft. Toch heeft hij er ook nog een Alpha naast.

Ook in het oosten van het land waait het. Hier heb je ook mooie stukjes waar je veilig tussen het groen fietst en dan ineens een zet krijgt van de zijwind als het bos ophoudt. Of gewoon lekker tussen de velden, veilig achter de mais, die ook ineens ophoudt. Zijwind is altijd een factor, behalve als het niet waait.

https://hpv.org/weltrekord-zurueck-geholt/ 1387 km Peregrin

https://hpv.org/neuer-24h-weltrekord/ 1347 km Trisled

In 2023 stond het nog op 1256 met een Milan https://www.recumbent.news/2023/07/07/4-...e-weekend/

Ja hij is snel, maar hoe harder je fietst hoe verder je gemiddelde snelheid en je kruissnelheid uit elkaar gaan lopen op de openbare weg. Of het je werkelijk iets oplevert is maar de vraag.

Ik heb diverse Cyclevison races meegemaakt waar een stuk of 10-15 van dergelijke stroomlijnen aanwezig waren. Toch reed ik met mijn lowracer een aantal jaren grotere afstanden dan die stroomlijners. Stond er iets meer als een briesje dan bleven ze veilig in de aanhanger of bus. Dat was op de RDW baan in Lelystad. Daar heb je redelijk wat ruimte. Het weerbericht van het vliegveld ernaast werd zeer nauwkeurig gevolgd. En bepaalde met welke fiets mensen meereden. Het is best wel spannend als je 70 fietst in een tweewieler en meer als een rijbaan breed nodig hebt om te corrigeren. Kun je je voorstellen dat je dat moet doen als je ergens op een 80 km/h weg fietst tussen ander verkeer?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#18
(7 uren geleden)Jeroen S schreef: Het is best wel spannend als je 70 fietst in een tweewieler en meer als een rijbaan breed nodig hebt om te corrigeren. Kun je je voorstellen dat je dat moet doen als je ergens op een 80 km/h weg fietst tussen ander verkeer?

Dit was ook het grootste probleem bij de VeloTilt van Wim Schermer.

Volgens Allert van velomobiel.nl was dit een driewieler met alle nadelen van een tweewieler. 

Je zult worden ingehaald door een vrachtwagen, terwijl je in een tiltende driewieler zit  Cry 

Na een paar jaar gaf Wim Schermer zelf toe, tijdens een presentatie op CycleVision, dat de VeloTilt op z'n snelst was in de Lock-positie.

Dan werd het dus een gewone driewieler vm, maar wel een hele zware en trage dus. Dat project is nooit succesvol geworden.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Maar dit geen Velotilt maar een echte tweewieler. Ik denk dat hij sneller kan zijn dan alle velomobielen. 
Echter: ik ben het nog meer eens met Jeroen die zegt dat bij hogere snelheden het verschil tussen kruissnelheid en gemiddelde snelheid steeds groter wordt. Dat geldt helemaal voor het dagelijks verkeer waar je rekening moet houden met andere verkeersdeelnemers. Dat heeft bij mij de gedachte opgeroepen dat in het dagelijks verkeer alle velomobielen gelijkwaardig zijn qua snelheid bij verantwoordelijk verkeersgedrag.

Groet,
Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Ik noemde de VeloTilt, omdat die dezelfde nadelen heeft als een gestroomlijnde tweewieler.

Verder ben ik het met Jeroen eens.





(3 uren geleden)Roepers schreef: Dat heeft bij mij de gedachte opgeroepen dat in het dagelijks verkeer alle velomobielen gelijkwaardig zijn qua snelheid bij verantwoordelijk verkeersgedrag.

Groet,
Marco

Dat vind ik een vreemde aanname. Daarmee zou je kunnen suggereren dat mensen die harder rijden onverantwoordelijk gedrag vertonen. Zo'n één op één conclusie vind ik wel erg kort door de bocht gaan.

Ook sluit je daarbij de verschillende capaciteiten van rijders uit. Sommige mensen overzien lastige (verkeers)situaties sneller dan anderen. En zo zullen er nog veel voorbeelden zijn van de verschillen tussen mensen die een verschil in een verantwoorde snelheid kunnen verklaren en onderbouwen. Leeftijd en reactievermogen zal ongetwijfeld ook een rol spelen.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Verantwoord rijgedrag betekent dat je veiligheid laat prevaleren boven snelheid. Dat leidt hoe dan ook tot gematigde snelheden bij onoverzichtelijke of onvoorspelbare situaties. Dat soort situaties van gematigde snelheden hebben een nogal sterk effect op de gemiddelde snelheden en dat effect wordt sterker bij hogere kruissnelheden. Dat heeft een nivellerend effect op de verschillen in snelheid tussen de verschillende typen velomobielen. Dat is mijn redenering.

Groet,

 Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Voor mijn woon-werk route werkt dat voor een deel, het stuk met zijwegen en bochten gaan even snel ongeacht de fiets. Maar op andere stukken ga ik veel sneller in de snellere VM, omdat ik sneller op een hogere snelheid kom en dat stuk van de route vrijwel geen zijwegen heeft en het andere verkeer voorspelbaar is.

En ik ben een langzame VM rijders die nooit auto gereden en ben dus niet getraind op snelheden die hoger zijn dan ik gewoon ben te fietsen. Dat gaat omhoog maar niet met veel tegelijk, mijn fiets snelheid gaat met dezelfde snelheid omhoog.

Mensen die auto rijden zijn gewend om met die snelheid te denken en reageren en als hun benen dat aan kunnen zal hun kruissnelheid hoger zijn dan de mijne. Maar afhankelijk van de route hoger of veel hoger.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: GHOOGEN, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Gestroomlijnde tweewieler
Voor mijn woon-werk ...Willeke_IGKT — 07:51 PM
Vlechtje hoe en wat.
Die punt bovenop h...Lopopodium — 07:49 PM
LEL 2025
61.453 km/h!! ...LigfietsWilsum — 07:20 PM
Medeliggers onderweg
Hoe ging de LEL?...Hoekie — 07:01 PM
Gestroomlijnde tweewieler
Verantwoord rijgedra...Roepers — 06:44 PM
Vlechtje hoe en wat.
De Bülk misschie...datakneder — 06:17 PM
Medeliggers onderweg
Hoe ging de LEL? ...Wim -de roetsende — 06:06 PM
Vlechtje hoe en wat.
Ride or die  :cool...Wim -de roetsende — 05:53 PM
Medeliggers onderweg
Hoe ging de LEL?LigfietsWilsum — 05:53 PM
Vlechtje hoe en wat.
Ride or die  :cool:...Gideonaut — 05:51 PM
Medeliggers onderweg
Hij leek op Tim, en ...NielsKo — 05:41 PM
Vlechtje hoe en wat.
Die punt ...Wim -de roetsende — 05:22 PM
Medeliggers onderweg
Een van de inzit...Wim -de roetsende — 05:19 PM
Gestroomlijnde tweewieler
Ik noemde de VeloTil...Wim -de roetsende — 05:10 PM
Gestroomlijnde tweewieler
Maar dit geen Veloti...Roepers — 05:05 PM
Medeliggers onderweg
Op de Noord in Dront...LigfietsWilsum — 04:54 PM
Vlechtje hoe en wat.
Heb je de Tango ze...Gideonaut — 04:32 PM