Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drymer Sinner Hilgo
#79
(15-Jan-2021, 10:04 PM)pflipp schreef: Hand op als je in de randstedelijke binnenstad woont en een Quest kwijt kunt!

applause
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#80
(16-Jan-2021, 01:14 PM)Jeroen S schreef: Nog maar even off topic; het is waarschijnlijk niet voor niets dat bromfietsers die binnen de bebouwde kom ook maar 35 mogen, van het fietspad verbannen zijn. Met de velomobiel vind ik 35 op veel fietspaden een levensgevaarlijke snelheid. 40 op de rijbaan is een heel andere kwestie.
Een maximumsnelheid van 35 km/h komt als gedragsregel in de Wet niet voor. Al jaar en dag gelden voor bromfietsen de volgende snelheden:

Artikel 20 sub b RVV 1990
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
  • 1. op het fiets/bromfietspad 30 km per uur;
  • 2. op de rijbaan 45 km per uur;
  • 3. op het fietspad, voor de hier bedoelde gehandicaptenvoertuigen, 30 km per uur;

Artikel 22 sub d RVV 1990
  • voor snorfietsen 25 km per uur;  (overal)
Antwoord }
Bedankt door:
#81
(17-Jan-2021, 01:54 AM)PietV* schreef: Artikel 20 sub b RVV 1990 
Ik ben nog nooit een bromfiets tegen gekomen die zich aan die snelheden hield, evenmin als aan de 40 km/h buiten de bebouwde kom.
Sterker nog: Ik kom vaker snorfietsen tegen die 40-45 gaan dan snorfietsen die 30 rijden. De laatste keer dat ik een snorfiets 25 km/h zag rijden kan ik me niet herinneren.

Ter info: De snelheidsmeter in mijn velomobiel is nauwkeurig afgesteld. Bij constante snelheid staan GPS en snelheidsmeter altijd gelijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#82
Hallo Piet,

Je bent beter geinformeerd als ik. 30 is nog iets langzamer en met een velomobiel in theorie echt goed te doen, als de weg het toelaat.

Wat met de ligfiets en 25 km/h op de teller als geheel verantwoord voelt, hoeft dat met de velomobiel niet te zijn. Je hebt meer plaats nodig, kunt niet zomaar even van een stoeprandje af in noodgevallen. Verkeer vanuit uitritten, zijstraten, fietspaden dwars op jou rijrichting, hindernissen als zeer scherpe bochten, verkeerseilandjes, hoge stoepranden langs het fietspad, allemaal zaken die voor een velomobilist anders zijn dan voor een fietser. Bij rotondes gebeurt het nogal eens dat je van een fietssuggestie strook bij de rotonde naar een stukje fietspad moet. Daar een haakse bocht naar rechts, liefst nog stoepje op, dan een haakse bocht naar links om de zijstraat over te steken, een verkeerseilandje in het midden en dan weer een krappe haakse bocht naar links en rechts om recht door te kunnen. Dan gaat de snelheid van 35 naar 15 of nog lager. Rijdt ik op de rijbaan over de rotonde, kan ik gewoon 30-35 blijven rijden en gaat dat net zo snel als het autoverkeer.

Hier een google foto van een nog redelijk nette rotonde; https://www.google.com/maps/@51.8768783,...312!8i6656

Achter de heg ben ik in de Velomobiel niet meer zichtbaar.

Ik kijk even naar de intentie achter de wet, waarbij het er om gaat dat snelle verkeerdeelnemers naar de rijbaan worden verwezen. Als ik dergelijke snelheden kan halen met de fiets en de situaties ter plekke bekijk heb ik soms het idee dat ik op de rijbaan veiliger rijdt als op het fietspad.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#83
Er zijn al twee handen op Smile Zou me niks verbazen als ik me uiteindelijk bij jullie voeg, hoor. (De handjes zagen er immers vrolijk uit, alsof jullie niet eens behoefte hebben aan een praatgroepje met onderwerpen als 5x moeten insteken om op de linkerbaan te eindigen, krassen oplopen in de poort en wat zeggen de buren ervan.)

