Berichten: 214
Topics: 16
Lid sinds: Aug 2017
Bedankt: 1
26 x bedankt in 21 berichten
Ik heb een nazca pioneer (ongeveer 10 jaar oud, heb hem zelf pas een half jaar) en vandaag is mijn sram dual drive stuk gegaan, ik moet denk ik het wiel eruit halen om te zien waar precies en wat precies... Maar bij vooruit trappen blokkeert er nu soms iets... Ik was gelukkig niet ver van huis en kon lopend naar huis.
Toen het stuk ging was het ook net alsof er iets brak / langs elkaar heen schuurde en daarna was trappen niet meer mogelijk.... Had idee van gebroken achteras of misschien een lager die stuk is. Maar wat het precies is weet ik nog niet...
Maar wat is beste optie nu? naaf vervangen lijkt wat lastig omdat die niet meer gemaakt worden, maar misschien heeft Nazca zelf nog genoeg op voorraad, vind alleen kosten wat aan hoge kant... En dan moet het wiel nog opnieuw gespaakt worden en dat heb ik zelf nog nooit gedaan...
Ik vind het dual drive systeem op zich wel mooi, maar wat zijn nu goede alternatieven voor mijn fiets en hoe kan ik zo snel mogelijk me weer liggend verplaatsen?
Berichten: 1.981
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1405 x bedankt in 799 berichten
19-Jun-2018, 11:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Jun-2018, 11:36 PM door Lopopodium.)
Ik heb zelf eens kapotte lagertjes gehad in de naaf van mijn achterwiel van mijn oude Optima Orca. De kogeltjes rolde zo uit de naaf toen ik deze eenmaal thuis los had gehaald. De twee tochten die ik ervoor had gemaakt ging ook vrij moeizaam. En ik begreep toen ook niet helemaal waarom ik al na 100 kilometer bekaf was. Daarna viel dus het kwartje, het moest het weerstand van het wiel zijn geweest. Maar het kon nog wel gewoon draaien, het wiel was nooit geblokkeerd.
Het wiel moest in z'n geheel vervangen en gespaakt worden. Kostte me bij ACE in Winterswijk in totaal zo'n 250 euro, kan ik me herinneren. Ik weet niet of je bij Nazca terecht kan als je zelf niet persoonlijk bij hen de fiets hebt gekocht.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Ik zou de naaf eerst eens uit elkaar halen om te zien wat er mis is. Het binnenwerk komt er vrij eenvoudig uit. Wat ik me van de dual drive van mijn flevoracer herinner is dat het er vrij solide uit zag allemaal. Misschien is het idd alleen een stukgelopen lager.
Het zelf inspaken van een nieuwe naaf is ook best te doen hoor, dat lijkt moeilijker dan het is.
Hier en daar vind je de dual drive nog wel aangeboden maar fabrikanten als AZUB zijn intussen overgestapt op de Sturmey Archer variant die nog wel leverbaar is (maar lastig te vinden in NL). Maar dat betekent ook weer een nieuwe shifter en inspaken uiteraard. De naaf zelf is wel goedkoper.
Mijn ervaringen met Nazca zijn tot dusver erg goed, reageren snel op email en denken altijd erg goed mee, ook als je aangeeft onderdelen nodig te hebben voor een of ander niet-Nazca project.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Als je niet weet wat de oorzaak is, kun je geen conclusie trekken. Misschien een paar onderdelen. Mogelijk een nieuw binnenwerk er in. Pas als dat niet kan, moet je gaan denken aan spaken.
Piet.
Berichten: 214
Topics: 16
Lid sinds: Aug 2017
Bedankt: 1
26 x bedankt in 21 berichten
Ik ben ACE-Shop een stuk wijzer geworden en daar bleek dat het binnenwerk nog veel meer kapot was...
Uiteindelijk een nieuw binnenwerk (wel tweedehands uit de onderdelenbak) erin gezet samen met Mark Burgers van ACE-Shop en heb ik een korte cursus fietsenmakerij gekregen (en ook gezien waarom ik zelf blij ben naar een zeer ervaren fietsenmaker te zijn gegaan) en kan ik voor zelfs minder als 80 euro weer fietsen. Echt top service!
Als er genoeg interesse is kan ik foto van het kapotte binnenwerk nog plaatsen.
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2032
7351 x bedankt in 3619 berichten
Mark is echt een geweldige kerel. Ik heb bij hem mijn eerste ligfiets gekocht. Een Baron.
Wist je dat hij al behoorlijk wat fietsen zelf gebouwd heeft?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
138 x bedankt in 118 berichten
Mooi man dat je weer kunt fietsen. En hoewel ik graag zoveel mogelijk zelf doe (en dat meestal ook goed uitpakt) is een expert inroepen soms gewoon beter.
Berichten: 5.825
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2032
7351 x bedankt in 3619 berichten
22-Jun-2018, 08:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Jun-2018, 08:08 PM door Wim -de roetsende.)
Fietsen die door Mark gemaakt zijn en op aanvraag (sowieso de Rug-aan-rug tandem) ook nog gemaakt worden:
Ace Liberacer
Ace Liberator
Ace Spider
Ace Puma
Ace Puma Rug-aan-rug tandem
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler