Vragen over een velomobiel
|
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2018
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
Beste mensen,
Even voorstellen: Mijn naam is Lennart, 23 jaar oud en ik kom uit twente. Ik heb de afgelopen jaren regelmatig 15 km enkel gefietst oo een 'normale' fiets. Door een wijziging in mijn situatie moet ik nu 26 km enkel gaan fietsen(of mef de trein, maar daar heb ik een hekel aan) Dus ik heb mij verdiept in velomobielen. Ook omdat ik dan bij slecht weer droog over kan komen. Mijn oog is nu gevallen op een 26"inch quest, maar ik sta open voor andere opties.
Omschrijving van mijn uiterlijk (=enigszins belanhrijk voor mijn vragen hieronder)
Lengte: 1,78m
Gewicht: 105kg
Brede schouders
Schoenmaat 45.
Pas ik überhaupt in een velomobiel vroeg ik mij af?
Is het verstandig om vanaf een normale fiets naar een velomobiel te gaan, of is het beter om eerst ervaring op te doen met ligfietsen.
Hoe bevallen elektrisch ondersteunde velomobielen?
Heeft iemand nog tips voor een mooie (2e handse) velomobiel.
Welke velomobiel raden jullie mij aan als je kijkt naar mijn postuur?
Vinden velonauten het vervelend om beginners in hun velomobiel te laten?
Ik hoor graag van jullie,
Mvg, Lennart
Berichten: 897
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 163
1544 x bedankt in 628 berichten
Dag Lennart,
Ik zou bijna zeggen: welkom bij de club :-)
Omdat ik al sinds de jaren 80 op een ligfiets rijd en sinds 12 jaar in diverse velomobielen, zal ik tussen je regels door wat ervaringskennis tiepen:
(12-Sep-2018, 03:06 AM)Plensnart schreef: Beste mensen,
Even voorstellen: Mijn naam is Lennart, 23 jaar oud en ik kom uit twente. Ik heb de afgelopen jaren regelmatig 15 km enkel gefietst oo een 'normale' fiets. Door een wijziging in mijn situatie moet ik nu 26 km enkel gaan fietsen(of mef de trein, maar daar heb ik een hekel aan) Dus ik heb mij verdiept in velomobielen. Ook omdat ik dan bij slecht weer droog over kan komen. Mijn oog is nu gevallen op een 26"inch quest, maar ik sta open voor andere opties.
26 km is zowel met een ligfiets als met een velomobiel prima binnen een uur te doen. (Een uur reizen tussen woon- en werkplek is al meer dan een eeuw de gemiddelde reistijd. De tijd is dus niet langen, de afstand is wel groter).
Omschrijving van mijn uiterlijk (=enigszins belanhrijk voor mijn vragen hieronder)
Lengte: 1,78m
Gewicht: 105kg
Brede schouders
Schoenmaat 45.
Gezien de ruimte in alle velomobielen die ik gereden heb is denk ik je postuur geen probleem. Maar passen is weten.
Recent heb ik gekozen voor de DF; dit vind ik een betere fiets dan de Quest die ik had, maar die totalloss is gereden. De DF is sneller, lichter en een lekke band is makkelijker te verhelpen onderweg. Ook het onderhoud is door de makkelijk afneembare voorwielen een stuk makkelijker. Een DF moet je echter wel passen. Ik heb schoenmaat 43 en ik had kleine crancks in de tijdelijke DF (vervangend vervoer) nodig, omdat anders mijn hakken tegen de bodem aankwamen en ik de trapcirkel niet natuurlijk kon maken. Het is wel mogelijk om de DF op die plek eventueel te verdiepen (carbon-aanpassing) maar de precisie moet je aan Ymte van Intercitybike vragen)
Pas ik überhaupt in een velomobiel vroeg ik mij af?
Ik heb bredere en stevigere mensen in een velomobiel zien zitten, dus ik denk dat je past, maar proberen is weten. Kijk anders of je een keer naar Dronten kan om te passen; beide velomobielzaken hebben waarschijnlijk 2e hands staan. Bij de DF is je schoenmaat een vraag; een Quest heeft voetgaten, dus geen probleem.
Is het verstandig om vanaf een normale fiets naar een velomobiel te gaan, of is het beter om eerst ervaring op te doen met ligfietsen.
Een velomobiel is een 3 wieler. Hij staat dus altijd stabiel; er is geen fietservaring voor nodig.
Hoe bevallen elektrisch ondersteunde velomobielen?