De DF staat zeker ook op de shortlist, maar die heb ik ook nog niet proefgereden. Vooralsnog vermoed ik dat er een reden is dat iedereen in een XL eindigt. Hoewel die maar enkele inchjes rondom scheelt is het profiel van de fiets al duidelijk minder bescheiden. Er zijn soms tweedehandsjes, zoals net nog bij intercitybike.nl .

Die Hilgo in Xanten, ja, daar heb ik een beetje spijt van, ook al zat de grens toen ook officieel dicht. Daarom wil ik beter geïnformeerd / gemotiveerd zijn bij een volgende gelegenheid.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#84
(17-Jan-2021, 12:52 PM)pflipp schreef: Er zijn al twee handen op Smile Zou me niks verbazen als ik me uiteindelijk bij jullie voeg, hoor. (De handjes zagen er immers vrolijk uit, alsof jullie niet eens behoefte hebben aan een praatgroepje met onderwerpen als 5x moeten insteken om op de linkerbaan te eindigen, krassen oplopen in de poort en wat zeggen de buren ervan.)
Heel vrolijk idd! En dan is er nog ZoefZoef die 'm gewoon buiten heeft staan, maar dat zou ik dan weer niet durven denk ik.
Mijn buren vinden het wel grappig, al heb ik de indruk dat sommigen ook het gevoel hebben dat ik gewoon heel veel aandacht nodig heb  Big Grin

(17-Jan-2021, 12:52 PM)pflipp schreef: De DF staat zeker ook op de shortlist, maar die heb ik ook nog niet proefgereden. Vooralsnog vermoed ik dat er een reden is dat iedereen in een XL eindigt. Hoewel die maar enkele inchjes rondom scheelt is het profiel van de fiets al duidelijk minder bescheiden. Er zijn soms tweedehandsjes, zoals net nog bij intercitybike.nl .
Er is geen verschil tussen de gewone DF en de XL, behalve de hoogte van de neus. Ik pas er precies in, al sleepte mijn schoenmaat 50 soms wel over de bodem. In de breedte had ik nog wel wat ruimte over, maar hele brede kerels gaan er vast in zitten en dat rijdt niet fijn. Zoals Ymte erin zit vind ik ook een beetje proppen, hij is nog wat langer dan ik. Boven de 1.95m zou ik altijd aan willen raden om de proeffiets eens goed af te laten stellen en dan een goede testrit met zo'n fiets te maken (rondje Ketelmeer bijvoorbeeld), dan weet je zeker of het past of niet. Ik ben overigens nog geen velomobiel tegen gekomen waarin je dat soort lengte probleemloos kwijt kan. De QV is (zonder kinderzit) denk ik het ruimst, maar ook dan is goed afstellen een vereiste. 
Met wat kortere benen kan een gewone DF ook gewoon prima tot 1.80~1.85.

(17-Jan-2021, 12:52 PM)pflipp schreef: Die Hilgo in Xanten, ja, daar heb ik een beetje spijt van, ook al zat de grens toen ook officieel dicht. Daarom wil ik beter geïnformeerd / gemotiveerd zijn bij een volgende gelegenheid.
Ik heb m'n DF ook aan een Duitser verkocht in de lockdown. Afgesproken óp de grens, zodat we er allebei niet overheen hoefden. Daar overigens geen enkele controle gezien (maar ik ken de rustige plekken wel - heb op diverse plaatsen aan de grens gewoond en er dus ook veel gefietst). Hij maakte een testritje in Duitsland, verder was het enige moment dat we binnen een paar meter afstand van elkaar waren het moment dat hij me een envelopje met geld overhandigde. Nadat ik dat geteld had heb ik direct m'n handen gedesinfecteerd - het is met wat kunst- en vliegwerk wel te doen.
Antwoord }
Bedankt door:
#85
(17-Jan-2021, 10:16 PM)365cycle schreef: Er is geen verschil tussen de gewone DF en de XL, behalve de hoogte van de neus.

Met wat kortere benen kan een gewone DF ook gewoon prima tot 1.80~1.85. 

Dit klopt niet. Daniël heeft over de gehele lengte en breedte de DF iets vergroot/verhoogd/verbreed.
Het is dus echt een veel grotere DF. Ik verzuip er echt in.

