Winterklaar maken / door de winter komen
|
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Naar aanleiding van deze facebook discussie: Bevroren kabel
Wat doen jullie en/of gebruiken jullie om je fiets winterklaar te maken en door de winter te komen?
Denk hierbij bijvoorbeeld aan: - banden
- smeermiddelen
- kabels
- kleding
- etc...
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 135
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 12
9 x bedankt in 9 berichten
Mijn ervaring van vorig jaar is dat als je je ketting vergeet schoon te maken na een ritje op gepekelde wegen, dat je je ketting na twee dagen zwaar verroest terug vindt. Van te voren goed invetten is dan een goed idee, hoewel flinke pekel sowieso niet echt lekker is voor je fiets.
Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20
Marcel D.
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
2405 x bedankt in 1068 berichten
Een paar dagen door de pekel is erger dan de hele lente en zomer. Ik heb geen andere oplossing dan na de winter ketting en kransjes laten vervangen
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
In de winter reinigen en smeer ik de ketting om de 2 dagen. Ook toen ik nog elke dag op fiets naar het werk ging kwamen ketting en tandwielen altijd goed de winter door.
Frame behandel ik in het najaar altijd met harde autowas, vuil en pekel spoelen er dan makkelijk af.
's winters doe ik na een wasbeurt m'n fiets afspoelen met een emmer water, nooit tuinslang of (erger nog) hoge druk spuit. Zo weet ik vrijwel zeker dat er nergens water tussen kruipt waar ik het niet wil hebben.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
28-Nov-2017, 09:14 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Nov-2017, 09:28 AM door ErikvanD.)
Mijn winterfiets (geen ligger) gebruik ik meermaals per week voor woon-werk en in de weekenden voor een langere rit. De laatste maanden zijn de wegen ontzettend smerig en nat (ik rij veel door de polder) en ook de fietspaden in de bossen die ik in het weekend vaak rij zien er nu meer uit als mountainbike paden... Daarom ziet mijn fiets er vaak niet uit na een rit en maak ik hem minimaal eens per week grondig schoon.
Na een langere rit spuit ik vaak het grootste vuil eraf met de tuinslang, maar dan wel met niet te harde straal zodat ik nergens het vet tussenuit spuit. Ongeveer eens per week maak ik de fiets grondig schoon met een sopje. Het frame zelf heb ik twee keer in de was gezet. Roest zie ik tot dusver nergens (stalen frame). De ketting maak ik ongeveer twee keer per week schoon en smeer ik daarna opnieuw.
Tot dusver vind ik die extra moeite ruimschoots opwegen tegen het plezier dat ik heb aan het fietsen, ook nu het wat frisser wordt en ik zelden daglicht zie op de fiets
Wat betreft je andere vragen:
Qua banden rij ik op brede 60 mm Big Apples. Die heb ik gemonteerd om wat meer zekerheid te hebben op de vieze en natte wegen dan de 25/28 mm banden waar normaal op rij. Ik vind dat eerlijk gezegd tegenvallen en heb het idee dat ik de banden regelmatig weg voel glijden op gladde plekken. Ik heb ook spatborden gemonteerd, dat doe ik anders nooit (op mijn liggers passen ze ook lastig),
Smeermiddelen: ik gebruik voor mijn ketting Squirt. Heb niet het idee dat het erg lang houdt maar je brengt het zo op en het houd je ketting mooi schoon en piepvrij. Ik ben er erg tevreden over.
Mijn kabels hebben allemaal een teflon binnenvoering en ik heb nog nooit last gehad van bevroren kabels.
Mijn verlichting is een Lezyne Macrodrive 800xl voor en een Spanninga O-guard achter. Daarnaast een klein Decathlon cliplampje op mijn linkerhiel voor betere zichtbaarheid in de polder. En uiteraard hebben de Big Apples reflectie evenals mijn kleding en helm.