Geen ervaring mee; ik zeg vaker: 'Ik ga al zo hard'. Het voordeel van elektrisch ondersteuning is bij het optrekken vanuit stilstand; een velomobiel is zwaarder dan een fiets, dus je heb voor de zelfde startsnelheid meer kracht nodig. Door de aerodynamica heb je voor hogere snelheden minder kracht nodig; het omslagpunt ligt bij ongeveer 20 km/u. Het nadeel is wel dat je bij ondersteuning tot 45 km/u verzekerd moet zijn.
Heeft iemand nog tips voor een mooie (2e handse) velomobiel.
Over een maand of 2 komt de DF waarin ik nu rijdt via Ymte waarschijnlijk op de markt. De vorige eigenaar is echter wel hard tegen een paaltje aangereden; de neus heeft dus flinke herstelschade
Welke velomobiel raden jullie mij aan als je kijkt naar mijn postuur?
Geen verstand van duitse en belgische velomobielen. Een Nederlands product lijkt me wat betreft onderdelen en onderhoud wel zo makkelijk. Maar misschien is voor jou Duits ook goed te doen. Ben nieuwsgierig naar bijvoorbeeld de Milan.
Vinden velonauten het vervelend om beginners in hun velomobiel te laten?
Niet vervelend, maar doe het rustig. Het zijn dure fietsen en de bodem is kwetsbaar. Het doen is simpel en logisch, maar ga bij het instappen in de Quest of in de DF niet op de bodem staan. Deze is van onversterkt carbon; als je er op gaat staan maak je schade en -of gaten. Iedereen zal zeggen dat je op de zitting of op de versterking voor tussen de voorwielen moet gaan staan. Ook als je het weet, luister hier rustig naar; eigenaren zijn 'beschermend' voor hun velomobiel.
Veel fietsplezier,
Niels, veellonaut, van der Wal
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
Dag Lennart,
Welkom hier.
Denk dat Niels het meeste wel al belicht heeft. Toch nog een kleine aanvulling van mij.
Je schrijft dat je denkt met een vm droog over te komen. Ik denk dat je met een gewone (lig)fiets vaker droog overkomt dan in een vm. Tenminste mij kun je na iedere rit in de DF uitwringen, ongeacht het weer. Evengoed geef ik de voorkeur aan een vm als het weer slechter is. Ook al word je zelf nat van het zweet, doordat je lichaam beschermt is tegen de wind, heb ik er niet of nauwelijks last van. Ik rijd bijv rustig als het buiten vriest in een korte broek en met korte mouwen. Moet wel zeggen dat dit vooral voor de DF geldt die van onderen dicht is, voorheen met de Quest had ik het sneller koud vanwege de open voetengaten.
Niels schrijft dat een vm 3 wielig is en dus stabiel is. Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Stilstaand is dat zeker het geval, maar in snel genomen bochten, heeft een driewieler de neiging te gaan kantelen. Het ene model heeft daar meer last van dan het andere (een Quest kantelt bijv sneller dan een Strada of DF).
Ook heeft het zwaartepunt invloed. Een kleine rijder zit hoger in dezelfde vm dan een grote wat een hoger zwaartepunt geeft wat weer zorgt dat de fiets eerder wil kantelen.
Voor een 2e hands vm zou ik vooral de advertenties op ligfiets.net in de gaten houden.
Als laatste nog een tip: ga een keer een dagje proefrijden in Dronten bij Velomobiel.nl en Intercitybike, dan weet je al een heel stuk meer of vm-rijden wat voor je is en in welk model je je het prettigst voelt.
Succes met je zoektocht.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
12-Sep-2018, 10:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Sep-2018, 11:05 PM door Hoekie.)
(12-Sep-2018, 03:06 AM)Plensnart schreef: 2. Hoe bevallen elektrisch ondersteunde velomobielen?
1. Heeft iemand nog tips voor een mooie (2e handse) velomobiel.
Hoi Lennart,
Ik ben 4 maanden geleden begonnen. Ander postuur maar had veel dezelfde vragen.
1. Als prijs boven aan de prio lijst staat kom je al snel bij een Quest of een Mango (of een Allweder) uit. Die modellen zijn het langst op de markt zijn en daardoor duidelijk de goedkoopste. Een lijst van je prio's in volgorde van belangrijkheid zou veel helpen om je gerichte antwoorden te geven..