Ik ben 1.77m en heb relatief wat kortere benen. Ik pas precies in de DF. Het houdt echter niet zo heel veel over. Ik denk dat 1.80m echt het maximum is, maar goed het is inderdaad een kwestie van passen en proefrijden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#86
Hmm, misschien vergis ik me nu met de QV+, maar ik dacht dat Ymte destijds zei dat ze hetzelfde principe toegepast hadden op de DF.
Even nagezocht op Velomobile World, en je hebt wel gelijk:

VELOMOBILE WORLD schreef:DFXL - Length: 264 cm | Width: 68,5 cm | Height: 94 cm
DF - Length: 260 cm | Width: 67 cm | Height: 94 cm

https://www.velomobileworld.com/product/df-dfxl/
Antwoord }
Bedankt door:
#87
Ik heb het filmpje gezien hoe Daniël zoiets doet. Vind ik echt spectaculair om te zien.

Hij heeft gewoon een DF in stukken gezaagd, daarna alle delen met ruimte er tussen met verbindingsstukjes weer aan elkaar gezet. Daarna dicht plamuren en mallen maken. Er zitten vast nog wel wat stappen tussen, maar die weet ik allemaal niet meer.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#88
Bij mij staat de quest inderdaad gewoon buiten. Maar wel met twee sloten.

Een dik slot massief slot waarmee ie door het wiel aan een fietsbeugel staat en ook een slot waarmee de rem vastgezet is.

En, geen tilbeugel. Dus optillen en wegslepen ondanks geblokkeerde voorwielen is lastiger. En slot doorslijpen en wegrijden kan ook niet direct.

Plus, hij staat niet in het centrum waar dronken studenten rondbanjeren. Angst en kans op vernielen is dus relatief klein.

Eigenlijk staat mn quest bijna even veilg als bij 365cycle, denk ik. Alleen staat ie bij mij net even wat zichtbaarder, maar een hok in een voor-, zij- of achtertuin is ook zo opengebroken :/

In de binnenstad hier in Delft zou ik m niet durven stallen buiten. Tenzij, in een rustig zijstraatje misschien. En dan zou ik er ook nog een hoes voor kopen..
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#89
(18-Jan-2021, 11:44 PM)ZoefZoef schreef: Eigenlijk staat mn quest bijna even veilg als bij 365cycle, denk ik. Alleen staat ie bij mij net even wat zichtbaarder, maar een hok in een voor-, zij- of achtertuin is ook zo opengebroken :/

Behalve dan dat de hele straat wakker is als iemand m'n hok open maakt - beste durfal die dan nog gaat proberen een velomobiel mee te nemen (want echt onopvallend lukt dat niet) Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#90
(19-Jan-2021, 12:08 AM)365cycle schreef:
(18-Jan-2021, 11:44 PM)ZoefZoef schreef: Eigenlijk staat mn quest bijna even veilg als bij 365cycle, denk ik. Alleen staat ie bij mij net even wat zichtbaarder, maar een hok in een voor-, zij- of achtertuin is ook zo opengebroken :/

Behalve dan dat de hele straat wakker is als iemand m'n hok open maakt - beste durfal die dan nog gaat proberen een velomobiel mee te nemen (want echt onopvallend lukt dat niet) Big Grin

Ah, dr zit een alarm op je hok. Niet gezien Wink

Het valt wel op, maar dan moet er wel iemand op straat zijn. Ik fiets vaak van Rotterdam naar Delft in de nacht en kom daarbij echt nauwelijks mensen op straat tegen. Zo heerlijk stil 's nachts..
Antwoord }
Bedankt door:
#91
(19-Jan-2021, 12:54 AM)ZoefZoef schreef: Ah, dr zit een alarm op je hok. Niet gezien Wink
Goedzo. Anders weten ze dat ze moeten zoeken  Big Grin

Saamhorigheid hier in het wijkje is wel hoog. Ze zullen niet op een dief springen, maar er staat wel direct iemand buiten. Ook midden in de nacht.
Antwoord }
Bedankt door:
#92
Ik vind het dan wel weer fantastisch dat iedereen dan weer bij mij om de hoek blijkt te wonen Big Grin