Kleding is de standaard winter fiets kleding: een bibtight met bretels, fietsschoenen met overschoenen, een warm ondershirt, gewoon shirt en een fietsjack. En een setje winddichte handschoenen en een helm. En verder heb ik altijd een licht regenjasje bij me (samen met mijn gereedschap, lunch etc. in een waterdichte Ortlieb zadeltas). Op de ligger draag ik hetzelfde alleen gebruik ik daar geen zadeltas uiteraard
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Qua banden had ik in de winter altijd Marathon Plus Tour op m'n Surly fiets, maar die hebben ze niet in 20 inch. Dus hou ik het maar op de Marathon Plus. Ook goeie ervaringen mee.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
Ik ben natuurlijk een verschrikkelijk luie en verwende velomobielrijder. Ik kom dan ook niet veel verder dan dat ik in de winter het schuimdeksel gebruik en heel sporadisch een keer de toer/racekap. En als de temperatuur richting vriespunt gaat dan trek ik een lange broek en/of een shirt met lange mouwen aan.
Banden wisselen vanwege het seizoen doe ik niet aan. Ketting smeren een keertje of 2 per jaar.
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
(28-Nov-2017, 02:48 PM)Johan. schreef: Ik ben natuurlijk een verschrikkelijk luie en verwende velomobielrijder. Ik kom dan ook niet veel verder dan dat ik in de winter het schuimdeksel gebruik en heel sporadisch een keer de toer/racekap. En als de temperatuur richting vriespunt gaat dan trek ik een lange broek en/of een shirt met lange mouwen aan.
Banden wisselen vanwege het seizoen doe ik niet aan. Ketting smeren een keertje of 2 per jaar.
Ik noem dat niet lui, eerder goed voorbereid en/of goed inspelen op de situatie.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
2405 x bedankt in 1068 berichten
(28-Nov-2017, 07:03 AM)Frank schreef: In de winter reinigen en smeer ik de ketting om de 2 dagen. Ook toen ik nog elke dag op fiets naar het werk ging kwamen ketting en tandwielen altijd goed de winter door.
Frame behandel ik in het najaar altijd met harde autowas, vuil en pekel spoelen er dan makkelijk af.
's winters doe ik na een wasbeurt m'n fiets afspoelen met een emmer water, nooit tuinslang of (erger nog) hoge druk spuit. Zo weet ik vrijwel zeker dat er nergens water tussen kruipt waar ik het niet wil hebben.
Ik heb ook in het verleden mijn ketting losgehaald en afgesteld en wat schoon te krijgen. Eind van het liedje was dat ik de de zaak niet beter afgesteld kreeg en moest ik er weer mee naar Garsthuizen. Jan de Vries zei ooit nadat hij dat hij mijn fiets ging repareren omdat de dynamo die ik zo mooi gemonteerd dacht te hebben losgeschoten was dat je fietsenmakers had en dominees. Het zij zo . Ik maak de fietsen dus schoon door hem af te spuiten, de ketting wat bij te smeren met Morgan blue race oil en als er echt wat aan mankeert hem naar Garsthuizen te brengen.
Berichten: 30
Topics: 2
Lid sinds: Nov 2017
Bedankt: 1
3 x bedankt in 3 berichten
Het beste vervoersmiddel tijdens de herfst/winterse omstandigheden was mijn velomobiel, helaas heb ik deze door een kortere woon-werk afstand en een route met meer stadsverkeer weggedaan. Nu gebruik ik mijn vakantiefiets met riem en naafversnelling wanneer het buiten vies of nat is. Vrijwel geen onderhoud, heerlijk! Wel heb ik soms spijt wanneer het wat waait maar mijn ligger kan gewoon slecht tegen deze omstandigheden... Zelf fiets ik juist graag wanneer het koud is, ook wat rustiger op het fietspad!
Berichten: 2.004
Topics: 31
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1446 x bedankt in 820 berichten
Hoe houd je het warm op een ligfiets bij koud weer, dan?
