Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw concept/ontwerp Roeifiets --> Zaikbike
#1
Kijk hier:

http://zaikbike.com/


Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Kan als gewone ligfiets gebruikt worden en als Roeifiets. 
Dat is toch wel totaal iets nieuws, heb ik nog niet eerder gezien.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Jammer dat er geen filmpje te zien is (althans, dat ik kan vinden) hoe het werkt.
Ziet er wel grappig uit.
Antwoord }
Bedankt door:
#3

Alstublieft!

Een onderstuurroeiligfiets!

Gaaf!
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Eerste indruk: een hele mooie uitvinding, maar erg onderhoudsgevoelig door een dubbel en lang kettingsysteem en de vele draaipunten. Bovendien kwetsbaar door de vele uitstekende delen. Ook het regelmatig omzetten van "fietsen naar roeien" maakt de zaak slijtage gevoeliger.

Een hele leuke blikvanger, zoals vroeger de Amphicar. Het rijdt niet als een auto en vaart niet als een boot.  https://www.youtube.com/watch?v=JBmNcmsoMg8&t=6s

Dat vind ik ook van deze combi. Maar dit is wel de eerste roeifiets, die je ook als ligfiets kunt gebruiken.

Ik zou kiezen voor Middelburg. Een Thys en een M5.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Dank voor de bewegende beelden.
Is wel even wat ombouwwerk, zie ik. Niet iets dat je even in een paar seconden onderweg zou doen. Maar het idee is misschien ook niet om de berijder regelmatig flexibiliteit te willen bieden tijdens tochten zelf.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Idem, ik had zelf ook nog geen bewegende beelden gezien.

Wat een onding, veel gedoe om van fiets om te bouwen naar roeifiets.

Geen mooie roeislag op te maken. Jammer, zag er leuk uit.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ze hebben het filmpje een beetje onhandig gemonteerd. Je kan dat ombouwen (dat misschien wel een kwartier duurt) natuurlijk terugknippen tot 10 seconden. Lijkt het ineens handig. Doen ze ook met vouwfietsen.

Het ziet er wel innovatief uit. Ik zou het wel eens willen proberen.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Zou het niet heel lastig roeien zijn met je handen zo laag vanwege het onderstuur? Het zal verder ook wel flink geluid maken vanwege de ketting. Bij dit soort oplossingen is het gevaar van vlees noch vis erg groot. Kortom ik zie geen reden om twee fietsen weg te doen en deze ervoor in de plaats aan te schaffen. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Zo te zien valt de moeilijkheidsgraad wel mee. Sommige mensen denken dat fietsen met onderstuur moeilijk is, maar dat valt echt reuze mee. Ik vind het een knap stukje ingenieurswerk, petje af. Zou er ooit een Nederlands bedrijf willen beginnen aan de verkoop ervan? Wat mij tegenhoudt is dat ik al twee ligfietsen heb en daar eigenlijk heel tevreden over ben. Maar geen negatief woord over deze fiets, hoor.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Knap stukje werk inderdaad. Maar 2 concepten samenvoegen is niet altijd succesvol.
Complimenten voor de bedenker, maar zou niet iets voor mij zijn.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#11
De bestuurder zit eigenlijk behoorlijk rechtop, daardoor moet hij heel diep buigen om een volledige slag te kunnen maken. In het filmpje zie je ook dat zijn rug bijna de gehele slag erg rond gebogen is. Dit is echt niet goed voor je rug. Die moet zoveel mogelijk recht zijn. Je buigt normaal gesproken meer in je bekken.

Zijn hoofdhouding ziet er ook best onnatuurlijk uit. Ik vind dit niet echt een heel goed promo-filmpje.

Derk Thijs is uitgegaan van een ligfiets en heeft vanuit de liggende houding de roeislag ontwikkeld. Daardoor krijg je een totaal andere beweging. Derk heeft in het verleden ook veel met Bram Moens samengewerkt. Dat zie je ook echt terug in de ontwerpen. Ze zijn allebei voorstander van het esthetische ontwerp.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
Inderdaad mij viel het diep moeten bukken tijdens de slag en daardoor de behoorlijk kromme rug ook al op.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Uit ervaring weet ik dat een goede test of iets goed is voor je rug, dat te doen als je last hebt van je rug. Trappen omhoog lopen beschouw ik daardoor als prima voor de rug, naar beneden lopen een stuk minder. Fietsen op een conventionele fiets is meestal ook prima (ligfiets iets minder, als je het op- en afstappen, maar ook de voet aan de grond zetten meetelt). Tillen met de rug is dan ook duidelijk niet oké, maar met je benen tillen vind je rug een stuk beter, ook als je erg veel rugpijn zou hebben. Ik stel voor dat zodra iemand hier last heeft van de rug, die persoon deze fiets eens gaat testen!
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Dit vind ik echt een ongelooflijk goed idee!
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#15
(24-Nov-2017, 12:05 PM)Wim -de roetsende schreef: De bestuurder zit eigenlijk behoorlijk rechtop, daardoor moet hij heel diep buigen om een volledige slag te kunnen maken. In het filmpje zie je ook dat zijn rug bijna de gehele slag erg rond gebogen is. Dit is echt niet goed voor je rug. Die moet zoveel mogelijk recht zijn. Je buigt normaal gesproken meer in je bekken.

