Peiling: Wat voor merk accu gebruik je?
Enerprof
50.00%
1 50.00%
AliExpress/Hobbyking/vergelijkbaar
0%
0 0%
Lupine
50.00%
1 50.00%
wat anders
0%
0 0%
Totaal aantal stemmen: 2 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlichtingsbatterij in de velomobiel: welke gebruik jij?
#1
M'n Tuna is geleverd met een softcase 3S2P lithium ion batterij voor de verlichting etc. Omdat als je veel rijdt één batterij geen is tenzij je heel nauwkeurige meting hebt, heb daar direct een tweede batterij bij besteld, direct bij de leverancier. De tweede batterij was nog iets krachtiger dan de eerste: 7.7 Ah
Na ongeveer een halfjaar begon die tweede batterij echter te haperen; de eerste paar keer dacht ik dat ie plotseling leeg was, daarna kreeg ik een lichte voorkeur voor de originele (laten we 'm maar ICB-batterij noemen), en weer daarna stak ik de reservebatterij aan de lader, waar die ook weigerde: Geen contact volgens de lader.
Goed... contact opgenomen met Enerpower. Ik kreeg de melding dat ik 'm op mocht sturen voor garantie, met de mededeling (ongezien) dat er waarschijnlijk te hard aan de kabel getrokken is en dat ze daar geen garantie op geven. Reparatie daarvan zou dan dus voor mijn rekening komen.

Tsja... ik trek niet aan de kabels ofzo, maar om straks nou een 15 euro verzendkosten en misschien 25 euro reparatiekosten te besteden aan een accu die nieuw 51 euro kost lijkt me niet helemaal economisch verantwoord. Het is dus even blijven liggen.

Nu heb ik wat tijd, en dus de stoute schoenen eens aangetrokken: Softseal van de batterij doorgesneden, daardoor kwam ik behalve één "zwangere" cel ook dit tegen:

[Afbeelding: signal-2025-11-25-005010-002.jpg]

Foto doorgestuurd aan de leverancier. Hij denkt dat het gewoon corrosie is, en zegt letterlijk "From the picture you sent, it looks like this battery was lying in water."

Nou, natuurlijk lag hij niet in water... maar in een velomobiel is het wel vochtig. Ik heb gehoord dat ik weleens een beetje zweet in dat ding. Duh  Tongue 
Vermoedelijk is de BMS hierdoor stuk (alle verbindingen zitten nog goed vast, ook de trekontlasting is intact).

Zoals jullie weten heb ik eerder ook al gedoe gehad met een Lupine-batterij die na slechts een paar keer gebruiken de geest gaf. Die was dan ook nog eens geen €50 maar €250. Die grote, zware LiPo accu's die ik eerder gebruikte lijken tot nu toe toch echt het betrouwbaarst te zijn.

Ik heb gisteren dus wat spullen besteld en ga zelf een tweetal 9 Ah 3S2P accu's samenstellen die helemaal geseald zijn. 

...maar hebben jullie ook dit soort gedoe? en wat voor accu's gebruiken jullie?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: NielsKo
#2
Ik heb de standaard accu's die bij vm.nl meegeleverd worden, dus dat zullen ook van deze zijn. Ik heb een pakket van toen ik mijn QV gekocht heb (2016) en eentje van 3 jaar geleden omdat ik toen merkte dat de capaciteit van de eerste wat minder werd. Toch kan ik nu met de eerste accu in deze tijd van het jaar nog wel een 2-tal weken woonwerk van licht voorzien. Ik vermoed dat die nog zo'n 75% van de originele capaciteit heeft. De nieuwe heeft meer capaciteit, ik denk dat die in de praktijk bijna aan het dubbele van de oude komt.
Nog geen issues mee gehad in al die tijd, maar ik heb bij de oude accu wel de kabel met aansluiting vastgeplakt aan de accu zelf om te vermijden dat die bij de aansluiting kan bewegen en zo op den duur gaan afbreken. Bij de nieuwe lijkt het steviger (zoals op voorgaande foto van jou)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#3
Ik heb twee van dit soort units:
[Afbeelding: 667ea2a47e54cd7e47dee4ff_300pxWide.png]
Wat lomper dan mijn oude LiPo's. Kabeltje gemaakt met kabelschoenen aan één kant en powerjack aan de andere kant, dus geen gehannes met kabelschoenen vast- en losmaken bij het opladen en in de fiets plaatsen. Als de kabel stuk gaat, is een nieuwe kabel in 5 minuten gemaakt. Voelt fijner dan zo'n rondslingerende LiPo. Kan beter tegen water dan de oude LiPo's en is brandveiliger. 


Ben bezig met de ontwikkeling van een USB-C PD lader/ontlader voor dit soort accu's, inclusief een ingang voor een zonnepaneel, met mppt, en ant+ communicatie met de navigatie, en landings status. Zo heb ik in het vervolg geen losse acculader meer nodig maar kan ik mijn telefoon, navigate, powerbank, laptop en VMaccu met een en dezelfde lader opladen
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Grastakkur, 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Verlichtingsbatterij in de velomobiel: ...
Ik heb twee van dit ...Kapitein Bosui — 05:15 PM
Verlichtingsbatterij in de velomobiel: ...
Ik heb de standaard ...qv-tester — 05:05 PM
Ritjes van Atrike
Schaamteloos afgekek...Atrike — 05:04 PM
Verlichtingsbatterij in de velomobiel: w...
M'n Tuna is geleverd...365cycle — 04:37 PM
Klittenband en koolstof
Het klittenband ze...Frutsel — 12:36 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik sta lekker vroe...Hardloper — 11:25 AM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
Volgens mij had je h...Hardloper — 11:23 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ligfietsmodeforum.nl...365cycle — 11:21 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik sta lekker vroeg ...Gideonaut — 11:20 AM
Klittenband en koolstof
Werkt de remlichte...Mr wojtas — 10:47 AM
Mocht het legaal zijn, zou jij een hulp...
ik moest echt wel ha...Veloquest — 09:54 AM
OBT 2025 Groningen
Mooi avontuur Wi...TimSch — 09:49 AM
OBT 2025 Groningen
ja mijn parkeerplekk...Veloquest — 09:48 AM
OBT 2025 Groningen
Mooi avontuur Will...Willeke_IGKT — 09:48 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik koop 3/4 hardlo...Boyd Maduro — 08:26 AM
OBT 2025 Groningen
Mooi avontuur Willek...TimSch — 08:25 AM
OBT 2025 Groningen
Tegen die tijd moe...Willeke_IGKT — 12:42 AM