De tip hierboven om eens proef te rijden is een hele goede. In Dronten (bij Velomobiel enz) of Sinner in 'Groningen' of als je in het zuiden woont bij Fietser.be of Emvelomobiel.be bijvoorbeeld
Om toch maar wat feedback te geven:
ik ben 4 maanden geleden met een velomobiel begonnen. Vele maanden veel gelezen voordat ik de knoop doorhakte. Met een onbeperkt budget maar wel "waar voor mijn geld" kwam ik op een recente 2de hands Strada uit. Mocht de Strada niet bevallen dan zou ik niet veel verlies lijden bij weer verkopen. Door de vele nieuwe modellen is meer keuze gekomen. Een Strada is een meer allround velomobiel vergeleken met de meer racy velomobielen zoals bijvoorbeeld een Quest of DF.
Kiezen voor meer allround of meer racy velomobiel is een duidelijke keuze die je zou moeten maken. Kan je maken door proef te rijden en/of veel ervaringen van anderen te lezen.
En dat bevalt na die 4 maanden nog steeds erg goed. Ben zeer blij met die keuze. Al lonkt een Quattrovelo of DF ook al een beetje
2. Om mijn Strada multi inzetbaar te maken heb ik torsie gestuurde e-assist (Tongsheng) in laten inbouwen door Fietser.be. Op de trapas met freewheel. Reken daarvoor (als je het laat doen) op zo'n 1500 euro. Kan in iedere velomobiel maar hoe beter de wegligging des te beter. Torsie gestuurd is op basis van pedaaldruk met behoud van het 'fiets gevoel'. Dus niet op trapsnelheid gebaseerd. Da's meer ebiken. Het mooie is ook dat als de motor uit staat (of je laat de accu simpelweg thuis) je net zo kan fietsen als zonder motor. Bij toer/groepsritten rij ik zonder en merk ik niks van een nadeel.
Multi inzetbaar:
a. Bij kortere afstanden word ik niet vermoeid en kom zo goed als onbezweet aan. Als je wil kan je dus die 25 km 99% droog aankomen. Noch van het zweet noch van de regen.
b. En wil je zweten dan kan dat ook. Dat ik in die 4 maanden ~8 kg ben afgevallen, spreekt wat mij betreft boekdelen. Door de vorm van een velomobiel gaat de al kleine accu heel lang mee. Al een keer meer dan 100km gefietst en de acculading was nog 80%.
c. Nadelen van gewicht van een velomobiel bij optrekken en druk verkeer is weg.
Als enige nadeel zie ik wat geluid bij tragere snelheden en dat torsie assist niet echt goedkoop is natuurlijk.
Per saldo is de combo velomobiel + torsie assist geniaal. Iets wat me altijd zal bij blijven is de eerste keer de (korte) straat uit en mijn Strada tikte 40 aan. Serieus superman gevoel momentje. Als ook lekker toeren zonder motor aan puur op eigen kracht. Het kan allemaal anno 2018.
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2018
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
Bedankt voor jullie reacties zover! Ik ga een dezer dagen ee aantal velomobielen testen, ik houd jullie op de hoogte.
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2018
Bedankt: 0
0 x bedankt in 0 berichten
13-Sep-2018, 06:17 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Sep-2018, 07:29 PM door Plensnart.)
Ik ben vanmiddag even bij velomobiel geweest en heb daar een quest mogen rijden. Ik ben verkocht! Heb een rondje van 28km gereden en het was helemaal top. Nu even kijken of mijn werkgever een beetje wil sponsoren voor een reclameobject.
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
Goed te horen
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Geweldig, gewoon lekker gaan beginnen met het vm-rijden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.993
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2952 x bedankt in 1634 berichten
13-Sep-2018, 11:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Sep-2018, 12:01 AM door ZoefZoef.)
(13-Sep-2018, 06:17 PM)Plensnart schreef: Ik ben vanmiddag even bij velomobiel geweest en heb daar een quest mogen rijden. Ik ben verkocht! Heb een rondje van 28km gereden en het was helemaal top. Nu even kijken of mijn werkgever een beetje wil sponsoren voor een reclameobject.
Of vragen of ie 'm zakelijk wilt aanschaffen, zodat jij 'm kan rijden. Kan ie de BTW aftrekken, reclame erop, zakelijk afschrijven en na afloop gunstig aan jou doorverkopen voor een hele mooie prijs. Tegenprestatie: een fitte, gemotiveerde werknemer
Moeten alleen niet al je collega's erin willen rijden..
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|