Met de ligfiets ben ik echt een (redelijk) goed weer fietser. Vanaf eind februari bij dagtemperaturen boven 10 graden tot begin november. Regenvrij. Wind maakt mij niet zoveel uit. Kouder dan 10 graden wel. Ik krijg op de ligfiets erg snel last van koude voeten. Heb ik op de conventionele fiets niet zo snel last van. Ook mijn handen lijken op de ligfiets iets gevoeliger (maar dat kan ook komen doordat ik de handen dan niet in een jaszak kan steken, links en rechts afgewisseld).
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2031
2405 x bedankt in 1068 berichten
Ik heb alleen maar ligfietsen, dus ik fiets ook bij koud weer. Ik heb bij koud weer een muts op. ik heb ontdekt dat heel vaak het verschil tussen het koud hebben of het lekker warm hebben een muts was. Zoveel warmte verlies ik dus door mijn kalende hoofd. Ik had een jas waar een dikke voering in kon. Die jas is nu stuk maar de voering gebruik nu als onderjas. De Hema verkocht van die lange witte katoenen onderbroeken. Die heb ik veel gebruikt. Een paar jaar geleden kocht ik een Berghaus Gore Tex regenbroek die ademt. Die gebruik nu ook als overbroek als het koud is. Die gaat dan over mijn spijkerbroek heen. Ook gebruik ik handschoenen, al heb ik het idee dat door het onderstuur ik minder snel last heb van koude handen dan vroeger op de gewone rechtopfiets. Ik heb geen klikpedalen, dus ik heb stevige schoenen aan als ik fiets. Mijn tochten zijn ś winters wel korter, maar toch heb ik niet echt koud. Ik trap mij wel in het zweet, dat moet ik wel zeggen. Bovendien heb ik het gevoel dat door de zitting in de rug ik het juist warmer heb op de ligfiets dan rechtop in de wind.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
01-Dec-2017, 01:16 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Dec-2017, 01:19 AM door Coen__.)
Vooralsnog bijna niks. Het is op de 10 km ritten minder zweten en dat is fijn. Wel zo'n sjaaltje van Rose uit de verpakking gehaald en voor het eerst geprobeerd. Nu iets minder een koude nek. Maar eigenlijk had ik daar niet echt last van verder.
Wel ben ik nog voornemens de Franse ventielen eruit te gooien, de (nagenoeg) versleten achter te vervangen, de remmen na te lopen, de achter versnellingen eindelijk eens te fixen (waarschijnlijk incl. kabel vervangen), het lek bij de achterwielkast te vinden en te dichten, een 2e koplamp te installeren, de nieuwe stoelophanging uitvijlen en monteren, het kussen vervangen, de scheur in de neus vervangen, de ketting schoon te maken, de 'tik' voorin te vinden, de richtingaanwijzers te fixen en de nieuwe accu's in elkaar te zetten en het elektrisch systeem om te bouwen.
Zal me niks verbazen als de winter weer voorbij is voor ik dat gedaan heb...
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
(01-Dec-2017, 01:16 AM)Coen__ schreef: Vooralsnog bijna niks. Het is op de 10 km ritten minder zweten en dat is fijn. Wel zo'n sjaaltje van Rose uit de verpakking gehaald en voor het eerst geprobeerd. Nu iets minder een koude nek. Maar eigenlijk had ik daar niet echt last van verder.
Wel ben ik nog voornemens de Franse ventielen eruit te gooien, de (nagenoeg) versleten achter te vervangen, de remmen na te lopen, de achter versnellingen eindelijk eens te fixen (waarschijnlijk incl. kabel vervangen), het lek bij de achterwielkast te vinden en te dichten, een 2e koplamp te installeren, de nieuwe stoelophanging uitvijlen en monteren, het kussen vervangen, de scheur in de neus vervangen, de ketting schoon te maken, de 'tik' voorin te vinden, de richtingaanwijzers te fixen en de nieuwe accu's in elkaar te zetten en het elektrisch systeem om te bouwen.
Zal me niks verbazen als de winter weer voorbij is voor ik dat gedaan heb...
Met al die werkjes heb je genoeg activiteit om warm te blijven tijdens de winter lijkt me.