Voor mijn gevoel zag je hier alleen geregeld banaanfietsen en roeifietsen in mijn studententijd. Misschien was dat dan Allert zelve wel. Maar van die laatste heb ik er bij de buren zelfs al eens eentje gespot. Achter gesloten deuren gaat veel schuil! Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#93
(20-Jan-2021, 12:23 AM)pflipp schreef: Ik vind het dan wel weer fantastisch dat iedereen dan weer bij mij om de hoek blijkt te wonen Big Grin

Voor mijn gevoel zag je hier alleen geregeld banaanfietsen en roeifietsen in mijn studententijd. Misschien was dat dan Allert zelve wel. Maar van die laatste heb ik er bij de buren zelfs al eens eentje gespot. Achter gesloten deuren gaat veel schuil! Wink

Jij weet exact waar mijn banaan staat Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#94
(20-Jan-2021, 12:23 AM)pflipp schreef: Ik vind het dan wel weer fantastisch dat iedereen dan weer bij mij om de hoek blijkt te wonen Big Grin

Voor mijn gevoel zag je hier alleen geregeld banaanfietsen en roeifietsen in mijn studententijd. Misschien was dat dan Allert zelve wel. Maar van die laatste heb ik er bij de buren zelfs al eens eentje gespot. Achter gesloten deuren gaat veel schuil! Wink
Er zijn er echt best veel, en hoe opvallend ook, ze vallen toch niet zo op, haha. 
Ik zag een paar dagen terug een onbekende naam voorbij komen in de velomobielengroep op Strava. M'n oog viel erop omdat ik er zelf onder stond (dat kwam dan weer omdat we exact even hard gereden hebben op een bepaald segment). Ging even op onderzoek uit en hij blijkt inderdaad een velomobiel te hebben - heb hem nu dus even uitgenodigd om wanneer het weer kan eens met ons groepje mee te touren (of ja, touren... wij houden nogal van hard rijden, maar gezien hij 46,5 km/h klokt op een vlak segment tijdens z'n woon-werkrit vermoed ik dat hij ook niet echt in de categorie treuzeltantes thuishoort  Big Grin ).
Nou ging ik dus verder bladeren in zijn fietshistorie, en dan zie ik dat we in het verleden vrijwel dagelijks over hetzelfde kruispunt kwamen, maar dan van een andere richting; hij kwam voor mij zowel 's ochtends als 's middags van rechts, en dan ook op een kruispunt waar je altijd veel tijd verliest en de kans dus groot is dat je iemand tegen komt.

Blader ik een beetje door de tijden heen, dan komt ook dat goed overeen. Ik vond zelfs één dag waarbij we elkaar wel bijna gezien moeten hebben - binnen dezelfde minuut op dat kruispunt én ik maakte die dag een omweg in zijn richting, dus ik heb net voor of net achter hem gereden. En dan is het echt stom toeval dat ik hem niet tegengekomen ben.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#95
Sorry, sorry, sorry. Voor de berichten die ik heb geplaatst onder dit onderwerp die niets te maken had met het onderwerp. Dat komt dit uitstekend Hollands product niet ten goede. Nogmaals sorry voor mijn vervuiling op dit forum.
Antwoord }
Bedankt door:
#96
(20-Jan-2021, 10:56 AM)PietV* schreef: Sorry, sorry, sorry. Voor de berichten die ik heb geplaatst onder dit onderwerp die niets te maken had met het onderwerp. Dat komt dit uitstekend Hollands product niet ten goede. Nogmaals sorry voor mijn vervuiling op dit forum.
Daar heb ik volgens mij ook een klein aandeeltje ( Big Grin ) in gehad. Heb even gerapporteerd met de suggestie het topic te splitsen - er kwam namelijk wél een hele interessante discussie op gang.
Antwoord }
Bedankt door:
#97
Geen zorgen lieve lieden, ik sleur dit topic wel weer on topic met mijn testritverslag.

(Ik had ‘m dus bijna af en toen had mijn browser ‘m opgegeten, de hond. Om met Tenacious D te spreken: het was het beste testverslag in de wereld; wat nu volgt is slechts een slap aftreksel.)

(Zoals ik eerder dus ook al schreef: ) ik werd hartelijk ontvangen tussen de Mango’s en Hilgo’s. Met de nieuwe “aerotop” op de Mango ogen beide modellen vergelijkbaar slank en compact. De lucht van smeerolie (nou ja, ik neem aan dat het geen motorolie was) completeerde de indruk van een collectie antieke auto’s, heel sfeervol.

