Berichten: 1.990
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1421 x bedankt in 807 berichten
In theorie een mooi idee, die stoplichten met een aflopende teller om aan te geven hoelang je als fietser nog zou moeten wachten tot het licht op groen springt. In de praktijk zie ik vooral aftellers die tijdens het aftellen ook optellen, of aftellers die ineens uitgeteld zijn en het licht op groen zetten ook al was de teller nog niet eens halverwege.
Wat voor gedachtengang zit hier nou achter bij de makers, zit ik me altijd af te vragen. Dan hebben die dingen toch geen nut?
Berichten: 287
Topics: 10
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 0
39 x bedankt in 25 berichten
Klopt. Dat verschilt ook per stad hoe ze werken. In de ene stad zijn ze heel nauwkeurig en werken ze perfect zoals zou moeten. In de andere stad moet je in praktijk altijd langer wachten of krijgen auto's uiteindelijk toch voorrang (dus stopt de teller totdat de auto's door zijn). Zou fijn zijn als dit soort stoplichten niet toegepast worden op plekken waar je er dus niet van opaan kan of die teller niet ineens stopt of het licht ineens eerder groen is. Dat zou een hoop duidelijker worden. Wel het fijn zijn dat er overal een indicator komt dat je ergens op wacht. Sommige knopjes zijn gewoon onbereikbaar voor ligfietsers, en dan is het natuurlijk wel fijn als je weet dat het stoplicht jou gezien heeft als fietser en je niet voor noppes zit te wachten omdat er niet op het knopje is gedrukt.
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
In Zutphen werken (voor zo ver ik weet) alle verkeerslichten zonder bediening van het knopje.
Je komt aanrijden, soms moet je even een seconde wachten en dan gaan de lampjes aan die gaan aftellen. Werkt best goed, soms gaan ze heeeeeeeel snel. Heerlijk.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.990
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1421 x bedankt in 807 berichten
Maar als het éérst aangeeft dat het ongeveer een seconde of twintig gaat duren, dan maakt het zichzelf nutteloos als het na drie seconden ineens op groen springt, of wanneer het toch tweemaal zo lang gaat duren. Althans, dat zie ik vooral in het westen van 't land. Zodra het voorjaar is en ik mijn rondjes in het oosten van het land doe, zal ik die van Zutphen eens gaan testen op nuttigheid!
Bert_Rijssen
Gast
Bedankt:
x bedankt in berichten
Je hebt ook fietsers die dan al gaan rijden als het laatste lampje nog net niet uit is en als dan blijkt dat het fietslicht toch niet op groen springt maar weer eerst de auto's voor laat gaan dan krijg je toch hele gevaarlijke situaties.
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
09-Dec-2017, 09:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Dec-2017, 09:37 PM door Roepers.)
In de stad Groningen zijn fietsstoplichten ook voorzien met die aftellers. Soms stoppen ze en soms gaan ze heel snel naar beneden. Ze geven, denk ik, aan hoe ver je in de cyclus bent. Als er een vaste volgorde is tenminste. Dat kan ik eigenlijk niet vaststellen omdat mijn vaste routes de Stad geen stoplichten hebben. Dan sta ik onder de Martinitoren zonder 1 stoplicht te hebben gehad. Dat heeft toch echt mijn voorkeur.
Die aftellers houden je in ieder geval psychisch bezig, je kijkt naar die lampjes en je verwondert je en dan is het ineens groen. Niet op het idee gekomen om door rood te rijden. Ik denk dat dat niet iedere keer voor iedereen geldt