De franse ventielen vervangen door auto ventiel? Is altijd het eerste wat ik doe bij m'n fietsen. Ik heb een bloedhekel aan franse ventielen.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
(30-Nov-2017, 12:59 AM)Roepers schreef: Ik heb alleen maar ligfietsen, dus ik fiets ook bij koud weer. Ik heb bij koud weer een muts op. ik heb ontdekt dat heel vaak het verschil tussen het koud hebben of het lekker warm hebben een muts was. Zoveel warmte verlies ik dus door mijn kalende hoofd. Ik had een jas waar een dikke voering in kon. Die jas is nu stuk maar de voering gebruik nu als onderjas. De Hema verkocht van die lange witte katoenen onderbroeken. Die heb ik veel gebruikt. Een paar jaar geleden kocht ik een Berghaus Gore Tex regenbroek die ademt. Die gebruik nu ook als overbroek als het koud is. Die gaat dan over mijn spijkerbroek heen. Ook gebruik ik handschoenen, al heb ik het idee dat door het onderstuur ik minder snel last heb van koude handen dan vroeger op de gewone rechtopfiets. Ik heb geen klikpedalen, dus ik heb stevige schoenen aan als ik fiets. Mijn tochten zijn ś winters wel korter, maar toch heb ik niet echt koud. Ik trap mij wel in het zweet, dat moet ik wel zeggen. Bovendien heb ik het gevoel dat door de zitting in de rug ik het juist warmer heb op de ligfiets dan rechtop in de wind.
Laagjes, laagjes, laagjes, dat is inderdaad het beste advies om warm te blijven tijdens koude ritjes.
En dat je de meeste warmte verliest via je hoofd (volle kop met haar of net als mij hier een daar wat begroeiing) is algemeen bekend. Een goede muts doet wonderen.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
(01-Dec-2017, 06:59 AM)Frank schreef: (01-Dec-2017, 01:16 AM)Coen__ schreef: Vooralsnog bijna niks. Het is op de 10 km ritten minder zweten en dat is fijn. Wel zo'n sjaaltje van Rose uit de verpakking gehaald en voor het eerst geprobeerd. Nu iets minder een koude nek. Maar eigenlijk had ik daar niet echt last van verder.
Wel ben ik nog voornemens de Franse ventielen eruit te gooien, de (nagenoeg) versleten achter te vervangen, de remmen na te lopen, de achter versnellingen eindelijk eens te fixen (waarschijnlijk incl. kabel vervangen), het lek bij de achterwielkast te vinden en te dichten, een 2e koplamp te installeren, de nieuwe stoelophanging uitvijlen en monteren, het kussen vervangen, de scheur in de neus vervangen, de ketting schoon te maken, de 'tik' voorin te vinden, de richtingaanwijzers te fixen en de nieuwe accu's in elkaar te zetten en het elektrisch systeem om te bouwen.
Zal me niks verbazen als de winter weer voorbij is voor ik dat gedaan heb...
Met al die werkjes heb je genoeg activiteit om warm te blijven tijdens de winter lijkt me.
De franse ventielen vervangen door auto ventiel? Is altijd het eerste wat ik doe bij m'n fietsen. Ik heb een bloedhekel aan franse ventielen.
Ja. Die Franse ellende had laatst bedacht dat het liever vaster aan het ventieldopje dan aan de rest zat...
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Bij mij braken ze altijd af bij de derde of vierde pompslag.
Petieterige ondingen...
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
Of afscheuren bij de band... want de velgen hebben toch wel een groot gat.
Bert_Rijssen
Gast
Bedankt:
x bedankt in berichten
Ik gebruik mijn ligfiets niet als er gepekeld is of als er sneeuw ligt. De fietsen staan netjes droog in de (overigens onverwarmde) schuur. :-)
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(01-Dec-2017, 06:42 PM)Frank schreef: Bij mij braken ze altijd af bij de derde of vierde pompslag.
Petieterige ondingen...