IRL stoort het “achterwerk” van de Mango me niet zoveel als op de foto’s vanuit kikkerperspectief, en ook staart het mijns inziens sympathieke “gezichtje” van de Hilgo me niet direct aan. (Niet dat alle Hilgo’s een gezichtje hebben: de 2e koplamp is een losse optie.)

Naar verluidt is de Hilgo naast een weinig lager vooraleerst technisch anders dan de Mango, waarvan die veelgenoemde ambachtelijke derailleur slechts een voorbeeld is.

Nu wil het feit dat ik altijd goed test op unieke verkooppunten. Staat de QuattroVelo erom bekend dat een achterband het veilig en soms zelfs ongemerkt kan begeven? Dan ploeg ik uiteraard een stevige testronde lang ongemerkt met “juist zo een” platte band door. Leunt de Hilgo op een drop-in cassette en eenvoudig te onderhouden (en in de testfiets nou toevallig even niet afgeschermde) kettingloop? Dan maal ik daar toch even mijn losliggende winterjas doorheen, en ja inderdaad, die is er zo weer uit te pulken want alles kan los. Zo ook helaas het unieke schakelsysteem, maar dan op een niet ontworpen manier, zodat deze hierna op een unieke versnelling blijft hangen.

Ik moet zeggen, zowel Allert als Melvin zijn echte professionals. De persoonlijke teleurstelling is niet aan ze af te lezen en de reparatie wordt opgepakt met een zekere gedrevenheid, waar gelatenheid eerder op zijn plaats ware geweest Big Grin

Voor een korte tweede poging mocht ik ook de toerkap even uitproberen. Aan het verschil in zicht hoefde ik in het geheel niet te wennen. Melvin vertelde hoe zij uit principe van verkeersveiligheid de “oorgaten” open houden. Ik heb verzuimd te vragen hoe dat nou zit met regen van opzij; evenals bij de Drymer (en de BMW C1) zie ik nooit zo goed in hoe je daarin daadwerkelijk droog moet blijven. Ondanks de gaten merk ik evenals eerder bij de QV-met-de-kap dat ik direct minder alert ben op achteropkomend verkeer. Bij de WAW leek ik dat niet te hebben; het kan ook aan de dag liggen.

Het ontbreekt me daarna even aan de rust en fysieke ruimte om alsnog een goede kruissnelheid neer te zetten, noch helpt de storm om een indruk te krijgen van het uitrolgedrag. Ik geloof ergens wel dat het er allemaal in zit, maar ter plekke kwam het er even niet uit.

Wat rest mij nog te zeggen: it fits like a glove. Ik stoot me nergens, je hebt toch lekker die grote velomobiel.nl-legacy opening en vervolgens zit je zo knus als een tientje in de knip, en nergens is ruimte teveel. Heel lean. Zonder die doorgaans standaard kettingafschermer zag ik nog niet zo goed waar Harry nou al zijn boodschappen laat, maar dat kunstje is vast aan te leren. (Hoe gaan jullie eigenlijk om met de staartkant waar de veerpoot zich bevindt? Gaat daar alleen zachte bagage?)

Oh en de mix van glasvezel en carbon laat zich naar verluidt veel beter (uitdeuken en) repareren. En (dawistiknie!): alle body onderdelen van Mango en Hilgo zijn in principe te vervangen.

En oh ja, ik wees Melvin erop dat ie op de meeste plekken goedkoper was geprijsd dan op één andere plek op hun website, en hij heeft dat nu gefikst. Sorry Blush
Antwoord }
#98
Prima tweede poging tot een testverslag hoor, vermakelijk leesvoer Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#99
Er wordt nu een groene gebruikt aangeboden in Duitsland.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het is echt ongekend...melle z — 06:07 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Echter ik zou dan ee...melle z — 04:33 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je h...PieterTrapt — 02:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je hele ...Hardloper — 02:04 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het kan inderdaad na...PieterTrapt — 02:02 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Oef.. hier w...Arend-Jan — 12:27 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Het onderscheid tuss...melle z — 12:26 PM
mods op mijn roeifiets
Oh,de roeifietskno...pieterz — 12:04 PM