M'n Tuna is geleverd met een softcase 3S2P lithium ion batterij voor de verlichting etc. Omdat als je veel rijdt één batterij geen is tenzij je heel nauwkeurige meting hebt, heb daar direct een tweede batterij bij besteld, direct bij de leverancier. De tweede batterij was nog iets krachtiger dan de eerste: 7.7 Ah
Na ongeveer een halfjaar begon die tweede batterij echter te haperen; de eerste paar keer dacht ik dat ie plotseling leeg was, daarna kreeg ik een lichte voorkeur voor de originele (laten we 'm maar ICB-batterij noemen), en weer daarna stak ik de reservebatterij aan de lader, waar die ook weigerde: Geen contact volgens de lader.
Goed... contact opgenomen met Enerpower. Ik kreeg de melding dat ik 'm op mocht sturen voor garantie, met de mededeling (ongezien) dat er waarschijnlijk te hard aan de kabel getrokken is en dat ze daar geen garantie op geven. Reparatie daarvan zou dan dus voor mijn rekening komen.
Tsja... ik trek niet aan de kabels ofzo, maar om straks nou een 15 euro verzendkosten en misschien 25 euro reparatiekosten te besteden aan een accu die nieuw 51 euro kost lijkt me niet helemaal economisch verantwoord. Het is dus even blijven liggen.
Nu heb ik wat tijd, en dus de stoute schoenen eens aangetrokken: Softseal van de batterij doorgesneden, daardoor kwam ik behalve één "zwangere" cel ook dit tegen:
![[Afbeelding: signal-2025-11-25-005010-002.jpg]](https://i.ibb.co/1fGQKtPc/signal-2025-11-25-005010-002.jpg)
Foto doorgestuurd aan de leverancier. Hij denkt dat het gewoon corrosie is, en zegt letterlijk "From the picture you sent, it looks like this battery was lying in water."
Nou, natuurlijk lag hij niet in water... maar in een velomobiel is het wel vochtig. Ik heb gehoord dat ik weleens een beetje zweet in dat ding. Duh
Vermoedelijk is de BMS hierdoor stuk (alle verbindingen zitten nog goed vast, ook de trekontlasting is intact).
Zoals jullie weten heb ik eerder ook al gedoe gehad met een Lupine-batterij die na slechts een paar keer gebruiken de geest gaf. Die was dan ook nog eens geen €50 maar €250. Die grote, zware LiPo accu's die ik eerder gebruikte lijken tot nu toe toch echt het betrouwbaarst te zijn.
Ik heb gisteren dus wat spullen besteld en ga zelf een tweetal 9 Ah 3S2P accu's samenstellen die helemaal geseald zijn.
...maar hebben jullie ook dit soort gedoe? en wat voor accu's gebruiken jullie?
Na ongeveer een halfjaar begon die tweede batterij echter te haperen; de eerste paar keer dacht ik dat ie plotseling leeg was, daarna kreeg ik een lichte voorkeur voor de originele (laten we 'm maar ICB-batterij noemen), en weer daarna stak ik de reservebatterij aan de lader, waar die ook weigerde: Geen contact volgens de lader.
Goed... contact opgenomen met Enerpower. Ik kreeg de melding dat ik 'm op mocht sturen voor garantie, met de mededeling (ongezien) dat er waarschijnlijk te hard aan de kabel getrokken is en dat ze daar geen garantie op geven. Reparatie daarvan zou dan dus voor mijn rekening komen.
Tsja... ik trek niet aan de kabels ofzo, maar om straks nou een 15 euro verzendkosten en misschien 25 euro reparatiekosten te besteden aan een accu die nieuw 51 euro kost lijkt me niet helemaal economisch verantwoord. Het is dus even blijven liggen.
Nu heb ik wat tijd, en dus de stoute schoenen eens aangetrokken: Softseal van de batterij doorgesneden, daardoor kwam ik behalve één "zwangere" cel ook dit tegen:
![[Afbeelding: signal-2025-11-25-005010-002.jpg]](https://i.ibb.co/1fGQKtPc/signal-2025-11-25-005010-002.jpg)
Foto doorgestuurd aan de leverancier. Hij denkt dat het gewoon corrosie is, en zegt letterlijk "From the picture you sent, it looks like this battery was lying in water."
Nou, natuurlijk lag hij niet in water... maar in een velomobiel is het wel vochtig. Ik heb gehoord dat ik weleens een beetje zweet in dat ding. Duh
Vermoedelijk is de BMS hierdoor stuk (alle verbindingen zitten nog goed vast, ook de trekontlasting is intact).
Zoals jullie weten heb ik eerder ook al gedoe gehad met een Lupine-batterij die na slechts een paar keer gebruiken de geest gaf. Die was dan ook nog eens geen €50 maar €250. Die grote, zware LiPo accu's die ik eerder gebruikte lijken tot nu toe toch echt het betrouwbaarst te zijn.
Ik heb gisteren dus wat spullen besteld en ga zelf een tweetal 9 Ah 3S2P accu's samenstellen die helemaal geseald zijn.
...maar hebben jullie ook dit soort gedoe? en wat voor accu's gebruiken jullie?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.



![[Afbeelding: 667ea2a47e54cd7e47dee4ff_300pxWide.png]](https://businessunitproducts-images.trustpilot.com/667ea2a47e54cd7e47dee4ff_300pxWide.png)