Grappig, in al mijn banden zitten biba's met een Frans ventiel. Nog nooit problemen mee gehad.
Ventieldopjes gooi ik trouwens direct weg.
Ik vraag mij wel hoe je een biba oppompt.......
Ik pomp banden ongeveer 1x per 3 weken op. Nog nooit 1 kapot gegaan.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Ik verving ze eerst ook allemaal door Hollands ventiel (maar dan met Schwalbe binnenwerk, dat lijkt op een autoventiel). Maar op een gegeven moment ben ik daarmee gestopt, die Franse ventielen functioneren eigenlijk gewoon prima.
Autoventielen werken ook prima maar ik hem maar één fiets met brede velgen waar die ik kunnen.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
01-Dec-2017, 09:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Dec-2017, 09:24 PM door PietV*.)
Ik gebruik alle soorten ventielen door elkaar. Nooit problemen gehad, met wat voor soort ventiel ook. Soms een Dunlop of Klassiek ventiel waarvan de "klep" blijft plakken. Zelfs bij 8 Bar krijg ik geen lucht in de band. Even los prikken en het ventiel werkt weer. Ik gebruik altijd een slang tussen pomp/compressor en ventiel. Het Sclaverand of Frans ventiel werkt het best.
Heb een bakje vol met verloop nippels en naast fietspompen ook een compressor. Als een van de zoveel fietsen een wat zachtere band heeft worden alle banden gecontroleerd.
Winter klaar maken doe ik nooit. Gewoon onderhoud volstaat. Banden hebben voldoende profiel voor onze zachte winters. Fiets ook de hele winter door. Heb geen speciale fietskleding voor de winter. De winter is net zo belangrijk als de overige seizoenen. Ik hou van winter zwemmen en ijszwemmen. Bij ijszwemmen is de watertemperatuur < 5 graden C. Bij ijs een bad in het wak. Kopje onder.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
(01-Dec-2017, 07:36 PM)Wim -de roetsende schreef: (01-Dec-2017, 06:42 PM)Frank schreef: Bij mij braken ze altijd af bij de derde of vierde pompslag.
Petieterige ondingen...
Grappig, in al mijn banden zitten biba's met een Frans ventiel. Nog nooit problemen mee gehad.
Ventieldopjes gooi ik trouwens direct weg.
Ik vraag mij wel hoe je een biba oppompt.......
Ik pomp banden ongeveer 1x per 3 weken op. Nog nooit 1 kapot gegaan.
Frans ventiel is gewoon te lang en te dun. In combinatie met een groot gat wordt het dan heel makkelijk de boel kapot te krijgen. Gewoon fout design. Leuk in smalle velgen, maar anders hoef ik het niet te hebben. Autoventiel is ook minder vatbaar voor baldadige sabotage. Met autoventiel kun je ook makkelijk bij elk tankstation je banden oppompen zonder verloop.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
Voor dat grote gat bestaat toch gewoon zo'n taps toelopend ringetje.
Niet dat gewone kleine flutringetje, maar een goed passende ring speciaal voor velgen met grote gaten. Bij biba's met Franse ventielen zit zo'n ringetje erbij.
Dan zit het ventiel keurig in het midden. Niet te strak aandraaien, want dan krijg je het ringetje nooit meer los als je een lekke band hebt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Het Sclaverand of Frans ventiel werkt het nauwkeurigst met een manometer. Dat ventiel geeft ook nog de minste tegendruk met pompen. Ik rij al ruim 55 jaar met Sclaverand en nog nooit een gebroken ventiel gehad. Gewoon keurig gecentreerd in het velggat. Ook verkrijgbaar in verschillende lengte voor gebruik in holle en/of hoge velgen.
Berichten: 2.004
Topics: 31
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1446 x bedankt in 820 berichten
Afbrekende Franse ventielen? Dat heb ik nog niet meegemaakt. Ik zie eigenlijk - behalve de manier van oppompen - helemaal geen verschil tussen de Franse en de Hollandse ventielen. Ook nog geen problemen gehad met beide soorten.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|