Zijn hoofdhouding ziet er ook best onnatuurlijk uit. Ik vind dit niet echt een heel goed promo-filmpje.

Derk Thijs is uitgegaan van een ligfiets en heeft vanuit de liggende houding de roeislag ontwikkeld. Daardoor krijg je een totaal andere beweging. Derk heeft in het verleden ook veel met Bram Moens samengewerkt. Dat zie je ook echt terug in de ontwerpen. Ze zijn allebei voorstander van het esthetische ontwerp.

Ben ik met je eens. Achter de Thys roeifietsen zit 30 jaar ervaring en verbeteringen. Vele modellen en aandrijfsystemen zijn telkenmaal verbeterd. Derk heeft een optimaal compromis bedacht tussen stroomlijn en zithoek. Ook de krachtenlijn tussen de boegrol, via het stuur, naar de schouders is optimaal. De armslag ligt vrijwel in de lijn voeten/schouders. Bovendien een optimaal instelbaar stuur in combinatie met de voetenslee.
Daar bovenop de progressieve krachten overdracht op de aandrijving door de snek in diverse maten, in combinatie met de kunststof kabels. Geen overbodige zaken, licht in gewicht en eenvoud in onderhoud.

Dat alles mis ik op de Zaik. De armbewegingen lijken niet op roeiwegingen.Te diep en te breed.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#16
(24-Nov-2017, 01:25 PM)Lopopodium schreef: Uit ervaring weet ik dat een goede test of iets goed is voor je rug, dat te doen als je last hebt van je rug. Trappen omhoog lopen beschouw ik daardoor als prima voor de rug, naar beneden lopen een stuk minder. Fietsen op een conventionele fiets is meestal ook prima (ligfiets iets minder, als je het op- en afstappen, maar ook de voet aan de grond zetten meetelt). Tillen met de rug is dan ook duidelijk niet oké, maar met je benen tillen vind je rug een stuk beter, ook als je erg veel rugpijn zou hebben. Ik stel voor dat zodra iemand hier last heeft van de rug, die persoon deze fiets eens gaat testen!

Over tillen vanuit de rug of vanuit de knieën zijn de meningen verdeeld. In het algemeen is het tillen vanuit de rug licht in het voordeel. De rug (lees romp) is sterker dan de benen. Meestal is het een combinatie van benen en rug, om de last zoveel mogelijk langs het lijf te tillen.
Testen wordt moeilijk met rugpatiënten. Een andere beweging geeft of meer of minder klachten, maar bewijst niets over het gebruiksgemak op een Zaik. Een efficiënte haalbeweging gaat zoveel mogelijk in een horizontale lijn. Zonder een bukbeweging.

De meest betrouwbare test krijg als je als testpersonen, gezonde roeiers, zowel de Thys als de Zaik laat testen. Ik durft te wedden op de uitslag.

Ik heb zelf versleten wervelschijven tussen de lendenwervels, maar met trainen op een Concept2 heb ik daar geen last van. Ook niet met fietsen rechtop en zeker niet in mijn luie velomobiel. Belangrijk blijft om alle rompspieren te belasten voor het behoudt van een sterke en beweegbare wervelkolom. Ook met fietsen.

De comfortabele trike is een prima middel om de algemene conditie op peil te houden, maar een verkeert middel om de rug sterker te maken. Die wordt zelfs zwakker in verhouding tot de overige spieren. Dat is het paard achter de wagen spannen. Zelfs zijdelingse bewegingen worden overbodig.
Een ligfiets is voor de rug een zeer beperkt middel. Wel energie sparen voor een redelijke kruissnelheid met zo min mogelijke spieren. Maar voor een rugtraining te weinig.

Als de ligfiets voor romp- en rugtraining afvalt, dan blijft de roeifiets over als de ultieme middel. Voor zowel de keerbeweging voor de buikspieren, als de haalbeweging voor de rugspieren. Bovendien wordt het bovenlichaam aangenaam belast. Elke slag weer.

Ik roei nu circa 3 uur per week op de Concept2 en de wervelkolom is veel stabieler en beweeglijker geworden. Want rust roest.

Kortom voor je rug: geen ligfiets, maar een Thys. 
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM